Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zásah zdrobnělinou

09. 02. 2009
20
57
8802

Používáním zdrobnělin (a lihovin) nám život připadá snesitelnější.

    Jsou předměty a činnosti, u nichž je užití zdrobnělin zcela na místě. Mám na
mysli výrazy typu hospůdka, pivečko, cigárko, fotbálek, pohodička a tak podobně.
Existuje však celkem početná řada lidí, používající bez ostychu zdrobněliny na
místech veskrze neobvyklých až nepatřičných.
Tuto skupinu úhrnem nazýváme ženami.

    V období, kdy příslušnice zmíněné skupiny dosáhne věku okrouhle čtyř let,
zaujímá paradoxně ke zdrobnělinám postoj spíše negativní, a citově přemrštěné
projevy jako: "Ta nám tu polívčičku pěkně zpapinkala! A jaký nám to udělala
hezoučký bobeček!", přijímá s oprávněnou nedůvěrou.
Považujíc se za "už velkou holku", tvrdošíjně oddrobňuje vše, co považuje za
nepřiměřeně dětinské. Předměty jako jsou žehlička, lednička, vidlička, poklička,
jsou promptně překřtěny na žehla, ledňa, vidla a pokla.
Zde lze spatřovat počátky svérázné logiky ženského myšlení.

    V dalších letech, používání zdrobnělin závisí na stupni příchylnosti k předmětům
ve výlohách obchodů, či k celebritám, periodicky spatřovaným v magickém oku
televizní obrazovky. Od povzdechu „…měli tam fantastický botičky od Gucciho“,
až po výlev „...a hrál ho můj miláček Bredíček s tou jeho rozkošnou prdelkou“,
se ale jedná o převážně neškodné štěbetání.

    V přímém ohrožení se ocitáme, jsme-li konfrontováni se slečnou tzv. "po sezóně".
Jakmile ženština dosáhne věku, kdy už by jí na obličej nedokázal namalovat
"diblíka" ani Vermeer van Delft, propadá panice. Její chování se stává iracionálním
a myšlení inkoherentním. Dostává bezdůvodné záchvaty euforie, lísá se k mužům bez
přihlédnutí k jejich věku a postavení, oslovujíc je žertovnými zdrobnělinami a způsob
jakým gestikuluje lze nazvat psychomotorickým neklidem.

    Abych demonstroval společenskou nebezpečnost tohoto jevu na příkladu, nemusím
chodit daleko. Vlastně se ani nemusím zvednout ze židle v kanceláři.

"Pane Maňas, máte telefon!"

"Telefony nebrat!"

Ano, tahle filmová hláška z "Jáchyma" je poznávací značkou našeho odbytáře.
Mnohdy si neočekávaně zařve třeba "Papíry nebrat!" i při listování v šanonech.
Vlastně se jmenuje Jan Kašpar, ale v podniku to ví snad už jen mzdová účetní.
Pro většinu zaměstnanců je tento postarší, veselý chlápek prostě panem Maňasem.

Oproti tomu, ukázkovým prototypem zmíněné "slečny po sezóně", je sekretářka
ředitele Milena Veselá, řečená Milka.
Tuhle přiskotačila do naší kanceláře. Na obličeji měla make-upu, že by vám
polovina stačila k vymalování kostela, a když zamrkala falešnými řasami, zvedl se vítr.

"Maňáskůůů, Maňáskůůů."
Zašvitořila vilně a svazkem dokumentů začala leštit kolegovi prsa.

"Mě se asi zase rozbil fax. Viďte, že mi to rozešleteee."
Mečela, rozepínaje mu, jakoby mimoděk, knoflíček u košile.

"Maňáskůůů. Prosíííím."

Maňas zůstal stát jako Lotova žena. Po několika vteřinách zrudnul a začal koktat:

"Co, co? Ne! Nebrat! Já budu fackovat fraktury!
A vůbec! Pro vás nejsem žádnej maňásek! Já jsem Kašpárek! Slečno… slečno Fialová!"

    Od té doby panu Maňasovi tu a tam říkáme Šmidra.
Zatím ale tajně. Ještě je na to háklivý.

 


57 názorů

V hospodách je zdrobňování zajetou normou. Pivíčko, rumíček, kachnička se zelíčkem a moučníček... Polívčička byla?

Kočkodan
12. 10. 2011
Dát tip
Kdysi jsme byli asi ctyri lidi v restauraci na obede. První zacal pri placení pouzívat zdrobneliny a poté tak ucinili i zbyvající vcetne vrchního. Pusobilo to velmi legracne a i po triceti letech se pri vzpomínce prinejmensím usmívám.

Yeziiinka
03. 04. 2011
Dát tip
:) ano, to do té logiky zapadá

Ovšem výraz "prsíčka" bývá slyšet pouze v souvislosti s drůbeží.

Yeziiinka
03. 04. 2011
Dát tip
Ano, zdrobněliny. Nám ženám jde v dnešní době zásadně o pevné bříško a zadeček. Myslíme si totiž, že když se to takhle řekne, hned se to o dvě čísla zmenší. *!

BBarkku
02. 02. 2010
Dát tip
Schschsch-schschsch-schschschschschsch-schepotááá..

Taková Inga by ušišlala k poslušnosti i pitbula. (((-:

BBarkku
02. 02. 2010
Dát tip
Zdrobněliny v rukou muže mají zásadně odlišný význam než v rukou-ústech ženy:) Zatímco muži si navozují pohodičku když jdou na pivečko a nemyslí tím nic jiného, ženy zaujímají bojovou pozici. Dříve vnímány jakožto slabší pohlaví(dneska už fakt nevim) neměly možnost přesvědčovat pomocí fyzické síly, či halasného zvolání,tak na to šly od lesa a jaksi se to ujalo a přetrvalo do dnešních dob. Ono se říká, že ženy mají dvě zbraně:šminky a slzy.Mělo by se přidat ještě tohle šišlání;) Zarážející moment ovšem nastane, použije-li tu poslední zbraň žena, která by si hravě poradila i se zbraněmi "mužskými" -německá posluhovačka Inga, která měří dva metry, má široká ramena, nohu sedmičku a hlas Tritóna.

zdrobněliny...to je síla někdy...:-)

Šmidra je populární postavičkou z pohádek o Kašpárkovi. (Představuje hloupého, horlivého policajta.) Přiznávám, že se závěr nějak nevyloupnul. Už mi za to nafackoval Hufnágl.

Augustus
20. 10. 2009
Dát tip
Již jsem chtěl chválit a tipovat, když mne zarazil závěr. Nějak tam chybí vyvrcholení. A proč třeba Šmidra?

Nerada? To přijde. Až budeš v tom správném věku...

Toscana
05. 06. 2009
Dát tip
Vaud - oprava: příjemné

Toscana
05. 06. 2009
Dát tip
Zdrobněliny nerada, asi proto, že mi bylo vyrůstat v tlupě kluků, když mě jako nedochůdče měl na povel starší brácha. Tam se nikdo zdrobnělinami nezabýval, neslo se to v duchu "Nečum a stíhej! Jak doma něco vykecáš, dostaneš po čuni!" - tam se zdrobňovat ani nedalo... :O)))) *T Vaud - jestli oni pánové nemají tendenci zdrobňovat pouze věci jim příjmené, vyvolávající veskrze pozitivní emoce (řízeček a pivečko by tomu odpovídalo).

Když to začíná bobtnat, uber na zálivce, a vono to zase přizaschne.

No jo. Když mi feuilleton začíná bobtnat, snažím se ho včas ukončit. Ta berlička s Maňasem měla být jenom taková krátká ilustrační anekdota na podporu předložené hypotézy.

Lucinka Bílá a její "lidičky", to by porazilo i vola... Sepsané dobře, zejména první půle je skvostná. Počínaje Maňasem to působí lehce uspěchaně. Dopilovat závěry!!!

Jo, život má mnohem větší fantazii a smysl pro humor, než my sami.

mně říkali spolužáci na gymplu "máma" - a převzali to aj jejich rodiče, takže nezřídka jim matky hlásily třeba: volala ti máma :o) (to se mi asociovalo v kritikách) a Maňásek mi zas připomněl jak sem při suplování na gymplu, neznalá jmen a příjmení v té třídě, nabádala jednoho studenta, aby se nechoval jako šašek... pak sem se ho přeptala jak se jmenuje: "Šašek" - zněla (pravdivá) odpověď :o)

Jistě, zatím je to dobrý. Jsem obklopen lidmi, kteří mají rádi humor až do krve.

jistě
21. 02. 2009
Dát tip
No ty jsi si zadělal v práci na pěkný průšvih.Doufám že to ti tví kolegové nebudou číst.No klobouk dolů před tvojí odvahou, jestli je situace reálná :o)))

a2a2a Jsem si vědom toho, že zmíněná "anekdota" s Maňasem do fejetonu nepatří. Ale byla to vlastně startující inspirace a nějak jsem nemohl odolat. Možná jsem ji měl vrazit samostatně do prologu, či tak něco. No, co už.

a2a2a
14. 02. 2009
Dát tip
Přísně vzato, domnívám se, že v jinak zřetelném a zdařilém fejetonu se mi zdá navíc celý odstavec o panu Maňasovi, neboť se stává druhým hrdinou fejetonu o ženách.

S těma nabodeníčkama si nedělej hlavu. Mohlo být hůř. Taková klávesnice s azbukou je mnohem větší problém.

To jistě přijdu. Ale mě to často trvá nezvykle dlouho. Někdy i roky...

Do čeho?

Goliáškůůů!

ze slovenských slov se mi poslední dobou nejvíc líbí hmkanie...známé od Hábera, taky z nějaké písně, myslím...

Diano, jsem rád, že jsem mírně pobavil, nepatrně poučil a lehce varoval. Je pravda, že desátý rumíček po osmém pivečku může být také nebezpečný, tím bych ale nikoho asi nepřekvapil. Slovenština je opravdu kouzelný jazyk. Jenom těch zvukomalebných až poetických nadávek co mají.

Diana
10. 02. 2009
Dát tip
pobavila mne úvaha i diskuze. nemám co dodat, jen snad, že slověnština zdrobňuje - nevím jak to dokáže - dokonce i slovesa!!! "Čo robkáš?" Máme holt bohatý jazyk. Jak s těmi možnostmi naložíme, to už je jiná věc. :-)))****

To si pleteš s KSČ s.r.o. Já neporučím ani psovi.

avox
10. 02. 2009
Dát tip
jen dokazuj, to je to nejlepší, co můžeš dělat! ještě že ses ozval, koukám, že mi neprošel tip :-))

Drahá Avox, vždyť mě už znáš. Pro sradu ze sebe udělám misogyna i cokoliv jiného. Ale, aby bylo jasno, tak ženské mám rád a ony to vědí. Jenom té mojí to musím pořád dokazovat.

avox
10. 02. 2009
Dát tip
jsem tu zpátky... nevěřím, že bys byl misogyn a tak se jen uchechtnu :-)

Dědinami? To ne. Snad jenom dětinami.

Vaud
10. 02. 2009
Dát tip
Kveton hybe nejen dejinami, ale i dedinami :-))

Na střední jsem měl taky spolužačku Evu, od které jsem opisoval v matice. Říkal jsem jí zásadně Evčusko. Neuvěřitelně se to vžilo. Myslím, že jí tak nakonec říkali i doma.

avox
09. 02. 2009
Dát tip
ne, tohle se jen tak "nakouknout" nedá. vrátím se sem:-))

Přiznám se, že jsem na tuto problematiku nahlížel víceméně z hlediska duševního vývoje určité části lidstva. Brát to takto encyklopedicky, to mě nenapadlo. Podumám.

Vaud
09. 02. 2009
Dát tip
zajimalo by me - v ramci Tve vedecke studie - jestli se to zda zobecnit a rict v jakych situacich my chlapi pouzivame zdrobneliny, aniz by nas to nejak deklasovalo v ocich ostatnich chlapu a jestli to ty holky nepouzivaji nejak ucelove fotbalek nohejbalek (ale uz ne tenisek nebo kuzelcicky) pivicko vinecko (ale ne vodicka nebo limca) ziza (ale ne hladecek) salamek rizecek zelicko knedlicek (ale ne klobasecka)

Aleši máš pravdu. Ale. U mužů se jedná o nazývání věcí pravými jmény, nikoliv o útok na peněženku partnera, neřkuli na jeho mravní bezúhonnost. Viz první odstavec.

ale i mezi muži to přeci funguje: jdeme na pivečko, dáme si vínečko...pak máme opičku :o)

Ženské oddělení na interně je ještě pohoda. Já od mládí praciju v oděvařině. Kolem mě se vždycky vyskytovalo jen nepatrné procento chlapů a i z těch bylo nějaké to procento "chlapů". Přesto jsem si nedokázal osvojit ani zbla ženské logiky, jenž mě dosud odzbrojuje.

Vaud
09. 02. 2009
Dát tip
Nebezpecnou zdrobnelinou je "roztomilej obchudek, a pokud je to nazyvano primo "sikovnej kramecek", pak nasleduji nesikovne vydaje ja jsem pouzival zdrobneliny na zenskem oddeleni na Interne (2 mesice mezi 40 zenama a curas vsede a mas navaly, kamarade!). Pak jsem si kolikrat chtel nafackovat, kdyz jsem po par tydnech byl prevelen na muzske oddeleni a strvacnosti rikal: "Pane Novak, polozte se na zadicka a zvednete laskave nozicky." Taky, kdyz se nas synacek uhodi pri nejake hre do rozkroku - pak nabadam zenu, aby ho neutesovala slovy "malej", ktere nezvedaji ve chvili utrpeni sebevedomi.

lihovinečka :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru