Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nudíte se? Nejlepšími mazlíčky jsou bakterie

09. 12. 2009
19
57
3868
Autor
jejdavilda

Ještě něco je tu nejasného? Vodní dílo Slezská Harta leží v okrese Bruntál. Vzniklo přehrazením toku řeky Moravice, která zde protékala úzkým údolím. Stavba byla zahájena v roce 1987. Výstavba údolní nádrže byla realizována na základě úvah o nutnosti posílení níže ležícího vodárenského zdroje Kružberk pocházejících ze šedesátých let. Postupně byl účel nádrže rozšířen i o příznivé ovlivnění jakosti surové vody pro vodárenské účely a využití vodní energie. Nádrž byla oproti plánu velmi rychle napuštěna během povodní v roce 1997. Kamenitá hráz se šikmým středním jílovým těsněním, dvoustupňovým filtrem a přechodnou zónou má celkový objem 2 528 tis.m3. Hráz je zavázána do skalního podloží injekční štolou, na pravém břehu zavazovací stěnou. Podloží je těsněno injekční clonou do hloubky 10 až 55 m. Funkční objekty jsou situovány k levému břehu. Vtokový a odběrný objekt tvoří mokrá věž, odběr surové vody je umožněn ze čtyř horizontů. Součástí díla je vodní elektrárna se dvěma Francisovými turbínami o výkonu 2,75 a 0,4 MW. Základní technické údaje: Povodí nádrže: 464,1 km2 Délka hráze v koruně: 540,0 m Max. výška hráze: 64,8 m Celkový objem nádrže: 218,7 mil. m3 Z toho objem zásobní letní: 182,0 mil. m3 Zásobní zimní: 186,2 mil. m3 Retenční letní: 29,2 mil. m3 Retenční zimní: 24,9 mil. m3 Stálý: 7,6 mil. m3 Délka záplavy: Údolí Moravice: 13,0 km Údolí Černého potoka: 3,5 km Šířka záplavy: až 1,7 km Zatopená plocha: 870 ha Zaručený odtok: 3,95 m3/s Marta Kubišová (*1942) zpěvačka Snad každý, kdo zaznamenal zpěvačku Martu Kubišovou v době její „hvězdné éry“ na konci šedesátých let, litoval jejího vynuceného odchodu do ústraní. Podepsala Chartu 77 a třináct měsíců byla i její mluvčí, několik let pracovala jako úřednice podniku Výstavba hlavního města Prahy. Na konci sedmdesátých let se jí narodila dcera Kateřina. Druhá kariéra se zpěvačce otevřela až v listopadu 1989. Svoji uměleckou činnost však spojuje s aktivní rolí v oblasti ochrany zvířat. Je autorkou projektu a průvodkyní pořadem „Chcete mě?“, který se na televizní obrazovce objevuje od roku 1992. Se svými zvířaty – čtyřmi kocoury a fenkou Ganettou – žije v Praze. Sinice (Cyanobacteria, ale také Cyanophyta či Cyanoprokaryota[2]) je kmen nebo oddělení (záleží, zda se jedná o bakteriologické či botanické pojetí) gramnegativních bakterií. Vyznačují se schopností fotosyntézy, při níž vzniká kyslík (tzv. oxygenní typ). Český název této skupiny pochází ze slova sinný, tedy modrý. Buňky sinic jsou jednobuněčné či vláknité, nejčastěji modrozeleně zbarvené a v mnohých ohledech typicky prokaryotické: obsahují kruhovou molekulu DNA, bakteriální typ ribozomů a chybí u nich složitější membránové struktury. Fotosyntetická barviva se nachází ve speciálních útvarech, fykobilizomech nebo tylakoidech. K hlavním pigmentům účastnícím se fotosyntézy patří chlorofyl a (někdy též b, c, nebo d) a dále allofykocyanin, fykocyanin, fykoerythrin a další. Sinice se rozmnožují nepohlavně, a to buněčným dělením či fragmentací vláken. Vyskytují se velmi hojně ve vodním prostředí, ale i v půdě a mnohdy také v extrémních podmínkách, jako jsou pouště či polární oblasti. Velmi často také vstupují do symbiotických vztahů. Vyjma endosymbioticky vzniklých plastidů je možné se setkat s mnoha případy, kdy sinice pomáhají svému hostiteli fixovat dusík či uhlík. Mráz je stav, kdy teplota v prostředí klesne pod 0 °C, neboli bod mrazu. Voda tak tuhne, a to vede k významným změnám. Dešťové srážky nahrazují sněhové. Voda při dotyku s pevným promrzlým povrchem se mění v led, rostou ledové krystaly. Mráz nastává na severní polokouli, v mírném pásu, v období zimy, na polokouli jižní pak v období letním (méně často). Mráz škodí většině živých organizmů, neboť vznikající ledové krystaly pronikají živými buňkami a zabíjejí je.

 

Mráz obílil silnice

zvolna tuhne Harta

kosu klepou sinice

sakra, kde je Marta ?


57 názorů

Toscana
10. 12. 2009
Dát tip
Tak to pak mají ty sinice jistě i takový upřímný vočíííííčka, Květoni! :o))))

Ano, ovšemže mají kmotra! Tím je přece Zdeněk Srstka!

Toscana
10. 12. 2009
Dát tip
A tys jim, Jejdíku, ty mezírky prohlížel, když víš, že je mají pěkné??? :o)))) Květoni, a nemají ony sinice taky nějakého toho svého kmotra??? ;-)

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
Ovšem některé zas mají pěkné mezery :-))

Jestli vona to nebude ta kosa nostra. Před tou se klepou i sinice.

Toscana
09. 12. 2009
Dát tip
Prosila bych vysvětlit, co je to kosa - při velikosti sinic si nedovedu představit, že by naklepávaly kosu klasickou, tu, jež je hlavním atributem smrťáka... Pokud mají kovadlinku zvanou "babka" a kladívko v ruce, musí to být tak olbřímí sinice, že jsem jata obavou, aby při průtoku turbínou tuto nezničily a nedošlo tak k nepříjemným výpadkům dodávek elektrického proudu.

Šmankote, vidím, že Vildovi ten prolog nějak nekontrolovaně bobtná. Už skoro dosahuje rozměrů Otíkova slovníčku naučného.

Diana
09. 12. 2009
Dát tip
hahaha, Květoni, kdybys byl po ruce, tak by se nejspíš tvůj epilog stal tvým epitafem :-)))

Špáďa
09. 12. 2009
Dát tip
Teda vildo, já je nechápu, ty naše některé kolegy z Písmáka, jak takováhle téměř pí...(odpusť, raději "píp")...ina jim dlouho dochází... Já údaje v předmluvě skokem přelétl a šel hned k jádru a pochopil raz dva. Myslím, že mnozí mají mezery v zeměpise a pokud ne, tak moc přemýšlej, jak se Marta dostala do Slezska. Ale barevní již vědí: Přece kvůli rýmu, né?!

Špáďa
09. 12. 2009
Dát tip
Jo ta je teda pěkně cy(a)nická! Jako pokleslý humor je to vynikající, jako poezie pouze lkající a autor je již se jistě mírně kající... (samozřejměě jen tak na voko před Tarminy Amzarriany a jinými, co to tu berou jenom vážně...)

čučenka
09. 12. 2009
Dát tip
Jejdíku, ty napsat delší veršíky, tak jsem tu do večera :-)

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
japoncovi naklepu kokos

ale vysvětluješ báječně :)))

Bíša
09. 12. 2009
Dát tip
Hmm!

Vaud
09. 12. 2009
Dát tip
Ty jeden haikujone!

BigBivoj
09. 12. 2009
Dát tip
se mi to nějak nepovedlo tak link http://www.pemic.cz/marija-juric-zagorka-gricska-carodejnice-v-dcera-marie-terezie/d-48978/

BigBivoj
09. 12. 2009
Dát tip
a hele zagorka :

BigBivoj
09. 12. 2009
Dát tip
ona má polokoule, to jsem nevěděl

konečně tu máme kromě koule, superkoule ještě polokouli :o)

BigBivoj
09. 12. 2009
Dát tip
kdo je to zagorka ?

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
splněno

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
Provedu :-))))

Vaud
09. 12. 2009
Dát tip
jeste by tu mela byt vysvetlivka o sinicich (a to lecktery ctenar muze byt rad, ze se nepoustis do delsich textu)

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
já už netvrdím nic, prolog je 10x delší než dílko. Kdejakou americkou hvězdičku tady znají, ale Slezskou Hartu a Martu Kubišovou abych vysvětloval. To je děs

jó Marta, jó Marta, Martu zná celá Harta...

Vaud
09. 12. 2009
Dát tip
tak ty prej tvrdis o Marte, ze ma sinice! Jen nedelej Zagorku!

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
japonec - kdybys nebyl líný a nepustil čučenku 2x tak bys pochopil. ale pro tupější doplním do prologu

avox
09. 12. 2009
Dát tip
V letním čase sinice vadí mi a velice v prosinci ať klidně zmrznou, už si pak v létě nevrznou... :-))

Marta je menší sestra Blanky. Blanka argentinská, Atelognathus praebasalticus, obojživelník z čeledi hvizdalkovitých, na seznamu ohrožených druhů...

před rýmou a angínou mrštně jako ještěrka pláchla Marta turbínou do přehrady Kružberka ------------------------------- Epilog: Vodní dílo Kružberk Po vybudování výše ležící nádrže Slezská Harta, s níž nádrž Kružberk úzce spolupracuje v kaskádě, plní následující úkoly: zajištění dodávky surové vody po vodárnu v Podhradí v dostatečném množství i kvalitě, nalepšování průtoků na Moravici, Opavě a Odře a vytvoření lepších podmínek pro život v tocích a umožnění průmyslových odběrů z nich. Vodárenská nádrž na řece Moravici u Kružberka byla vybudována v letech 1948 až 1955 jako první údolní nádrž v povodí Odry. K umožnění dodávky vody do úpravny v Podhradí slouží tlakový přivaděč délky 6,6 km o průměru 2,4 m, na jehož konci je kromě odběru na úpravnu špičková elektrárna s instalovaným výkonem 7 MW. Doplňkově je také na nádrži vyráběna na dvou turbínách o výkonu 2*100 kW el. energie. Významnou funkcí celé kaskády je povodňová ochrana. Transformací povodňové vlny je snížena kulminace stoleté vody z 257 m3/s na 50 m3/s. Betonová tížní hráz o objemu 92 700 m3 je založena do skalního podloží tvořeného kulmskými břidlicemi, drobami a slepenci. Utěsnění podloží je provedeno jednořadou injekční clonou na hloubku 25 - 30 m. V tělese hráze jsou instalována zařízení pro sledování deformací a pohybu hrázových bloků, účinnosti drenážních vrtů, průsakových množství do hrázových chodeb a dalších parametrů, které garantují bezpečný provoz přehrady. Základní technické údaje Povodí nádrže   567 km2 Délka hráze v koruně   280 m Max. výška hráze   34,5 m Celkový objem nádrže   35,5 mil. m3 zásobní   24,6 mil. m3 retenční   6,9 mil. m3 stálý   4,0 mil. m3 Délka záplavy   9,0 km Šířka záplavy   0,5 km Zatopená plocha   280 ha Zaručený odtok   1,5 m3/s

Diana
09. 12. 2009
Dát tip
Marta je tvá oblíbená bakterie - mazlíček? Jsem z toho perplex.

omrzlou sinici schovám v předsini ci ...

Lochneska.M
09. 12. 2009
Dát tip
Přiznám se, že jsem o vztahu Marty s bakteriema taky chvíli přemýšlela. Ale nakonec jsem si řekla, že je to vlastně jedno, protože je to dílo pro radost a tudíž nemusí mít logiku. A koneckonců jsem se poučila díky úvodním technickým informacím :o)))

čučenka
09. 12. 2009
Dát tip
Marve, tou Martou je míněna Kubišová, známá to ochránkyně zvířat, potažmo snad i sinic. Nechceš doma aspoň jednu mrznoucí sinici? :-)

katugiro
09. 12. 2009
Dát tip
Marvine, tady ti nemůže nic docvaknout, tohle je jejdavilda...

Toscana
09. 12. 2009
Dát tip
avi

Toscana
09. 12. 2009
Dát tip
Mj. prosila bych doplnit o fotografii sinice, ana klepe zubama chladem!!! Jináč nehrám! :o))))

Toscana
09. 12. 2009
Dát tip
Marta se bude patrně nacházet na mokré věži v pozici koňmo, Jejdíku, tam hledej!! :o))))*t

BigBivoj
09. 12. 2009
Dát tip
můj mazlíček je teď baterie z auta U vás tuhne na Hartě slezské u nás zase na Harfě městské Marta po flámu ta je budí řevem partaje

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
avi

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
OK dám do prologu

neroušek
09. 12. 2009
Dát tip
Je to trošku nejasný,neroušek neví,kdo je Harta.***

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
v čem tedy spočívá tvé štěstí?

To mám štěstí, že tohle je první, co jsem si dneska přečetl... Infantilní rýmovačka bez vtipu a nápadu, poznal bych autora, i kdyby tam nebyl napsaný :-(

Ferry
09. 12. 2009
Dát tip
AHA !!! t*

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
Bez poznámek Feryano. Opraveno, vysvětleno ( snad) :-)

Ferry
09. 12. 2009
Dát tip
Marta je ochránkyně sinic před mrazem? A jaký je vztah nadpisu a básně samé? Jsou-li diskriminovány bakterie, má v nich být druhé "i" asi dlouhé ? Měl jsi k večeři koláčky s lysohlávkama?

bez vysvětlivek bych tu nedala ani ránu :)))

Vaud
09. 12. 2009
Dát tip
Jo, Marta a jeji vet parta :-)

kde je, sakra

jejdavilda
09. 12. 2009
Dát tip
přeci marta Kubišová- Chcete mě?

Vaud
09. 12. 2009
Dát tip
kdo je sakra Marta? Kdo je Marťan bych věděl, ale Marta??

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru