Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Squaty – dvacet let poté

30. 11. 2009
1
15
2374
Autor
těša
 

Minulý pátek MF Dnes v rubrice Studenti píší noviny opět uveřejnila názory nejmladší generace, tentokrát na téma squaty. Nechá proč. Studentstvo se samozřejmě, stejně jako všichni ostatní, dělí na dva radikální tábory, argumentující ústavním právem na majetek, nebo právem na bydlení v jinak opuštěných objektech, které je odvoditelné z morálních principů snad všech kultur, včetně té naší.

Nechci tento spor rozhodovat – nemám (zřejmě na rozdíl od většiny populace, která se cítí být kompetentní) zdroj objektivních informací. Zajímá mne něco jiného: co otázka squattingu znamená v kontextu současného Česka? Sedmnáctého listopadu uplyne dvacet let od sedmnáctého listopadu. A právě podstaty demokracie se idea squattingu dotýká.

Co se stane, pokud ji přijmeme? Klady jsou jasné: budovy, jež se z jakýchkoli právních, ekonomických nebo jiných důvodů – a takových je spousta, od dlouholetých soudních tahanic po prostý nezájem – neužívají, by sloužily kultuře, bydlení a vzdělávání. Nemovitosti by přestaly chátrat, lidé a sdružení získali střechu nad hlavou.

Zápory jsou zřejmé rovněž: po zmíněných dvaceti letech demokracie bychom porušili její základní předpoklad: úctu k osobnímu vlastnictví. Musela by vzniknout definice natolik neužívané budovy, že ji lze „zasquatovat“, a co víc, instituce rozhodující o konkrétní aplikaci tohoto termínu. Sice by se jednalo jen o pár dalších paragrafů ne nepodobných například těm o vydržení, nicméně by byla přijata možnost užívat majetek bez souhlasu vlastníka, která by mohla být předzvěstí dalších proměn v chápání majetku, stejně jako beztrestnost homosexuality zapříčinila dalekosáhlejší změny v přístupu k ní.

Bylo by přijetí krokem zpět k vyvlastňování ve prospěch společnosti, ne-li k pralesní anarchii, kdy může volnou jeskyni zabrat kdokoli? Nebo kupředu, k vyspělejší formě demokracie? Obojí by mělo opodstatnění: všechny politické režimy musí bránit jim odporujícím hnutím – a squatting je jedním z těch, které popírají dnešní demokracii. Jeho přijeti by vedlo k popření demokratických principů, tedy cestě vzad, neboť lepší systém než „vládu lidu“ zatím lidstvo nevymyslelo. Bez popření starého principu ani nevymyslí – squaty by stejně tak mohly být počátkem lepšího systému. Mezinárodní smlouvy o lidských právech také nechápeme jako zlo, přestože narušují do první světové války nedotknutelnou národní suverenitu.

Nejsem politolog, abych mohl předvídat důsledky squattingu. Nejsem ani filosof, abych přijetí nebo zamítnutí důsledně zdůvodnil morálně: utilitaristickým využitím „odhozené“ nemovitosti, nebo individualistickou nedotknutelností soukromého majetku. Jako student žurnalistiky jsem ale přesvědčený, že v tomto kontextu nemá smysl se hlouběji zabývat informacemi o případných squatujících feťácích kteří spadají do kompetence justice a v médiích do kriminálních rubrik.

A právě od těch je zapotřebí skutečnou diskusi oddělit – jinak se propadneme o zmíněných dvacet let zpět a pro povšechný pocit založený na logice „Karel krade a má červenou bundu, takže kdo má červenou bundu, je zloděj – pokud se mi to hodí jako argument,“ odsoudíme další Plastiky.


15 názorů

ještě mě napadlo úvod o "studenti píší noviny" je dobrej, škoda, že se o tom pak už ani nezmíníš. Mohlo by to být fajn oživení, kdybys citoval a komentoval .. mohl by to být příjemnej odrazovej můstek. Měj se.

ještě mě napadlo úvod o "studenti píší noviny" je dobrej, škoda, že se o tom pak už ani nezmíníš. Mohlo by to být fajn oživení, kdybys citoval a komentoval .. mohl by to být příjemnej odrazovej můstek. Měj se.

čau souhlasím s některými názory, který zazněly - je to myšlenkově rozházený a roztěkaný, chvilku sem, chvilku tam... Jako argumenty používáš fakta, která důležitostně leží někde ouplně jinde (viz. suverenita do 1. světové) .. je to škoda, působí to trochu lacině. Nicméně postřeh, že squatting je jedna "hraniční čára" (našlo by se jich asi víc), "kde nelze jít pro ani proti demokracii" je zajímavý. Stálo by za to nemotat do toho milión argumentů a odboček a podívat se na to z nějakého užšího pohledu .. třeba etickýho a právního - hned to bude jiskřit! Slovně je to příjemný, četlo se mi to dobře, ačkoliv je pravda, že některý slovní spojení by to chtělo "zlidštit". :)

reka
01. 12. 2009
Dát tip
jo, přesně tak, to se běžně stává, že majitel si radši sám vybere, kdo mu jeho bytovku zasquatuje (popř. když za to bude platit malý peníz). Ale na tom zákoně mi přijde právě dobrý, že nutí majitele něco takového dělat.

reka
01. 12. 2009
Dát tip
Přijde mi to myšlenkově takové rozházené. Ale spíš než o úvaze jsem chtěl napsat o squattingu. V Holandsku je možnost squattingu daná zákonem. Pokud je nějaký prostor nevyužívaný (nevím jak dlouho, rok, možná víc), má kdokoliv právo tento prostor zasquattovat. Nepřijde mi přitom, že by Holandsko kvůli tomuhle zákonu směřovalo k anarchii, mělo problémy s demokracií atd. Za těch x let, co tu žiju, jsem neslyšel ani jednou nějaké problémy se squattingem. Jediný důsledek, který to má, je, že ve městě není fůra prázdných bytů (jako to často vidím v Praze), anebo že třeba majitelé větších prostorů sami nabízejí bytové prostory různým organizacím za málo peněz, jenom, aby měli prostory zabydlené, což vede k podpoře kulturních institucí atd. Než jsem šel do Holandska, přišel mi squatting trochu divný, od té doby, co tu jsem, jsem jednoznačně pro to, aby možnost squattingu byla povolená zákonem. (avi Marvinovi, když tak dumal, jak je to v zahraničí)

Vaud
30. 11. 2009
Dát tip
bydlel jsem jedny prázdniny ve squattu a k feťákovi mám poměrně hodně daleko :-))

v 16ti je každej skvóter, kdo má trochu koule na to vypadnout z domu, po třicítce to začne bejt malounko podivný.. antifa, dělnická strana, pitomci z greenpeace, stanující na kvótě.. to je pro mě stejná parta nebezpečnejch mimoňů, který maj rádi noční bojovky a zoufale potřebujou někam patřit plus vidět se večer v tývce.. nedávám to čéče a to jsem se jako puberťá řezal s fašounama na náměstí v HK a příležitostně vbíhal na Velkou pardubickou,eh..

zasraní skvóteři! stačí?:)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru