Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 431 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+6 neviditelných
K.O.U.L.E., Socha Sv. Kláry
datum / id02.09.2009 / 333501Vytisknout |
autorProsecký
kategorieMiniatury, hříčky
sbírkaSudetica,
zobrazeno6305x
počet tipů16
v oblíbených1x
zařazeno do klubůK.O.U.L.E.,
K.O.U.L.E., Socha Sv. Kláry

Musela se zastavit. Nohy už jí nesloužily. Cestu do kopce navíc zarůstaly kopřivy a divoká jarní voda v ní vymlela hluboká koryta.

Vnučce se na ni nechtělo čekat. Běžela napřed. Pověsila se celou svou hubeňoučkou postavičkou na zrezavělou bránu  a jen s obtížemi ji otevřela. Uvnitř byly kopřivy ještě mnohem hustší a vyšší. Babička  s povzdechem sebrala skrovné síly a kolébavě vyrazila.

"Počkej, Klárko," volala za ní.   

Způsobně počkala, až se babička prosouká pootevřenou bránou. Otočila se na ni, "proč to neposečou?"

Babička neodpověděla. Snažila se najít průchod nižším porostem kopřiv k jedné z rozpadlých zdí. Nebyla si jistá, jestli hrob vůbec najde. Holčička už zase poskakovala někde vpředu. "Jé, tady je nějaká socha bez hlavy," volala odněkud zprostředka. Stařena se ztěžka otočila za hlasem. Pak si uvědomila, co vnučka asi našla, "to je svatá Klára."

"A ty si ji, babičko, pamatuješ,  když ještě měla hlavu?"

Žádná odpověď. Že by neslyšela? Vnučka pomalu a zesíleným hlasem opakovala, "Tak pamatuješ si ji s hlavou?"

Babička se podívala tím směrem a řekla, "na, freilich!" 

Než se zase sehnula s kopáčkem nad zarostlý hrob na okamžik uviděla, že stráň nad hřbitovem není les, ale pole. Táhlo se vysoko až na hřeben.  Kolem něho byly chalupy. Kreuselovi, Friemelovi, Stepkeovi, Kriechhanslovi a Páchovi a úplně nahoře tři velké statky: Galleovi, Kolbeovi a Heuerovi. A ona běží dolů Dobytčí cestou a spěchá do Rückerovy hospody. je plná, ale Alfréd tam není. Běží dál, ale on není ani u Steinscholze. Je trochu nervózní, dokud ho nenajde úplně u řeky za mlýnem dole U Knoblichů.

Řeka dnes není vidět, protože zarostla hustým lesem.




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

12.07.2015 16:21:46dát kritice tipGrisha
Cestu do kopce zarůstaly kopřivy. Mi to tak divně zní. Nešikovně. Cesta do kopce byla zarostlá kopřivami. By mi asi štymovalo spíš.

"A ty si ji, babičko, pamatuješ, když ještě měla hlavu?" - tohle je boží.
09.11.2009 13:16:45dát kritice tipProsecký
Já Hlučínskem velmi často projíždím, protože dva členové správní rady jsou odtamtum: Dolní Benešov a Hlučín. Moje předchozí asistentka byla ze Strahovic a dnešní je z Kravař.
09.11.2009 13:14:44dát kritice tipjejdavilda
jo jo Prajzák, ale Vilém nejsem :-) , Ovšem když se sejde rodina- Valter, Wolfgang, strýc Gerhard, teta Gertruda se strejdou Gunterem, tak je to jak na sjezdu landsmanšaftu ( tedy jen jmény), O spolužákovi Dietrovi a spolužačce Helmtrudě ani nemluvín
09.11.2009 13:10:49dát kritice tipProsecký
Jo, promiň, jejdavildo. Tak ty jsi Prajzák? Jméno Vilém by tomu napovídalo.
09.11.2009 13:09:40dát kritice tipjejdavilda
Jsi mi neposlal avi, takže odpovídat ti není lehké . Z Hlučínska
09.11.2009 08:25:14dát kritice tipProsecký
Čau, jejdovildo, odkud jsi?
08.11.2009 01:28:06dát kritice tipjejdavilda
no dílko se mi líbí, ale jinak to máš těžko ( viz diskuze se Štěpou). Eskymáci mi nepovraždili 3/4 rodiny. A to jsem z " ostravských sudet"
04.11.2009 10:45:33dát kritice tipProsecký
Nazdar, jehlas pichlas, díky za tip.
Babička nepřišla z Německa, ale narodila se tady. A nejen ona, ale i její předkové zpátky asi 450 let. Sudeťáci sem totiž přišli ve 13. až 16.století.
04.11.2009 10:26:26dát kritice tipjehlas pichlas
Mě hned napadlo, kde se vyskytla ta německá
jména. Babička byla asi sudetka, která sem
přišla z Německa, a jakkoliv byla situace
těžká, lehce se tu asimilovala.
03.11.2009 10:28:13dát kritice tipHesiona
Prevíti...

My jezdíváme v létě do Staré Vody na pouť, je to tam takové krutě romantické, nebo jak bych to řekla. Krásná příroda, pohlcující minulost lidí... jen ten kostel tam zůstal.
03.11.2009 10:23:40dát kritice tipProsecký
Hesiono, díky za návštěvu. Obrazovou inspirací mi byly zbytky hřbitovů v mých rodných Orlických horách. Libavu, Vítkovsko, Dvorce, Beroun a Jsenicko znám taky. Zatímco z hřebene Orlických hor je vidět dolů k do úrodné labské roviny, z Nízkých Jeseníků se okolní hnědočerná krajina zdá nekonečná.
A na hřbitov jsem s babičkou chodil. Na jednom hrobě ležel neopracovaný kámen. Mladík ho chtěl zvednout, ale upustil ho a kámen ho přizabil. proto mu ho dali na hrob. Dnes tam není ani hrob. Vyprávěl jsem o tom do ČT2, ale vystřihli mi to.
03.11.2009 10:03:16dát kritice tipHesiona
Připomíná mi to Starou Vodu na Libavé... *
05.10.2009 12:58:25dát kritice tipProsecký
Ahoj, Štěpo, tak tuto větu slýchávám velmi často. Zejména ovšem od těch, kdo viděli Němce jen několikrát v životě. Odpovídávám na to otázkou, a jaký vztah máš k Eskymákům, Francouzům nebo Sinhálcům? Chci tím říct, že většinou se vymezujeme vůši tomu, koho alespoň trochu známe. Nemůžeme ale říci, jestli je lepší nebo horší něž jiné národy, protože ty neznáme. je typické, že nějaké pocity máme pouze vůči národům sousedním.
Když se člověk podívá na střední Evropu objektivně (já často přednáším v Polsku, byl jsem několikrát v Maďarsku, zkrátka mám se sousedními zeměmi poměrně čilý styk), musí říci, že národem svou mentalitou nám nejbližším jsou Rakušané. Samozřejmě, že jako malý národ jsme neustále ohrožováni těmi velkými. Ale prostě nezměníme fakt, že bez ruských surovin a vývozu do Západní Evropy nejsme schopni přežít.
Z pohledu Německa momentálně prudce klesá jeho kulturní a jazykový význam ve světě. V globálním světě dominuje angličtina. Jaký máš vztah k Britům, Američanům a Indům (ti musejí umět anglicky všichni a je to pro ně obrovská komaparativní výhoda na globálním trhu práce). Každý jazyk, který se naučíme, a každá kultura, kterou poznáme, nám dává novou dimenzi.
23.09.2009 07:33:08dát kritice tipŠtěpa z Hřibska
Já nemám němce rád, zdá si mi, že to nejsou dobří "páni"! K našim lidem se ty co znám, vesměs chovají jako k "dobytku". Když jim začneš "lízt do prd*le", hned to pochopí jako symbol "bezpodmínečného podřízeníse". Prostě mám pocit a také trochu zkušenost, že teprve když jim začneš "klást odpor", jsou schopni "vzít tě trochu vážně" ( to v případě, že onen protihráč není až moc velký hlupák). Když máš ale smůlu a protihráč je , s prominutím zakomplexovaný pitomec, tak nasadí okamžitě "všechny páky své moci" , aby tě smetl. Namítneš, že to možná i platí obecně, já jsem si však zkušenostmi ( a vlastně i historie to potvrzuje) potvrdil, že tyto "německé a ruské velmoci" mezi sebou zas až tak moc rozdílů v chování k menším partnerům nemají! Kdo jim nastavíš vlídnou tvář a ochotu, chápou to okamžitě jako slabost!
Čus J.Š.
22.09.2009 15:27:36dát kritice tipProsecký
Ahoj, Štěpo, mezitím už jsem zapomněl, o čem přesně jsme tady spolu diskutovali. Nicméně ti děkuji za odezvu. Ranit je asi silné slovo. Přece jen už jsem dost starý, abych byl na leccos zvyklý.
Literární pojetí, podle mě, se musí dotýkat jednotlivých lidí a jejich konkrétních pocitů. Pro ně politické zobecnění neplatí. Oni žijí svoje životy a jenom malá část z nich je vůbec ochotná vnímat nějaké vyšší souvislosti.
V místech, kde žije více národností pohromadě (jižní Tyrolsko, jižní Slovensko, kosmopolitní města, ale třeba i Nizozemí nebo Kypr před rozdělením), jsou lidé zvyklí na to, že musejí nacházet formy soužití.
Ty hovoříš o pozitivu z takového národního pohledu elit. Já se k elitě nepočítám. Na mém s oblibou uváděném Bruntálsku je celkem jedno, jak špičková česká kultura je v Praze. Prostě lidé tam žijí odlehle, nemají často práci, mají okresní divadlo, málokdo umí dobře psát česky atd., atd.. Tihle lidé sledují televizní kulturu, málokdy vyrazí za hranice (pokud nemáme na mysli jejich děti, odcházející za prací). Tak těm je vpodstatě jedno, jakou národní kulturu do nich natloukají učitelé. Teď se budeš bránit a říkat, jestli jsem vůbec vlastencem. Jsem, Štěpo. Narodil jsem se v Česku a také tam zemřu. To ale neznamená, že nemohu mít výhrady ke spoluobčanům.
jednou z výhrad je následující tvrzení: jistě by bylo pozitivní, aby na území jednoho státu mluvili všichni jednou řečí a měli jednu kulturu (pozitivní je to zejména pro státní správu). Ale to je možné jen po omezený časový úsek. Podívej se, jak rostou etnické menšiny u nás?
Rusové a němci dělají dusno. Máš pravdu. Oni prostěš Rusové mají energetické suroviny a my ne a jsme na nich závislí. Dále jsme malá země bez pořádné vlastní "buržoazie" a jako vyspělá země musíme hodně vyvážet. naprostá většina vývozu jde do EU a z toho nejvíce do Německa. Tak jsme na těchto svou zemích životně závislí. Pokud se nechceme vrátit do feudalismu, nemlžeme to změnit.
22.09.2009 15:02:43dát kritice tipŠtěpa z Hřibska
Ano, já vím, že se to může zdát příliš kruté, co se němcům u nás stalo! A také asi je! Nic to však nemění na tom, že pro celistvost historicky českého území je to pozitívní! Snad! Ano, vím, že jsem tě teď ťal na tvém hodně citlivém místě. Ale já jsem o tom přesvědčen a stojím si za tím, co jsem řekl! Oni němci, a připojili se k nim i rusové, jsou pořád podle mne ti, co dělají ve střední Evropě stále dusno!
Se ti zdá, že diskuse k tvým dílům se zvrhává do diskusí v takových "malicherných vědních a neliterárních oborech? Píšeš, jak já říkám, "angažovaně" ( v tom dobrém smyslu), že to lidi nutí reagovat! Vyjadřuješ svoje názory! Tak buď rád, že tvoje literárnost se teda šíří i jinými obory! To je podle mne přednost tj. jako plus,+.
J.Š.
16.09.2009 08:54:16dát kritice tipProsecký
Zrovna dnes ráno cestou do garáže jsem uvažoval o Kláře. Proto mi přichází tvůj podnět vhod. Dám se do toho.
16.09.2009 08:16:57dát kritice tipirem
Neřekla jsem, že nutně zkrátit. Zhutnit. A třeba také snížit počet "babiček" (7) a "vnuček" (6) v tak krátkém textu.
15.09.2009 10:59:58dát kritice tipA.H.
korektor
Smutny pribeh, ale velice povedeny. Tip
02.09.2009 16:53:42dát kritice tipzblblýptáček
možná odpilovat některé opisy... ale něco je na tom sympatického :)
02.09.2009 15:51:36dát kritice tipProsecký
Daleku, vrátil jsem se sem ještě jednou. Říkáš, že mé tvorbě chybí poselství. Ty jsi četl více mých "děl"?
02.09.2009 15:50:02dát kritice tipProsecký
irem, děkuji za návštěvu. Nečekané pro mě je, že by ještě šlo zkrátit. A šokem pro mě je, že právě ty nejkratší texty, které vznikly prakticky jedním vrzem za deset minut, vyvolávají největší diskuse?!?
02.09.2009 14:43:04dát kritice tipirem
Trochu "ukecané" a předávkované výplněmi na tak krátký text. Přesto navozuje atmosféru. Navoyuje atmosféru a nechává prostor čtenáři - bohužel ho ponechává i tam, kde bych uvítala o něco víc autorského vedení.
Ale pro Kláru mám slabost. A pro neudržované hřbitovy v pohraničí u zbytků vsí, samozřejmě ... koneckonců jsem ze sudet a spoustu jich znám.
02.09.2009 13:04:22dát kritice tipMarcela.K.
Líbí se mi to. Možná proto, že staré hřbitovy mám ráda...dokonce jsem jeden nedávno navštívila právě v pohraničí... nechtělo se mi zničit si boty cestou na rozhlednu, kam se vydal manžel, a tak jsem šla na neznámý hřbitov (někdy se raději dívám z blízka, než z výšky)...bylo tam plno starých německých náhrobků, ale nebyly tam vůbec cestičky mezi hroby. Asi tam nechodila babička se srpem... ale tráva byla posekaná.
Nedej na to, že příběh "nemá děj" - kdo chce, domyslí si ho... mně vrátil obrázek mojí babičky se srpem a pak i mámu, když s ním chodívala na hřbitov...dík za vzpomínku :-)
02.09.2009 11:28:29dát kritice tipProsecký
Nazdar, Daleku. Děkuji ti za námahu. Vysvětluji:
- existují hřbitovy, které už jako hřbitovy vůbec nevypadají. Nikdo je neseká, nikd se o ně nestará.
Na tom v mém textu už je udržovaný právě jen ten jediný hrob. Babička tam nemůže chodit každý týden. Má takových hrobů na okolních hřbitovech tolik, že by už nemusela dělat nic jiného. Zůstala totiž jediná, kdo je ochoten se o ně starat. všichni ostatní buď umřeli nebo jsou v Německu.
Proč by nemohla mít někoho na neudržovaném hřbitově?
02.09.2009 11:08:55dát kritice tipBeed
Mně je to jasné, ale nevím, jestli je to tím, že jsem taky z pohraničí...

Na, freilich - to slyším padesátkrát denně :)
02.09.2009 11:05:09dát kritice tipjjj
))
02.09.2009 11:01:07dát kritice tipDalek
Prosecký: Tobě se to zdá jasné, ale čtenář Ti do hlavy nevidí, může brát jenom z toho, co mu autor předloží.Babička, která chodí upravovat hrob, tam chodí každý týden, pak se nebude muset prodírat houštím kopřiv. A pokud to není hrob jejího blízkého, tak proč šla na prastarý, neudržovaný hřbitov, kde nikoho nemůže mít?. Chci Ti jenom ukázat něco z možností, které se otvírají Tvým začátkem.
Tvé tvorbě chybí to podstatné...poselství.
02.09.2009 10:44:40dát kritice tipreka
redaktor prózy
souhlas s Dalekem. Začátek je, má docela atmosféru, takže přišly na hřbitov, ano... a? Mimochodem, víte, že sv. Klára je patronka televize? Nevěděl jsem, že taky televize mají patrona.
02.09.2009 10:41:44dát kritice tipProsecký
Daleku, zajímavý názor. Tak já jsem z pohraničí. Zdálo se mi to jasné.
02.09.2009 10:41:39dát kritice tipreturn-of-ca-2
Napsané je to fajn. Jen dvě poznámky. U vnučky se mi nelíbí popis "vyzáblou postavičkou", přijde mi že patří spíše jinam. A druhou věcí je, že babička sebrala s povzdechm síly. Když ta věta je postavená takto, tak by tam měl být přívlastek.
02.09.2009 10:40:19dát kritice tipProsecký
Aleši, nechťa (jak by řekli Moraváci) se diskuse pod mými výtvory často zvrhává do zcela neliterárních oborů - historie, ekonomie, matematika nebo fyzika.
Já jsem lozil po hřbitově ve Vrchní Orlici s babičkou, protože ona se starala o hroby místo odsunutých příbuzných a sousedů.
Tehdy mě nenapadlo ptát se, proč někdo v kostele naházel lavice doprostřed a zapálil.
02.09.2009 10:38:38dát kritice tipDalek
Beed: Řekl bych, že toho "prostoru" je tam tolik, že si můžu dosadit cokoliv a pořád budu mít pravdu. Autor by měl určovat více směr toho, co chtěl naznačit. Začátek by byl, ale dál?
02.09.2009 10:36:11dát kritice tipaleš-novák
jo, ve třinácti jsem lozil po hřbitovech a obkresloval si švabachové iniciály...vyvolávaly ve mně pocit tajemnosti...
02.09.2009 10:33:15dát kritice tipProsecký
Tak dál už nic. Babička poseká srpem trávu na hrobě svých příbuzných a pokusí se zachránit dekorum nějakým kvítkem. Takovým, které vydrží do příští návštěvy. Vnučka se po prázdninách vrátí a babička za několik let zemře.
Výraz "Socha bez hlavy" ve mně vždycky evokuje moje dětství na sudetských hřbitovech.
Arrivederci!
02.09.2009 10:33:12dát kritice tipProsecký
Tak dál už nic. Babička poseká srpem trávu na hrobě svých příbuzných a pokusí se zachránit dekorum nějakým kvítkem. Takovým, které vydrží do příští návštěvy. Vnučka se po prázdninách vrátí a babička za několik let zemře.
Výraz "Socha bez hlavy" ve mně vždycky evokuje moje dětství na sudetských hřbitovech.
Arrivederci!
02.09.2009 10:33:09dát kritice tipProsecký
Tak dál už nic. Babička poseká srpem trávu na hrobě svých příbuzných a pokusí se zachránit dekorum nějakým kvítkem. Takovým, které vydrží do příští návštěvy. Vnučka se po prázdninách vrátí a babička za několik let zemře.
Výraz "Socha bez hlavy" ve mně vždycky evokuje moje dětství na sudetských hřbitovech.
Arrivederci!
02.09.2009 10:22:58dát kritice tipaleš-novák
tak tak. Zdá se, jako by výlet měl za cíl tu sochu...ale co dál?
02.09.2009 10:20:31dát kritice tiptvá borůvková vzpomínka
Pro mne je to zbytočne popisné na ten dej. Jo má to vyvolat atmosferu, ano... vyvolá, ale od prózky, ač kratičké, očekávam víc...

Moc ukecané a prozaické na poézii, moc málo na skutečnou prózu...
02.09.2009 10:06:10dát kritice tipBeed
Necháváš dost prostoru pro domýšlení, Prosecký, a to se mi líbí. A vůbec, celá tahle povídka, ač kratičká, se mi moc líbí.

Ja - hab schon fast vergessen... Tip *
02.09.2009 10:04:48dát kritice tipmořský koník
zařazuju - a příště mi pošli avízo od díla a nebo čísla díla zprávou - je to rychlejší než se proklikávat přes autorskou stránku - díky :o)


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.