Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Motlitba roků 1989 - 99

01. 12. 1999
2
0
2014
Autor
Sarken

Já vím, já vím, že do toho nemám co kecat, na dobu před deseti lety si nepamatuju, ale strkat do všeho nos je jeden z mých základních charakteristických rysů.

„Před deseti lety byl na Národní třídě podobnej koncert.
Jenže tehdejším bubeníkům to moc neladilo a tak do toho mlátili, jak jim obušek narost…"
L. Tuček - koncert 10 let poté

„ Mír dál zůstává s touto krajinou. Zloba závist zášť strach a svár, ty ať pominou. Ať už pominou…"
M. Kubišová - Motlitba pro Martu

Motlitba roků 1989 - 99 Tiché plamínky svíček plaše mihotají tmou takovou - Sametovou měkké polibky vloček jemně se lnou: k duším obnaženým plným vzpomínek k pomníkům zneváženým z očí slz stéká pramínek. Co bylo dřív a co bylo včera? Než uplynulo deset let? Pendreky, plexiskla a vodní děla čti Rudý právo a k zemi hleď. Mocí je strach, hřích a rudá hvězda nepřítel je vše a hlavně Svoboda skloň se, mlč a když se ti to nezdá táhni do dolů pro blaho národa. A opovaž se dýchat, křičet pokud ovšem nejsi ve straně „imperialistický přežitek" budou syčet soudruzi, kdy tohle přestane? Však se zimou lezavou rozzáří se světla na třídě Národní a o asfalt roztříští se žezla smetená lidskou povodní. Tiché plamínky svíček plaše mihotají tmou takovou - Sametovou měkké polibky vloček jemně se lnou ke tvářím rozjasněným. Láskou vírou vděkem? Co na tom záleží? Jsou pocity, jež neodchází s věkem ty každému z nás náleží po právu… Dnes se koná koncert trochu jinačí změnilo se hodně všechno nebo nic? Snad plný Václavák něco naznačí i to, že Rudí se tu s námi netlačí. Kde jsou teď ? „Bylo líp," tvrdí, vykřikujíce velká slova, ale myslete lidi, kdo z vás touží prožít si to znova?
Kovi
19. 08. 2000
Dát tip
Vlastně nevím, co si o Této mám myslet... pořád mi tane na mysli to, že´s tu dobu nemohla dostatečně vnímat - proto opravdu nevím, co si myslet... právě proto mne zaráží, jak´s to mohla takhle věrohodně zapsat... Víš, teprve teď jsem si uvědomila, co v tobě je... jsi rozeným básníkem (promiň, rozenou básnířkou...) - opravdu mne fascinuješ...

Prokletí
17. 08. 2000
Dát tip
*Modlitba roků 1989-1999: Ne snad, že by tohle bylo špatný, mluvit a psát se o téhle době musí, nemyslím si ale, že nám tenkrát bylo tolik, aby to v nás nechalo cokoli hlubšího...trochu ohratelný...nemusím...Modlitba pro Martu mi ale pokaždý přivolá mrazení...

Saxanka
03. 06. 2000
Dát tip
Já si tu dobu nepamatuju,byla jsem příliš malá ale i tak na mne tvoje básnën moc zapůsobila Děkuju

Sly
17. 03. 2000
Dát tip
Do toho já nemluvím, ale vrátit bych se nechtěl… Někde jsem slyšel krásnou zvolací větu: „Zpátky na stromy!“ Ale myslím si, že dokud neproběhne revoluce uvnitř nás samých, tak všechny sametové, plyšové, mírové a zlaté revoluce budou na nic a mnohdy jen ubohou pózou, bohužel. Protože vše, co přichází zvenčí, je krátkodobé a nestálé. Toť postoj můj, politicky chudého človíčka…

Bříza
07. 12. 1999
Dát tip
hluboké rozpory panují v duších:- jestlipak ony nejsou špatně položené otázky ?

ViNiL
06. 12. 1999
Dát tip
Co se týče díla, nemám slov jiných, než chvály. Leč, trochu mě mrzí některé reakce. Jistě je většina toho, co zde "zaznělo" pravda (nebo alespoň to, co se jako pravda označuje -- pro šťoury), ale je to všechno tak trochu jen hokynářské :o( Co já z toho budu mít. Kolik bych měl peněz. Budu muset stát frontu na banány?
Já bych se spíš zamyslel nad tím, zda každý jeden, kde něco takového schvaluje není v podstatě podepsán na každém rozsudku smrti, na každém uvěznění, na každém mučení atd., které bylo zpácháno z politických důvodů -- to mě osobně připadá ještě důležitější než fronta na banány. Ale asi to vidím špatně -- ono, morální ideály se dnes nějak nenosí :o(

novacek
02. 12. 1999
Dát tip
... zeptal bych se lidí, co jsou dnes pro komunisty, jestli chtěj zase stát fronty na banány a mandarinky, jestli chtěj stát fronty na devizový přísliby, jestli chtěj zase Husáka a Mohoritu a Štěpána, že ...
... a já bych se zeptal lidí, jestli chtějí mít jistotu, že až zkončí školu, tak budou mít flek, že když přijdou k doktorovi, tak je ošetří a nechcípnou před nemocnicí jen proto, že se neví, kdo to zaplatí, že budou mít co dát na talíř dětem, kterejch maj víc než jedno, že se jim děcka dostanou na školu protože jsou chytrý a ne pro prachy, že ačkoli mladí a bez peněz budou mít slušnou střechu nad hlavou, že ...
... vážně bych se jich zeptal...

Bibša
01. 12. 1999
Dát tip
Já osobně si myslím, že bylo hůř a že máš pravdu, že nikdo by to asi nechtěl bezvýhrad vrátit. To, co přišlo, je cena za svobodu. Vždyť se zase po těch letech v mateřské školce učím Žít. No moc nám to nejde :-) Díky, za to, že i tak mladí se zamýšlí nad tím, co převrat vlastně znamenal.

Merle
01. 12. 1999
Dát tip
Básnička - zbytečně dobrá! Krásný a výstižný rýmy, celkově působivá.
Snad příliš idealizující, a malinko přehánějící, ale to se ti nedá vyčítat, naopak je to asi klad.
Za všechno se platí, a i mě je milejší ztratit jistotu, pohodlí a klid, než svobodu. Bohužel ani tahle společnost založená na lásce k penězům a honbou za nima, není moc šťastný řešení.

Daimon Terr
01. 12. 1999
Dát tip
Připomněl jsi mi tu dobu ...

-- TIP -- za modlitbu ...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru