Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Čínský básník Khou Sek doplňuje krajinu do estetické dokonalosti

Výběr: Krytyk
29. 11. 2009
25
49
6878
Autor
Prosecký

Chuang qui - literární útvar oblíbený v období dynastie Tchang (618-906 našeho letopočtu).

Uplynulo už sedmkrát sedm týdnů

ode dne, kdy Khou Sek opustil středem cesty

bránu Zeleného Města.

Po jeho pravici tehdy kráčeli přátelé Du Mu, Wang Wei a Li He

Po jeho levici kráčeli přátelé Bai Pu, Xu Xiake a Ji Yun.

 

Du Mu byl ubit hladovými vesničany nedaleko líné říčky Wiaong

Wang Wei se otrávil ze studny zastřešené černým topolovým dřevem

a Li He se smekl na skalnaté cestě a spadl do propasti, právě když se na blyštivé skále rozvíjel lotosový květ,

Jméno propasti vesničané odmítli Khou Sekovi prozradit.

Aby byla zachována symetrie,

na příštím noclehu u čajového altánu Lu Chan

se dobrovolně otrávil Bai Pu.     

 

Dalšího rána se Khou Sek zařadil mezi zbývající mladé básníky Xu Xiake a Ji Yun.

Xu Xiake jim opita zkaženým angreštovým vínem prozradila

že je žena

a následujícího dne Khou Seka opustila i s Ji Yunem.

Když vystoupil Khou Sek na hřeben Kavčích hor,

uviděl deset tisíc modrobílých  vrcholků zcela sám.

V údolí pod ním se rozkládala vesnice,

již hledal.

Říčka tekoucí od půlnoci k poledni křížila přesně uprostřed údolí říčku tekoucí od rána k večeru a na druhém břehu z ní zase vytékala. V každém z takto vytvořených čtverců stálo 40 domků.

Slovo dalo slovo a starosta příslíbil, že splní Khou Sekovo přání.

Přinesli z mořského pobřeží dva vzrostlé jilmy a zasadili jeden vpravo a jeden vlevo.

Rýžové pole se soutokem uprostřed osázeli žlutou rýží.

Letadlo Albatros přeletělo a zasypalo severovýchodní a jihozápadní čtverec vesnice červeným práškem.

Vesničané se shromáždili na protějším svahu a seřadili se vedle sebe tak, aby počáteční znaky jejich příjmení tvořily haiku.

 

Samotný Khou Sek si lehl v červených láptích a žlutém nátělníku na okraj zlatavého bambusového háje.

Rozřízl si krajinu břišní stříbrným nožíkem

a vytékající krev obarvila své okolí karmínově.

V tutéž chvíli se vzneslo třicet tisíc sýkorek a sestavilo v záři zapadajícího slunce obraz koule protnuté čtrnácti dlouhými šípy.       


49 názorů

Prosecký
22. 01. 2021
Dát tip

Ahoj, Diono,

díky!

 


Diona
22. 01. 2021
Dát tip Prosecký

Tedy, Prosecký, voni mě ráčili převelice morbidně pobaviti. To je tedy opravdu parádní khousek :-)) Baudelairova Mršina je proti tomu slabý odvar. Nejní nad to si z lásky k estetické dokonalosti naplátkovat žaloudek blyštivým nožíkem. Dávám Ťip a ve volných chvílích se budu věnovat slabikování Vaší literární orby ...pardon, tvorby.

 


Prosecký
18. 12. 2019
Dát tip

Díky, Ruzigeli.


RUZIGEL
18. 12. 2019
Dát tip

Origiální zobrazení něčeho , co nám je úplně cizí.Až mráz běží po zádech.


Gora
08. 11. 2019
Dát tip Prosecký

Parodie ti opravdu jdou... + zajímavé komentáře.


fííí-ha! Moc tomu nerozumim (do číny daleko), ale zaujala:-)


Prosecký
29. 08. 2011
Dát tip
Děkuji, Meheš.

Meheš
25. 08. 2011
Dát tip
Zajímavé a pěkné, zvlášť se hodí při čtení popíjet čaj.

Fëanor
11. 01. 2011
Dát tip
Rádo se stalo. :)

Prosecký
11. 01. 2011
Dát tip
Díky, Fëanor. Už jsem nečekal, že někdo zabloudí tak daleko zpátky.

Fëanor
11. 01. 2011
Dát tip
Výborná parodie! ;)

Prosecký
02. 02. 2010
Dát tip
Děkuji za návštěvu, Kohelete. Adjektivum desilusivní by mě nenapadlo.

Zvláštní, přijde mi to takové desilusivní ... *

Prosecký
04. 01. 2010
Dát tip
Ď. za návštěvu, zlý_mývale. Máš perfektní nick.

zlý_mýval
04. 01. 2010
Dát tip
Bizardní, úsměvný. T

Kuchot
29. 12. 2009
Dát tip
klub písmácké mytologie?*

Prosecký
30. 11. 2009
Dát tip
A. H., máš pravdu. V písmáckém kontextu je to dílo chabé. V kontextu mých děl mírně podprůměrné. Už jsem ho chtěl stáhnout, ale dostalo výběr. To se mi stává jednou za půl roku.

A.H.
30. 11. 2009
Dát tip
Jména, že by si na nich člověk vylámal zuby. Dílo chabé.

koloušek
30. 11. 2009
Dát tip
No, ale to je škoda, když byl budižkničemu a oni měli hlad. I Číňané mohli být kanibalové, ale já to tam neznám.

Prosecký
30. 11. 2009
Dát tip
Evo, už s tím končím. Vracím se k seriózní prozaické práci. Musím už někam protlačit ten svůj druhý román !Pojeď s námi".

Adamova Eva
30. 11. 2009
Dát tip
Tip za nápad na parodii, ale nedělej ji opravdu moc často na čínskou poezii bo jí dost můžu, zrovna před týdnem jsem si jednu takovou slouskla za víkend a je to opravdu pohlazení, v popisu přírody nemají konkurenci *O)

guy
30. 11. 2009
Dát tip
potěšení bylo na mé straně - tedy - né že bych přál Khou Sekovi něco špatného, ale řekl bych, že si za všechno může sám, neboť i v Číně platí, že každý svého štěstí strůjcem ..

Prosecký
30. 11. 2009
Dát tip
Gyui, díky za návštěvu. Od tebe, jednoho z nejlepších písmáků, to potěší.

guy
30. 11. 2009
Dát tip
konec dobrý - všechno dobré :-)

Flavia
30. 11. 2009
Dát tip
No, já jsem se tedy u toho dobře bavila :-) Zvlášt ta první část stojí za to :-)

Prosecký
30. 11. 2009
Dát tip
Reinko, právě jsem sem přišel z tvé Freyy. Shodou okolností obě díla i tvůj komentář dokazují, jak už jsou naše díla globální.

Prosecký
30. 11. 2009
Dát tip
Koloušku, už jsem to tam nechtěl rozepisovat. Oni ho nesnědli, jenom zabili. Rozčílilo je, že žebral po vesnici. Básníci už jsou takoví budižkničemové.

koloušek
29. 11. 2009
Dát tip
Hrozná jména a strašný konec, hotový horor. A ti vesničané toho Du Ma snědli? T*

Rajmund
29. 11. 2009
Dát tip
Pěknej kousek

reinka
29. 11. 2009
Dát tip
při druhé sloce se mi vybavila čtverylka (nevím proč) :O)))))))))) Pedro miloval Terezu, Tereza milovala Raimunda, Raimundo miloval Marii, Marie milovala Jáchyma, Jáchym miloval Lili, Lili nemilovala nikoho. Pedro odešel do Spojených států, Tereza do kláštera, Raimundo se zabil při havárii, Marie zůstala na ocet, Jáchym se zastřelil a Lili si vzala J. Pinta Fernanda, který s tím příběhem neměl nic společného.

nahá12
29. 11. 2009
Dát tip
je to vážně krása nad krásy, lehnout si a rozříznout si břicho...*

Prosecký
29. 11. 2009
Dát tip
Jsem rád, Aleši, že jsem tě znejistěl (spíše tě asi znejistěly komentáře, ne)?

aha, ona to není recese...

Ferry
29. 11. 2009
Dát tip
Kurosawa by z tebe měl radost, stejně jako se raduji já. Z čínských básníků takhle psal Tu-Fu, Li Po byl víc lyrický. No, užívám si tě. T*

Prosecký
29. 11. 2009
Dát tip
Děkuji, Diano, a to jsi ještě asi nečetla skutečnou čínskou poezii. Chtěl jsem vyvolat právě takový pocit, jaký z toho máš. Ď.

Diana
29. 11. 2009
Dát tip
To je taková magorie, že to MUSÍ jít do výběru, jináč už tady ničemu nerozumím. Tip za to, žes něco TAK obludného dokázal vymyslet :-)*

Prosecký
29. 11. 2009
Dát tip
Márve, vymazal jsem čtyři verše haiku a opravil podle krytyka poslední verš. Protože už to ale je ve výběru, smazat to ve vlastním zájmu nemohu.

Prosecký
29. 11. 2009
Dát tip
Kritiku, děkuji za upozornění na chyby. Už jsem je opravil.

Krytyk
29. 11. 2009
Dát tip
V tutéž chvíli s vzneslo třicet tisíc sýkorek a sestavilo na v záři zapadajícího slunce obraz koule protnuté čtrnácti dlouhými šípy

Prosecký
29. 11. 2009
Dát tip
VT Márvine, děkuju ti za upřímnost. Máš pravdu, že si nemůžu dovolit natahovat čtenáře těmito věcmi moc často, protože by se už ke mně nikdy nemuseli vrátit. Ostatně jsem od jara řadu neúspěšných věcí odtud stáhl. Počkám pár dnů a uvidíme, jaká bude odezva. Mimochodem: Ran už jsem stáhl alespoň do konceptů.

Prosecký
29. 11. 2009
Dát tip
Četl jsi někdy klasickou čínskou poezii (Li Po a tak)? Je to parodie na klasickou čínskou poezii.

avox
29. 11. 2009
Dát tip
To tedy byl Kousek, věděl kam se zařadit, aby nepřišel k úhoně... inu, moudrost věků :-))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru