Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

IPCHO

26. 11. 2009
17
39
7207
Autor
Lakrov

 


IPCHO


Dojela jsem ho na křižovatce, za Troníkem. Čekal na zelenou ve směru ke Hradbám. To, čím upoutal můj pohled, byly igelitové pytlíky, jež měl navlečené přes boty zřejmě kvůli zateplení. IPCHO, vybavila se mi léta studených válek a improvizované prostředky protichemické obrany. Na nohou motocyklisty bych takové setkání s minulostí nečekala. Motorky teď osedlávají většinou zbohatlíci nebo mladí kluci; obojí je znát na oblečení i na technice jízdy.

Tenhle nepůsobil jako dravec. Chvíli to dokonce vypadalo, že ho budu muset předjet — uvažovala jsem, nemám-li se ho zeptat, zda smím. Pak však motorka chytla druhý dech, takže mi začal pomalu mizet z dohledu. Znovu jsem ho dojela až na přespříštích světlech. Stáli jsme vedle sebe; v první linii před semaforem. Zamával. Chvíli trvalo, než mi došlo proč: Jasně, zatímco já pokračuji rovně, on uhýbá, signalizuje tedy změnu směru jízdy. Všimla jsem si, že přes kolena má přehozenou kostkovanou deku. Napadlo mě, zda má také noviny nacpané pod bundou a ze kterého století jejich výtisk asi pochází.

Odbočil a naposled se po mně ohlédl. Bez úsměvu, bez údivu; spíš soustrastně. Jako když srovnává náš úděl; nebo cestu? Jeho širokou a mojí, jež se za křižovatkou zužuje natolik, že se v ranním provozu stává neprostupnou i pro jednostopá vozidla. Naštěstí ji lemuje liduprázdný chodník, pro můj bicykl dostatečně prostorný.



39 názorů

srozumeni
19. 07. 2013
Dát tip
***

Lakrov
03. 05. 2011
Dát tip
Pro bitter: V době vzniku tohoto textu ještě na Písmáku neexistovala kategorie "prozaické miniatury", proto fejeton (určitou podobnost s fejetonem spatřuji, a v "kategorizaci" se moc nevyznám). Má smysl to teď po roce měnit :-) ? Děkuji za návštěvu.

bitter
02. 05. 2011
Dát tip
nefejton...ale ako novy lit. zaner dobre

Lakrov
10. 02. 2010
Dát tip
Pro Milly: Od určitého věku (myslím, že od chvíle, kdy si uvědomíme, že 'víc bylo než bude' -- v měřítkách 'životnosti jedince') začneme minulost o něco víc prožívat; čehož je tenhle text jedním z projevů. Děkuji za návštěvu.

Milly
09. 02. 2010
Dát tip
.. :-) Takový.....- nevim teď, jak to popsat... -t- (mile archaický)

Lakrov
01. 12. 2009
Dát tip
Pro guy: Děkuji za návštěvu a tichou vzpomínku na CO-chcárnu :-))

guy
01. 12. 2009
Dát tip
příjemný čtení .. se mi mimo jiné vybavilo ještě hafo dalších pouček CO, doufám, že je nebudu muset někdy realizovat

Lakrov
30. 11. 2009
Dát tip
Koloběžka, mordyjé... :-)

Marcela.K.
30. 11. 2009
Dát tip
jasně, Drshoušku... na kuloběžce ale mohou po chodníku jezdit jem kluci :-))

Lakrov
30. 11. 2009
Dát tip
Oprava: kuloběžku

Lakrov
30. 11. 2009
Dát tip
...a ještě jsme zapomněli na kiloběžku...

Lakrov
30. 11. 2009
Dát tip
Pro Wronski: Ono vlastně nešlo o nic víc, než o to ohlédnutí... Děkuji za návštěvu.

Marcela.K.
30. 11. 2009
Dát tip
Jak to asi mám vědět?! Se zeptej na úřadu. Brusle můžeš používat na chodníku jen při náledí, pokud není posypáno a skaetboard si strč do iglitovýho pytlíku! :-)

Wronski
30. 11. 2009
Dát tip
takový okamžik všedního dne, který je pěkně zachycen v písmenkách. *

Lakrov
30. 11. 2009
Dát tip
Pro mylenka: Koukám, že se ta pravidla pořád mění (nestačím koukat); Jak jsou na tom teď na chodníku brusle a skateboard? :-))

DeLos Cobox
30. 11. 2009
Dát tip
ne

Marcela.K.
30. 11. 2009
Dát tip
Promiň - Drshoušku :-) jsem se překoukla.

Marcela.K.
30. 11. 2009
Dát tip
Drahoušku, to není pravda :-) všimni si - vedoucí :-) ne jedoucí... "Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky."

Oldjerry
30. 11. 2009
Dát tip
Drshoušku nic neopravuj - není to důležité, smysl povídečky to nemění. A nikdo už to nezná. Já holt! byl chemický instruktor (a když přišel inženýr chemie k útvaru, tak jsem se stal kuchařem - chacha!).

Zbora
30. 11. 2009
Dát tip
bezpráví :o)))) to je trefa!

Lakrov
30. 11. 2009
Dát tip
Pro Oldjery: Díky. Zvážím opravu textu. Ono se smysluplných výkladů téhle zkratky dá najít několik (třeba též Improvizovaná protichemická ochrana), ale myslím, že ten tvůj je přesnou formulací z branné výchovy v 70. letech. Pro Zbora: v tomhle případě snad taková drobná nepřesnost nepřinese tolik bezpráví :-)

Oldjerry
30. 11. 2009
Dát tip
IPChO - INDIVIDUÁLNÍ prostředky chemické ochrany, tedy nikoli improvizované. Ono to není důležité, jen jako okrajová informace.

Zbora
30. 11. 2009
Dát tip
No jo, ale ona je to prozaická miniatura. Na Právnické fakultě taky někomu padnul do oka titul Judr a jak to dopadlo... :o))

Lakrov
30. 11. 2009
Dát tip
Všem vám děkuji za návštěvu mého 'cestopisu' :-) Pro Oldjery, Zbora, Bíša a berg: Kategorie fejeton byla to první, co mi padlo do oka. Pro mylenka: po chodníku se jezdit může za předpokladu, že je prázdný nebo rychostí, která výrazně nepřevyšuje rychlost pohybu chodců :-) Pro DeLos Cobox: Že bys v tom cítil nastavené zrcadlo? Pro Janina6: Máš pravdu; je to jen záznam shlédnuté události a několik asociací z ní vyplývajících. Něco jako fotka. Tohle byl jen test účinnosti. Možná to časem použiju jako 'ilustraci' do nějakého delšího textu. Pro avox: Mladším ročníkům (jak se mi podařilo později zjistit) tahle zkratka vůbec nic neříká. Pro VT Marvin: To je dobře; těší mě, že lidi ještě neztratili schopnost improvizovat :-) Pro Laura Eleonora: Zmiňuješ se o cestování na kole, jako by bylo nevratnou minulostí; někdo ti ukradl kolo? :-)

Marlav
29. 11. 2009
Dát tip
*

avox
27. 11. 2009
Dát tip
Ta zkratka v názvu mi byla povědomá, ale ne a ne si vzpomenout... četlo se mi to celé pěkně a ještě mi připomnělo, jak jsem se kdysi před léty na takové zvlněné silničce střídavě předjížděla se stařičkou tatřičkou... to hranaté autíčko rozvážně řídil starý pán, já jela na kole... dík :-)) */

Zbora
27. 11. 2009
Dát tip
Jé, a to se teším :o))

berg
26. 11. 2009
Dát tip
Fejeton nefejeton, mě to prostě bavilo číst. *

Janina6
26. 11. 2009
Dát tip
Já ti nevím. Ani výrazná legrace, ani "mráz po zádech", někdo jel na motorce s pytlíkama přes boty. To mávání, otáčení a soustrastný pohled mi vyznívá spíš do ztracena. K čemu ten text měl sloužit?

Bíša
26. 11. 2009
Dát tip
Označení fejeton mi nevadí. Jde o obsah, který je sdělný...

filemon
26. 11. 2009
Dát tip
Príjemné čítanie :)

DeLos Cobox
26. 11. 2009
Dát tip
impotentní

Marcela.K.
26. 11. 2009
Dát tip
:-) Mám v plánu napsat o tomto inteligentním a ohleduplném muži, jak se přišel představit do rodiny... pošlu Ti pak avizo :-))

Zbora
26. 11. 2009
Dát tip
Bezva. Označení fejetonem se mi taky moc nezdá, ale co už. Mylenka: inteligentní ohleduplný muž a ona ho nazve cvokem :o))

Marcela.K.
26. 11. 2009
Dát tip
Po chodníku se jezdit nemá! :-) Když za mnou jezdíval můj budoucí muž na kole z Prahy, kde studoval, dojel většinou brzy a nechtěl nás budit, tak si lehl v parku na lavičku a přikryl se igelitovým pytlem - cvok :-)

Oldjerry
26. 11. 2009
Dát tip
Zajímavý postřeh, nevím zde to snese označení fejeton - ono je to něco memzi hříčkou, miniaturou, fejetonema povídkou - od každého má něco. Důležitý je však obsah - postřeh, pocit, nálada okamžiku... Líbí *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru