Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Písmácké POKA-YOKE

13. 08. 2009
8
43
2195

                Skutečnost, že přítomnost člověka v moderních výrobních procesech je čím dál tím menší, je všeobecně známou skutečností. Málokdo však ví, že tam, kde člověk ještě takříkajíc vytváří hodnoty, je čím dál tím méně žádoucí i jeho kreativita. Ideální je, pokud takový pracující vůbec nepřemýšlí a pouze koná. A to neplatí jen o dělnících, ale i technicích, manažerech a veškeré té havěti, které se říká servisní personál. Na všechno existují nebo by měly existovat příručky, návody a manuály, které v ideálním případě pamatují na všechny situace, které mohou v praxi nastat a striktně je řeší.

            Absolutním hitem v procesu eliminace chyb je metoda POKA-YOKE. Tenhle japonský vynález stoprocentně eliminuje veškeré lidské omyly.

            Představte si, že třeba strkáte dva drátky do dvou dírek, žlutý do levé, modrý do pravé. Pokud máte nainstalován systém poka-yoke, upozorní vás čidlo na každý případ, kdy buďto drátky prohodíte nebo jeden či oba nezasunete.  Troubením, červeným světlem nebo třeba předtočenou výstrahou: „ Zvoral´s to, blbe!“, a to klidně ve volitelném jazyce. Naopak, pokud operaci provedete dobře, odmění vás přístroj rozsvícením zeleného světla nebo pochvalnou fanfárou.

            Dlouho jsem se domníval, že něco podobného se týká pouze sofistikovaných výrobních systémů, ale není tomu tak. Výše popsaný  fenomén funguje i v činnosti, které se z mně neznámých důvodů stále ještě říká umělecká tvorba. A právě Amatérský literární server Písmák je pozoruhodným  příkladem skvěle fungujícího poka-yoke.

Pravda, manuál na téma jak psát, jsem nikde na serveru nenalezl. Existence čehokoliv na zvykové bázi je poněkud nestandardní, nicméně systém pracuje velmi obstojně.  Pravda, je zde několik sabotérů, kteří svými nechutnými provokacemi dobře zaběhnuté  stereotypy torpédují ze všech stran. Naštěstí představují pouze marginální partičku exotů, kteří jsou na serveru víceméně pro srandu králíkům, lépe řečeno systémově založené mase .

Klasickým příkladem fungování poka-yoke v literární tvorbě jsou soutěže. Témata jsou většinou natolik duchaplná, aby se o nich mohl rozepsat každý. Trošku to připomíná telefonické soutěže typu: Čím se platí v ČR? Korunou nebo šekelem? Zvolejte za stovku správnou odpověď a vyhrajte padesát tisíc!

A literáti píšou. Neomylně. Pokud je zadáno téma o návratech někam, je povinností zařadit domov, dům nebo rodné město, to jsou šrapnely  nejmocnějšího kalibru. Dobrá je taky rodina, první lásky, vůbec místa prvního čehokoliv pozitivního. Dobré je, zmínit se o kladných pocitech, do díla zacementovat hodně lásky ke komukoliv či čemukoliv. Vrcholem pak bývá lehce ponuré konstatování, že za mlada bylo líp a že nás tyhle návraty nabíjejí více, než Temelín energetickou soustavu.

Jestliže  autor do díla nacpe všechny výše uvedené atributy pokud možno v nějaké vyhraněné formě, rozblikají se zelená světla tipů a vše je v pořádku. V opačném případě jsou reakce spíše zdrženlivé, vždycky se ale najde dost fundamentalistů, kteří takové smrtelné hříchy po zásluze potrestají zdrcující kritikou.

            Je tedy jen otázkou času, kdy se i na Písmáku objeví příručka popisující, jak psát.  Proces unifikace a standardizace bude úspěšně završen a Písmák bude moci být certifikován podle některého z prestižních  standardů.

            Půjde s dobou.

43 názorů

Vaud
15. 08. 2009
Dát tip
:-)) Krkonošský pohádky je nedoceněná perla :-)

Toscana
15. 08. 2009
Dát tip
Vaude, ty zvíře neblahý, rozbor Krkonošských pohádek v tvém podání mě rozsekal na krupici :o))))))

Rabbe, jestli něco nejsem, tak nasraný. Aleši, upozorňuju, že s papouchem nemám nic společnýho.

Rabb
14. 08. 2009
Dát tip
mi to přijde takový roztahaný, málo vtipný.. ze začátku jakoby nasraný a ne uvolněný, jak by asi mělo být.. ona nasranost se táhne celou délkou.. heh.. ..zapadám do systému-

aha...odtud jde vítr :o) papouch jako obhájce sojky bonzačky, to je dost symbolické :o)

raja
14. 08. 2009
Dát tip
O vítězi tedy rozhodne ruppert:)

Květoni, kanban je karban během celé pracovní doby. Téma Kerkonošský pohádky by bylo pro kouli nepříliš vhodné - romantikům bych to předhodil! A vítězné Jarmile bych dal klidně tipy dva. Určitě by napsala něco na ten způsob, jaký to bylo s hajným hezký a jak jim k tomu cvrdlikala sojka.

raja
14. 08. 2009
Dát tip
No to ale budem must udělat jináč, téma vyhlašuje vždy nejčerstvější vítěz, Vaude. Děláš jakoby jsi to nevěděl!:) Du to vyhlásit:P

Vaud
14. 08. 2009
Dát tip
Haber je Slovak ako polienko a Krkonosene pohadky vraj nepozna...

Vaud
14. 08. 2009
Dát tip
Kdybys byla byvala vyhlasovala kouli ((K.O.U.L.E.i - jo tuhle kouli!! aha!!!), tak by bylo fajn tema Krkonosske pohadky protoze je to pohadka poeticka a navic i tema pro zamysleni pro fejetonisty - nejaky vlky plky jako podzimni krajina - na to by nenapsal fejeton ani tady Ruppert

raja
14. 08. 2009
Dát tip
(téma vyhlašuje háber((jestli jde o tu KOULI))

raja
14. 08. 2009
Dát tip
jo, fajn, beru:) Ale pořád nevím o co de, co mám jako dělat, Vajde. Mám něco vyhlásit, nebo někde hlasovat?

Vaud
14. 08. 2009
Dát tip
a jestli koule nebude, tak jsi sraja!

Vaud
14. 08. 2009
Dát tip
Rajdojde - ja vim, ze se v japonskych vyrazech nevyznas a sebevrazdu bys pachala Daiquiri, ale mezi radky Te vyzyvam na ku Krkonosske kouli

raja
14. 08. 2009
Dát tip
tolik cizích slov! Tos mi avi poslal naschvál, viď žejo Vajde!:) Co teď, modrou, nebo žlutou?

Vaud
14. 08. 2009
Dát tip
Krkonosske pohadky by si zaslouzily vlastni tema Koule :-)

Fejeton báječný. A ta rozprava o Trautenbergovi (mimochodem mém oblíbenci) - přímo lahůdková. PéEs - má japonský systém KANBAN něco společného s hraním karet na pracovišti mezi svačinou a obědem?

papouch
14. 08. 2009
Dát tip
..ani pod pohrůžkou násilí, že.. taky to mám tak :)

Vaše Ptactvo, já vím. Já vím. Ne, že bych netipnul, ale když ono to fakt nejde. Nejde a asi ani nepůjde....

Vaud
14. 08. 2009
Dát tip
to je pohadka, kde nejsou kladny ani zvirata :-)

papouch
14. 08. 2009
Dát tip
Zapomněli jste na Sojku Bonzačku! To je přece nádherný prvek čecháčkismu :-))

papouch
14. 08. 2009
Dát tip
Ty, Prosec, já se taky jednou přespal a byl jsem z toho tumpachovej celej den.. .-)) Traute, to musíš bezhlavě tipovat všecko, co Jarmila vyplodí a viditelně jí k tomu psát opěvné kritiky, pak si Tě milostivě všimne a začne Ti tipovat taky... ale hergot jako bys nevěděl, jak to tu chodí.. .-))

Prosecký
14. 08. 2009
Dát tip
Takže Trautenberg je loosek střední třídy a jeho poddaní jsou prostě největší spodina. Hůř by na tom byl snad už jen potulný žebrák, kdyby se tam nějaký vyskytoval. Na Krakonošovi mi nejvíc vadí, že neplatí zdravotní pojištění a daň z příjmu.

Vaud
14. 08. 2009
Dát tip
Krakonosske pohadky je velmi pozoruhodna zalezitost - absenci kladneho hrdiny, oslavou anarchie, zaroven jasne ukazuje, ze zadny z poddanych blbecku by si nebyl schopen sam vladnout. Pak je tam prvek protisudetacky. V podstate pohadka "proti vsem".

Prosecký
14. 08. 2009
Dát tip
Když Trautenberg je niemand a looser, tak co jsou potom Anče, Kuba a hajnej?

Ovšem můj příspěvek do soutěře Místo, kam se rád vracím Jarmila četla. Ale neocenila :-(((( Co mám dělat, abych to rozdejchal????

Tak nečetli. Oni čtou stejně jen sami sebe a své soudruhy ve zbrani :-))

Tak nečetli. Oni čtou stejně jen sami sebe a své soudruhy ve zbrani :-))

Prosecký. Upřímně řečeno, tento nick jsem zvolil, protože považuju Trautenberka za patrona všech nýmandů, moulů, lůzrů a podobných existencí... nemá nic , než snahu vyrovnat se Krakonošovi, který ovšem má k dispozici veškerý mocenský aparát - bouřky, povodně, kouzla a čáry. To se mu to pak machruje, žeano? Mistře, zjevně se vyznáte. kanban tam taky patří. A Six sigma a další zvrhlosti, vesměs východní (přesněji japonské) provenience. Papouchu, určitě nečetli..i když....juknu!

Prosecký. Upřímně řečeno, tento nick jsem zvolil, protože považuju Trautenberka za patrona všech nýmandů, moulů, lůzrů a podobných existencí... nemá nic , než snahu vyrovnat se Krakonošovi, který ovšem má k dispozici veškerý mocenský aparát - bouřky, povodně, kouzla a čáry. To se mu to pak machruje, žeano? Mistře, zjevně se vyznáte. kanban tam taky patří. A Six sigma a další zvrhlosti, vesměs východní (přesněji japonské) provenience. Papouchu, určitě nečetli..i když....juknu!

Vaud
14. 08. 2009
Dát tip
Me by zajimalo co to Pismak vlastne je - Quo vadis Pismak - Where are you going Writek? Je to elektronicky suplik autoru, lihen talentu, chatovaci server, maskovana seznamka, lapac snu... A krome poka-yoke bych tu videl i prvky kanbanu :-)

Prosecký
14. 08. 2009
Dát tip
Ty, Trautenbergu, tak jsem se přepsal, no. Mělo tam být úspěch. Ha ha ha!

papouch
14. 08. 2009
Dát tip
heskýýý :-) Četla to už Moosová? A všichni ti "romantici"? :-) Prosecký - máš pravdu. Já zrovna nedávno prodal jeden standardizovaný psěch a mělo to úspěch! .-))

Prosecký
14. 08. 2009
Dát tip
Nazdar, von Trautenbergu! Jsme takové stádo, řídící se primitivními principy dnes už v globálním měřítku. /psěch má to, co je standardizované a dá se prodat na celém světě. Umělecká tvorba není výjimkou. Nakonec nikdo nikomu nebrání, aby živořil v příkopu a doufal, že bude objeven za 300 let, že? Je jasné, že pokud chceme získat tipy, musíme reagovat tak, jak to čtenáři-kritici očekávají. Mně osobně nejvíc vadí, že v textech je tak málo humoru. Pokud jde o tebe, zajímalo by mě, jestlis svým nickem chceš upozornit na zcela zvrácenou, i když dobře udělanou řadu večerníčků o Trautenbergovi někde od Trautenau? Nakonec i to byla ukázka, že většině jde o krásu a lásku a podnikání, chov, pěstování a jinou námahu ať si dělá někdo jiný.

Drazí, Děkuji za návštěvu i tipy. Mylence věřím každé písmeno, mám s podobnými standardy taky svý zkušenostě...

Toscana
14. 08. 2009
Dát tip
:o)))))))) pobavils!!! *t

Marcela.K.
13. 08. 2009
Dát tip
:-) A to jsi ještě neviděl standardy pro zdravotnický personál! Přes tu hromadu papírů nedohlídneš na pacienta, ale když vyplníš kolonku, že obědval, tak obědval!

Nérea
13. 08. 2009
Dát tip
Ta svítivě modrá barva písma mi trhá oči, ale jinak je to dobré čtivo, pobaví...

Dalek
13. 08. 2009
Dát tip
Většina umění boří nějaká tabu,nastavuje zrcadla(aby množila zmatek) a nově, pokud možno vztekle,interpretuje dobu. Radost a krása je nemoderní. Václav Cílek

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru