Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ty

20. 04. 2009
24
68
4501
Autor
Augustus

Jedna z mých starších básní, kterou jsem našel při neúspěšném pokusu o úklid psacího stolu. Snad neurazí.

Tak jako mléko v právě uvařené kávě,
tak jako alkohol tam někde vzadu v hlavě,
tak jako zakázané ovoce,
tak chutnáš.

Tak jako touha květu v prázdné poušti,
tak jako první láska skrytá v houští,
tak jako nepopsaná emoce,
tak voníš.

Více než domov, když ho spálí plamen,
více než práce, když je čas říct „amen“,
více než lék na všechny nemoce,
víc než to chybíš.

Jestliže lék může být zároveň i nemoc.


68 názorů

Stařec_007
13. 06. 2011
Dát tip
T

Manuamanua
27. 05. 2011
Dát tip
určitě neurazí. Pěkná.

Augustus
28. 04. 2011
Dát tip
Děkuji.

Má to duši a skutečně hluboký význam. Velmi zajímavé. tip

Augustus
14. 07. 2010
Dát tip
Díky, ale tamto přeci nebyla ironie, ani sranda, ani parodie.

Augustus
04. 10. 2009
Dát tip
Díky:)

Augustus
22. 08. 2009
Dát tip
Děkuji:)

Markel
22. 08. 2009
Dát tip
taky bych ten konec nepostrádala, jinak superiozní, můj šáleček - T

Augustus
12. 08. 2009
Dát tip
Díky, myslel jsem si, že tomu tak bude.

Augustus
12. 08. 2009
Dát tip
Soka, tak, obávám se, že ta prostota (nikoli však prvoplánoviá jednoduchost) je mým cílem. přesto díky za kritiku. Budu o ní přemýšlet.

Augustus
12. 08. 2009
Dát tip
Grainee: Díky:) Sana´a: Čím, smím-li se ptáti?

Grainee
12. 08. 2009
Dát tip
je to docelapovedené. tip

Grainee
12. 08. 2009
Dát tip
je to docelapovedené. tip

První láska skrytá v houští? Schovávání v houští je cosi nedůstojného, má to pejorativní nádech. A kdoví, jestli to dokonce nedělá z první lásky nějaké prcání v křoví mezi použitými kondomy. Neobratné obraty je takový drobný jazykový žertík. Mrzí mě, že to musím říct – ale humpolácky po něm šlapeš. Originalitu nevyžaduju. Ani obsahovou, ani formální, pokud tě to baví odlišovat. Zřejmě existujou miliony básní bez "poetismů". Co to konečně je takový tvůj poetismus?

Augustus
31. 07. 2009
Dát tip
Díky:)


Augustus
28. 07. 2009
Dát tip
Díky za hlubší kritiku, jsem vděčný za jakýkoliv detailnější rozbor, nicméně některé věci bych ještě asi potřeboval vysvětlit. Tak např. si uvědomuji, že mé veršování je neobratné, ale na "první lásce skrýté v houští" nic podobného nepozoruji. Naopak věta "Některé ty obraty jsou fakt neobratné." může tímto dojmem působit. Na cestě od mléka v kafi k zakázanému ovoci jsi přeskočil "alkohol tam někde vzadu v hlavě". Nevidím na tom nic překotného. Je to o chuti. Od nevinné (mléko v kafi) přes nežádoucí (alkohol v hlavě) až po zakázanou (zakázané ovoce). Pokud je třeba, mohu zkusit ty příměry ještě vysvětlit. O tom jsem přemýšlel také, ale poněkud obecně. Kolik je v básních vaty a kolik sdělení. Došel jsem k názoru, že báseň je poetické sdělení, takže v něm téměř vždy převažují poetismy nad prostou sdělovací funkcí. Koneckonců ony přece mají to sdělení umělecky obohatit a podbarvit emocemi, tedy vyvolávat reakce ještě na jiné rovině. Také nevím, zda nejsi zrovna ten případ člověka, který si plete sdělnost s originalitou a neoriginální sdělení pak považuje za vatu. Přiznám se, že má báseň není originální v tom, co sděluje (spíše má ve čtenáři oživit podobné prožitky, jelikož něco podobného si asi zažije mnoho z nás) ani nijak zvlášť ve způsobu sdělení, jak již tomu bývá u básní, které jdou přímo od srdce. Proto ji nepovažuji za žádné velké umění, ale pokud bych v něčem viděl její hodnotu, tak v prostotě a pravdivosti, což jsou vlastnosti, které dle mého názoru poezie pod vlivém módních manýr postupně ztrácí a je to velká škoda, protože tohle považuji za víc než je formální vyumělkovanost.

Některé ty obraty jsou fakt neobratné. Například ta první láska v houští.

I ta cesta od mlíka v kafi k zakázanému ovoci se mi zdá poněkud překotná. Přemýšlel jsem, jestli se dá procentuálně vyjádřit, kolik je v básničce obsahu a kolik vaty. Vidím to tak na deset ku osmdesáti.

Augustus
18. 07. 2009
Dát tip
Proč myslíš?

A.H.
18. 07. 2009
Dát tip
to je spíše modla.

Augustus
15. 07. 2009
Dát tip
Děkuji:)

Augustus
10. 07. 2009
Dát tip
Děkuji:)

macecha
10. 07. 2009
Dát tip
procítěné ... T*

Augustus
08. 07. 2009
Dát tip
Tahle je také starší báseň, jen ztracená a opět nalezená. Vím, co tím myslíš.

tessie
08. 07. 2009
Dát tip
I když jak je pozoruju, tak jsou z roku 2004, špatně jsem se podívala :D takže to asi nebude čas, to, co je dělá hezčí :)

tessie
08. 07. 2009
Dát tip
Taková zdá se mi klasická variace na téma Jsi... a navíc dost levné rýmy- slova navzájem v sobě obsažená (emoce-nemoce, plamen-amen). Doufám, že chápeš, co tím myslím. Ale asi to bude tím, že je (jak jsi psa) starší, já si nejdřívě četla ty nahoře a moc mě rozmazlily :)

Augustus
30. 06. 2009
Dát tip
?

Augustus
24. 06. 2009
Dát tip
Každopádně mistr je mistr, co si budu namlouvat. Díky, že jsi mne s tím seznámil.:)

guy
24. 06. 2009
Dát tip
zřejmě dotyčná múza bude dost promiskuitní :-)

Augustus
24. 06. 2009
Dát tip
Tak v tom máš pravdu, ale čestné pionýrské, že já tohle slyšel poprvé. Ostatně psát přesně takto je můj styl a možná ani Kryl nepřišel s tímto způsobem vyjádření první.

guy
24. 06. 2009
Dát tip
v podání Kryla jsem to nenašel, tak aspoň pro ukázku v podání Nohavici tady .. asi vás oba políbila stejná múza :-)

Augustus
24. 06. 2009
Dát tip
Obávám se, že ne, protože je neznám, jinak mám ale Kryla moc rád.

guy
24. 06. 2009
Dát tip
mi dost tím pojetím evokuje Tři variace na stejné téma Karla Kryla tipl bych si, že mohly být přinejmenším podvědomou inspirací :-)

Augustus
18. 06. 2009
Dát tip
Děkuji moc, Vám oběma:)

Marlav
18. 06. 2009
Dát tip
dobré, hlavně konec je zajímavý*

Elleanor
06. 06. 2009
Dát tip
Naprosto! Myslím, že teď přesně chápu, co máš na mysli. A znovu opakuji to, co jsem psala už předtím. Tahle poslední větička by mi tam určitě chyběla. A uznávám, že by vyvrcholení básně těžko mohlo stát na jejím začátku:)

Augustus
06. 06. 2009
Dát tip
Díky, mám pocit, že tomu rozumím. Ty poslední řádky jsou pro mne tak trochu typické, i když je nedávám do básní vždy. Říkám jim dovětky a mají být něco na způsob vyvrcholení, vysvětlení i tečky za celou básní. Bez nich by prostě mohly znamenat něco jiného než znamenají, a to bych nechtěl. Měly by být něčím, co zazní takřka šeptem během toho, co v Tobě ještě doznívá dojem z nahlas přednesené básně. Proto musí být na konci a obvykle mají přímou vazbu na konec. Je alespoň trochu srozumitelné tohle?

Elleanor
06. 06. 2009
Dát tip
Zvažovala jsem, co počít s tou tvojí tolik diskutovanou větou...za sebe musím říct, že by mi tam chyběla, kdybys ji odstranil úplně. Je v ní vyjádřena touha, potřeba, až posedlost (v tom dobrém slova smyslu). Pokud bys ji ale umístil nahoře, chtělo by to, myslím, ale trochu přeformulovat (tím myslím nezačínat tu větu jestliže). Popravdě nemohu ti říct, jak by to bylo správně "technicky", jelikož nejsem žádný odborník. Co se mě týče, psaní je pro mě čistě pocitová záležitost, neznám žádná pravidla ani zákonitosti. Je to můj způsob ventilace emocí hlavně pro mě nebo také občas píšu pro mé blízké, jelikož jim tak nejlépe dokážu vyjádřit podporu, lásku či porozumění. Ale tím jsem odbočila k sobě. Vlastně jsem jen chtěla říct, že pokud v době, kdy jsi to psal, jsi to tak cítil, myslím, že třebaže se to někomu může zdát k celé básni trochu připláclé, ty jsi měl jistě dobrý důvod, proč jsi to takhle napsal...a věřím, že se s tím i mnoho jiných naopak zase ztotožní a příjde jim to naprosto přirozené! Doufám, že to bylo alespoň trochu srozumitelné. :)

Augustus
06. 06. 2009
Dát tip
Díky:) Proč nahoře?

Elleanor
06. 06. 2009
Dát tip
Hezké! A co se mě týče, poslední řádek mi zde rozhodně nevadí, ale myslím, že by stála za zvážení poznámka, že by byl perfektní nahoře! tip

Augustus
05. 06. 2009
Dát tip
Ve slepé uličce? Hm...a já si myslel, že ten všechno vyjasní!:-D Každopádně díky za tip.

Ten poslední řádek...tam jsem ve slepé uličce.Chtělo by to někde u piva to rozebrat. Moc pěkné "T".

Augustus
04. 06. 2009
Dát tip
Soka

Adamova Eva
04. 06. 2009
Dát tip
já se přidám k poslednímu řádku - kdyby byl nahoře, nemělo by to chybu *o)

Augustus
29. 05. 2009
Dát tip
Díky:)

slivaka
29. 05. 2009
Dát tip
vyznání jak má být..:))tip

Augustus
21. 05. 2009
Dát tip
Díky:)

Augustus
13. 05. 2009
Dát tip
Děkuji.:) Je škoda, že se Vám nelíbí.:(

Born
13. 05. 2009
Dát tip
Poslední řádek! Taková škoda... Jinak sice doslovné, ale tak akorát. Nevtíravé a přirozeně chytré a naléhavé. Líbí.

Augustus
11. 05. 2009
Dát tip
Díky za kritiku. Vidím, že nad tím poslední řádkem se budu muset opravdu vážně zamyslet.

supizmus
11. 05. 2009
Dát tip
Ahoj. Je to zvláštní a krásné. Působivé. Bohužel se musím přidat k těm, kterým celkový dojem hodně kazí ten poslední řádek. ale ty 3 sloky stojí za to... čus

Augustus
06. 05. 2009
Dát tip
Děkuji.:)

Noumenon
06. 05. 2009
Dát tip
je to zvlastne pusobive .)) ja ti ten tip dam t*

Augustus
21. 04. 2009
Dát tip
Dobře:)

ROMYNIKA
21. 04. 2009
Dát tip
kašli na minulost a napiš něco novýho;-)

Augustus
21. 04. 2009
Dát tip
Děkuji.:) Hm...ten poslední řádek se nelíbí více lidem. Budu o tom asi muset vážně popřemýšlet.

ROMYNIKA
20. 04. 2009
Dát tip
poslední řádek se mi nelíbí,ale je tvůj:-)/*

moorgaan
20. 04. 2009
Dát tip
neurazi.../**

Augustus
20. 04. 2009
Dát tip
Děkuji.:) V té zálibě v nedořečenosti se shodneme,nicméně u svých básní se snažím, aby byly snadno pochopitelné a také interpretovatelné. Věřím totiž v existenci jedné správné interpretace, ale již je jiné téma.

Godfrey
20. 04. 2009
Dát tip
Mně se to nejvíc líbilo, když jsem neznal poslední tři verše, mělo to takový "tajemnější" nádech:-), mám rád, když není vyřčeno úplně vše. Ale tip Ti dám, nejsem žádný krkoun.*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru