Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

.train.

05. 04. 2010
16
59
6726
Autor
.duke.

Trochu jsem si pohrál s koncem.

Ležel v obýváku na gauči. Sledoval fotbalový zápas na plazmové televizi. Fullham proti Chelsea. Byl natočen tak, aby přehlédl kuchyni, která tvořila meziprostor mezi předsíní a pokojem.

Kuchyní co chvíli prošla pohledná mladá žena, v náruči krabici, oblečení či napěchovanou igelitovou tašku.

"Chceš pomoct?" zeptal se.

"Ne," odpověděla a bez toho, aby na něj pohlédla, zmizela v předsíni. Měla dlouhé, pěkně tvarované nohy, které těsně obepínaly vybledlé rifle. Symetrickému obličeji dominovaly plné tváře, které poněkud zatlačily oči do pozadí, takže se zdálo, jako by žena byla permanentně smutná. Určitou živost jí dodávaly světle obarvené, zezadu nakrátko ostříhané vlasy. Na horní polovině těla měla bílé triko s Eiffelovkou a nápisem Paris je t´aime.

"Vzpomínáš, jak jsem chtěl, abys mě vyfotila u toho hrobu na Père Lachaise?" zeptal se, když vyšla z předsíně.

"Nevím. Asi jo. Proč?" hlesla a zmizela v pokoji.

"Tehdy mě to napadlo," řekl a prstem levé ruky trochu ztlumil televizi.

Z pokoje se nic neozvalo. Asi po minutě z něj opět vyšla. V náruči nesla monitor.

"Napadlo tě co?" zastavila se a pohlédla na něj.

"Řekla jsi, že ten hrob je o ničem. Vzpomínáš? Wildův se ti líbil. Dokonce sis nanesla rtěnku a políbila ho."

"Nechápu," odsekla a zmizela v předsíni.

"Proustův hrob je prostej. Leží na zašitým místě. Ničím se neliší od ostatních hrobů ne celým hřbitově. Proto ti přišel o ničem," řekl.

"Na to jsi přišel?" ozvalo se z pokoje.

"Jo. Na to jsem přišel. Ty budeš vždycky hledat něco víc." Poněkud roztržitě si porovnal polštář pod krkem.

"Víš, co mi udělá největší radost?" zaznělo z pokoje.

"Co?"

"Až tohle nebudu muset poslouchat," řekla a z pokoje vynesla asi půlmetrové zrcadlo.

Fotbalový zápas ještě nebyl u konce, když se mladá žena zastavila na pomezí pokoje a předsíně a klidným hlasem oznámila, že si pro zbytek věcí přijede za několik dní. Nijak na to nereagoval. Sledoval poslední minuty zápasu.

Když za ní zaklaply dveře, vstal a přešel k oknu. Mezi žaluziemi viděl, jak nasedla do auta, vycouvala a vydala se po silnici vzhůru.

Vstoupil do pokoje napravo. Vedle několika módních časopisů, kalendáře na stěně, nábytku a pár krabic nebylo v pokoji skoro nic. Na konci stolu ležel rámeček. Otočil jej. Byla v něm fotografie, kterou pořídil, když si před pěti lety měnil pas. Několik sekund se na sebe díval, pak rámeček položil zpět.


V obýváku ulehl na gauč, vzal do ruky telefon a přiložil jej k uchu.
"Večer se mnou nepočítej, musím na nádraží," řekl, když se z reproduktoru ozval hlas.
S klidným výrazem naslouchal.
"Ne. Nikam nepojedu," řekl, když hlas na chvíli ustal. Vzápětí telefon vypnul.

Než zavřel oči, všiml si, že se pokoj začal plnit sluncem.


59 názorů

.duke.
13. 03. 2012
Dát tip
martin je zrozenej pro fajt.. je to tak.. quelle votre nom?

Doony-Don
25. 10. 2010
Dát tip
Wow, to je vážně úžasný. Jestli vydáš knížku, tak já si jí kupuju...

sharik
25. 10. 2010
Dát tip
super. T

Tragicus
15. 05. 2010
Dát tip
Dobre, ma to smrnc. Strohy, dobre opracovany dialog, popis deje. Po stylove strance zatim nejlepsi povidka (mysleno v PM, samozrejme).

katugiro
15. 05. 2010
Dát tip
Za sebe: aby takové věci byly samozřejmé, museli by autoři zapomenout například na tuny vysvětlivek jako "sám byl překvapen svou náhlou upřímností", "jí se velmi ulevilo" nebo "jistě by si to v tuto chvíli nepřiznal, ale byl by okamžitě ochoten zarezonovat i v horizontální poloze". Například.

katugiro
14. 05. 2010
Dát tip
Na povídku je toho málo, nebo tomu chybí pointa. Velkým kladem je, co už tady někdo zmiňoval, že dokážeš popisovat věci co se dějí mimochodem, že se obejdeš bez explicitního "opustila ho". Chlap může bejt prostě schizoid, pak nechápu, proč jde na nádraží, nebo je ona hysterka a on se tam chystá pro ni... nevim.

.duke.
10. 05. 2010
Dát tip
Dík.

Kandelabr
10. 05. 2010
Dát tip
Momentka dobrá (i když ne úplně můj šálek), ale ten konec mi přijde zmatený, je tam toho nějak moc. Ani bych neřekl, že je otevřený, prostě nechápu, co se tam děje. Seknul bych to před tím voláním.

.duke.
03. 05. 2010
Dát tip
dík za kritiku!

Já osobně ne, ale určité hledání "newspeaku" je typické pro naší dobu

.duke.
19. 04. 2010
Dát tip
Seš nějak řízlej Orwelem? ;)

Tahle krátká povídka ukazuje mistra nebo dle newspeaku mistr/a/yni. Dějově běží rozchod, ale řeší se fotbal a líbání hrobů a přitom vše do sebe zapadá. To miluji

.duke.
12. 04. 2010
Dát tip
Jistě, že jsem žena. Vždycky jsem byla!

Janina6
12. 04. 2010
Dát tip
vidíš, jak působivě píšeš, normálně jsem se naštvala na tu jeho, co ho opustila... :-) a tu ženu ti nevěřím teda.

.duke.
12. 04. 2010
Dát tip
Tak tvrdě do nich! Ještě, že jsem žena!

Janina6
12. 04. 2010
Dát tip
Když můžu číst a psát. A v tom mi žádnej debilní chlap nezabrání... no, určitě ne tím, že se ode mě odstěhuje!

.duke.
12. 04. 2010
Dát tip
Jo, ten konec je otevřenej. Třeba si tam de jen "něco" koupit. Třeba novou hlavu nebo tak něco. Hele, co je pro Tebe zajímavej život? ;)

Janina6
12. 04. 2010
Dát tip
Nemyslím, že kdo se zabije, je nutně slaboch. Spíš jsem chtěla, asi dost neobratně, naznačit, že na mě ta postava, kterou jsi tady vytvořil, působí dojmem toho, kdo by si ještě risknul žít... Nevím proč, možná tím, jak a co říká... nevěřím mu, že by všechno vzdal. Já vím, že se minulost nedá naložit do odjíždějícího vlaku, ale dá se to zkoušet, marně, znovu a znovu, a mezitím prožít někdy i celkem zajímavej život... :-)

.duke.
12. 04. 2010
Dát tip
To můžeš, Janino. Ale nechat se srazit vlakem přece není slabost. Nevypadá to sice moc pěkně, vyděsí to spustu lidí, ale slabost to není. Četlas Den jako stvořený pro banánové rybičky? Jak si tam Seymour prostřelil hlavu? Myslíš, že byl slaboch?

Janina6
12. 04. 2010
Dát tip
Poslal jsi ho na nádraží, ale já stejně "cítím", žes tam neposlal slabocha... že tam třeba prochodí noc, bude se koukat na vlaky, jak přijíždějí a odjíždějí, a nakonec do některýho naloží svou minulost a půjde dál... to můžu, že?

.duke.
11. 04. 2010
Dát tip
Kterej ho srazil, Mué. Kterej ho srazil. ;)

.duke.
11. 04. 2010
Dát tip
Potom, co přijel vlak už mu bylo dobře. ;)

Flákač
11. 04. 2010
Dát tip
nádhera, to žije. t.

Emmma
10. 04. 2010
Dát tip
Rudá rtěnka od Channelu, pár hrobů, baret, portrét z Montmartru,....Asi tak, určitě ještě něco přibude - nějaké další tipy?

.duke.
10. 04. 2010
Dát tip
Který to jsou ty další?

Emmma
10. 04. 2010
Dát tip
Právě jsem došla k počtu osm věcí, které chci udělat v Paříži =D sehnat desku Edith Piaf a tak...klišé =)

.duke.
10. 04. 2010
Dát tip
Paříž je paráda, jojo.

Emmma
10. 04. 2010
Dát tip
Na podzim se chystám do Paříže, tak dík za tipy, kam se podívat =D. jinak lituji, že neznám i původní konec, abych mohla porovnávat....

.duke.
09. 04. 2010
Dát tip
Jo, je to nešikovný.

Já jsem si zase říkala, jestli stehna obepínají rifle nebo rifle obepínají stehna.

Winter
08. 04. 2010
Dát tip
no vidíš, tak to byl Fullham .)

.duke.
08. 04. 2010
Dát tip
Televizi bych do toho nepletl, to by tam bylo "byla" ;)

Winter
08. 04. 2010
Dát tip
Fajn. Na začátku je ale problém s "byl natočen tak..." - eh, televizor, muž nebo zápas .)? z další věty je to jasné, ale přeci jen to hrkne.

Janina6
07. 04. 2010
Dát tip
Ten nový závěr je zajímavý, pro mě tak trochu hádanka, méně jednoznačný než ten původní. Což je asi dobře.

Janina6
07. 04. 2010
Dát tip
.duke., jo, mám takovou zkušenost a tvůj text mi ji něčím připomněl.

reka
07. 04. 2010
Dát tip
Tohle je dobrý. Minimálně první část je dobrá, nejsem si moc jistej tím závěrem (od toho telefonátu), přišlo mi to tam tak nějak připláclý, moc se nehodilo k předchozímu, ale na druhou stranu, sám bych nevěděl, jak to ukončit. Výborný dialog.

.duke.
06. 04. 2010
Dát tip
Jako v Paris? U Seina? Jak se jmenoval? Mě by zajímal Rouen a Flaubert.

StvN
06. 04. 2010
Dát tip
Ještě jsem ho nedočetl, nemám nárok. Spíš bych chtěl vidět ten hotel na pobřeží, kde pobýval.

.duke.
06. 04. 2010
Dát tip
Jo, dík! Tys u něj ještě nebyl? Dyť je to tvůj hero!

StvN
06. 04. 2010
Dát tip
Ty mě teda pěkně štveš. No nic. Dáme do PM?

.duke.
06. 04. 2010
Dát tip
Dík. Jo, byl, pošlu ti jeho foto. To by tě mohlo zajímat. ;)

StvN
06. 04. 2010
Dát tip
Popravdě řeknu, že nevím, jak to vypadalo dřív, ale konec je fajn. Líbí se mi tvoje popisy. Třeba ten obraz v minulé povídce. Máš to zmáklý. Popis, který není nudný. Ale jak říká janina, pěkně z textu vyčnívá ta skutečnost, ačkoliv se postavy baví v zásadě o ničem, tak ale ta slova mají ukrutnou váhu v situaci, kterou jsi tak pěkně nastínil. Paráda. Hele, a tys byl u Proustova hrobu?

.duke.
06. 04. 2010
Dát tip
Máš takovou zkušenost, Janino? ;) Sem to trocha pozměnil, ten konec. Ať to má nějakou šťávu.

Janina6
06. 04. 2010
Dát tip
Tak mě napadlo, jak slova začnou (i zpětně) nabývat na důležitosti, když nám to přestane ve vztahu klapat. Dokud jsme zamilovaní, je řeč jen takovou příjemnou kulisou... ale se změnou ve vztahu se z těch nevinných slov stanou přitěžující okolnosti, nezvratné důkazy a snad i vražedné zbraně. Jsem se nějak rozkecala...

Max Hutar
05. 04. 2010
Dát tip
Pouhý popis.

CABRÓN
05. 04. 2010
Dát tip
hm, deník, takovej deníček..

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru