Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Balady na každý deň

04. 10. 2001
0
0
1472
Autor
Zeko

Doleuvedeného autora poznáte pod nickom Naso. Dnes "krstí" svoju najnovšiu knihu. (recenzia vyšla v Hospodárskom denníku)

 

„Keď nálada ako barometer klesá, to nie je nič, nebojte sa, to sú len obyčajné ľudské príbehy,“ píše Jaromír Novák (32) vo svojej v poradí už piatej básnickej zbierke s názvom Sedem (Balady bez nálady). Aj tento raz sa sústreďuje na najzákladnejšie ľudské túžby a pocity, ako aj na bežné veci okolo nás, ktoré však svojim originálnym štýlom - najmä prostredníctvom nekonvenčných metafor a využívaním lexikálnych odtieňov - stavia do iného svetla, ba niekedy im dokonca dáva nádych jedinečnosti.

Novák ľudí korunuje na „kráľov defektov“, no nie s cieľom degradovať ich, ale priviesť k tolerancii a vzájomnému porozumeniu. Konštatuje, že „na svete je veľa otázok pre básnika s jedným telom“, nenabáda tým však k pasivite, ale k dokazovaniu, že „som tu bol“. So sympatiou sa pozerá na prelínanie sveta detí a dospelých, keď hravosť, sny a fantáziu považuje za vyššiu kvalitu života, ktorej v dnešnom svete ubúda. Odmieta súčasný rebríček hodnôt a zmysel hľadá v čistých citoch a jednoduchých múdrostiach. Zľahčuje, ale nepodceňuje, bezradné situácie, v ktorých je „ťažké vymýšľať si pravdu“. Naopak. „Pre tvoje ústa pomaličky zriem,“ tvrdi. Príležitostným nadmerným požívaním cudzích slov nielen úsmevne poukazuje na deformovanie rodného jazyka, ale najmä zdôrazňuje odcudzovanie jednotlivca od vlastných koreňov a od vlastnej prirodzenosti. Z celej zbierky vyžaruje ľudskosť v tej najpôvodnejšej podobe.

A ak aj Balady bez nálady znejú niekedy melancholicky, ich forma ponúka východisko. Básne sú zoradené do siedmych častí, pričom každá časť pozostáva z pätnástich sonetov. Posledný verš je rovnaký ako prvý verš ďalšej básne, zatiaľ čo 15. balada je vlastne zložená so začiatočných veršov tých predchádzajúcich. V týždni je sedem dní, vyplnených malými či väčšími radosťami a sklamaniami. Netreba však zúfať, lebo všetko to patrí k väčšiemu harmonickému a navzájom súvisiacemu celku. Životu.

Aj najnovšia Novákova zbierka vyšla v jeho rodnom rumunskom Nadlaku vo vydavateľstve Ivana Krasku. Aj keď autor už celé desaťročie žije a pôsobí ako novinár v Bratislave, jeho diela sa na slovenskom knižnom trhu zatiaľ neobjavili. Zástupcovia tunajších vydavateľstiev, avšak nielen oni, majú príležitosť dnes o 17 hodine prísť sa pozriet na krst Balád bez nálady do Domu zahraničných Slovákov na Štefánikovej ulici. Literárny zážitok je zaručený a možnosť spolupráce otvorená.

 


Naso
04. 10. 2001
Dát tip
Zeko ako vždy hlboká poklona tvojim postrehom o mojich knihách! Máš u mňa veľké pivo a malý koňak. :-)

Bix
04. 10. 2001
Dát tip
:o)) tú knižku rozhodne chcem aspoň raz prečítať :o)) Naso: teším sa ! Zeko: dík !

Krel
04. 10. 2001
Dát tip
zajímavé...taky se těším..

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru