Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kvído a Fráns

30. 05. 2010
9
12
1551
Autor
filemon

 

 

Kvído obrátil holú hlavu k slnku, prižmúril oči a bezzubé ústa sa mu roztiahli až po uši. To bral zo slnka energiu. Kedysi ju bral zo stromov, teraz zo slnka.

Ľudia si o Kvídovi mysleli, že je blázon. Všade hovorieval iba nosové n. Nikto nikdy neprišiel na to, že všade strkal nosové n iba preto, aby Franzovi, svojmu najlepšiemu kamarátovi, mohol hovoriť Fráns. Potom ktosi zistil, že Kvído bol ešte za prvej republiky na bicykli až vo Francúzsku. A tak si polovica ľudí myslela, že je ešte väčší blázon, a druhej polovici to bolo jedno.

No áno, Franz. Stával na brehu Váhu, oči prižmúrené do slnka, len ústa sa mu nerozťahovali až po uši. Najradšej čerpal energiu v hájiku pri slepom ramene rieky. Spočiatku cítil, že jej má dosť na to, aby plával po prúde až do Dunaja a potom by už iba bežal a bežal až do Viedne. Lebo tam sa narodil. Mal sedemnásť, keď ho macocha dala vypovedať. Tvoj dedo je z Cífera a Cífer patrí do Trenčianskej stolice, Franz, povedala mu. A na otca sa nespoliehaj, front je ďaleko. Videl jej žltozelené oči. Vtedy vedel, kde má domov. Bol to Práter, otcova dielnička a kino, kino, kino. Nočná Viedeň. A tak ušiel z Horniakov prvý raz. Otvoril dvere ich bytu, ešte vždy mal dva kľúče, jeden od bytu a jeden od dielne, a tam na diváne sedí chlap. Vysoký, plecnatý a pri ňom macocha. Potom ušiel aj druhý, aj tretí raz. Nakoniec si zvykol aj na Súčanov v krojoch a plstených kapcoch. V hájiku po čase čerpal silu iba na to, aby nazbieral májovky a vrátil sa po škarpe domov. Z veľkého sveta tu zostal len zabudnutý Kvído. Vraj bol na bicykli až vo Francúzsku.

Nikdy o tom spolu nehovorili. Kvído o Francúzsku ani on o Viedni. Rozprávali sa o politike, lebo po nemecky skoro nikto na okolí nevedel. Stávali vždy pod agátom na rohu ulice, fajčili detvy a v nedeľu bystrice.

A potom sa to stalo. Franz sa začal sťažovať na bolesti žalúdka. Išlo to rýchlo, Kvído sa s ním ani nestihol rozlúčiť.

Na pohrebe mal Franz pootvorené ústa. Mohli mu ich aspoň zatvoriť, povedal niekto. No Kvído vedel: Franz sa s ním lúči tak sa teda maj, Kvído. Slzy mu tiekli až k bezzubým ústam, ostré slnko mu prepaľovalo veľké tenké uši, v ruke žmolil neodmysliteľnú baretku a vôbec sa do tej dôstojnosti okolo nehodil. A vtedy Kvído vedel, čo urobí. Bolo to proti jeho podstate, proti všetkému, čím žil: hneď po pohrebe zobral pílku a vypílil agát na rohu ulice. Odvtedy Kvído čerpá energiu zo slnka.


12 názorů

8hanka
06. 01. 2012
Dát tip
ano, citam aj vsetky komenty, pises neuveritelne, klobuk dolu

filemon
06. 01. 2012
Dát tip
Je to príbeh môjho dedka.

8hanka
06. 01. 2012
Dát tip
silny pribeh zo zivota, velmi silny... *****

filemon
24. 06. 2010
Dát tip
Je to próza o silnom priateľstve dvoch cudzincov. Jedným z nich bol môj dedko.

guy
07. 06. 2010
Dát tip
*

hmm, výborný, máš jasnej styl a tvoje vyprávění baví.

standa.rd
30. 05. 2010
Dát tip
Krásné...

filemon
30. 05. 2010
Dát tip
Ďakujem :))

Fajn příběh. Krásně se to četlo.

avox
30. 05. 2010
Dát tip
Skvělé dílo... a v pravou chvíli, díky.

Hesiona
30. 05. 2010
Dát tip
*** Píšeš skvěle. Tak poutavě, že je člověku vždycky líto, že už to skončilo. :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru