Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TRANSFORMERS 2: Pomsta poražených

24. 06. 2009
3
19
3192
Autor
Induan

A je tu další premiéra velkofilmu a s ní další malá recenze. Včera mělo českou předpremiéru pokračování Transformers. Jestlipak se autoři poučili z chyb prvního dílu?

Transformers 2: Pomsta poražených

Transformers není zrovna můj oblíbený žánr, ale sci-fi jako takové ano a tak jsem se i ze znaleckého hledíska jít podívat prostě musel, protože sci-fi není nikdy dost. A v poslední době se to hodně zlepšuje - počítačové technologie umožňují udělat z filmů opulentní hostinu triků a vytváření velkofilmů je mnohem snazší než dřív. Často bohužel na úkor scénářů, což je na tom to špatné, protože ty jsou ve skutečnosti to, co dělá film filmem.

Michael Bay je triky přímo posedlý. Jeho Transformers jsou opravdová podívaná a celý film je jedna dlouhá sekvence těch nejdokonalejších počítačových triků a animace. Vděčnější téma než auta a všechny možné další stroje měnící se transformacemi v obří roboty si vybrat ani nemohl. Jenom triky ale samozřejmě na film nestačí a tak se spolu s dalšími spoluautory filmu snažil i o vtipné dialogy a zajímavý děj. Děj trvající 147 minut. To je na podobný film dost velké sousto. Dá se vůbec na něco podobného - film, který je jednou dlouhou akční scénou - vydržet koukat?

Hlavní hrdina Sam Witwicky, ztvárněný Shia LaBeouf (z dalších filmů například Indiana Jones 4) se tentokrát dostává znovu do víru války mezi Transformers a Deceptikony. Zápletku příběhu nebudu prozrazovat, ale je jasné, že opět budou ožívat všechny možné stroje a přístroje, od nejmenších až po ty největší. Navíc se hlavní hrdina musí vyrovnat se svým posláním a schopnostmi, které nechtěně získá. Deceptikoni jej opět pronásledují a on musí i se svou dívkou Mikaelou (Megan Fox) a novými přáteli podniknout cestu až do dalekého Egypta, kde dojde na atraktivním pozadí pyramid k závěrečnému souboji mezi dobrem a zlem za asistence US army.

Film je opět nabit i bojovými scénami a ty jej dělají sice na jedné straně atraktivním, na druhé však značně vizuálně nepřehledným. Zrovna tak scénář není vyloženě nudný, jenže využívání klasického puberťáckého humoru typu: "Stojím přímo pod nepřítelovým šourkem" - je poněkud málo na dobrou zábavu. Více prostoru k pobavení diváků tentokrát dostanou i Samovi rodiče, ale kombinovat humor, který patří spíše do komedií typu "Prci Prci Prcičky" s akčním filmem jako jsou transformers, není úplně nejlepší nápad. Vzniká opět tak trochu slátanina.

Transformers 2 jsou vtipnější než Transformers 1. A to je dobře, protože jednička moc vtipná nebyla. I scénář je lepší a i když příběh je zase jen nastavovaná kaše, jak už to tak bývá, podařilo se vytvořit poměrně dobré pokračovaní ne moc dobrého prvního dílu. Bohužel se autoři dopustili podobných chyb - na něco tak dlouhého a akčního se velmi špatně soustředí a není to úplně konzistentní. Dívák nedostane příliš příležitostí si odpočinout a je neustále zahrnován dalším přívalem soubojů a dialogů. Sem tam se objeví vtipná hláška, ale nic opravdu zapamatovatelného, aby se člověku ještě po letech film vybavil. Je škoda, že si s něčím podobným dali autoři takovou práci, aniž by se z toho mohla stát kultovní záležitost.

Režie: Michael Bay
Hrají: Shia LaBeouf, Megan Fox, Hugo Weaving, Josh Duhamel, John Turturro, Rainn Wilson, Isabel Lucas, America Olivo, Tyrese Gibson, Frank Welker, Peter Cullen, Ramon Rodriguez, Matthew Marsden, Nina Dobrev, Kevin Dunn, Karina Michel, Nora Kirkpatrick

http://www.mtv.com/videos/movie-trailers/343276/transformers-revenge-of-the-fallen.jhtml#movieId=1588822


19 názorů

Induan
07. 01. 2010
Dát tip
Jo, to máš docela pravdu.

zlý_mýval
07. 01. 2010
Dát tip
Transformers a jim podobní jsou ostudou sci-fi. Sci-fi je Vesmírná odysea, Blade runner, Star wars, Star trek a tak. Můj názor, přišlo mi to jako tupá střílečka pro puberťáky

Induan
26. 06. 2009
Dát tip
(pro neanglicky mluvící - British intelligence = britská rozvědka)

Induan
26. 06. 2009
Dát tip
Aha - našel jsem si anglické titulky: Takže přesně to v originále bylo: How do you do it? I was trained by the best. British lntelligence.

Induan
26. 06. 2009
Dát tip
Ale jinak - tyhlety "kvalitni preklady" na to si uz clovek zvyknul - delaji to na bezicim pasu casto lide, kteri nevedi o danem filmu vubec nic. Minule jsem se pobavil u prekladu filmu Skala, kde nejakej tvorivej prekladatel vyplodil vetu: "Mám totiž vycvičenou britskou inteligenci" místo: "Mám totiž výcvik pro britské špiony" :)

Induan
26. 06. 2009
Dát tip
(ja mluvil o te US army - to druhe je jasne)

64871
26. 06. 2009
Dát tip
Tak si asi budeme muset udělat vlastní titulky :)

Induan
26. 06. 2009
Dát tip
Jo - bingo - přesně tak to vnímám!

64871
26. 06. 2009
Dát tip
Mimochodem - Fallen by se neměl překládat jako Poražený, ale spíše jako Padlý (v podobném smyslu jako Padlý anděl apod.) Myslím, že by to bylo vzhledem k mytologii transformers vhodné - Fallen má být jedním ze Zakladatelů a stál i na počátku konfliktu Transformerů, takže by si možná zasloužil jakousi gloriolu :)

64871
26. 06. 2009
Dát tip
Nutno dodat, že celý film je vlastně (stejně jako díl první) načichlý propagací US army. Svět si svoje trable řeší asi jinak, možná se nesnaží do decepticonů jen pálit ze všech hlavní...Asi je to právě to, co mi na podobných filmech chybí - objektivita. Jistě, co se dá od sci-fi hi-tech pohádky čekat, ale i tak - chce to i pohledy odjinud. Takhle to celé vypadá jako by si ostatní země pronajímaly americkou armádu...

Induan
24. 06. 2009
Dát tip
No ano - není to až tak dobrý, ale mě se moc nelíbila ani jednička a tohle se mi zdálo lepší.

DaNdÝ
24. 06. 2009
Dát tip
hmm recenzička, při srovnání s jinými, co jsem si te´d početl, spíš opačné vyznění - jinde jsem se dovídal, že je to výrazně horší než jednička - tudíž jak to tak, chodí budu si muset názor udělat sám. Ale z té tvé recenze - US army vezus roboti a boj mezi pyramidami mi pravda moc nadějí v nějaký dobrý děj nedává

Induan
24. 06. 2009
Dát tip
To Delahaye: No vždyť to říkám - neříkal jsem to? :) Jen jsem nechtěl diváky o všechny ty blbosti připravit a vykecat jim je. Ano, přesexovanost a promixovanost vším možným z toho dělá slátaninu a kultovní záležitost z toho asi nebude. (Mimochodem Spielberg to produkoval) Animální sex a holé prdele ani nepočítám.

Vaud
24. 06. 2009
Dát tip
skvely, tak se na to preci jen kouknu :-) *

Delahaye
24. 06. 2009
Dát tip
Předně, Induane, díky za recenzi. Dále dovol, abych Tě volně parafrázoval : Jo, je to o hodně horší než jednička, rozhodně nedoporučuji skouknout. Včera jsem měl rovněž možnost film vidět v předpremiéře. Dost jsem se na něj těšil - první díl se mi líbil až natolik, že jsem zakoupil originální dvoj-DVD. A už od prvních trajlerů to vypadalo na řádnou porci patřičně explozívní zábavy plné hi-tech triků. No a vlastně jsem se dočkal .. jen ten konečný dojem je velmi tristní. Za prvé si ujasníme, že Trasformeři jsou samozřejmě pohádkou. Vlastně pohádkou na druhou, neboť hrdiny jsou hračky. A pohádka se řídí zákonitostmi. Ale vy nemusíte být nutně dětmi, abyste si ji užili. Nicméně, abyste si užili TR2, musíte být krapátek retardovaní. Vezmeme to popořadě. Již český název "Pomsta poražených" je nesmysl, který svědčí o tom, že někdo u distributora nedával pozor. Správně by mělo být "Pomsta poraženého", neb ten hlavní zlosyn se "Fallen" jmenuje. O ději není nutno mnoho vyprávět - je v intencích klasické rozprávky. Ještě zlejší a hrozivější zlosyn, než posledně (ejhle, tak on Megatron těm Deceptikonům vlastně nešéfuje, jak nám posledně namlouval), starý padouch se vrací (ač na konci jedničky zcela zdemolován), původní hrdinové jsou tu s námi a dále opakují předchozí schéma až do závěrečné řežby. Proti tomu nic, jen když to bude uděláno tak, aby to STÁLO ZA TO vidět. Takže si pan Bay řekl : uděláme to delší, robotů bude víc, tím taky víc bitev, dáme tam víc lásky, vykrademe pár filmů a hlavně nalákáme (dementní) pubescenty. Ten poslední nápad se mu pravděpodobně vryl do paměti nejvíce, neb takové zhůvěřilosti bych skutečně čekal v American Pie (jak výše zmíněno) a ne ve filmu, jehož cílová skupina jsou 10-ti letí kluci. Například scénka, kde jednooký naddržený mini robot ojíždí (doslova) hrdince za hlasitého funění nohu a ona to komentuje slovy "aspoň je věrný" zrozpačitěla i přítomné adolescenty. Dočkáme se i souložících psů různé rasy a jako bonbónek pomalu se odhalujícího chlupatého pozadí Johna Turturra ... tady (včetně mě) publikum doslova ztuhlo (tuhle scénu bych na DVD určitě přeskakoval). No a samozřejmě, pokud se hrdina udeří, tak do "KOULÍ", pokud někde stojí, tak pod "ŠOURKEM". Věřte mi, nejsem puritán ani za mák, ale tohle bylo tak mimo žánr i mísu, že to vzbuzovalo otázky ohledně Bayovi příčetnosti. Zrovna tak veškerá přítomnost (a chování) Samovy matky. Co se týče vykrádání, to máte tak : pokud někdo typu Spielberga použije nějakou scénu a vy jasně víte, kde už jste to viděli, máte fajn pocit, že na vás tvůrce přátelsky mrká ve stylu "vždyť víš, ne ?". Když totéž použije Bay máte pocit, že na vás vystrkuje prostředník. Vzpomenete si, až uvidíte Samovu proměňující se (!) spolužačku se skutečně multifunčním jazykem a její atak vozidla. Což v kontrastu s tím, že v předchozích záběrech sebou nechala tlouci do palubní desky a stříkat na sebe motorový olej působí více než komicky. A záběr s plakátem z Bad Boys II už ani nebudu komentovat. Též Fallenův bojový styl, kopírující Saurona téměř dokonale vyvolá jen rozpaky, protože se tam ale vůbec nehodí ... Dále se dočkáme - v rámci režisérova obdivu ke kýčovitým obrazům zapadajícího slunce - opakovaného dialogu Sama s Maikaelou na téma : "řekni že mě miluješ .. ne, Ty to řekni první, ne Ty ... " ... když toto provozovali v již asi třetí lokaci, měl jsem nutkovou touhu zařvat "Já vás ale nenávidím oba !" Věru, zvláštní představa tvůrce o romantice .. Takže odpustíme-li scénaristům recyklovaný konec na kvadrát, pyrotechnikům soutěž na téma "Kdo použije v co nejkratším čase co nejvíce výbušnin", Megan Fox neustálé zpomalené běhání v tričku alá Baywatch, Johnu Turturrovi nedůstojné pitvoření a US army absolutní nererespektování disciplíny, rozhodně bychom neměli odpustit režisérovi, že s takovým talentem a takovými prostředky spáchá něco tak zoufale ukoptěného a nestravitelného napříč diváckým spektrem. P.S. Robot, skládající se postupně z kovovych kuliček uprostřed hlídaného bunkru má můj obdiv. Jeho herecký výkon byl zdaleka nejlepší z celého obsazení. :-) K.

Induan
24. 06. 2009
Dát tip
Jj, ale je to o hodně lepší než jednička. Rozhodně doporučuju zkouknout.

StvN
24. 06. 2009
Dát tip
Jednička nebyla moc slavná, ale stejně se na to těším. Bojím se přesně toho, co říkáš. Nepřehlednosti v akcích a takového toho furt někam utíkají stylu, což mě obyčejně vyčerpává.

Induan
24. 06. 2009
Dát tip
Ještě nebyl čas. Doplním později.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru