Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

sloboda

13. 06. 2010
3
33
4107
Autor
zvedavec

Za socializmu sme mohli voliť tiež z niekoľkých strán, hoci najviac kandidátov bolo z Komunistickej. Mohli sme voliť "slobodne". A vo včerajších voľbách som nemala z čoho vyberať, tak, aby som svoj výber nepokladala zároveň za zlý...

Moja voličská sloboda
 
Hovorí sa, že občan rozhodol.
A že bude mať takú vládu, akú si zvolil...


Moja sloboda je asi taká, ako keď mi niekto dá do ruky pastelky troch odtieňov červenej a povie mi, nakresli slobodne čo len chceš, máš slobodu zvoliť si pestré farby svojich kresieb.

Chcem trávu zelenú a oblohu modrú.
Ak mi bude niekto neskôr vykrikovať, že to ja som volila farby, tak je to porovnateľné s mojou voličskou situáciou.

33 názorů

Blaguna
14. 07. 2010
Dát tip
problém je, že málokdo chce obětovat svůj život kvůli voličské svobodě jiných.

pasingr
27. 06. 2010
Dát tip
Za socialismu sice formálně bylo více stran, ale jen jedna kandidátka, takže vybírat nešlo.

Oldjerry
15. 06. 2010
Dát tip
Už iba toto a končím (aspoň ja - som tuna kvoli poézii a nie kvoli politike) : z niekolkých strán... pravda - zo štyroch, ale pozor ! všetky tie strany boly kontrolované zvonku aj z vnútra KSČ, resp. KSS. Tie tri - okrem komunistov - mali podiel na odovzdaných hlasoch iba do 0,5% !!! azda aj menej. Dobre si študuj, ako ja som nemohol... (:-)

Ano, máš pravdu, nezažil jsem to. Rozhodně nechci banalizovat systémové chyby minulého režimu (i když to o mně pravičáci tvrdí), ale zase nechci přehlížet systémové chyby vzniklé s velkým přispěním (neo)liberalismu i moderního konzervatismu (takže taktéž ekonomického liberalismu) - i když to mi vyčítají naopak levičáci :-)... Samozřejmě nezastírám, že mi chybí osobní zkušenost s něčím jiným, než je polistopadový vývoj u nás. Osobní zkušenost je nenaučitelná, ale i někdy zkreslující...Jen mi obecně vadí v politice členění na dobré a zlé, když se to bere pravice x levice. Je mi jedno, kdo koho volí, ale není mi jedno proč. Lidé jsou různí a mají různé zájmy a potřeby, tak "správných" voleb je víc. Osobně jsem názorově někde na úrovni severské "zeleno-rudé" levice - snad jen s tím rozdílem, že podporuji jadernou energetiku. Chybí mi zde k tomu adekvátní alternativa. A jelikož si celou VŠ platím z vlastní práce/brigádničení/podnikání, tak na rozdíl od velké části svých vrstevníků nežiju v bublině...

Oldjerry
15. 06. 2010
Dát tip
experimentátor - to už je trochu jiný pohled, s tím se dá souhlasit. Je to vyvážený názor a a neirituje ne, ježto jsem stejně orientovaný doprava proto, že ideologické i z toho odvozené praktické levé zlo mne zasáhlo od dětství do pozdní dospělosti. Nevím, jak ty to máš zažité, nebo jen nastudované, já tu levici zažil (a dostal jsem pro svůj "revizionizmus" a "kontrarevoluční smýšlení" taky dobrý záhul). Pravicové zlo mi přes své zjevné chyby, které vznikly hlavně čtyřicetiletým porušením kontinuity demokracie, dalo více jako penzistovi, než bývalý režim kreativnímu pracovníkovi. Je po tajemství...

Oldjerry a 1907 v R-U tě nepřesvědčilo? To, že bez pravicové tzv. "panské koalice" by se ani Hitler nedostal k moci také ne? Ale že levice "své" prototalitní části vzdorovala. (Kdo se nepoučil z dějin, musí je znova prožívat.) To, že v nejsilnějším státě světa trpí až jedna pětina dětí hladem, také ne? Na osmihodinovou pracovní dobu, atp. se raději už ptát ani nebudu... Nelíbí se mi dělení, že pravice je nutně dobrá a levice nutně špatná. V Evropě jsou tři velké ideonosné politické proudy a role levice, ale i pravice byla a je nezastupitelná.

Oldjerry
14. 06. 2010
Dát tip
Hele ty zastánce muslimů - víš něco o koránu a jeho vykladačích? asi ne, protože pro tebe je důležitá muzika a ne opovrhování životem nejen křesťanů, ale všech lidí a podle počtu sebevražedných atentátníků i životem VLASTNÍM!! Rozmýšlaj, Norbertko, ťažko budeš počúvať sebakrajšiu muziku ak budeš mŕtvy... a oni sa nebudú vypytovať, či jich lúbiš : si biely ? kroc!!! hotové

vladimir mečiar ta múdra hlava....

Oldjerry
14. 06. 2010
Dát tip
Ctím tvé přesvědčení - pro mne jsou důležité výsledky. To, co nám levice předvedla za 41 let v totáči a to, co předvedla za 8 let v reálném kapitalizmu mne přesvědčilo o nefunkčnosti levicových myšlenek a bohužel - hlavně reálných činů. T, co nám předvedl v poslední době pan Paroubek za tím udělalo velikou tečku...

zvedavec
13. 06. 2010
Dát tip
Oldjerry, ja som tiež ľavicovo orientovaná, aj keď som si dovolila voliť pravicovú Most-híd, kvôli tolerantnosti a spolupráci, ku ktorej sa hlási.....ale je to pre mňa voľba ako keď kreslím pestrú prírodu červenými farbičkami... pravicovosť vnímam ako programové zlodejstvo: súkromný zisk a solidarita všetkých pri stratách, na vykrytie strát sa pozbierajú aj tí najchudobnejší...to je kapitalizmus

Oldjerry
13. 06. 2010
Dát tip
hele - Strudell - to si Slováci za posledních tisíc let užili málo vzrůša? Ocko by ťa pochválil palicou...

Norsko 1
13. 06. 2010
Dát tip
v té nejtolůarentnější zemi na světě

Oldjerry
13. 06. 2010
Dát tip
ale já si, příteli nehraji se slovy - já jsem levicí celoživotně otrávený a zhnusený. Taky jsem jí zkraje fandil - než mi došlo o co jde

Norsko 1
13. 06. 2010
Dát tip
čo keď zme, na križovatke ?

Oldjerry
13. 06. 2010
Dát tip
Norberte - k**ota starého aj s levicou - bože: ja som si ju užil ažaž - a čo ty: vieš vobec čo tu bolo za sviniareň? takmer štyridsiať ročkov s komunistami a teraz osem so sociálnymi demokratmi (no, to bolo už ovela lepšie - pravda). Rudá, oranžová aj zelená sú dobré iba na krížovatke

Norsko 1
13. 06. 2010
Dát tip
v holandsku už vyhá%ňajú muslimou

Oldjerry
13. 06. 2010
Dát tip
samozřejmě nedostali - ale tohle dělají automatické opravy editoru, pokud si člověk nedá pozor - a to jsem si tedy nedal. Mám mezi Slováky tolik - a nejen virtuálních - přátel, že by to bylo nelogické.... promiň...

zvedavec
13. 06. 2010
Dát tip
Oldjerry, Ty nám praješ "svrab"?

zvedavec
13. 06. 2010
Dát tip
Dnes som počula, že v Belgicku je účasť na voľbách dodnes povinná. Kto nejde voliť, je potrestaný pokutou.

Oldjerry
13. 06. 2010
Dát tip
A k té svobodě : aspoň se na to můžeš svobodně vybodnout - to za komančů nešlo

Oldjerry
13. 06. 2010
Dát tip
Přeji, abyste se jako národ dostali do takového svrabu, v jakém jsme byli my deset let... ač : ještě nejsme mimo

zvedavec
13. 06. 2010
Dát tip
Vďaka za reakcie:). "U nás jsem na tom byl podobně. Jen mi nesedí ten výběr za socialismu..." Aký je podstatný rozdiel? Nepáčilo sa mi za socializmu, že si musím vybrať z tých, ktorí sú navrhnutí? Nepomohla som si. Nepáči sa mi, aká je ponuka dnes? Nepomôžem si. Napr. viem si predstaviť, že by som vybrala z viacerých strán len 4 ľudí, ktorým predsa len dôverujem. Nedá sa. (Tú slobodu výberu za socializmu som uviedla ironicky.) Formálne som volila slobodne.

U nás jsem na tom byl podobně. Jen mi nesedí ten výběr za socialismu...

Norsko 1
13. 06. 2010
Dát tip
kdyby ti byl svět jasný, nevstoupíš sem. kdo tě nutí, kurva

Norsko 1
13. 06. 2010
Dát tip
diví se fico a chroustovi je to jasné

Norsko 1
13. 06. 2010
Dát tip
fico se diví

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru