Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

78

06. 03. 2010
13
28
1584
Autor
Paulart

 

přibité nohy –

cesta pokračuje

k obzoru

 

 


28 názorů

Houmeles
15. 03. 2010
Dát tip
Klíčové slovo je "pokračovat". "Cesta" je příliš obecná.

Dášeňka
15. 03. 2010
Dát tip
StvN, StvN...

StvN
15. 03. 2010
Dát tip
Klíčové slovo je cesta, nikoli pokračovat. Jinak já vím, jak je myšleno cesta pokračuje, česky ještě trochu umím, říká se to, ale podle mě to není vhodné do haiku, jlikož cesta jako taková nepokračuje. Může pokračovat cesta ve smyslu výlet nebo pouť, čili putování pokračuje, ale cesta jako silnice spíš ne. Buďme korektní:)

Paulart
14. 03. 2010
Dát tip
StvN a Houmelesi, to je moje chyba, to vysvětlování, ale tady opravdu není třeba hledat složité řešení. Na tom přece nezáleží, kde jsem to "vymyslela". Že to bylo v kostele. A že "pokračuje cesta", to se stává, když se na chvilku pozastavíme nad něčím na jejím okraji a pak zjistíme, že je třeba jít dál.

Houmeles
14. 03. 2010
Dát tip
StvN, proč by cesta nemohla "pokračovat"? Tady se často mluvilo o klíčovém slově. Tady ho máš. Klíčové slovo k pochopení tohodle haiku. Snad se sem ještě podívá Paulart, aby k tomu sama něco řekla.

StvN
14. 03. 2010
Dát tip
U Paulart se vždy mísí dvě věci. Text a jeho vznik. Tyto dvě věci jsou spojeny asociací a jakousi snahou o šifrování. Je snad jasné, že když je předmětem (klíčovým slovem) haiku cesta, nadto cesta, která se táhne k obzoru, tak nikoho nenapadne kostel. Napadne nás cesta, která jestliže pokračuje, je tedy přerušena. Přerušilo ji cosi, co se skrývá za spojením "přibité nohy". Když pominu nesmyslnost spojení "cesta pokračuje", které v haiku vidím nerad, neboť se domnívám, že cesta nepokračuje, určitě ne v tom smyslu, v jakém ji chápe poutník, tak nevidím jednoznačnou spojitost cesty, respektive jejího přerušení, s přibitými nohami. Vidím naopak snahu o psaní na efekt, kterého se zatím Paulart nezbavila. Myslím, že myšlení, které je Paulart vlastní, se hodí lépe pro poesii, nejspíš nějakou surrealistickou. Jinak milá diskuse. Kdybych si tak dobře nepočetl, tak bych nepsal, tak se nezlobte, že jsem se tak rozparádil, nicméně mě uvádí v údiv, jak někteří čtenáři, ba i tvůrci haiku, do interpretací promítají nějaké své pocity nebo vize, přitom text haiku musí být interpretován velice přesně.

Zbora
10. 03. 2010
Dát tip
Pokud po ní utíká zloduch před spravedlivou rukou zákona, určitě ;)

Houmeles
10. 03. 2010
Dát tip
Jo, to jsem já. Ten člověk (japhy) mě už nezajímá. Nejspíš ho někdo urazil a on dotčeně zmizel. Svět českého haiku ho není hoden :-). On potřebuje takové lidi jako je park nebo Darmo-šlap, co mu mažou med kolem huby a utírají zadek. To já nejsem. Zboro, asfaltka může být i duchovní cestou. To nevíš?

Dášeňka
10. 03. 2010
Dát tip
Japhyho neznám, ale jeho stránky, na které mě upozornil můj kámoš Darmo-šlap. Já jen, že to tam chcípá. Naposled tam má haiku od listopadu loňského roku Houmeles, to budeš asi ty, ne?

Zbora
09. 03. 2010
Dát tip
Ty sis začal s ubohostí. No nic... Jen že Tvůj výklad se vůbec neshoduje, ani trošičku. Ale pokud máš dojem, že asfaltka je to samé jako duchovní cesta, tak si tady klidně alibizuj. Důležité totiž je, že jsi chytrý Ty ;) padám..

Houmeles
09. 03. 2010
Dát tip
Zboro, napsal jsi mi že si svou reakci "můžu strčit za klobouk", tak jsem kontroval tou "hloupostí". Ale význam tohodle haiku, jak ho tu osvětlila Paulart, se shoduje s mým výkladem. Paulart jen napsala, že ho nestvořila na cestě, to je celé. Je jedno, kde haiku napíšeš, klidně můžeš psát o Antarktidě a vůbec tam nebýt. A třeba se ti povede špičkový kousek. Dášeňko, ty znáš japhyho?

Dášeňka
09. 03. 2010
Dát tip
Pozdravujte japhyho, haikuisti. Co je u něj nového?

Zbora
09. 03. 2010
Dát tip
Myslím, že je vhodný čas, Houmelesi, aby si se vyjádřil k té hlouposti.

Metta
08. 03. 2010
Dát tip
no vidíš, a díky této diskusi jsem se dozvědela o knížce. Dík :)

Paulart
08. 03. 2010
Dát tip
Nechci vám do toho mluvit. Všichni jsme omezení a stále se učíme. Tohle haiku vzniklo v kostele, ne na cestě, jak si myslí Houmeles, ale není to ani "náboženská agitka". Četla jsem knihu "Šel jsem však vytrvale", je to deník poutníka a jezuitského kněze Františka Lízny. Doporučuji vám to k přečtení, je to naprosto stroze a oproštěně psané, má to mnoho styčných bodů s Bašóovou "Cestou do vnitrozemí". Pak jsem se modlila v kostele a vzpomněla si na Líznovu úvahu o duchovním poutnictví, kterou nazval: "Kroky, kroky, kroky". Pak jsem viděla ty přibité nohy. No, a napsala jsem to :-).

Zbora
08. 03. 2010
Dát tip
Vidíš, Tvoje interpretace je vlastně v pojetí haiku logičtější. Já ji neviděl. K textu jsem přistupoval možná chybně s domněním trošku jiné cesty, která, jak píšeš, vychází z mého předsudku. Jistě je to možné, určitě se tomu nebráním. To, co píšeš jsem skutečně neviděl a vidím to až teď, protože jsi mě k tomu dovedl svým pojetím (stejně jako někdo jiný by mě skrze ten samý text třeba mohl dovést jinam), a řekněme, že jsi mě skutečně přesvědčil. Ale co když je všechno jinak. Co když po té cestě nejdeš, je tam jen samotný krucifix (nebo jen přibité nohy, co z něj zbyly)? Tento obraz je totiž nejednoznačný a umožňuje tedy náhledů více. Navíc, kdybych tady tedy nedal na odiv svou jak říkáš hloupost, dozvěděl bych se o ní? ;) Nejsme neomylní, já ani Ty.

Norsko 1
08. 03. 2010
Dát tip
Zbora mluví moudře, houmlesi. Nemůže za to, že mu nechceš rozumět

Houmeles
08. 03. 2010
Dát tip
Zboro, jsi kritik, ale k haiku přistupuješ jako bezruký k žonglérským míčkům. Už ta tvoje hláška, že jde o "křesťanskou agitku" se míjí smyslem tady psaného. Neboť nevycházíš z textu, ale ze svých utkvělých představ. Zřejmě tě serou křesťani. Čti, co je tu psané: Přibité nohy a cesta. Jdeš tedy po cestě a míjíš někde krucifix. Nic míň, nic více. Nejblíže ti jsou právě Kristovy přibité nohy. Tak. A ty je spatříš koutkem oka a vidíš, jak za krucifixem cesta pokračuje. On má nohy přibité, Ty ne. Můžeš pokračovat dál. Tady máš jádro sdělení a hloubku celého tohoto haiku. Není-li ti dáno, přejdi zde řečené mlčky a pokračuj k obzoru :-). Alespoň se neprojeví Tvá hloupost.

Zbora
08. 03. 2010
Dát tip
Víš, Houmelesi, po nás kriticích se často chce, abychom něco zdůvodňovali. Myslíš, že bychom si to teď mohli vyměnit, a naopak Ty by si se pokusil napsat, proč je to opravdu dobré haiku. Já osobně si třeba myslím, že je to haiku poměrně laciné, a že mou interpretaci asi těžko vyvrátíš. Prosím, když už píšeš něco o ubohosti, zkus mě vyvést z omylu. Jinak si totiž svou angažovanou reakci můžeš strčit za klobouk.

Metta
07. 03. 2010
Dát tip
Navzdory ubohosti, kterou jsem sem napsala, povžuji 78 za moc dobré haiku, které jsem prve otipovala. Promiň, Paulart, to nahoře bylo na Norsko 1.

Horkit
07. 03. 2010
Dát tip
Těmi šesti slovy dokážeš člověku pozměnit náladu. *

Rajmund
06. 03. 2010
Dát tip
Houmeles-a navíc se mi vybavil v paměti sen, jak chci kamsi utíkat a nemůžu a nemůžu, uf, Paulart nemá dobrou povahu, když tak straší.

Houmeles
06. 03. 2010
Dát tip
Dobré haiku, navzdory ubohostem, co sem píše Norsko 1, Zbora či Metta.

Rajmund
06. 03. 2010
Dát tip
V názorech samej fajnovej akademik, jak čtu

Metta
06. 03. 2010
Dát tip
nablito do hrsti - myjí si ruce

Norsko 1
06. 03. 2010
Dát tip
Poblitý Bohy- nemá kam jít

Zbora
06. 03. 2010
Dát tip
To bude nějaká ta náboženská agitka asiže, přecijen, blíží se Velká noc.

Přestože ve mně haiku obvykle příliš hlubokou brázdu nezanechávají, tady se to povedlo. Dobrý nápad.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru