Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Z cimrmanologie vzduchoplavebné

25. 06. 2009
16
29
3768
Autor
Ferry

Když ses zmínil o těch zeppelínomaniacích...

Není všeobecně známo, že otec Járy Cimrmana měl bratrance Radislava stejného příjmení, který se usadil ve Staré Pace a byl obratným výrobcem dírek do knoflíků. Pro svou laskavou povahu byl v rodině značně oblíben.
Na jaře 1866, kdy byla na spadnutí válka mezi Rakouskem a Pruskem, pozval bratrancovu ženu s maličkým Járou do Podkrkonoší, aby ve Vídni "nebyli tak na ráně," jak trefně napsal.
Pozvání bylo radostně přijato. Kdo by se nadál, že se v létě střetne mazi Jičínem a Pakou rakouská armáda s pruskou, a zraněný velitel jízdního oddílu v barvách žluté a černé najde na své zotavené v Radislavovi ochotného quartiergebera.

Mladý rytmistr von Zeppelin nalezl zalíbení v krmi připravované Marlenou Cimrmanovou. Vídeňské lahůdky to zrovna vinou válečných útrap nebývaly, pruský voják byl však skromný. Aby si vysloužil polední placku, či misku kysela, houpával Járu na kolenou a pro zábavu mu kreslil na kornouty z hokynářství předměty, jež Radislav považoval za doutníky, Marlena pak za příčesky do drdolu. Pozorné batole si však kresby ukládalo do mošničky.

Když Jára dospěl v muže a ve Vídni se přetřásaly německé pokroky ve vzduchoplavbě, poslal hraběti Zeppelinovi gratulaci. Připomněl mu současně staropacké malůvky, jež byly zdařilými náčrtky vzducholodí.

Ferdinand, polichocen, odpověděl, vyměnil si s Járou nejeden dopis a začal ho nazývat svým přítelem.

Tím se stal Jára bezpodmínečně v roce 1901. Znepokojila ho tisková informace ze 13. prosince předchozího roku o likvidaci Společnosti pro podporu vzduchoplavby, která až dosud pečovala  o vynalézavého hraběte finančně. Tehdy si Jára vzpomněl na lidovou sbírku na podporu Národního divadla v Praze po osudném požáru a vyrazil do Stuttgartu vyhlásit podobnou solidární akci ve prospěch další vzduchoplavby.

Sbírka vynesla slušnou částku. Vděčný Ferdinand, jemuž mezi gondolami, vrtulemi a posuvnými závažími příštích vzducholodí "Zeppelin" jakoby ani neminula šedesátka, veřejně prohlásil Járu Cimrmana svým  nejmileším spolupracovníkem.

Podle frekvence jejich setkání a s ohledem na to, že Jára byl účasten na všech experimentálních cestách vzducholodí nad Bodamským jezerem v roce 1908, lze tvrdit, že přátelství se oboustranně utěšeně rozvíjelo.

Pozdější neblahé mezinárodní vztahy směřující ke světové válce způsobily,že si přátelé sešli z očí, nikoli však z mysli. Toho důkazem je pamětní deska přemístěná z největšího zeppelinovského hangáru do muzea ve Friedrichshafenu, kde můžeme číst následující věštecká Járova slova:

Ptali se, zda se má vzduch nechat ptákům
Zašpásovals: "Ano - a země dobytku"
Statečný hrabě, odkaz dal jsi žákům -
vzducholoď plnou strojů a nábytku

Zaplň nebe zářným vzduchochodem
Hrdě třímej kormidlo za kliku
Nemusíš jít nikdy zadním vchodem


JEN SE, FERDO, VYVARUJ VODÍKU !!!


29 názorů

Bíša
03. 07. 2009
Dát tip
Co díra, toť už hlušina... Ano, máme k užívání svátky :o)))

Ferry
03. 07. 2009
Dát tip
Hečheč. Ale ani ty díry v zemi mi nevrátili... Pápá a hezký víkend se státními svátečky !!!

Bíša
03. 07. 2009
Dát tip
Uhlobaronko!!!

Ferry
03. 07. 2009
Dát tip
Spíš od markýze Gera tchýně....... :)))

Bíša
03. 07. 2009
Dát tip
Už tedy budu samá pokora, dívenko, Maričko Magdonová...

Ferry
03. 07. 2009
Dát tip
Bíšáku, ty mládě, já jsem starší než černé uhlí a děkování pořád ráda... Tak se neodříkej ! :)))

Bíša
03. 07. 2009
Dát tip
Milenko, v mém věku mi není třeba díků...

Ferry
03. 07. 2009
Dát tip
Díky, guy, tipínku, cos mi dal, si moc cením !!! Bíšo, ani nevím, jestli jsem ti napsala totéž. Tobě totiž patří stejný dík.

guy
03. 07. 2009
Dát tip
:-))

Bíša
25. 06. 2009
Dát tip
T.

dadik
25. 06. 2009
Dát tip
:) teta cimrmanová

není to málo, Antone Pavloviči? :o)

Ferry
25. 06. 2009
Dát tip
:))) Ale s těmi díky, že se mi utrhla ruka. Pardoneček.

Začínám pochybovat o tom, že Cimrman zemřel bezdětný. Ba co víc, že zemřel vůbec.

moorgaan
25. 06. 2009
Dát tip
nemam rad valky na spadnuti.-)) /*

*super příběh*

Ferry
25. 06. 2009
Dát tip
Dnes jste na mě všichni tak velkorysí, že i slzénka se chvilkami vloudí. Díky náramné. DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Ferry
25. 06. 2009
Dát tip
Dnes jste na mě všichni tak velkorysí, že i slzénka se chvilkami vloudí. Díky náramné. DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Ferry
25. 06. 2009
Dát tip
Dnes jste na mě všichni tak velkorysí, že i slzénka se chvilkami vloudí. Díky náramné. DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Ferry
25. 06. 2009
Dát tip
Dnes jste na mě všichni tak velkorysí, že i slzénka se chvilkami vloudí. Díky náramné. DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

mašinfíra
25. 06. 2009
Dát tip
perlíš, skutečně /** Asi ze mě bude němej máša :))

Jen žasnu! ......"Na jaře 1866, kdy byla na spadnutí válka mezi Rakouskem a Pruskem, pozval bratrancovu ženu s maličkým Járou do Podkrkonoší, aby ve Vídni "nebyli tak na ráně," jak trefně napsal. Pozvání bylo radostně přijato. " - to je pecka (zde s malým "p", s velkým je to hrad)! No a s tím "...Ferdo, vyvaruj se vodíku!!!", také vynikající. Jenom škoda, že se Ferda nevyvaroval! A taky děkuju! POZN: Čas od času jezdím do Ústí (u St. Paky) a domů si kupuji "Broučka"! J.Š.

vida, konečně pozitivní vliv požáru ve fučíkárně...bez něho by tato část pozůstalosti nikdy nespatřila světlo světa :o)

Diana
25. 06. 2009
Dát tip
Dírky do knoflíků mne nadchly, pozorné batole rozesmálo a vzuchochody dorazily. TIP jak Tatry!!!!! (Už o tobě vědí Cimrmanologové?)

Ferry
25. 06. 2009
Dát tip
Alešku, víc už toho ani být nemůže, stejně jako her shlédnutých za odměnu v nedalekém Divadle JC. Dílka ta, kvalitní ve srovnání se zde servírovanou drobotinou, shořela, žel, při požáru Průmyslového paláce 16. října 2008 spolu s tamním depozitářem.

Ferry
25. 06. 2009
Dát tip
Dík. Tenhle tip si bezodkladně lisuji do památníčku. :)

už za ty dírky do knoflíků... nevydáš to knižně, až toho bude víc? :o)

Norsko
25. 06. 2009
Dát tip
jára coby pozorné batole, to tu snad ještě nebylo :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru