Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kapka na skle

29. 01. 2010
4
7
785
Autor
jana_rafael

lyrická próza, popis

Prší. Stojím na zastávce bez deštníku a mezi kapkami sbírám myšlenky. Přichází starší pán, velmi elegantní. Šedé kalhoty vytváří spolu s polodlouhým černým kabátem štíhlou siluetu. Vše je podtrženo koženou aktovkou a jeho již skoro bílými vlasy. Tají se až dech nad tou dokonalou vyvážeností. Nad hlavou si drží vínový deštník, který má zlomený jeden drát. V tu chvíli se kouzlo ztrácí.

Všimla jsem si mladého páru, postávajícího tu už delší dobu. Tisknou se k sobě pod jeden deštník. Sluší jim to spolu. Vypadají, že k sobě patří odjakživa a nikdy se nemohou rozdělit. Zastávka se úctyhodně plní. Rychlým krokem sem míří i manželský pár středního věku. Oba jsou obtěžkáni taškami s nákupem. Co se jim asi honí hlavami? On vypadá unaveně a asi uvažuje nad rychlým pořízením automobilu, ona si v myšlenkách jistě ještě jednou prochází seznam a přemýšlí, co zapomněli. Na něco si vzpomněla, ale při pohledu na svého manžela prohodí jen nic neříkající frázi. Nastupuji do trolejbusu. Mladý pár se loučí, poslední polibek, zamávání přes zamlžené okno. „Uvidíme se zítra, pá!“

Proti mně sedí velmi hezky upravená dáma, může jí být kolem čtyřicítky. Má zavřené oči, ale nespí. Na jejím obličeji se zračí starosti, prohlubují vrásky mezi jejím obočím. Jede asi z práce, nevypadá to na bezstarostný den. A co doma, vařit nebo dříve uklízet? Jednu zastávku se sveze vysoký silnější pán s knírkem. Má na sobě koženou bundu a vypadá, že jde od lékaře, nebo musel alespoň vykrást lékárnu. Kapsy má napěchované k prasknutí krabičkami s léky. V levé ruce, drží ještě dvě krabičky bylinkového čaje, které se do kapes nevešly. Prsteník mu zdobí zlatý snubní prsten s dvěma jemnými proužky. U obchodního domu Lidl nastupuje, jak jinak, důchodkyně s oranžovou taškou na kolečkách. Tváří se spokojeně nad nákupy vykonanými za ty nejnižší ceny a zdá se, vůbec jí nevadí, že se její brýle okamžitě zamlžily.

Trolejbus při objíždění překážky vypadl z drátů. Řidič nespěchá. V klidu si obléká rukavice a jde událost napravit. Nevnímá lidi ve voze, každý se někam žene. Je zde jen on a jeho trolejbus. Nezajímají ho nákupy důchodkyně, ustaraná paní s červenou šálou, poloromský mladík se zraněným kolenem a dvěma francouzskými berlemi, ani studentka, které následkem zpoždění ujede autobus. Žije si vlastní příběh, je jistě také zajímavý. Je sám, uzavřen v kabině i ve svém srdci a na předním skle se rozpíjí neposedné kapky vody...


7 názorů

jana_rafael
30. 01. 2010
Dát tip
rimoraj: jsem tu teprve několik dní, tak mi bude chvíli trvat, než proniknu do tajů zdejší terminologie a zjistím, do jaké kategorie by se co mělo zařadit. Za úvahu bych to neoznačila, je to prostě popis. Ale nevím jak to zařadit zde. (pokud někdo poradí, ráda změním zařazení).

Mára2
29. 01. 2010
Dát tip
ten tip předtím neplatil, a už běž, neý tě dohonim, tak tě s ním, ne se mnou, tou, a už je udělaná bábovka, chceš jí, nechtěj, jsou tam jeho oblíbené oříšky, mandle neměli, tím né, dobrá den, to né, vždyť jsi se přeřekl, pardón, děkuji, pozdravuj ségru, která se jmenuje alice...

jana_rafael
29. 01. 2010
Dát tip
T.ben K.: díky za názor. Je to vlastně pouze popis jedné reálné cesty, kdy jsem se rozhlédla kolem sebe a zkusila popsat to co mě zaujalo.

Vinarka
29. 01. 2010
Dát tip
Líbí. Takhle uvažuji při každodenní cestě vlakem a následném pochodu směr škola. Docela mě štve, že se na mysl nedá napíchnout nějakej diktafon - než se dostanu k papíru, nic mi z toho nezbyde. Tip

Pěkně napsané, připomíná mi to Kafkovy krátké prózy z cyklu Betrachtung. Líbí se mi, jak pozoruješ obrazy kolem sebe a snažíš se jim vymyslet příběhy... Hlavní problémy bych viděl v popisech postav - působí to, jako kdybys z mnoha vlastností člověka náhodně vybral jednu a tu přiřadil jako určující znak, aniž by ta, kterou vyberše, byla ta nejdůležitější nebo nejspecifičtější (důchodkyně s oranžovou taškou na kolečkách). Chybí tomu jednotná koncepce, ale ta tu asi ani nebyla cílem... *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru