Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Irsko- reportáž

01. 06. 2009
2
9
974
Autor
LyndVesper

Irsko- reportáž

 

Tam, kde končí realita a začíná nekonečná malebná krajina rozprostřená do bohatých zelených kopců, lesů a skalnatých útesů, které omývají vody moře, tam si může být člověk jistý, že se nachází v zemi legend a středověkých příběhů. Nikde jinde nepozná ten pocit, pocit svobody, nespoutanosti, loajálnosti a nezávislosti. Poznejte divokou přírodu a malebné vesničky, upřímnou pohostinnost místních obyvatel a ochutnejte tradiční vynikající speciality. Toto velké dobrodružství a mnoho dalšího poznáte při cestě do oné divoké a přece klidné a mírumilovné země, tak vzhůru do Irska!

            Několik základních fakt o Irsku:

 

Rozloha: 70 280 km čtverečních

Počet obyvatel: 3 883 000

Hlavní město: Dublin

Forma státu: republika, unitární stát, Irsko má 26 hrabství

Jazyky: irština (gaelština) a angličtina

 

Při cestě do Irska bychom si především měli uvědomit, že tento stát patří do Evropské unie, takže si  místo anglických liber přibalíme do peněženky několik eur. Společnost by nám měl dělat taktéž průvodce, pokud se bude jednat o Vaší první návštěvu do této neznámé země. Kdo by chtěl také strávit svůj pobyt v Irsku hledáním informací na internetu….Chytří cestovatelé si zabalí svoje doklady, peníze, průvodce a potom hurá za dobrodružstvím. Nemusíte mít strach, v zemi jako je Irsko se žádná nuda dít rozhodně nebude. Ale pozor,  fotoaparát nebo kamera by neměla chybět ve Vašem batohu. Je sice pravda, že všechno, co v Irsku prožijete, zůstane po dlouhou dobu ve Vašich vzpomínkách  a neustále budete nuceni myslet na fascinující krajinu, ale až se tyto dojmy uleží, přeci jen budete vděčni za krásnou fotku z Dublinu, pobřeží Galwaye nebo jednoho z mnoha útesů nad oceánem.

Nevíte, jak se do Irska dostat, kam se podívat  a přitom nepromeškat to nejkrásnější? Ráda se s Vámi podělím o své zážitky  a pocity z Irska, doporučím Vám to nejzajímavější a pokusím se upozornit Vás na památky, místa  a zajímavosti, o které nelze přijít. Takže…vzhůru do Irské republiky!

Nejdříve stručně k historii. Minulost zde stále žije, antické památky vám připomenou vzrušující keltské období válečníků a bájí, monumentální stavby a středověké kláštery vyprávějí o dobách krutých, válečných konfliktech. Vaše první kroky by měly směřovat do Dublinu, do kosmopolitního města republiky, které je doslova nabité vzrušením a energií. Na Dublinu je neocenitelné, že stačí pouhá půlhodinka z centra a můžete se procházet po horách, starých usedlostech a opuštěných panstvích. Město je skvělým kulturním centrem, s velkou řadou muzeí, galerií a divadel. Je také domovem literární tradice. Vždyť kdo by neznal legendárního Oskara Wilda a další irské průkopníky jako byli Shaw, Yeats, Joyce nebo Beckett. Při procházkách městem uvidíte vše od středověkéarchitektury, po gregoriánskou včetně dnešní modernějších budov, kterých ovšem není ve městě takové množství jak kupříkladu v Londýně. Dublin je rájem pro ty, co rádi nakupují.Koupíte zde prakticky cokoli od poslední mody až po umělecká díla. Místa, která byste měli zaručeně navštívit: Trinity College, což je nejstarší univerzita v Irsku, založená roku 1952, Irské muzeum moderního umění nabízí obrovskou škálu současného irského umění, Dublinský hrad, nacházející se v samotném srdci historické části. Největší viditelnou částí normanského hradu ze 13. století je věž Rekord Towr. Po návštěvě katedrály Christchurch, jenž odráží tisíclet pobožnosti v Irsku si rozhodně udělejte příjemnou pauzu v největším městském parku Evropy zvaném Phoenix park. Zavítat můžete i do proslulé Dublinské Zoo, hlavně tehdy pokud cestujete s dětmi. Jistě je potěší shlédnout více než 700 zvířat a tropických ptáků z celého světa. Pro pány se stane jistě užitečnou informací vědět, jak a kde se vyrábí a skladuje tradiční irské pivo Guiness. Po návštěvě Dublinu jakožto největšího města se přesuneme na sever, kde stojí za zmínku například hrabství Downpatrick s hrobem svatého Patrika, který patronem Irské republiky a na jeho počest se každoročně slaví březnové svátky. K tomu byste ještě měy vidět malé církevní městečko Armagh, které je zasvěcené právě tomuto patronovi. Malý pěkný výlet můžete uspořádat k Fermanaghským jezerům a dále shlédnout zajímavý geologický útvar na pobřeží Antrimu. Podle pověsti je tato Giant’s Causeway (obří cesta) dílem Finna McCoola, obra, který prý žil na větrném skalním útesu. Střední Irsko Vás jistě zláká nádherným venkovem, který Vám bude připomínat kouzelná, magická, možná začarovaná místa. Zde byste měli navštívit opatství Old Mellifont v Louthu, hrad Rock of Cashel v Tipperary nebo si vyrazit na golf či rybařit. Vychutnáte si tak malebnou přírodu a čerstvý zdravý vzduch, který je mimochodem skoro v celém Irsku. Pokud milujete středověké hrady a rozlehlé zahrady, neměli byste vynechat cestu do jihovýchodní části Irska na hrad v Carlow nebo Kilkenny. Zahrada v Carlow pod hradem je známá jako nejromantičtější zahrada v celém Irsku, dělí se na několik formálním a neformálních zahrad, které jistě očistí Vaši duši a Vy budete poté připraveni na další turistická poznání. Dvě města- Cork a Kerry se dělí o jihozápadní roh Irska. Cork je největší irské hrabství, třetí největší město po Dublinu a Belfastu, centrum folkloru a tradiční irské hudby. Kdo by se nechtěl nechat unášet pomalými písničkami od Eny nebo se zúčastnit jednoho z filmových či jazzových festivalů? V hrabství Kerry poznáte největší horu země- Carrauntoohil (1039 m).  V oblasti západního Irska se nacházejí města jako Galway, Limerick, Mayo nebo Clare.V centru Galwaye najdete náměstí nazvané Eyre Square. T je místo, odkud v roce 1963, krátce před tím, než byl zavražděn, přednesl John F. Kennedy projev, ve kterém zaručuje městu svobodu. Ten nejkompletnější a nejautentičtější hrad Irska se nachází právě v Clare. Zde se vždy o půlnoci konají vyhlášení středověké hostiny.

 

Irsko se stále více stává centrem mezinárodních sportovních událostí. V Irsku se vyhlášeným sportem golf . Najdete tu nespočetně mnoho zelených upravených hřišť na kterých si můžete bez ostychu zopakovat své dovednosti. Irsko je také samozřejmě rájem rybářů, jsou zde čistá jezera a řeky. Od Portush až po Kerry si můžete zasurfovat a odpočinout si na překrásných plážích pod útesy.

Také cestování je vskutku zábavné. Pronajměte si kolo a přibližte se tajuplné krajině. Zastavte se, kde jen chcete a seznamte se s místními lidmi. Irové jsou neuvěřitelně milí a pohostinní, respektují turisty a Vy si velmi dobře můžete udělat přátele. Avšak pravé výlety se nejlépe užijete pěší chůzí. Můžete se vydat po Ulsterské stezce nebo strávit s rodinou příjemný den v lesoparku v Limericku

A nakonec několik důležitých informací:

V Isku je mírné podnebí, ale pokud se chystáte ne letní dovolenou, přibalte do kufru i několik teplejších věcí, protože počasí se zde rychle mění.

Do Irska se můžete dostat s velkým počtem leteckých společností jako je ČSA nebo nízkonákladové společnosti EasyYet. Letiště jsou v Dublinu, Belfastu, Waterfordu, Corku, ale i Galway.

Pro případ, aby jste se do Irskanevydali s úplnou nevědomostí o konání státních svátků, uvádím zde ten nejdůležitější, to je Den sv. Patrika, kdy se nepracuje a obchody jsou zavřené, neboť většina Irů se přesměruje do blízké hospůdky nebo pubu a tam si po celý den a dlouhou noc užívá  a připíjí s kamarády jedním pivem za druhým. Za takovýchto svátků se v takovém pubu, lépe ovšem v typické irské hospodě můžete naučit několik základních kroků a přešlapů tradičního irského tance a poté se můžete konečně svých blízkým pochlubit, co jste vše v Irsku za tu dobu stihli, viděli a kolik nádherných, příjemných zážitků máte, jakou neobyčejnou energii z této silné země jste načerpali. Jednoduše, každý Vám bude závidět!

 

Mnoho štěstí Vám na Vašich cestách přeje cestovatelka Katka J

 

 

 

 

 

 


9 názorů

moorgaan
02. 06. 2009
Dát tip
verim Tangensovi, ze je to tak , jak pise !..je to jeho pohled, nezaujaty, proste to tak videl - proc by to mel psat fanaticky? - nebyl jsem v Dublinu, ale spousta mych kamaradu ano - jak cestovne,tak za praci ... moc se ve svych vyjadrenich od Tangensovych zazitku nelisili! pohled kazdeho z nas je nejaky, kazdy si vsima trochu jinak , ale obecne vidime / pokud chceme videt / veci a prostredi stejne...

vesuvanka
01. 06. 2009
Dát tip
Díky za pěknou a zajímavou reportáž, TIP Čedičový Obří chodník je nádherný - srdce geologa zaplesá :-)))

reka
01. 06. 2009
Dát tip
Tangens: to je skutečně fanatický příspěvek. Nejvíc mě z něho asi pobavilo: "Lístek na bus se kupuje takovým potupným způsobem, že cestující musí hodit řidiči do kasičky mince, za které si koupí jízdenku podle toho, na jakou vzdálenost chce jet." Óóó, jak potupný způsob! A to, že jsi dokázal vyfotit někde na předměstí roztlučené, zrezivělé auto, je taktéž úžasný argument, že je Irsko zaneřáděné. Stejně jako měření kvality města podle počtu tramvajových linek. Pivo mi v Dublinu moc chutnalo, možná to chce jen mít ten talent najít hospodu.

reka
01. 06. 2009
Dát tip
Tam, kde nikdy nesvítí slunce, tam, kde buďto prší anebo strašně chčije, tam, kde se lidé rozvalují v parku na dekách za deště, se slovy, že tak hezké počasí už dlouho nepamatují, tam si může být člověk jistý, že se ocitl v Irsku.

moorgaan
01. 06. 2009
Dát tip
a sedelas v Irsku na dubovem sudu kde zrala whisky s koštýřem v ruce?.-))..Ne?.. to je teprve to prave Irsko! /*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru