Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Proti větru

Výběr: Krytyk, Zbora, Pacer, Print, a2a2a
16. 01. 2010
74
95
7812
Autor
Markéta

                                                                                                                                                                                              Richardovi...


Pod báseň vložila svoji siluetu

a tužkou vyznačila místa, kde tvář je spíš závějí

a tělo strhává do sebe čas

                                           nekovaných koní ---


modrých, se skloněnou hlavou

když sedlá je tma a život hltavě ze sebe ujídá


Je nespočet jmen

domů s vyschlými ústy, kde okna nejsou lodě, nýbrž

pupeční šňůra paměti


přivázat na jeden z jejích konců měsíc

co křičel tenkrát nad přístavem...

                                 to voda ještě smála se jak dítě

hrdlo měla pořezané větrem


a my jsme byli kováři přítomnosti

přítomní sebou navzájem měli jsme jeden život

navíc


95 názorů

Markéta
08. 03. 2011
Dát tip
dík za zastavení :)

médea
08. 03. 2011
Dát tip
***

synáček
23. 08. 2010
Dát tip
*

Markéta
19. 08. 2010
Dát tip
vážně? :) ani sama nevím... :))

renegátka
18. 08. 2010
Dát tip
Markétko, tys mě potěšila.

Jazylka
17. 08. 2010
Dát tip
velmi pôsobivé, pre mňa hlavne prvých pár veršov a záver.

Janina6
15. 08. 2010
Dát tip
Nádherné. Poezie...

Honzyk
15. 08. 2010
Dát tip
jo. jen tomu "měsíci" bych povýšil začáteční písmeno na velký:))

slivaka
19. 07. 2010
Dát tip
..*t.silné*

Aroganc
23. 05. 2010
Dát tip
hezké!

Garay
22. 04. 2010
Dát tip
Tak se jmenoval jeden seriál. Dobře, že je to jen "shoda jmen" T.

Markéta
07. 04. 2010
Dát tip
děkuji též :-)

Vesly
06. 04. 2010
Dát tip
krásná romantická... vzpomínka...:) Nádherná poezie Díky za zážitek, Tip

Jasmínová
03. 03. 2010
Dát tip
líbí se mi

joylis
28. 02. 2010
Dát tip
nádhera *

...zdařilé**

Markéta
17. 02. 2010
Dát tip
díky, Art-hure :-)

kjkszpj2
17. 02. 2010
Dát tip
vynikající obrazy...TIP

Markéta
10. 02. 2010
Dát tip
díky, těší mne :-)

Kuchot
09. 02. 2010
Dát tip
takhle navečír jsem v závějích pato-pitomostí už nic tak příjemného nečekal*

Markéta
02. 02. 2010
Dát tip
ok. tak alespoň.... Přeji dobrý vítr do plachet k dalším plavbám po vodách poezie :-)

sveřep
02. 02. 2010
Dát tip
No, psala jsem, že "obrazy nejsou nové".... takže nelze dosíci rozumné domluvy... hlavně jsem šťastná, že mi někdo KONEČNĚ byl laskavě ochoten :vysvětlit podstatu podloží na němž v podstatě stojí poezie jako taková...kvok

Markéta
01. 02. 2010
Dát tip
sveřep: bereš to nějak moc vážně, ne? :-) A hlavně si to bereš příliš osobně, rozhodně jsem tě nemínila zesměšňovat, tebe ani tvé poznáky... Báseň a především ty moje jsou složené zejména z básnických obrazů, jež se snažím spojit v smysluplný celek. Ze zkušenosti vím, že právě složité básnické obrazy mají vliv na čtenářovo nepochopení celku, který v důsledku toho nazývají šifrovaným a nesrozumitelným. proto jsem se vztáhla k fragmentu, který považuji za příčinu tvého vyslovení se o "zašmodrchanosti" etc. K druhému odstavci jen dodám, že k některým diskurzům je potřeba nadhledu a také špetka humoru (v tomto případě jsem použila ostré ironické nadsázky, protože jsem si slibovala od této expresivní formy, že bude účinějším médiem, kterak vysvětlit podstatu podloží na němž v podstatě stojí poezie jako taková) Tato forma je mi bližší, než-li nějaké pedantské suchopárné řeči... Ale shrnu tedy: stěžovala sis na to, že zde není "nic nového". já se ti snažím naznačit, že tzv. "objektivní realita" je stále stejná, mění se pouze subjektivní prožívání této reality. a poezie a vůbec umění jako takové dle mého zrcadlí především jediněčnost autorova vidění, cítění, vnímání a prožívání... Nakonec to je také příčinou, proč vůbec umělecké dílo vzniká a zde tkví také jeho největší hodnota. pokud je nechápeme v tomto kontextu, pak nejsme s to poodkrýt jeho skutečné poselství a jsme odsouzeni k tápání... už jsme toho napsaly až dost, budeme pomalu končit, ju? :-)

sveřep
01. 02. 2010
Dát tip
tak k té tvé obhajobě... 1. jako "vzkaz v láhvi " byla diskutována BÁSEŇ, ne básnický obraz 2.Zesměšňuješ moji kritiku "blízkosti jako kýče" a "života jako nenového námětu" - TAKOVOU KRITIKU JSEM NENAPSALA. PROTOŽE NEJSEM DEMENTNÍ Shrnutí: komentáře sis podivně, zcela zásadně překroutila, nechápu proč... a pak zbrojíš proti iluzím...

Merxanta
31. 01. 2010
Dát tip
Asi bych si Tě měla přečíst

sveřep
30. 01. 2010
Dát tip
Milá Markéto, avi jsem dostala a početla si, ale už jsem ti dvakrát napsala odpově´d a Písmák mne pokaždé smazal. Toto je třetí pokus... pokud se uchytí, stejně se ještě vrátím, te´d už jsou tři ráno

Markéta
30. 01. 2010
Dát tip
sveřep: patrně jsi nepochopila smysl básnického obrazu jako takového. Pro někoho může být šifrou či "láhví zašmodrchaně převázanou", někoho naopak může rozjitřit, oproštěním jeho mysli od racionality a běžného mechanického způsobu vnímání... Nic nového? :-) Jistě, na světě a vůbec svět, skutečnost... ne, ta není vůbec nová, je prastará a stále táž. Blízkost? Jistě, jaký to kýč! :-)) Proč se těmito "kýči" zabývat, že? Život? Co je na něm nového? Existence je tak strašně strašně stará, že už nabíledni musí být opotřebovaná, provařená, nudná... Už samotné to slovo smrdí jako plesnivá rybí hlava... spořádaný občan moderní společnosti aby se mu raději obloukem vyhnul...vždyť by se akorát zostudil - vzít si to slovo do úst... Není už nikdo, kdo by o ni někdy v minulosti nezavadil, kdo by na ni nenadával, kdo by ji neopěvoval, kdo by ji nežil... Pojďme, zemřeme raději, ať nejsme plytcí a trapní... :-))

řádek
30. 01. 2010
Dát tip
krytyk: příklad z literatury neznám, ale výtvarno třeba své modré koně má. Najdeš je u fauvisty F. Marce, který zobrazuje koně při západu slunce. To mě mimochodem napadlo hned při čtení básně. Tím vlbec nechci naznačit, že to autorka obšlehla od Marce, je docela klidně možné, že autorka netuší, že nějaký Marc vůbec existoval. Nicméně tento obraz už tu byl.

řádek
30. 01. 2010
Dát tip
vskutku surrealistické i to může být východisko )

sveřep
29. 01. 2010
Dát tip
pardon, zapom. avi

sveřep
29. 01. 2010
Dát tip
Krytyk: opravdu děkuji za vyslyšení Koně sedlané tmou a měsíc křičící nad přístavem a pořezaná hladina větrem a tak tě asi neštvou, to se názorově různíme, na to máme oba plné právo, neprotestuji. Ale pokud jde o "běžnost smyslu básně" - autorka chce říci, že si byli s Richardem blízcí... taková vzpomínka na okamžiky blízkosti, pokud jsem to pochopila... Tvůj obraz básně jako vzkazu v láhvi beru všemi deseti, takže se tážu, proč je láhev tak zašmodrchaně převázána /vč, pupeční šňůry/, tak zřejmě pracně broušena...abych se nedozvěděla nic nového - a ani nic nepocítila. Vzkaz v láhvi je přeci posílán jako naléhavé sdělení... Dnes jsem např. objevila nick Hagita, jsem z toho na šrot, jak se mi to moc líbí...to funguje, podle mne... Ještě jednou DÍK za rozbor, loučím se s pozdravem z cajdáku: "krajina posedlá tmou, vzpomínky do sedla zvou..." :) P.S. máš recht, že obraz tebou rozebraný si přesně takhle napsaný nevbavuji, že bych někde četla. např.: ...kdy jaro klade uzdy na dobré koně, modré uzdy a růžová sedla /Skácel/ ...to je něco jiného. zcela jiný šálek čaje. JARO JE DOBRÝ ÚMYSL.... :)))))))))))))

Krytyk
29. 01. 2010
Dát tip
sveřep: opravdu si nemohu pomoci a poznamenám, že se mi báseń nelíbí...obrazy nejsou nové a smysl ? zcela běžný... Bych to sem nepsala, kdyby se neroztrh pytel s ódami a konce to nebere...a pokud by u nicku nestálo - kritik // to, že se ti báseň nelíbí neznamená samo o sobě nic; proč by se ti musela líbit, jako jsou zde různí kritici, tak jsou zde různí čtenáři a prostě nejsou na sebe navzájem stejně naladěni; nikdo tu neříká, že se musí všem líbit, co se líbí kritikům, často jsou to diametrálně odlišné optiky; čtenáři tady dávají desítky tipů dílům, která oplývají srozumitelným vtipem - a jsou to skutečně někdy i dobré anekdoty či slovní hříčky - ale k pojetí vážné poezie mají tyto básně daleko; píšeš, že obrazy nejsou nové, snad tím nemyslíš všechny, možná ano, tomu nerozumím a těžko ti na to paušálně odpovědět; snad jen nápověda k jednomu z nich: ... nekovaných koní --- modrých, se skloněnou hlavou když sedlá je tma ... když se stmívá a kůň je bílý tak napřed zmodrá, proto jsou koně v tom jednom okamžiku modří; pokud je tento obraz odněkud opsán, tak uveď odkud; všechno dnes nedokáže přečíst nikdo a zřejmě i autorka ti bude vděčná, když ji upozorníš, kde se její nápad už vyskytl, určitě se podle toho zachová a příště se tomu vyhne; píšeš, že celkový smysl básně je zcela běžný; nevím co tím můžeš myslet; báseň je vzkaz v láhvi; někdo ho pošle po vodě a ten nikam nedorazí nebo i dorazí, ale příjemce ho nepochopí, příjemcova logika může být logicky jinde, třeba proto, že bude hledat souřadnice a hrubé údaje tam, kde o ně vůbec nejde - jako Kamil_Sikora; jde-li o vyjádření jemně odstíněné náklonnosti může být, že není leckomu po chuti, když se jemnosti a něhy třeba obává a proto jí třeba i pohrdá; věci mohou být jen pravděpodobné a nikdy totožné, proto se na básně nezlob a na jejich kritiky pohlížej se shovívavostí, protože ti jsou taky rádi, že alepoň občas někoho chápou a mohou bezvýhradně přijímat; a věř mi, že je to těžké, protože jsem toho už přečetl více než je zdrávo...

sveřep
29. 01. 2010
Dát tip
lydie: neupsat se...přemýšlým nad tou možností...aha. tak to jasně, to se neupisuj :))))

sveřep
28. 01. 2010
Dát tip
Zbora: mrzí, ale co naplat...nevím nic o problémech kritické sekce, ale jako kritika tě dost beru - prostě proto, že se mi většinou líbí tvé texty. Nevyumělkované a nenašprtané "výtvarnické" vidění, pokud to tak lze říct... tak držím palce :)

Zbora
28. 01. 2010
Dát tip
Sveřep: omlouvám se, ale žádný rozbor dělat nebudu. Nemám na to čas, ani chuť. V kritické sekci jsem už jen ze setrvačnosti a čekám na změnu jejího statutu. Pokud nepřijde, odejdu z ní. Napíšu Ti tedy jen, že ta báseň je dobrá, proto ode mne dostala výběr. Bohužel se s tím budeš muset spokojit.

sveřep
28. 01. 2010
Dát tip
Lydie: upřímně nechápu, které dílo myslíš? Tu Viktorku? to není možný, tak co? uplavané mýdlo?...prosim o upřesnění...

Markéta
28. 01. 2010
Dát tip
proč jsem ti neuvedla konkrétní jména jsem ti (doufám srozumitelně) zdůvodnila a nabídla jinou formu konfrontace s lidmi, jichž si vážím. myslím, že pro tebe přínosnější a uvěřitelnější.

sveřep
28. 01. 2010
Dát tip
dodatek - škoda žes mi nenapsala, jak jsem tě zdvořile žádala, kdo je pro tebe zde autoritou. mohla jsem to už mít vysvětlené...

sveřep
28. 01. 2010
Dát tip
no to právě bych byla celá ráda, jen nevim, jak toho dosíci...prostě nechápu, proč ty ódy...jak to mám udělat, aby mi někdo objasnil, co je právě na této básni tak skvělého? netuším... a nepsala jsem ti soukromě proč se mi to nelíbí. jenom - že. to jsou věci dvě. Všimni si, že žádný skutečný rozbor zde napsán není! Čili tápu a nechápu...jsem ráda, že UchonaKoleji taky tápe, ale zusím tedy Zboru...

Markéta
28. 01. 2010
Dát tip
psala jsi mi to již soukromě. Já jsem báseň pouze opublikovala, nehodlám ji obhajovat. Když tě to tak žere, zkus vybídnou kritiky, jež daly básni výběr, ať jej zdůvodní... Můžeš konstruktivní polemikou s nimi např. poznat další jiná kritéria hodnocení, jimiž se jiní řídí :-)

sveřep
27. 01. 2010
Dát tip
opravdu si nemohu pomoci a poznamenám, že se mi báseń nelíbí...obrazy nejsou nové a smysl ? zcela běžný... Bych to sem nepsala, kdyby se neroztrh pytel s ódami a konce to nebere...a pokud by u nicku nestálo - kritik

Atlantis
27. 01. 2010
Dát tip
ha,jsem to už tipovala

Atlantis
27. 01. 2010
Dát tip
Není to špatné*

janhrabe
26. 01. 2010
Dát tip
pekny...

Print
26. 01. 2010
Dát tip
Jsou chvíle, kdy člověk padne na zadek a jen nevěřícně kouká... Díky.

Pacer
26. 01. 2010
Dát tip
řadu věcí umíš, výhrady jsem napsal jinde.. V

Er
25. 01. 2010
Dát tip
už tenkrát byla voda šílená

Zbora
25. 01. 2010
Dát tip
*

A.H.
24. 01. 2010
Dát tip
Opravdu propracované. *t*

Atlantis
22. 01. 2010
Dát tip
já nevím,ale nějak se mi to líbí bez toho pořezání?

Markéta
22. 01. 2010
Dát tip
nejsem žádná puntilka, co se týče takovýchto spontánních poetických reakcí... Spontaneita "vyžehlí" i onu formální nedokonalost :-)

Armand
22. 01. 2010
Dát tip
:) rádo se stalo, tvá báseň je krásná, akorát jsem se u té své zapomněl a dal tam dvakrát za sebou "jde" což mě mrzí. Měl jsem takový obraz v hlavě - kovář uštknutý zmijí... ale spěchal jsem.

Markéta
21. 01. 2010
Dát tip
:-) dík, Martine

Armand
21. 01. 2010
Dát tip
kolem se ženou stovky much ty stojíš boky se ti třesou kopyta život ryjí od nozder pára jde na louce plné staré trávy kovář se zmijí v ruce jde volá tě plamen je brána navíc - v ohradě kopyta život cítí a nohy běh a v žilách ti zpívá divá krev... tak běž tak běž tak běž _tak běž! *******

ocivetme
18. 01. 2010
Dát tip
dobrý*

Markéta
18. 01. 2010
Dát tip
Lydie: to je soukromé tajemství mezi mnou a R. :-) on ví..., ale alternativa pro tebe - mohou být modří třeba právě oním soumrakem, tmou... :-) děkuju!

Zuzulinka
18. 01. 2010
Dát tip
kdysi jeden můj kamarád řekl, že dobře je za 3...tak tak nějak se mi vede:o) pěkné dny přeji, ať se Tobě vede krásně...nevíš, jak se vede Erovi?....

Markéta
18. 01. 2010
Dát tip
Zu: nějak tak to bude :-) děkuju ti, doufám, že se ti daří dobře...

Zuzulinka
18. 01. 2010
Dát tip
krásná Markétko, jako by byla dotekem - tak vzdáleným a přitom hmatatelným*

guy
18. 01. 2010
Dát tip
je hodně krásná

satannáš
17. 01. 2010
Dát tip
našel jsem si svoje *

Markéta
17. 01. 2010
Dát tip
ferry: díky, opravím

renegátka
17. 01. 2010
Dát tip
Moc krásná báseň.

Můra73
17. 01. 2010
Dát tip
krása

Markel
17. 01. 2010
Dát tip
moooooooooooooooc - T

Ferry
17. 01. 2010
Dát tip
Při formulaci složitých příměrů a alegorií trochu sleveno z principů mluvnice (na prvním řádkovi má být správně "svoji siluetu). Verše však proto cti netratí. t*

Janina6
17. 01. 2010
Dát tip
krásné*

Oldjerry
17. 01. 2010
Dát tip
To je vončo : s chutí jsem si to přečetl ještě jednou, napsané nahlas.... (:-D

Markéta
16. 01. 2010
Dát tip
Norsko mi dalo tip! Soukromě si to tu oslavím :-o))

slovak
16. 01. 2010
Dát tip
Fajn, inšpirujúca...*

Bíša
16. 01. 2010
Dát tip
:o))

Norsko 1
16. 01. 2010
Dát tip
koně, lodě, vítr. ale tentokrát to beru

MarieG
16. 01. 2010
Dát tip
Ty jo, to je nádherný.

Markéta
16. 01. 2010
Dát tip
Old: tak jsem napravila, doufám ke spokojenosti všech účastných :-)a díky!

Smíšek:-)
16. 01. 2010
Dát tip
T

Oldjerry
16. 01. 2010
Dát tip
To žeru : malé písmo a řádky daleko od sebe...ale báseň je fajn.*

Grafik
16. 01. 2010
Dát tip
Moc*****

Jen Coby
16. 01. 2010
Dát tip
Gratuluji Richardovi k Markétě.

Háber
16. 01. 2010
Dát tip
*

egil
16. 01. 2010
Dát tip
*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru