Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Niektorí sú iba fenoménom

24. 08. 2001
3
0
1923
Autor
Naso_kritik

Charles Bukowski. Básne napísané pred skokom z 8. poschodia. Slovenský spisovateľ a.s. - uverejnené dnes v Hospodárskom denníku, str. 22

„Niektorí ľudia sú iba mladí a nič viac. Niektorí ľudia sú iba starí a nič viac a niektorí ľudia sú iba tak medzitým a iba to.“

Úvod básne Charlesa Bukowského Niektorí ľudia. Výstižný. Výborne sa mi hodí na úvod recenzie na jeho básnickú výberovú zbierku Básne napísané pred skokom z 8. poschodia, (výber a preklad Daniel Hevier), ktorú vydal Slovenský spisovateľ. Niektorí ľudia žijú život, ktorý môžeme odsúdiť, ktorý im však môžeme aj závidieť. Niektorí ľudia píšu básne a prózu tak, ako im pero v ruke narástlo, a to, čo im slina na jazyk prinesie. Ľudia ako Bukowski. Slovenský básnik Daniel Hevier vybral z jeho vyše 800 básní to najlepšie a nie je žiadna náhoda, že prvou básňou v knihe je dielo Ako sa stať veľkým spisovateľom. Absolútna autobiografická poetická výpoveď amerického literáta. Lebo témy ako umenie, pivo, sex, dostihy, odpor ku konzumizmu, smrť, písanie, láska sa nástojčivo, dôrazne vinú celou Bukowského tvorbou. Hevier tvrdí, že Bukowského poézia je lepšia ako jeho próza, ktorá je však známejšia na verejnosti. Bukowského poetika, to sú väčšinou osobné básne. Osobné preto, že autor nepíše len o sebe, o svojom živote a o traumách, ale cez svoj uhol pohľadu až bolestne pravdivo glosuje každodenný život Američanov, so všetkými ich kladmi, ale najmä a najmä s ich neresťami, pokleskami a problémami. Čo a koho stretnete v jeho básňach, v jeho unikátnej reflexii sveta? Alkohol, deprimujúce prostredie, opäť alkohol a bezvýchodiskovosť, ľudské trosky, rozchody a opustenosť, štetky a ľudí na okraji spoločnosti, ošarpané hotelové izby a smrť, kontrasty sveta biednych a majetných, trýznených ľudí, samovrahov a vrahov, ktorí sú praobyčajní ľudia, žiadne príšery, ale o to je to príšernejšie! Nájdete tam vojnu a utrpenie, pseudohrdinov, ľudí normálnych, vzorných, ale tak hrozne nudných a nezaujímavých (napr. báseň Záhada), politikov, sú tam úspešní ľudia, ale citovo prázdni a iní blázni. A pravdaže poeti. Tých autor nešetrí, akoby tak sebaironicky zhadzoval sám seba, svoj štýl života. „Nepoznám horšie a podradnejšie plemeno, ako sme my,“ vyznáva sa v jednej básni. No nech. Ale niektorí ľudia sú iba fenoménom a nič viac. Ľudia ako Bukowski. Som rád, že ich slovenská čitateľská verejnosť môže spoznať!


trochu ta opravim, 800 basni to napisal mozno za rok ;) podla biografie ktoru som dostal minule do ruk za par mesiacov napisal meter basni ;) vacsinou po sebe nic ani necital a vyberal to jeho nakladatel ... ale citanie je to skvele, v cestine to ma ale vacsiu stavu ... a samozrejme omnoho viac vydaneho. skoda. a recenzia sa mi nepaci. opakovanie slov v jednej alebo dvoch vetach po sebe ... vymenovanie temat, nic viac ... nuda

Lasy
25. 09. 2001
Dát tip
Vzdy, kdyz ctu Ch. B. napada mne, ze jsem hovno umelec, a mam chut zacit vic chlastat a min vsechno resit, ale uvedomuu si, jak plytky je to pocit. Ad recenze - vyborna! Lasy*

Lasy
25. 09. 2001
Dát tip
Vzdy, kdyz ctu Ch. B. napada mne, ze jsem hovno umelec, a mam chut zacit vic chlastat a min vsechno resit, ale uvedomuu si, jak plytky je to pocit. Ad recenze - vyborna! Lasy*

Ribi
03. 09. 2001
Dát tip
dobre vedieť, že existuje aj schopný kritik, do toho! kde je fans?

Bix
29. 08. 2001
Dát tip
Mám rada knihy zo Slovenského spisovateľa !! Naso, fandím Ti v uverejňovaní reportáží, recenzií a podporovaní žánrov, ktoré sú v písmákovi v menšine a rozhodne obohatia, :o) Máš slušne čitateľný štýl - možno by sa to graficky lepšie čítalo a komentovalo, keby si použil viac odstavcov, ale to je moja úchylka myšlienky sekať a sekať a sekať do úsekov, :o) Dosť zovšeobecňujúca recenzia, možno postrádam trošku viac konkrétnosti - aké špecifikum má práve tá knižka - nejaký detail - i keď už knižka je výberom ( a teda zovšeobecňuje Bukowského tvorbu ) a recenzia žánrom, akým je, :o) Ale predsa... Záverečné zvolanie - nie je trochu školácke ?? ( Nechcem byť zlá a špárať sa Ti v tom, čo je Tvoja a nie moja profesia, :o)), ale nedalo mi a možno Ti nebudú vadiť moje amatpripomienky, :o) Schluss.

Naso
29. 08. 2001
Dát tip
To vieš Bixi, noviny nie sú z plastelíny a musím sa vtesnať do vymedzeného priestoru (z ktorého časť ešte zožerie fotka knihy). Dosť ma to obmedzuje, lebo recenzia je tak okýptená o podstatnú časť mojich myšlienok a detaonejších postrehov, o kopu adresných pripomienok a pravdaže ukážok z autorovej tvorby. Párkrát som na priestorové obmedzenia nedbal a potom som iba "zíral" ako iní môj výtvor skrátili. Novinárske C´est la vie... Noviny (a hlavne tie, kde pracujem) totiž nie sú literárnym časopisom... :-(

Krel
24. 08. 2001
Dát tip
zajímavé...

clovrdik
24. 08. 2001
Dát tip
Skvělá recenze, asi i proto, že Buka fakt můžu; dík a TIP za zpracování.

Naso
24. 08. 2001
Dát tip
clovrdik: díky za ocenenie. Si najvernejší fanúšik mojich recenzií! :-)

Mythus
24. 08. 2001
Dát tip
prečítam, možno....(ak bude čas, začínam sa učiť!!!!!!!!)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru