Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Záchodová mísa a mé IQ

11. 03. 2009
9
16
3729
Autor
Edvin1

Můj bráška zůstal v daleké Austrálii. Přesto je snad denně u nás doma přítomen. Má ženuška jej vyvolává jako médium duchy.

„Tak jaké jsou mé dnešní bojové úkoly, drahoušku?” zašveholil jsem hned na prahu.
„Hajzl!” odvětila má ženuška a velice romanticky na mě pohlédla. 
Záchod. Mé dnešní večerní pracoviště. Snad hodinu jsem klečel před záchodovou mísou a snažil se přijít na to, jak se tahle moderní záchodová deska, průsvitně modrá, s plovoucími rybičkami a jinými mořskými potvorami, upevňuje. Krabici jsem prohlížel ze všech stran, převrátil ji i naruby, nahlížel jsem do všech koutů místnůstky, hnětl jsem zbytek balení v rukou a nadával.

„Co tam tak dlouho děláš?” nahlédla do hajzlíku ženuška.
„Šrouby chybí,” konstatoval jsem.
Chvíli přemýšlela.
„A jinak to upevnit nejde?” řekla.
„Ne, leda to přilepit,” odpověděl jsem. 
„Přilepit? Bude to držet?”
“Nebude.”

Vstal jsem a usedl jsem na okraj vany.
„Jak se to mohlo stát?” řekla.
„Někdo to ukrad.” Začal jsem si balit vercajk.
„To tak chceš nechat?” 
 Rozložil jsem ruce:
„Budeš, holt, chvíli čůrat v podřepu.”
„Proč ses, sakra, v obchodě nepodíval dovnitř?”
„To se nedělá! A bylo to originál zalepený. Na to jsem se podíval.”
„Ale někdo to rozlepil. A moc šikovně, žes to nepoznal.”
„Tak tam skočím ještě jednou, no. Účet mám.”
„A co zahrada? To mám všecko dělat sama? Kolikrát jsi už v obchodě kvůli tomu záchodu byl? Proč já se, doparoma, musela vdávat za takovýhle nemehlo!”
„Mohla sis vzít bráchu, ten na tebe bral dřív než já.” 
Šlehla po mně pohledem:
„Tak abys věděl, tvůj brácha by s pitomou záchodovou deskou neztrácel tolik času. Ten má tady,” poklepala si na spánek.
Odebral jsem se na zahradu.

Večer jsem zasedl k počítači. Nahodil jsem internet, pak Skype, a když se objevil seznam, kliknul jsem na bráchovo jméno. Naskočil šuplík s jeho fotkou a ve sluchátkách jsem uslyšel, jak to u něho vyzvání.

„Seš tam, bráško?” ozvalo se. Můj moudrý bráška byl na drátě. Vlastně na satelitním signálu.
„Nejsem a nebudu!” zavrčel jsem a dýchal jsem do mikrofonu.
Ticho. A pak:
„Evičko, bráška tam není,” informoval můj velký bratr svou paničku.
„Tak to vypni,” odpověděla jeho paní z hloubi jejich canberrského bytu.
„Tak to vypnu,” odpověděl brácha jako ozvěna.
Zkoprněl jsem. Ještě jsem zaslechl, jak si stahuje sluchátka a pokládá je na desku stolu. Ozvalo se žblunknutí a šuplík s jeho fotkou zmizel.

Dobré dvě minuty jsem seděl a zíral na půlměsíc vedle bráškova jména.
"Ten fakt MÁ tady," poklepal jsem si na čelo, vypnul počítač a vstal jsem.

Manželka na mne mrkla, ve tváři velký otazník.

P.S.: Milý bráško! Já prostě neodolal; Tvůj žertík s vypnutím Skypu po mé hloupé hlášce se mi nádherně hodil – jako materiál pro tuto povídečku. Tak se nezlob.

16 názorů

a2a2a
24. 03. 2009
Dát tip
Edvine, pokud je to skutečný zážitek, pak jsi ho dobře využil. Je to formou spíše vyprávění, ale velmi živě kořeněné autentickou přímou řečí.

Edvin1
18. 03. 2009
Dát tip
Nevěřím! bych si býval všiml! :-)

Janina6
18. 03. 2009
Dát tip
Opisuju cizí knihy :-(

Edvin1
18. 03. 2009
Dát tip
Díky, Janino. A víš, proč já mám Tebe v oblíbených? Jsi dobrá vypravěčka. To je kvalita, které bych se chtěl také naučit. Jak že to děláš? :-)

Janina6
17. 03. 2009
Dát tip
Hehehe :-))) Ty jsi mistr dialogu.*

Edvin1
14. 03. 2009
Dát tip
Jarmila. Díky. :-)

reka
11. 03. 2009
Dát tip
tvůj bratr chodí číst povídky na písmák?

Marcela.K.
11. 03. 2009
Dát tip
Mě to nadchlo...ten brácha je fakt chytrej! Ta jeho panička Evička se má! :-)))

Diana
11. 03. 2009
Dát tip
:-)*

Edvin1
11. 03. 2009
Dát tip
Neva, mě Tvá kritika taky tentokrát moc nenadchla. :-) (Kdo rozumí, ten rozumí.) A moc se netěš, ať nejsi zasejc zklamán. dědEd :-) P.S. Tvůj záměr napsat teorii povídky je dost zajímavý. No a vzbuzuje zvědavost. Tak to sepiš! :-)

já tomu taky nerozumím...sleduji třeba zprávy a v každé druhé větě najdu něco, co by se dalo vyložit jinak...asi už jsem si ten mozek přeprogramoval, že vnímám jednotlivé části slov a skládám hned ty slabiky jinak, cvičně...nevím. Ale baví mě to a v normálním životě mi to (zatím) problémy nedělá, tak o nic nejde :o)

Edvin1
11. 03. 2009
Dát tip
Čeče, já Ti na to nadání nemám. Co je to za schopnost, vidět slova z jejich jiné, absurdní strany? Jak ten Váš mozek pracuje? Je tam něco přehozený? Tenhle kousek s bráchou byla náhoda. Díky za zastavení! dědEd :-)

lahůdka :o) tohle dotahování absurdních výroků do konce je úžasné, rád tím přivádím své blízké do varu :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru