Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Plus / mínus a dvaadvacet

18. 12. 2008
15
28
4667
Autor
Oldjerry

Čert ví, jestli útvary, jimž říkáme galaxie, nefungují v jiné soustavě jako atomy.... Není zase možno vyloučit ani to, že to, co považujeme za atomy, jsou pro jiné soustavy galaxie...

Letos v březnu to bylo dvaadvacet let, co jsem přestal pravidelně kouřit. Kdysi jsem jich vybánil i čtyřicet, ale - ač to v té souvislosti vypadá nepravděpodobně – byl jsem i sportovec a tak jsem to kouření na jaře rázem ukončil. V zimě jsem začal znovu, na zábavách a plesech, ale už jen deset, někdy i méně. Na jaře smyčec, správně česky šmytec a zase na podzim, či v zimě už jen pět. Poslední roky jsem kouřil už jen v práci, nebo v hospodě, když jsem do ní někdy zašel a dvacka mi vydržela týden. Od toho roku šestaosmdesát kouřím jednu, či dvě v hospodě, do které chodím podle počasí, volného času a chuti jednou za týden, až za deset dní.
Včera jsem byl U Václava, kde už žádný Václav není… Proložil jsem čtyři piva jednou cigaretou, na druhou se už nedostalo a objevil jsem ji až dnes, na zahradě (když jsem šel osprchovat tělo) zastrčenou v kapse blůzy. Položil jsem ji na ploché zábradlí verandy a těšil se, že si dám „páva“, až žena půjde spát.

Tak sedím na verandě a pávím, nebo pávuji a koukám po světlech na protější stráni, pak zvednu oči a koukám nahoru. Nebe čisté, je málo difúzního světla a hvězd za chudou měsíční koronou je ne-po-čí-ta-ně. Myšlenky se rozletěly – ostatně nebylo to poprvé. Měsíc těsně před úplňkem – nejbližší nebeské těleso - je třistaosmdesát tisíc kilometrů daleko, Slunce stočtyřicetdevět a půl milionů, teď ještě o 12 756 kilometrů dál na odvrácené straně země. Nejbližší další hvězda necelé čtyři světelné roky. Ostatní pak – co já vím kolik – některé až pět miliard světelných let… Ty už ani nemají jména, jen čísla, jsou z jiných galaxií. Ani nevím, kolik těch galaxií vlastně registrujeme. Jsou to ty, co tvoří náš Vesmír ?
Co je za ním dál, za tím naším Vesmírem ? Další podobné Vesmíry, nebo jak jim někde místní inteligence říká ? Jak se jmenuje taková soustava Vesmírů ? Co je pak ještě dál ?
Sakramentské Nekonečno. Nejde si ho představit….

Cigareta mi dohořela, hodil jsem ji do kbelíku. Zasyčela… Mám zas tak na týden utrum.

Myšlenky se mi začaly ubírat opačným směrem po pěšince buňka, molekula, atom, proton, elektron, mezon, tachyon, hadron, foton… dál jsem se nedostal. Je to vlastně stejné, jako na opačném konci nekonečna – jen s tou změnou, že tady se jedná o částice nekonečně malé a o další, snad ještě neobjevené, z kterých se skládají nám zatím známé nejmenší částečky hmoty… kde toto mininekonečno končí (to je blbost, co ?– nekonečno přece nekončí) …
Sakramentské Nekonečno. Já si myslím, že se asi nějakým nám neznámým a ještě dlouho pro nás nepochopitelným způsobem plynule napojuje do toho maxinekonečna a tvoří něco, co pochopí nějaký náš potomek v nejlepším případě za miliardy let, až se nám už nebude vůbec podobat – ničím.

Dole v údolí řinčivě zahučely prázdné plechové vagony na uhlí, snad z některé elektrárny tažené zpátky někam do Světic, Hostomic, nebo… ale to je fuk. Důležité pro mě bylo, že mi ten hluk, tak nepatřičný v noci, přetrhl myšlenkovou nit a obě nekonečna mi nepozorovatelně splynula a navzájem se v sobě rozpustila.

Napil jsem se zteplalého čaje, abych se zbavil chuti cigaretového kouře, svlékl se a zalehl.

Nekonečna nebyla vidět, takže už jsem neměl co pozorovat a naprosto nepozorovaně jsem usnul. Jen – těsně před usnutím - jsem měl zlost na ten vlak, že mou pozornost odvrátil od proběhnuvšího splynutí dvou Nekonečen. Vůbec mi v tu chvilku nedošlo, že Nekonečno může být jen jedno.

V zlomku času, přesně na hranici bdění a spánku mne napadlo : Páni – já mohl mít klidně i Nobelovku za fyziku…


28 názorů

Oldjerry
13. 03. 2019
Dát tip

Evo Evičko zvedavkovitá - Ď!!!


zvedavec
13. 03. 2019
Dát tip

:) v niektorých fantáziách máme veľmi blízko


Oldjerry
25. 12. 2008
Dát tip
Noro - nemusím mít pravdu...Mohu mít aspoň svůj názor ?

Jerry_Shit
25. 12. 2008
Dát tip
Vivat Uroboros! ***

Oldjerry
22. 12. 2008
Dát tip
Diano - Naopak - to mi lichotí... a znáš chlapy - jak jsou ješitní ? (:-D)

Diana
22. 12. 2008
Dát tip
Za životní postoje. Snažím se tě kopírovat - nevadí?

Oldjerry
22. 12. 2008
Dát tip
Noro - neurážím se - vždyť poslední větou jsi nakonec popřel tu první. Nesouhlasím s perzonifikací Boha, ani Ďábla, což jsou plus a mínus varainta téhož fenoménu. Tím tipem jsi mne taky neurazil... Diano - za co jsem dostal od tebe tu Nobelovku ? Ď

Diana
21. 12. 2008
Dát tip
V mých očích jsi nositelem Nobelovky už dávno - a nejen ve fyzice ;-)*

Oldjerry
19. 12. 2008
Dát tip
Ze - to bych byl zvědav, co byste mi napsali, pokud bych tu byl skončil tím prologem. Ten prolog je jednak motto, jednak shrnutí, jakási definice. Tam ale zcela schází to, co je pro mne podstatné - můj podíl na dění. To bych si ani za deset výběrů nedal ujít....

Oldjerry
19. 12. 2008
Dát tip
Háber - pomáhat si navzájem - o to tu jde - nebo snad ne ? Děkan Ze - konečně někdo, kdo si všiml propastné hloubky mých úvah (:-D) taky dík

Háber
18. 12. 2008
Dát tip
aaaaaaaaaaaaa Ty kokso, vďaka* pomohlo*

Oldjerry
18. 12. 2008
Dát tip
Trautenbergu - Já lítal s mlaďochy po městě a obracel ukazatele směru. To jsem ještě bánil.... děvčata - hlavně, že se vám líbila - děkan.

Já jsem přestl kouřit 21. srpna 1968 na protest proti sovětské okupaci.

Toscana
18. 12. 2008
Dát tip
pěkně napsané - jen nemyslím, že šlo o dvě splývající nekonečna, ale jen o opačné konce jednoho jediného nekonečna - na jednom konci vesmír, na druhém konci ty hadrony, možná líp, žes už dokouřil, protože tohle domyslet do konce, byl bys z toho na hadry a ne na Nobelovku... hihi *t za skvělý nápad a velmi dobrou čtivost

vesuvanka
18. 12. 2008
Dát tip
krásně napsané. Zaujala mě obě srovnání - vesmír a buňka. Zdá se, že podobnost čistě náhodná, ale myslím, že v přírodě náhoda není. TIP a díky

avox
18. 12. 2008
Dát tip
mohl... asi jsi přestal kouřit moc brzy :-)

Oldjerry
18. 12. 2008
Dát tip
Díky, pánové...

kapitan
18. 12. 2008
Dát tip
hezky napsáno..hodně věcí nám asi uteče,ale je důležité všímat si..o

jasně. aby bylo vidět, jak je vysoká Eifellovka, musí se vedle ní postavit krabička od sirek...

řádek
18. 12. 2008
Dát tip
Tý nobelovky je fakt škoda :)

Oldjerry
18. 12. 2008
Dát tip
Díky ti za prvního. Snad nezůstane sám....

neroušek
18. 12. 2008
Dát tip
Velmi dobře napsáno,Oldjerry a neroušek tu první! Ahoj.*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru