Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Čo baby nedokážu / 5

16. 01. 2010
3
3
1401
Autor
filemon

Nevratné okuliare

 

     Keď sa mi začali v škole čiarky a bodky rozmazávať po tabuli a namiesto Alana som videl hnedú hrču, ktorá štekala, naša rodina sa rozhodla, že musím ísť k lekárovi. Na druhý deň sa dedko Ďusi parádne vyobliekal a išli sme naprávať. Asi moje oči, lebo dedko Ďusi v autobuse povedal: Navštívime očného a veci napravíme. Celou cestou som rozmýšľal, že keď sa lekár, čo lieči oči, volá očný, ako sa volá lekár, čo lieči žalúdok. Žalúdkový? Alebo keď lieči zlomené kosti. Kosťový?

– Máš jednotky, mínusky, – povedal mi lekár.

– Nemohol by som mať radšej plusky? Plus sa mi páči viac ako mínus, – snažil som sa prehovoriť lekára.

– Páčiť sa ti to môže, ale nepôjde to, – smial sa lekár, – plusky predpíšem tuto tvojmu dedkovi.

– A on môže mať plusky?

– Musí mať plusky, vieš? Ty by si cez jeho okuliare vôbec nevidel, – vypisoval ujo doktor akési papieriky pre optika, ale ja si myslím, že sa iba robil dôležitý.

Čo už. Vraj si musím počkať, kým vyrastiem, a potom mi dajú plusky. Ale mínusky im hodím naspäť! Tak.

     Potom sme išli s dedkom k optikovi. V živote som nevidel toľko okuliarov. Boli všade. Na policiach, vo výklade i pod sklom na pulte.

– Neukradol tým okuliarom niekto hlavy? – spýtal sa dedko Ďusi. Trochu som sa za neho hanbil. Pýta sa ako malý! A optik? Niežeby ho upozornil na hlúpu otázku, ale sám prikyvoval:

– Keby len to! Niekedy sa ku mne okuliare vrátia a sťažujú sa!

– A na čo sa sťažujú? – pýtam sa.

– Vraj na tých deravých hlavách nebudú sedieť!

– Ale to si len tak vymýšľate, pravda?

– Čestné optické! – priložil si ujo optik dva prsty k oku. Neviem, čo tým chcel povedať, a tak som mu radšej uveril. Potom sme vyberali s dedkom rám. Nikdy by som nepovedal, že je to taká robota: dal som si prvý rám a vyzeral som ako Tomáš Nôžka z druhej cé, ktorého voláme okuliarnik indický. Dal som si druhý rám a hneď som v sebe spoznal Cibuľu /to je naša učiteľka/. Napokon nám prišiel na pomoc ujo optik, vytiahol jeden nenápadný rám, posadil mi ho na nos a postavil ma pred zrkadlo.

– Padnú ti ako uliate, – povedal dedko. – Hneď vyzeráš múdrejší.

– Teraz ti do rámu vsadím sklá a uvidíš, – žmurkol ujo optik a stratil sa za závesom.

     Kým sme s dedkom čakali na uja optika, bolo mi všelijako. Čo ak sa moje okuliare vrátia k optikovi, lebo zistia, že nemám hlavu až takú múdru, ako sa tvárim? A čo keď sa sem-tam nenaučím úlohu a okuliare mi zmiznú? Až som sa spotil od strachu, čo všetko sa môže stať. O chvíľu sa záves odhrnul a ujo optik niesol v ruke moje prvé okuliare. Nasadil mi ich a pošepkal mi do ucha:

– A neboj sa, dal som ti nevratné. Ale niekedy ma môžete navštíviť. Platí?

– Platí! – odľahlo mi a rýchlo som vyšiel aj s dedkom na čerstvý vzduch, aby si to moje nevratné okuliare náhodou nerozmysleli.


3 názory

filemon
10. 02. 2010
Dát tip
Ďakujem

avox
09. 02. 2010
Dát tip
Milé... vrátilo mne do časů, kdy se mým synům brejličky "samy" ztrácely, "něchtěně" lámaly nebo jen tak náhodou padaly na beton... :-)) */

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru