Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Už otevřená okna/dveře

14. 06. 2009
37
54
4690
Autor
raja





Poryvy letního deště barví stromy do šeda

a ze shluku komínů se trousí kouř

stojím bosá na terase

a musím myslet

na všechny ty stíněné místnosti

v nichž se lidé budí anebo se převrací na druhý bok

ve svých ložnicích

a poslouchat

jak se z jednoho z oken do svítání

linou výkřiky ženské rozkoše

zatímco tam dole spěchají lidi

sami, tak sami že v tomhle tak novém létě

ráno nemusí přikládat

do vyhaslých kamen

a při dopínání knoflíků mě napadlo

že tohle léto bude docela jiné

s ohledem zpátky ještě

sundavám deku z tvých spálených ramen

a docela vzbuzená            úsměvem

 přidávám se k těm co někam jdou.

 

 

 




54 názorů

raja
08. 12. 2010
Dát tip
díky za návštěvu médeo...:-)

médea
08. 12. 2010
Dát tip
pro mě rozhodně skvělá záležitost!* ukládám ;)

Kuchot
11. 09. 2010
Dát tip
líbí se mi tato báseň*

raja
10. 12. 2009
Dát tip
to nevim:) Dík za návštěvu;)

A je to vubec pripustne takto smirovat ostatni? :)

Wronski
30. 11. 2009
Dát tip
výborně ztvárněná nálada jednoho rána *

Kate 18
28. 11. 2009
Dát tip
:-) T.

slivaka
09. 11. 2009
Dát tip
...Lu tip.*.a přidávám se k těm co někam jdou...

raja
28. 10. 2009
Dát tip
Díky Dave. Jsem ráda že se Ti líbila:)

raja
05. 10. 2009
Dát tip
jejda:)

raja
05. 10. 2009
Dát tip
jeda, teda děkuji!:)

sattaya
05. 10. 2009
Dát tip
všechno už bylo řečeno,..takže jen si tiše čtu a říkám si, obdivuju lidi co něco umí ...tip


tajenka
02. 08. 2009
Dát tip
moc příjemný..:o)*

raja
31. 07. 2009
Dát tip
díky A.H

A.H.
31. 07. 2009
Dát tip
To nemá chybu *t* Závěr je nejlepší *t*

raja
29. 07. 2009
Dát tip
díky ti za procházku, Narvahu;)

Narvah
29. 07. 2009
Dát tip
jo, tohle je bezva. asi nejlepší

Jinovata
29. 07. 2009
Dát tip
proškrtat, dobrousit špičky, vybrat jen ty obrazy, které jsou nosné a využít je jako zkratku. Jinak to vypadá nadějně

Anetah
24. 06. 2009
Dát tip
taky si přitípnu... za to docela jiné léto... co voní zimou... do kamen si taky musím přiložit.

raja
22. 06. 2009
Dát tip
Díky za návštěvu. Jsem ráda že se líbí:)

Elleanor
22. 06. 2009
Dát tip
* moc moc chytlavé:)

Marlav
19. 06. 2009
Dát tip
pěkná,zachycuje moment myšlenky**

raja
18. 06. 2009
Dát tip
Děkuji Ti a2a2a za kritiku. Podnětnou kritiku, ze které si mám co vzít. K vytyčeným bodům: S čísem jedna částečně souhlasím. To moje "sami" v básni, je myšleno doslovně. Sami, do práce například. Jsou tací co žijí sami. A jsou sami rádi, samota není vždy jen špatná. Pro někoho je dokonce životním stylem. V básni stojí v kontrastu k těm druhým, co to jednoduše mají jinak:) K číslu dva. Původně jsem tam měla zastíněné, nejak mi to ale nevycházelo "do čtení" nakonec jsem tam nechala tenhle tvar slova, i když se nakonec může číst i hůř, viz márvovo spletení ze stísněným. Číslo tři, je pro mě důlžité ponechat tak, jak to je. Správně jsi vystihl o co mi vlastně šlo...budit se a převracet jsou dvě rozdílné věci a vyvolávají rozdilné asociace. Tak to mělo být. O čtverce jsem taky uvažovala, nakolik bude srozumitelná...jsem od vás krapet navýchod, dokonce u moře a přesto, že už je červen, ráno si ještě přitopím...trochu jiné léto, než bývalo dřív. Nějak se nám Ty měsíce posunují, nezdá se ti?...všechno přichází jakoby o měsíc pozadu. Krbová kamna jsou opět v módě, jedny se chystám instalovat do podkroví, kachlová;o) Pětku opravím, díky! šestka...po dešti jsou stromy opravdu zelenější, ale při slejváku jsou prostě šedé, přes všechnu tu vodu. V tomhle případě je to pouhé konstatování. Za sedmičku děkuji. Určitě si z Tvé kritiky vezmu ponaučení do další tvorby. Každopádně, některé básničky, dřivější, mám tak osekané, že už jim sama sotva rozumím a tak mám někdy chuť napsat něco takového jako je tohle, doslovného. Něco nad čím se až tolik nemusí přemýšlet, kde jde jen o tu atmosféru. Díky za návštěvu!

a2a2a
18. 06. 2009
Dát tip
Ta báseň svým námětem i pokusem o jakýsi obecnější přesah je v pořádku, rovněž rytmicky nijak nepokulhává, přesto je zde pár věcí, které by tam být nemusely. 1) Předně, pokoušíme-li se o nějakou myšlenku, zde např., že každé ráno, třebaže po méně optimistickém včerejšku či osamocení lidí, znamená novou naději, pak je lépe toto opírat o nějaký autentický, osobní prožitek, než o jakési povrchní konstatování. Například ráno spěchající lidé nemusí být tak jednoznačně osamoceni, naopak, vstali od svých milujících protějšků, jak je v básni naznačeno. 2) Stíněné a stísněné - jde o docela významně rozdílné metafory, každá nabízí úplně jiné asociace, třebaže by se našla i společná. To jen na okraj výše uvedené diskuse, stíněné se mi docela líbí, mají obsah. 3) V textu je mnoho zbytečných slov navíc, např.: ...v nichž se lidé budí anebo se převrací na druhý bok ve svých ložnicích... budí anebo se převrací ... to jsou dva rozdílné významy, že se lidé budí, je přirozené vyústění odpočinku, převracení na bok naopak značí neklid, také buzení vprostřed noci znamená neklid, to ano, ale bohatě by postačilo napsat jen ...kde se převrací na bok... bylo by to čistší a méně rozporné. Ve svých ložnicích, naprosto zbytečné, dopovězené, bez významu, místnosti, kde se spí, jsou ložnicemi jaksi samy od sebe. Podobně je to s nadbytečným ...do svítání..., poněvadž z básně je patrné, že se jedná o ráno. 4) S tím, že nemusí přikládat do kamen, to je také docela krkolmné vyobrazení, to se totiž ani v létě nepředpokládá, je to prostě přirozená souvislost, nemluvě o tom, že přikládání do kamen má svou romantiku a v zimě není chápáno jako něco nepříjemného, ale jako něco samozřejmého, krom toho, do kamen už skoro nikdo nepřikládá, nejvýše do krbu, a to je příjemné. Nepočítám samozřejmě zlomek populace bydlící v starších chalupách. 5)...sundávám deku ze tvých... asi by mělo být, či by lépe znělo ...z tvých... 6) ještě k tomu, že déšť barví stromy do šeda, to by samo od sebe mohl být velmi podnětný obraz, kdyby byl nějakým způsobem rozvinut do konkrétní podoby, události, ale takto se mi zdá, že naopak déšť, zvláště v létě, dává stromům svěžest, barvy. 7) Za pozitivum považuji i snahu o atmosféričnost básně, třebaže je místy problematická, ale nicméně je znatelná. A nakonec, jen že jde o subjektivní vnímání jednotlivce, zatímco jiní se naopak s náladou básně dobře ztotožní.

raja
17. 06. 2009
Dát tip
ry, chjo:)

raja
17. 06. 2009
Dát tip
tak se mrkni do arény, tam dávájí srabi obyčejně své výstvůty:)))

raja
17. 06. 2009
Dát tip
v soutěžním šuplíku, hrdino:) Co že nesoutěžíš?:P

guy
16. 06. 2009
Dát tip
tak šťastnou cestu do někam .. *

IVO
16. 06. 2009
Dát tip
I nenápadná karoserie někdy skrývá neseriový motor. *T

raja
16. 06. 2009
Dát tip
Ahoj sluníčko, díky Ti za hvězdičku a návštěvu. díky vindy:) jjj, ať žije!:)


moc dobrý*

raja
15. 06. 2009
Dát tip
děkuju za čtení lidi:)

Impresse
15. 06. 2009
Dát tip
Moc pěkná!*

Bíša
15. 06. 2009
Dát tip
!!!

BigBivoj
14. 06. 2009
Dát tip
já jsem tedy jenom blbej technik ale rozdíl mezi stíněním a stísněním je mi jasnej Marvínku! Čti příště pozorněji a moc radši nemluv!

neroušek
14. 06. 2009
Dát tip
*

raja
14. 06. 2009
Dát tip
Stíněné! Márve, tohle musí přestat!:D Nerďo, časem to možná vypustím, bylo by to lepší. Pagane dík.

neroušek
14. 06. 2009
Dát tip
Dobrá laťka, správná laťka.Nerouškovi se nelíbí jen čtvrtý a třetí verš od konce,páč nabourávají meditativní polohu já a já.*********

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru