Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dědeckovy drobné

09. 11. 2001
5
0
2306
Autor
Stevenson

Snad to takhle bude alespon někdo číst..)))

Dědečkovy drobné.

 

Na svého dědu dnes mám už jen trochu matné vzpomínky, ale nikdy asi nezapomenu na to odpoledne, jedno z posledních, které jsem s ním strávil v jeho oblibené kavárničce.

Děda v té době byl dost při těle, na současnou modu moc nedbal a jeho pytlovité kalhoty dělaly ještě pytlovatější plné kapsy drobných, které vždy u sebe nosil, a kterými, přes moje protesty, vždy platil ty naše dva turky.

„Prosím tě dědo, proč si pořád vytaháváš ty kapsy spoustou drobných, když můžeš platit papirovými", zeptal jsem se ho.

„Jo synku, to už je takový zvyk a.. také kvůli babičce."

Ale babička je už více jak deset let přece mrtvá", osmělil jsem se podotknout ."A nikdy jsi mi o tomhle nic neříkal".

„Víš, to má co dělat s tím, jak jsem se s ní seznámil", odpověděl děda.. a jeho tvář se najednou nějak změnila. Takovým úsměvem, vědoucím, trochu smutným, ale teplým, jaký je někdy vidět na tváři Santa Clause v dobrém hereckém podání hollywoodské produkce.

Slovy jsem ani nemusel dědu pobízet, otazníky v mé tváři byly zřejmě dostatečné.

Seznámil jsem se s tvoji babičkou před takovou podobnou kavárnou, víš?

Byla zima, taková ta lezavá a ona čekala právě před tou kavárničkou na autobus, který nejel a nejel, zřejmě pro ten déštˇ namrzající na silnici. Kdoví kde asi zůstal tenkrát viset. A ona, v tom slabém zimníčku a s červenými tvářemi mrazem vypadala.. no, tak, že prostě žádný gentleman ji nemohl nenabídnout nějak pomoc. Prostě, víš, my tenkrát ještě také věřili na lásku na první pohled. Takovou tu.. no, dneska jsou holt jiné časy", vzdychl si děda a mávl rukou

„A tak, ty jsi ji pozval na kávu, že", domýšlel jsem..

„Jo, pozval.. a to byl ale ten průšvih, právě. Jen jsem ji to pozvání trochu popleteně přednesl, uvědomil jsem si, že v kapse nemám ani haleř.. a v peněžence také nic.

To víš jak jsem byl trochu rozpačitý už z té odvahy ji oslovit, tohleto mi dodalo. Ale nedalo se nic dělat, z pozvání jsem se nějak vyvléct musel a tak jsem jí to nakonec vysvětlil.

A víš, že ona to vlastně vzala jako moje plus? Že na mně zřejmě udělala takový dojem, na ten první pohled, že jsem ani nestačil domyslet důsledky toho pozvání. A to víš, to už pak slovo dalo slovo, nebo jak vy tedˇ říkáte hodili jsme řeč.. a vidíš, do té kavárničky jsme pak chodili spolu víc než třicet let."

 

A ten jeho úsměv nějak ještě více oteplil tu kavárničku a mně začaly svědit oči

 

Chviličku jsme pak oba nějak nešikovně upíjeli toho chladnoucího turka.

Ale co to má tedy dělat s těmi drobnými ? Vždytˇ přece, kdybys třeba ty peníze u sebe měl, takhle to ani nemuselo dopadnout. A třeba by s tebou ani nešla…"

„Jsi chytrý kluk", povídal děda.. „a vidíš, mám je.. a také už jsem víc jak deset let nikde s jinou ani na tom kafi nebyl".

 

Pak jsme šli domů, každý jinam. A já po cestě koupil manželce po dlouhé době kytku……


člobrda
16. 11. 2001
Dát tip
kraaaaasa... posilam TIP, ale nezlob se, ze neni pro Tebe, ale pro Tveho dedu :o))) ahoj jarduloun

ruby
12. 11. 2001
Dát tip
no jo pujdu si koupit kytku:-))) steve je to hezke, mile a souhlsim i s tim nezne, moc moc moc je videt ze vnuk je uz dospely a presto nasloucha dedeckovi, hezke

Jankav
12. 11. 2001
Dát tip
Jak koukam na vnoucka,dedecek musel byt uzasny)Libi a moc,davam ti TIP

Stevenson
12. 11. 2001
Dát tip
Ruby, ty sama sobe prece nemusis..-)) a uvidis ted v tom Brne..) Jankav .. dekuji, a Ty prece VIS!!-)))

myrinda
11. 11. 2001
Dát tip
ano..nezne je to prave slovo...zahralo.......tip

Stevenson
11. 11. 2001
Dát tip
Dekuji za precteni a libeni.. a.. to jsem prece cely ja, ne?)))nezny..)

Kandelabr
11. 11. 2001
Dát tip
je to miloučké a příjemné, jen ta přímá řeč je taková příliš čítanková, ale moc to nevadí...

Print
09. 11. 2001
Dát tip
:-) *!

Pepo
09. 11. 2001
Dát tip
Krásne! Aby si mi rozumel, teraz sa posmutnelo usmievam, ako vždy, keď sa mi niečo veľmi páči, nie ako keď sa niekto škľabí od ucha k uchu a hrá, že život je úžasný. Život totiž je úžasný!!! Manželku nemám. Možno kúpim kyticu mame...

Bhati
09. 11. 2001
Dát tip
Achjo...:-*

Bhati
09. 11. 2001
Dát tip
Povídky nikdy nečtu, nějak mě to sem táhlo...a už vím proč...já samozřejmě vidím některé prohřešky "proti formě", ale jsou mi úplně jedno.

Stevenson
09. 11. 2001
Dát tip
dik za precteni vsem..

Pepo
09. 11. 2001
Dát tip
Tak vida... Ani ja sa na písmaku poviedkam nejako zvlášť nevenujem (ospravedlňujem sa). Ale tu som si to užil. Možno som mal skôr otvoriť oči.

Stevenson
09. 11. 2001
Dát tip
kdyby ta povidka prispela JEN k tomu, abys tu kytku mame koupil, nebyla napsana zbytecne..Dik.)

Amanda
09. 11. 2001
Dát tip
To byla krasna citovka... s jeste neznejsim zaverem nejak na me snad i dychl sentiment prichazejicich Vanoc... :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru