Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Naše zimní

Výběr: Print, a2a2a
18. 01. 2010
36
37
3398
Autor
Ferry

Takovou zimu
už jsme měli
v sedmdesátým
roce
Přes příval vloček neviděli
kdy po dnech
přišly noce

Křížové vazy
popraskaly
rampouchy špičatěly
(ve sněhu slečny snáz se balí)
ve vlasech mrzly
gely

Když lehla jsem si
na koleje
půjčils mi
svoje lyže
pro život nežít
smutné že je
a že tu závěj rozehřejem
i za tlakové níže

Zas baletíme
po chodníku
je nám co závidět
jsme nejsvižnější z tanečníků
já Ginger
               a ty Fred


37 názorů

Ferry
11. 03. 2010
Dát tip
avoxí milá, já byla na rehabilitaci na dva týdny a v tělocvičně před očima fyzioterapeutky jsem si utrhla vaz v rozcvičovaném koleně. No smolařka století. Včera jsem byla zas, po 5 týdnech v křesle s nohou utaženou do ortézy, poprvé v práci.... :)

avox
11. 03. 2010
Dát tip
že ty si s těma nožkama furt nedáš pokoj... už je dobře? :-))

Ferry
23. 02. 2010
Dát tip
Takováto tvá doporučení ostře vnímám. Díky.

a2a2a
19. 02. 2010
Dát tip
´píšeš opravdu perfektně, ty tvé básně mají švih v každém ohledu, působí naprosto nenuceně, jakoby na jeden dech.

Ferry
10. 02. 2010
Dát tip
No, vzpomínám na tebe, Nadi, že se máš co otáčet. Já jsem si minulý týden přetrhla vaz v koleně, jak kdybych ten malér touhle říkankou přivolala... Mám to na šest neděl v ortéze od paty po zadek. Ty se opatruj. :)

avox
10. 02. 2010
Dát tip
taky jsem se letos dost vytancovala - s hrablem na sníh... a ještě prý ho bude :-)) */

oleandr
03. 02. 2010
Dát tip
pěkně svižná, líbí moc

skvělost*

Print
26. 01. 2010
Dát tip
Paráda!!*

Ferry
20. 01. 2010
Dát tip
Honanééj !

guy
20. 01. 2010
Dát tip
fajn! a pokud jde o noce, mám z nich jen kladný emoce :-)

Jarni
19. 01. 2010
Dát tip
teda,jsemse do toho vžila,fakt,po všem co jsem dnes přečetla nejlepší :-)

Nelíbí se mi roce a noce. Zkazilo to hladký průběh básně, jak kdybys zakaždou cenu chtěl, aby se ty dveře dovřely a ony ti vypadly z pantu.

Ferry
19. 01. 2010
Dát tip
Vřelý dík, milí hosté, za vlídné přijetí mé zimní kreace.:) Dajakbol, děkuji, že ses mými verši zabýval detailně, každé slůvko zhodnotím bezodkladně i pro futuro ! :)

Oldjerry
18. 01. 2010
Dát tip
dajakbol to vysvětlil, já to takhle cítím : *

Pozér
18. 01. 2010
Dát tip
krása

Filiph
18. 01. 2010
Dát tip
zajímavé, pěkné

Vinarka
18. 01. 2010
Dát tip
*tip.

dajakbol
18. 01. 2010
Dát tip
Takovou zimu už jsme měli v sedmdesátým roce Přes vloček šelest neviděli kdy po dnech přišly noce Křížové vazy popraskaly rampouchy špičatěly (ve sněhu slečny snáz se balí) ve vlasech mrzly gely Když lehla jsem si na koleje půjčils mi svoje lyže pro život nežít smutné že je a že tu závěj rozehřejem i za tlakové níže Zas baletíme po chodníku v bílé je sličný svět jsme nejsvižnější z tanečníků já Ginger a ty Fred Sorry za kacírsky zásah. Skúsil som to formálne upratať do „pôvodného" tvaru a áno – plavné jambické frázovanie sa rozkrylo, vystúpilo na povrch bez väčšej námahy... Dobré! Opticky zastretým, členitejším, znejasneným metrom si vyšla v ústrety voľnejšiemu/subjektívnejšiemu rytmickému aj významovému segmentovaniu, čo, myslím, vo výsledku zabralo. (U nás to efektne praktizoval napr. Milan Rúfus). Rýmy... Z čisto teoretického hľadiska by bolo možné niektoré označiť za slabšie, gramatické, či skoro gramatické, ale s prihliadnutím na kontext ma ani jeden nepoťahal za uši. No... „svět – Fred" je, žiaľ v pointe, najslabší. Z obsahu ma zaujali najmä tie momenty, keď sa lepkavé poetické otravnosti („ve sněhu slečny snáz se balí", „pro život nežít / smutné že je") znegujú, odzbroja lakonickými, surovými („ve vlasech / mrzly gely"), či sympaticky vitálnymi („a že tu závěj rozehřejem / i za tlakové níže") veršami. Dáva to básni šmrnc, odľahčenie. Dojalo (to myslím neironicky!) aj civilné, ľudsky blízke „půjčils mi / svoje lyže". Horšie, rušivo pôsobia archaické inverzie: „vloček šelest", „Když lehla jsem si". Oplatí sa hľadať syntakticky korektné riešenia. Celkovo si táto báseň tipy zaslúži. Aj môj.

Bíša
18. 01. 2010
Dát tip
!!!

moorgaan
18. 01. 2010
Dát tip
právě ten tvůj jazyk tomu dává lesk.. ..prostě neodolám a přes ten tvůj zmrzlej zadek dávám..PLESK:-))

jejdavilda
18. 01. 2010
Dát tip
dílko pěkné, jen je mi divné, že taková zima byla v sedmdesátém roce, teda já ji pamatuji hodněkrát i po tom roce, jestli ty nejsi z Prahy

Vaud
18. 01. 2010
Dát tip
Gingernyrka!

Diana
18. 01. 2010
Dát tip
Super! :-)***

baaba
18. 01. 2010
Dát tip
minulý století potěšilo T

Já tančím s lopatou jak nejrychleji umím. ((-:

dadadik
18. 01. 2010
Dát tip
no jo....bylo nebylo

...1970* :)

IVO
18. 01. 2010
Dát tip
Jó, zima 1969/1970, ta byla...Napadlo ve středu 25. listopadu, šli jsme z Andělky, kde se tehdy ještě veřejně zpívalo Běž domů, Ivane, za večer napadlo dvacet čísel a tát začalo přesně 3. března, mám to v tréninkovém deníku. Sto dní se nepřetržitě ve Hvězdě dalo běžkovat. *T

Můra73
18. 01. 2010
Dát tip
představuji si to

A.H.
18. 01. 2010
Dát tip
Máš pravdu, dát si bacha v tomhle počasí.

Vlastně to není špatné, je to docela originální, ale trochu mne štve podivný jazyk...

to je tanec :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru