Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zaklínání

Výběr: Krytyk, Markéta, Eli.Benett
11. 01. 2010
46
66
8562
Autor
snake_01

 

Zakleli boha do zvířecí tlamy,

zakleli boha do očí svých žen,

bůh – chladný vítr nad horami

smál se jim řečí koní z mořských pěn.


 

Zakleli smutek v trpasličí mezi,

jizvy svých dětských srdcí zakleli,

za každý hřích se zpovídali knězi

a s každým otčenášem dospěli.


 

Zakleli lásku do laciných kýčů,

chodili do kina a četli cizí blaf,

a v bílých ložnicích za zámky šedých klíčů

loutkový Hamlet hrával Šrámkův Splav.


 

Zakleli boha do portrétů s čísly,

dali mu jméno, uvěznili strach,

vydali zákon na jednotu myslí

a doma poctivě vždy utírali prach.


66 názorů

Penumbra
15. 03. 2015
Dát tip

pompézní, kazatelské - ale lhala bych, kdybych tvrdila, že mě to nestrhlo :)


helgard
27. 10. 2014
Dát tip

:-))))))))  Nelze tomu nerozumět je excelentní věta :-) děkuji za popis a jednomu rozumím....už nechci od dianky žádná vysvětlení. Trpěl bych schyzofrenií. Ale protože jsme už pokročili a přečetl jsem si tady daleko větší žvásty, které ani neměly na to se rýmovat, dneska jsem poučený a naprosto rozumím symbolice....jakmile něco nedává smysl je to symbolika...Všechno zlé je pro něco dobré...


Tak tahle je uzasna! Tip jako blazen. ;)

helgard
11. 04. 2013
Dát tip

No Diano a všimla sis že tvá slova dávají smysl, ale už je kurevsky těžké z nich udělat báseň ? a o tom to je....Pořádf tu čekám na někoho kdo přinese styl myšlenku a ještě obrazy....v tom textu nahoře to co popisuješ ty skutečně nevidím a nezblob ani tvá invenience mi neukazuje kde přesně by to tam mělo být a naopak v tom textu dole nevidím šanci z toho vyrobit umění....


snake_01
11. 04. 2013
Dát tip

Díky za částečné objasnění obsahu, sám jsem se do něj nechtěl pouštět, protože nerad předepisuji čtenářům způsob interpretace :o)


Diana
11. 04. 2013
Dát tip
Helgarde - samozřejmě nejsi idiot, jen tu báseń nevnímáš správným způsobem. Báseň není logicky přesný výrok s premisou a závěrem. Není to definice, reportáž, návod na použití dokonce to není ani úvaha. Když se zaměříš na pocity, které se vynoří z popisovaných obrazů, pocítíš, o čem to je: o přízemnosti, pokrytectví, ubohých náhražkách, nedostatku odvahy k životu - a dokonce spokojenosti s tím "jak jsme si přistřihli křídla". Nelze tomu nerozumět - i když, každý člověk to může pochopit tak trochu jinak, po svém... Neodsuzuj něco, co ti není hned jasné, ochudil bys nejvíc sám sebe. A ještě omluva autorovi, že ho takto neodborně vysvětluji(jsemť technický polomozek), ale nedalo mi to :-).

helgard
09. 04. 2013
Dát tip

a bude a každá další dokud jednou nedostaneš odvahu buď napsat něco co smysl bude dávat a nebo nevysvětlíš ten perfektně ukrytý u stávající tvorby....jinak nic proti tobě osobně...jazyk a styl psaní se mi líbí a určitá slovní zásoba tam bezesporu je...ale co s tím, když tomu do prdele nerozumím...a to nejsem idiot.


snake_01
08. 04. 2013
Dát tip

OK - nejsi mým modelovým čtenářem, debata pozbývá smyslu.


helgard
08. 04. 2013
Dát tip

Snejku ono to prostě neznamená nic....A je to vysvětleno a nemusíš kolem toho chodit...je to nesmysl, který neobhájíš nevysvětlíš a nedáš mu smysl, leda bys ho celý sestrojil....ano uznávám že pokud odvedeš práci jako Tolkien a vymyslíš význam, dáš mu děj a postavy a jazyk minulost mytologii a ještě zápletku budeš uvěřitelný....v tuto chvíli mám jen velmi chabou obhajobu a stále tvrdím jedno....celá tvá báseň nedává smysl...je to postaveno na rádoby rýmech které se foneticky rýmují ale významově jsou jak větrná růžice...


snake_01
07. 04. 2013
Dát tip

Sice tuhle debatu považuju odpočátku za zbytečnou, protože nemám před nikým tendenci "obhajovat své texty, zvláště ne před ťemi, kteří je potřebují vysvětlit, ale předce:

 

Báseň by nedávala smysl, pokud bychom ovšem uvažovali o tom, že jeden symbol může v různých kontextech nabývat pouze jediného významu, což je, ovšem, nesmysl, a z toho právě vyvěrá sama podstata symbolu jako znaku.

 

Toto vysvětlení považuju za dostatečně vysvětlující, Protože rozhodně nehodlám vysvětlovat jednotlivé verše někomu, kdo nechápe, co by mohlo znamenat: ZAKLELI BOHA DO OČÍ SVÝCH ŽEN.


helgard
06. 04. 2013
Dát tip

Snake01 tvoje vysvětlení je přesné jako ta báseň....spousta naprosto nesmyslných výrazů. Udělej mi prosím tě rozbor toho o čem autor v té básni píše.

Začni třeba hned prvními dvěma rýmy a vysvětli mi je....Nerozumím jim ani zbla. Jednak jsem ateista, takže věta začínající apresitivem boha je pro mne už sama o sobě nesmysl, ale samozřejmě dovedu se přes to přenést, ale buď zakleli boha do tlamy zvířete a nebo do očí žen. Bohužel oboje neberu neboť, to pak nedává logicky smysl a ještě navíc je to vzájemně tak neuvěřitelně vzdálená příbuznost, že to pro mne rozmělňuje báseň na pouhé sdělení dvou nesouvisejících vět.....a takto bych mohl pokračovat...omlouvám se, ale mám rád poezii, které je rozumět, má smysl, má sdělení, má myšlenku a nit, která tu myšlenku vede po celou báseň tak, že se v ní neztratím. Tento počin je ztracený hned od začátku.


snake_01
06. 04. 2013
Dát tip

jAK TO MYSLÍŠ, ŽÁDNÁ MYŠLENKA - TOHLE JE NAOPAK ANGAŽOVANÁ POESIE: DIDAKTIZUJÍCÍ, OSEKANÁ, STROHÁ, ÚDARNÁ A PŘEDEVŠÍM - -  ZALOZENA NA SDĚLENÍ, NEBOŤ PRÁVĚ SDĚLENÍ TU USTUPUJE ESTETICKÁ FUNKCE. jSI SNAD PRVNÍ, KDO SI TOHO NEVŠIML.


helgard
06. 04. 2013
Dát tip

škoda že to nemá žádnou myšlenku...náhodně volené rýmy na náhodně postavené verše. Dle mého soudu název vznikl dříve než dílo. Jinak pěkná slovní zásoba a velmi citlivý přístup k jazyku skladbě vět....zkrátka dobrý začátek dělat jednou opravdovou poezii....


Whitesnake
04. 04. 2013
Dát tip

příliš patetické, místy až archaicky pompézní, předramatizované.  Rytmus na hraně. Vyníkající pointa.


snake_01
03. 04. 2013
Dát tip

Vážně? Já to psal jako exkurzi do dějin proměnlivosti "víry", ale samozřejmě, že i tak ti to nemusí nic přinášet. A ten didaktizující tón nepopírám.


moralitka nic zaujimave neponukajuca


Markel
25. 03. 2013
Dát tip

líbí víc než moc, můj šálek *


snake_01
09. 03. 2013
Dát tip

Díky za názor, toho didaktizmu jsem si vědom, snažil jsem se to zmírnit tím převedením do třetí osoby množného čísla a minulého času; aby základní otázka mohl mj. znít, zda jmenované je či není minulostí. Zároveň ta třetí osoba množného čísla, podle mě, působí mnohem méně didakticky než například 1. osoba čísla množného (ještě třeba v čase přítomné). Jinak ale hlvním záměrem nebylo poučovat, ale ztvárnit odlišné podoby boha v kultuře, přiznávám, že do tohoto plánu výrazně zasáhnul druhý plán, a sice vytvořit sociálně kritický text. V té době jsem takových textů psal víc. Z tohoto pohledu taky chápu čtenářskou oblibu - ty verše jsou PRŮHLEDNÉ a rozhodně ANGAŽOVANÉ.

 

Ještě jednou díky za zastavení.


Jinovata
09. 03. 2013
Dát tip

V podstatě se mi líbí jak pointuješ jednotlivé verše, jee za tím znát tvůrčí ruka. Vadí mi celek - je to takové mudrlantské, jakoby mi kázal nějaký dědek jak to s těmi lidmi je a poezie se odehrávala sice skrze jakousi opraznost, ael především skrze zásadní obsah. Který až tak zásadní není. Tento dojem umocňuje říkankové rýmování.


snake_01
08. 03. 2013
Dát tip

A mohl bych se, Jinovato zeptat na tvůj názor na tento text? Je to jeden z čtenářsky oblíbenějších, ale mě by zajímalo, jestli hlavním důvodem je expresivita, která se de facto projevuje na povrchové rovině, nebo zda by to obstálo například i u tebe.


Zamila
21. 01. 2013
Dát tip

Moc pěkný :-) Krásně to zní ...


snake_01
08. 01. 2013
Dát tip

Díky moc za pochvalu :o)


Elvien
08. 01. 2013
Dát tip

Tak takhle bych taky chtěla umět psát.


jorel
21. 11. 2012
Dát tip

*


syn Téza
24. 03. 2012
Dát tip
má to hloubku:)

kočkopes
27. 01. 2011
Dát tip
nejsme koník, jen obyčejný kočkopes, ale takové Zaklínání, to jo *

synáček
27. 09. 2010
Dát tip
***

HANDA12
19. 06. 2010
Dát tip
do popukani...na volný verš...

snake_01
16. 02. 2010
Dát tip
Děkuji, děkuji, to je pocta :-)

Markéta
16. 02. 2010
Dát tip
*** a vůbec, líbí se mi tvé příspěvky pod díly, zdáš se být zajímavý človíček :-)

avox
08. 02. 2010
Dát tip
každopádně nutí číst opakovaně a přemýšlet... */

Miroslawek
12. 01. 2010
Dát tip
A když už jsem se tu vysiloval, dokončím práci. Přes veškerou snahu k rytmu, kterou jsi podle svých slov upřednostnil před obsahem, se ti úplně nezadařilo: Zakleli lásku do laciných kýčů, Xxx Xx X xxx Xx = daktyl, 4x trochej a v bílých ložnicích za zámky šedých klíčů x Xx Xxx X xx Xx Xx = předrážka, trochej, 2x daktyl, 2x trochej Tuším, že tohle jsi úplně nezamýšlel ;)

satannáš
12. 01. 2010
Dát tip
tohle se peklu líbí

o koních z mořský pěny něco vím, Víťo a umáznout "z" by co do rytmu nic neřešilo :o)

Miroslawek
12. 01. 2010
Dát tip
snake_01: co se týče frázování, to bych měl problém spíš s druhým veršem než se čtvrtým, v něm po téhle stránce nevidím nic složitého nebo nejednoznačného.

Miroslawek
12. 01. 2010
Dát tip
VT Marvin: metrum, rytmus se týká rozložení přízvuků, eufonie či kakofonie jsou jazykové jevy úplně jiné povahy.

snake_01
12. 01. 2010
Dát tip
Obvykle to dělám obráceně, ale tentokrát jsem postoupil frázování na úkor obsahu - mj. problém není v rytmu, ale v obtížnosti frázování čtvrtého verše :-)

snake_01
12. 01. 2010
Dát tip
To bych se neodvážil :-)

snake_01
12. 01. 2010
Dát tip
Rada pro všechny, při čtení čtvrtého veše udělejte pomlku mo slově "řečí" :-) (jen rada)

Muamarek
12. 01. 2010
Dát tip
Tohle se mi velmi líbí - rytmicky i obsahově, Marek

Miroslawek
12. 01. 2010
Dát tip
Norsko1: co se ti nezdá? zakleli boha do očí svých žen, Xxx Xx X xx x X = daktyl, 3x trochej, neukončená stopa. smál se jim řečí koní z mořských pěn. X x x Xx Xx Xx X = daktyl, 3x trochej, neukončená stopa. Pravděpodobně pokus o jambický spád, ať už zdařilý nebo ne, metrum obou veršů si odpovídá. Určitá, ne zrovna šikovná nahromadění hlásek tam jsou, ale v rytmu vada není.

snake_01
12. 01. 2010
Dát tip
Díky všem za hodnocení... s_01

Ferry
12. 01. 2010
Dát tip
t*

Tak to tedy klobouk dolů a má úcta. T*

sveřep
11. 01. 2010
Dát tip
Dobrý T

to je tež fakt

Norsko 1
11. 01. 2010
Dát tip
dlouhou dobu jsi tu nebyl

norsko mě po dlouhé době době pobavilo, skládám poklonu seveřane

koloušek
11. 01. 2010
Dát tip
Pěkné.T*

slovak
11. 01. 2010
Dát tip
Veľmi sa mi to pozdáva, dobrá vec*

Norsko 1
11. 01. 2010
Dát tip
jde o rytmus první sloky, koně ať mluví, to mi neva

snake_01
11. 01. 2010
Dát tip
Chápu, že řeč je běžně pojímaná jako vrcholná schopnost abstrktního myšlení z hlediska pojmů a v rámci znakového systému, vlastní pouze lidem. Ale při troše zobecnění by se zvířecí "mluva" mohla nazvat řečí, ne? :-)

Norsko 1
11. 01. 2010
Dát tip
řečí koní, se čte opravdu nedobře

Diana
11. 01. 2010
Dát tip
I mně se velice líbí! ****

Velmi působivé, nádherné obrazy, pěkná stavba... Nemám moc co vytknout... *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru