Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jan Skácel - Městečko N. a já

19. 07. 2009
1
42
6658
Autor
papouch
Jan Skácel se ve svých básních často dotýká konkrétních míst Jižní Moravy (Vnorovy, Tasov, Brno, Kunštát, Lomnice atd...). Vždy je dotčené místo jednoznačně zřejmo, ať přímo uvedením místního jména v názvu či těle básně, nebo je tak transparentně popsáno, že není debat o jeho určení.
S jednou Skácelovou básní mám však problém. Hovoří o městečku N. a já ne a ne se dopátrat, které městečko pan Skácel popisuje.
Zde ji máte:



Městečko N. a já


V měsíci březnu po řece plují ledy
a malá městečka
jsou pruská modř a nach,
růžový obláček jsme nesli na márách,
vítr plášť nad koleny vzdouval
a za mnou plápolala větev zelená
se všemi hnízdy.

To bylo v N., v té kleci pro vojáky,
pro písně v barvě khaki.

Městečko N. a já.
Upřímné městečko,
co mně neřeklo...
Slepými okny dívalo se přísně,
když jsem na ulici
střelhbitě všechno zlato zdravil.

(To přece básník nesmí.)


 Jan Skácel - 
sbírka Co zbylo z Anděla, zde citováno z souhrnného díla Jan Skácel - Básně I., editor Jiří Opelík, vydalo nakl. Akcent 1998



Takže, velevážené písmáctvo, které městečko se skrývá pod zkratkou "N." ? Opravdu by mne to zajímalo...

Jen bych vás chtěl požádat - netipujte bez promyšlených důvodů, zkuste zvážit souvislosti a pak teprve vyneste svůj rezultát... Vzít si seznam obcí a vyplácat všechny díry od N umím taky.. Nehledě na to, že dle mého soudu ono místo na N nezačíná, že to je jen kryptogram.. Ď

42 názorů

Vio
29. 08. 2011
Dát tip
Jak fuk? No tak jsem se sem dostal pozdě, a co? Já to chci vědět! Kde to bylo?

papouch
29. 08. 2011
Dát tip
to je už fuk, brácho

Vio
29. 08. 2011
Dát tip
No jo, ale kdy je datovaná ta báseň? To by byl slušný návod, ne?

papouch
22. 07. 2009
Dát tip
to víš, o pi**vinách se místní rádoby "literáti" hašteří jak vlaštovky na drátě, ale když mají ukázat skutečné znalosti, tak... áále to je fuk. :(

Miroslawek
22. 07. 2009
Dát tip
Také bych se přikláněl tomu, že by to mohl být onen mylenkou zmiňovaný Neudörfl. Tehdy vojáci (němečtí - ač od Pruska daleko, pruská modř) a spousta malých městeček okolo. A nebo by to mohl být Wiener Neustadt hned vedle, tam protéká řeka centrem města, v Neudörflu až za humny.

pronick
21. 07. 2009
Dát tip
tohle asi nevyřešíš, ale držím pěsti:-D

papouch
20. 07. 2009
Dát tip
Jen bych vás chtěl požádat - netipujte bez promyšlených důvodů, zkuste zvážit souvislosti a pak teprve vyneste svůj rezultát... Vzít si seznam obcí a vyplácat všechny díry od N umím taky.. Nehledě na to, že dle mého soudu ono místo na N nezačíná, že to je jen kryptogram.. Ď

škoda, že mi zase Medlov nevyjde. Na vysočině sice budu, ale až 7. a 28. srpna.... Jak říkal ten mravenečník, je málo termitů:-)

papouch
20. 07. 2009
Dát tip
nojo nojo, to je taky zajímavý tip! On to tam měl Skácel proťapkané (viz Tasov atd) Jó Lhotka, to byl nářez.. takový nultý ročník Medlova.. .-)

Mno... mohla by to být třeba Nová Říše. Typická kasárna tam sice nebyla, byl tam jakýsi socialistický M.A.S.H., ovšem vojáci tam sloužili, hlídali tam sklad vojenské nemocnice, který v roce 1990 v poměrně dobrém stavu předali bratřím praemonstrátům. A pouhých pět kilometrů odsud, ve Staré Říši, sídlil rod Florianů, kterýžto fenomén vysočinské kultury dozajista Mistr nejenže znal, ale udržoval s ním i poměrně vřelé a oboustranně inspirativní styky (jdoucí ale spíš po linii Deml - Reynek - Jirous). Takže si tímto přihřívám svou jihozápadně moravskou polívčičku...(papouch ví, případně mu nahodím heslo Lhotka) Jen mu připomenu, že když jsme na Lhotce měli asi rok po oné blamage sraz z gymplu, tak jsem doufal, že si mě tam nigdo nepamatuje.... Naštěstí je asi výskyt sklerotiků na Jihlavsku vyšší, než v jiných částech republiky :-)

Petrusha
20. 07. 2009
Dát tip
šak já nic ...

papouch
20. 07. 2009
Dát tip
též zajímavé, ale... myslím, že ne, když Sk. napíše městečko, tak tím myslí městečko

Petrusha
20. 07. 2009
Dát tip
musí to byť mestečko? mňa napadla úplne niečo iné - Nový Hrádek u Lukova v podstate zrúcanina hradu, ktorá bola kedysi už v zakázanom pásme ... tie slepé okná i klec pro vojáky, oblasť kde býval ostnatý drôt a po řece plují ledy - je to u rieky dyje lesy nach a modř ... ale asi je to blábol ...

Marlav
19. 07. 2009
Dát tip
tak upřímně, tohle není diskuse, navíc mám pocit, že dílo se sice tváří akademicky zajímavě, ale opak je pravda. já si tedy připadám jako normální člověk, ale tomuhle dílku nerozumím, fakt mi to nic nedalo...

norštice

Marcela.K.
19. 07. 2009
Dát tip
Já netvrdím, že to je to městečko, ale mohlo by být :-) když jsi chtěl pořád nějaký na N :-)

papouch
19. 07. 2009
Dát tip
Kožmína samozřejmě znám, jen mě nenapadly souvislosti.. a tu druhou poznámku jsem jako neslyšel, jo? .-)

Marcela.K.
19. 07. 2009
Dát tip
To je jen z knihy Zdeňka Kožmína - Skácel ...mám ho ráda... třeba nejsem tak blbá, jak si myslíš :-)

papouch
19. 07. 2009
Dát tip
myl.: dobrýýýý!!! Tak tohle mě absolutně nenapadlo... Ď.

Marcela.K.
19. 07. 2009
Dát tip
V roce 1944 a to dokonce v březnu, byl Jan Skácel v Neudörflu...prý se několikrát pokoušel utéci z totálního nasazení a pak za trest musel pracovat v Alpách. Třeba to městečko bylo rakouské...

Norsko 1
19. 07. 2009
Dát tip
nowhere, kdekoliv, na to bych sázel

papouch
19. 07. 2009
Dát tip
Němčice - fajn tip, ale proč? Vidíš nějakou souvislost, nebo je to jen střelba do tmy?

Dero
19. 07. 2009
Dát tip
Mimochodem, já bych na tvém místě vyzkoušel tuto službu: http://www.ptejteseknihovny.cz/o-teto-sluzbe

Norsko 1
19. 07. 2009
Dát tip
sou taky němčice

Dero
19. 07. 2009
Dát tip
Ten tvůj výklad zlata dává nejlepší smysl, to jsem si zase neuvědomil já. Budu přemítat, ale bez mapy a internetu to nemá moc smysl. A pruská modř sice je terminus technikus, ale který z básníků by si nechal mezi prsty proplout tak krásně barevný odkaz u místa, které má na Prusko nějakou vzpomínku? (jinými slovy, analogie tam být může a nemusí) Mimochodem, také se přikláním k názoru, že N. nemusí představovat první písmeno městečka. Co třeba tvar toho písmene? Prudké serpentiny - co třeba nějaké sídlo v prudkém kopci? :)

papouch
19. 07. 2009
Dát tip
hm hmm, dík, Dero! dovolím si připopolemizovat Klec pro vojáky nemusí být jen kasárna, může to odkazovat v podstatě na jakékoliv městečko sužované vojnou. tohle jsem si neuvědomil, ano, beru a dost to rozšiřuje počet míst, která by přicházela v úvahu Němčany. Tak tohle mě vůbec nenapadlo. Pokud ale vím, tak Sk. neměl ke Slavkovu a okolí vztah... Mohu se však mýlit. Nivnice ne-é, nemyslím, že by tuto obec Sk. poctil návštěvou.. Mám svých asi 8 tipů, které zde nechci prozrazovat, abych neovlivnil. Připomínám, že to N. nemusí znamenat skutečné počáteční písmeno.. Připojím pár postřehů z chatu: - Nové Sady jsou na Drahanské vrchovině a je to p*del světa, malinká dědinka, to není městečko a kasárna tam taky nejsou, je fakt, že za obcí je obrovský vojenský újezd, ale to mi nesedí - mám takovou představu - jak se Skácel s Mikuláškem zpití vínem courají po městečku N. a tropí si prdel z lampasáků ... a bylo to za tuhého bolševika, 1958-60 - Nedvědice sice začínají na N, ale nejni tam kasino - tím zlatem (podle mě) myslel hvězdičky na náramenících důstojníků - trochu mě matou ta hnízda - mohl tím myslet kulometné posty na věžích, jaké se stavěly podél hranic, ale nevím - ja by som sa držal tej pruskej modrej (Syd) - pruská modř je terminus technikus, název odstínu barvy (třeba jako svinibrodská zeleň), nemyslím, že příd.jm. "pruská" je zde významotvorné - to by chtělo se zeptat přímo Opelíka, to je jeden z největších znalců Skácelova díla ... (dod.) anebo přímo Skácela, ale zatím to ještě dloouho nemám v plánu .-)

Dero
19. 07. 2009
Dát tip
Klec pro vojáky nemusí být jen kasárna, může to odkazovat v podstatě na jakékoliv městečko sužované vojnou. Mě kvůli odkazu na Prusko napadly Němčany u Slavkova u Brna. Ty byly za prusko-rakouských válek zdecimovány a v podstatě musely být postaveny téměř odznovu. Nivnice to asi nebudou, ty přeci jen žijí odkazem J. A. Komenského, to by se pan Básník zmínil.

Norsko 1
19. 07. 2009
Dát tip
N jako Nowhere, trocha angličtiny pro začátečníky, tudíž

Norsko 1
19. 07. 2009
Dát tip
Znáš tu píseň, můj přítel města en ?

papouch
19. 07. 2009
Dát tip
já spíš myslím, že to N. bude kryptogram, že dotyčné místo na N vůbec nezačíná

Necito.

Norsko 1
19. 07. 2009
Dát tip
koukám, vidím napajedla

papouch
19. 07. 2009
Dát tip
héééj, vy dva, nechte toho tady, prosím klofejte se u chujdiskusí dole, tohle myslím vážně

Norsko 1
19. 07. 2009
Dát tip
to mě taky napadlo, vojáci, kasárna. kouknu do mapy

papouch
19. 07. 2009
Dát tip
v Nivnici nejsou kasárna

Umři, a máš klid.

Norsko 1
19. 07. 2009
Dát tip
Kurva, musí se všechno točit kolem mě ? Už mě to nudí

To bude Norsko.

Norsko 1
19. 07. 2009
Dát tip
Nivnice ?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru