Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pohlednice z italské fronty

30. 06. 2009
35
38
6643
Autor
Prosecký

Byli i jiní vojáci, než legionáři. Byli i jiní vlastenci, než Sokolové na Národní třídě a byli i jiní politici, než emigranti do Švýcarska.

Pohlednice z Italské fronty

(Monte Melleta nad nížínou u Roveretta, jaro 1917)

 

Cenzor vzal dopis

vzteky s ním mával

hodil ho na zem

roztrhal vedví

přihodil dřevo

a papír spálil

a proč?

 

Jaroslav Breburda

nástrojař z Kolbenky

sepsal své manželce

proč nechce přeběhnout: 

 

"Byl tu náš poručík

říkal že půjdeme

k Italům přes kopec

za českou svobodu!

 

Já s nimi nepůjdu

mně Vídeň nevadí.

Změní se úředník

na Pepču z Vinohrad

 

Já znám náš magistrát

 bili mě v Motole

právník mě podrazil

žebrák mě okradl 

 

proč bych měl přebíhat

masa víc nebude

přibude hranice

přibude úřadů

 

Starej se o mámu

vydržím do zimy

kašleme na Srby

za tohle nestáli ...

 

( 15.března 1917 přeběhla téměř celá VIII. kompanie Karlínského pluku celá k nepříteli. Breburda s nimio odmítl jít, tak ho zastřelili.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


38 názorů

Prosecký
04. 03. 2021
Dát tip

Díky, Zeanddrichu, za návštěvu u tohoto mého díla z prehistorie Písmáku. Mám tady i veselejší příběhy.


Pouze jedna z válek, ve které proti sobě ve velkém měřtku bojovali Češi proti Čechům


Zordon
12. 05. 2015
Dát tip

Zcela souhlasím. Oba moji pradědové bojovali na italské frontě. Myslím, že to brali jako obranu vlasti.


Prosecký
24. 01. 2012
Dát tip
Díky, Yours!

Prosecký
11. 01. 2011
Dát tip
Díky, Fëanor, že sis dal tu práci. Musím se podívat k tobě.

Fëanor
11. 01. 2011
Dát tip
Prosecký, objevil jsem tohle dílko až teď po roce a půl, ale to je tím, že jsi holt na Písmáku déle. Také jsem si všiml zastření generačních rozdílů, ke kterému zde dochází a rovněž mi to přijde dobré. Můžeme si k sobě díky tomu dovolit i hrubosti, které by nám jinak neprošly... ;) Nejdřív k textu: Používáš jednoduchý lidový jazyk, který výborně sedí k dopisu prostého vojáka a dělníka z fabriky. V tom je to autentické a silné. IMHO je to pro tuto báseň víc, než všechna metaforičnost a -- nedej bože -- pieta, kterou Ti tu nějaký dobrák radí. (tip) Teď k tomu, zda ještě ve svém věku můžeš psát: To je jen Tvoje volba. Já osobně si myslím, že literatura patří k činnostem, kterým velmi prospívá životní zkušenost. Někteří začínají psát mladí, je to plné toho nevybouřeného života, a až na výjimky to taky podle toho vypadá. Znám třeba básníka, který se odvážil začít publikovat až ve 47 letech, když už měl něco odžito. A bylo to dobré. TA vášeň, kterou pro poezii potřebuješ, nestárne s věkem. A do třetice můj příspěvek pedanta k seznamu překlepů a chyb, aneb musí se to opravit, aby to zbytečně nekazilo dobrou báseň, že: - "Roztrhal vedví" je neobratné, protože to "trhal" vyjadřuje děj provedený několikrát, což by znamenalo přinejmenším "vetří". Vedví to můžeš jen roztrhnout, tedy "roztrhl". Vysvětlující dovětek: - Slovo "celá" se v první větě opakuje 2x. - Slovo "nimio" v druhé větě... :)

Meheš
27. 09. 2010
Dát tip
Výborné. Na té frontě jsme ztratil pra-pradědu.

waldekke
09. 02. 2010
Dát tip
Vygumovali tu celou generaci, obávám se, ani k tomu nebyl potřeba komančizmus.

Prosecký
09. 02. 2010
Dát tip
Waldekke, díky. je zajímavé, jak málo dáme na nše vlastní středoveropské kořeny. Přitom pomník padlým v I. světové válce je v každé vesničce.

waldekke
09. 02. 2010
Dát tip
zapomněl jsem na *. Tak *. W.

waldekke
09. 02. 2010
Dát tip
Ty páni, pane Prosecký, také mě fascinuje poezie z Velké války. Znám trochu tu anglosaskou ze západní fronty, trochu té z východní--od slavných našich legionářů přeběhlíků--ale na ty naše další vojáčky a miliony dopisů, které museli poslat ze zákopu domů, nikdo nemyslí. Ptal jsem se ve vojenském ústavu, jestli někde je nějaký archiv jejich korespondence. Jen v on-line databázi české poezie (spravuje AV) jsem našel sbírky vydané během války c.k. autoritami. Je toho většina katolická... ale třeba Mathesius (byl v Haliči) vydal pár věcí po válce, nebo jsem našel z vydavatelsví olomouckého arcibiskupství sbírku dopisů ze Srbska (děsný příběhy). Mno. Mno. Jsi mě dostal.

baronka
16. 09. 2009
Dát tip
Velmi pěkná a lidská po dědovi mám celou první světovou v barevných pohlednicích jak šla fronta na jedné pohlednici píše ...také jsem byl na houbách...

Prosecký
15. 09. 2009
Dát tip
A. H., děkuji ti za návštěvu i za nečekaný tip.

A.H.
15. 09. 2009
Dát tip
Moc pekne, to dycha atmosferou,tip.

Prosecký
17. 08. 2009
Dát tip
Přátelé moji, dělníci pera! Musím říct, že jsem ani ve snu nečekal, že právě toto moje dílo dosáhne takového ohlasu!

Alojs
17. 08. 2009
Dát tip
nepochybně, silně vybočující ze zdejší dlouhé lajny. Už jen za to - tip. Jinak bezproblémové zpracování.

výborné, konečně něco z jiného soudku na písmáku. skvěle doplněno o dataci a stručný popis věci. báseň zařídila vše ostatní.

reinka
07. 08. 2009
Dát tip
Nezůstávej jen u prózy, tohle je moc hezké...

Prosecký
06. 08. 2009
Dát tip
Sana´a, děkuji ti za návštěvu. Je dobře, že se na Písmáku stírají generační rozdíly! Jsem tu teprve několik měsíců, ale pochopil jsem, že prostě poezii už nemůžu psát. Moje doba byla před 25 lety. Zůstanu jenom u prózy.

Tak to je trpký príbeh, s krásnym záberom na ľudský život.*

Překvapivé téma T

Edvin1
13. 07. 2009
Dát tip
Kak jsi mohl tohle sepsat? He? To není politicky korektní!!! ;-) Jak těžko se píše o hrdinství lidí, jež postoupili jinak než většina! Odváží se k tomu povětšině pouze někdo pod nickem, na internetu. A proto se mi internet tak zamlouvá... :-)

Robinia
03. 07. 2009
Dát tip
Omlouvám se, to upozornění na překlep jsem chtěla poslat soukromě...

Robinia
03. 07. 2009
Dát tip
V závěrečné poznámce se opakuje celá a je tam jedno o navíc - nimio. Jinak dobré, takové nelidsky lidské... bohužel

Prosecký
03. 07. 2009
Dát tip
Děkuji vám všem. Domnívám se, že i poezie musí procházet korekturami a vývojem. K poezii jsem se vrátil po 25 letech teprve v posledních týdnech pod vlivem Písmáku. Cítím, že už mi chybí takový ten opar na línou řekou Ohří. Už mi asi zbude jen humorná próza.

Bíša
02. 07. 2009
Dát tip
Báseň oceňuji. Je tu pro mne rozpor. Nejsem monarchista! Byly různé oběti. Boka Kotorská! Slované mají držet při sobě. Historiografie je plánování minulosti...

FAE BOMB
02. 07. 2009
Dát tip
Oceňuji... *

tohle dílo námětově vyčnívá nad běžnou produkci...jen bych "prosil" o opravení počátečního písmene předposlední sloky na velké písmeno a o upravení úvozovky, která nikde nekončí:-)..ale tip*

naopak. Nepietnost tomu dává náboj, zůstává to v osobní rovině...do poslední chvíle.

Zajímavý, smutný příběh, zpracování se mi moc nelíbí, hlavně jazykově. Možná by to chtělo pietnější tón. Každopádně zajímavé, tip.

Norsko
30. 06. 2009
Dát tip
tudy šly dějiny :-)

pěkný, smutný příběh...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru