Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

úvaha o hrdinství

06. 08. 2010
9
45
7691
Autor
aleš-novák

Milan Paumer (7. dubna 1931 Kolín - 22. července 2010 Praha)

v národě

kde hrdinou je ten

kdo se nechal upálit

nebo se upálil sám

těžko může být hrdinou

kdo se upálení brání...


45 názorů

snake_01
21. 08. 2010
Dát tip
Nezapomeň, že největší procento našich hrdinů padá na ty, kteří (ledva se kde co šustlo) upalovali, jak jen mohli

F.L.Vděk
16. 08. 2010
Dát tip
To je nápad. Může začít jako ochranka Jana Kalouska. A až zazpívaj "Líbej katův meč, zapomeň, co tě trápí... ", tak budou dámy v tranzu. (http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/kalousek-jan/katuv-mec-33702)

Muamarek
16. 08. 2010
Dát tip
Aleš: Nevím, kolik Kájínkovi je, ale možná už věkem bude odpovídat, až bude přímá volba prezidenta :-))

možná by ho mohla ODS zkusit jako kandidáta na primátora Prahy :o)

F.L.Vděk
16. 08. 2010
Dát tip
Mrkněme na návštěvnost a diskusi na www.jirikajinek.cz (dnes před polednem >1100 návštěv). Má našlápnuto, chlapec ;-) Kdoví, jak dopadne v příštích volbách?

Muamarek
16. 08. 2010
Dát tip
Tak u Kájínka záleží na tom, je-li vinnen tím, za co sedí. Pokud vím, nějaký zbrojní arzenál se u něho našel, podezřelé okolnosti v celém vyšetřování ale jsou... Hrdina? To snad ne... Marek

Proč ne, Žižka taky nebyl svatoušek:-))

Země, která propustila sériového škrtiče a trojnásobného vraha na svobodu, si nic jiného ani nezaslouží...

díky za zajímavou diskusi a odkazy. Co říkáte na to, že novým národním hrdinou bude zřejmě Jiří Kajínek? :o)

Muamarek
13. 08. 2010
Dát tip
F.L. Vděk - máš recht, nemělo by to zapadnout... Hezkej víkend, Marek

F.L.Vděk
12. 08. 2010
Dát tip
Marku, díky. Prosím, nenechme v prvním článku zapadnout "Sókratés odmítl útěk z Athén a vypil jed..." "Ježíš nepobil farizeje mečem a nechal se ukřižovat..." Jistá paralela s našimi upálenými by tu byla ;-)

F.L.Vděk
12. 08. 2010
Dát tip
Zboro, diky, cením si Tvé odpovědi. Ano, i přes trochu jiný jazyk si rozumíme :-) Ten odkaz je http://cs.wikipedia.org/wiki/Hrdinstv%C3%AD

Zbora
12. 08. 2010
Dát tip
Díky Marku, k tomu prvnímu článku není co dodat.

Muamarek
12. 08. 2010
Dát tip
Články, co podle mě stojej za přečtení, aneb není všechno zlato, z čeho se razej metály: http://www.rozhlas.cz/komentare/portal/_zprava/769403?hodnoceni=1 http://olser.blog.idnes.cz/c/142838/Vrazdili-nevinne-lidi-podrezavali-sve-svazane-obeti.html Marek

Zbora
12. 08. 2010
Dát tip
Moc se mi nechce, ale jistě se sluší odpovědět. Abych se přiznal, tak jsem Fromma v této souvislosti zmínil prostě proto, že jsem si na jméno iniciátora pokusu nevzpomněl a nechtěl se mi guglit :o) Měl jsem za to, že se naopak fromm snažil popsáním pokusu zpochybnit Konrada Lorenze, ale můžu se plést, samozřejmě, je to už přes patnáct let, co jsem tu knihu četl, takže se omlouvám za možnou nepřesnost, každopádně na FFUK z toho pokusu často profesoři vycházejí, takže jej nejspíš považují za podstatný, a je vlastně šumák, jestli k němu stojí Fromm v opozici. K našemu účelu poslouží dobře. Označení Mašínů jako lidí, kteří by svého postavení v onom pokusu zneužívali, se může zdát troufalé, ale směle jsem se ho dopustil, protože mám za to, že lidé, kteří nemají problém dopouštět se takového jednání (byť i v roli štvanců) jako oni, se tím, že by se to postavilo do oficiální roviny asi těžko změnili. Když vidím na ulici bandu nácků, kteří se snaží za každou cenu vyprovokovat kolemjdoucího ubožáka, taky nevěřím, že by se z nich v oficiální funkci stali uvědomělí lidé, řídící se stanovenými pravidly. Samozřejmě, můžu se plést. Hned v dalším bodu mi ale vpodstatě dáváš za pravdu. Pokud je někdo agresivní, potřebuje ventil k tomu, agresi vybít. Myslím si, že se agresivita s hrdinstvím vylučuje, protože k hrdinskému jednání, tak jak ho vnímám já, nikdy nemůže být spouštěcí mechanismus agrese. Pojem svým způsobem hrdina se mi divný nezdá, když se posereš, je to hmatatelné :o). Hrdinství je stav, pod kterým si každý představí něco trochu jiného a já například mám problém s tím, že se do role hrdinů obsazují zásadně lidé, kteří při aktu jejího získání projevili (sebe)destruktivní chování. S tím hrdinstvím za socana si nerozumíme - samozřejmě bylo potřeba jistě velké odvahy (nebo hlouposti) podepsat se pod nějaký ten list. Pro mě jsou ale hrdiny i ti, kteří denodenně chodili k píchačkám, vychovávali děti, volili tu jedinou správnou stranu a třeba jí i věřili, nikdy se pod nic nepodepsali ve strachu o svou rodinu, ale nezúčastňovali se kolektivního rozkrádání, a takových těch oblíbených sportů, před nikým se neponižovali a zachovali si svou tvář. Proč by nemohli být hrdiny i oni. Musí hrdina něco monstrózního vykonat, aby mohl být hrdinou? Nemůže to být stav mysli? Já nemám problém s tím, že se Mašínové postavili režimu, naopak, mám ale problém s tím, jakou formu k tomu zvolili. Formu, která pokud bychom nežili v čechách, by mohla vést k puči. A ze zkušeností obecně víme, že po puči se jen málokdy stát ocitne v kolébavé romantické ležérnosti, ale naopak se v něm situace ještě přiostří, protože puč provádějí většínou lidé, kteří mají blízko k agresi, zatímco u nás převrat proběhl díky hloubavému neagresivnímu snílkovi Havlovi a spol. vpodstatě v klidu. Ale to je jedno, možná si rozumíme, jen každý mluvíme trochu jiným jazykem. Chtěl jsem říct jen to, že pokud mi například stát vyvlastní dům za účelem stavby dálnice a já půjdu a postřílím tam pracující dělníky, mi jako správný přístup taknějak nepřipadá. To heslo jsem ve wiki nějak nenašel. Dík za Tvůj čas.

ruprecht
11. 08. 2010
Dát tip
*

F.L.Vděk
11. 08. 2010
Dát tip
Zboro, diky, velmi zajímavý úhel pohledu. V základních bodech s Tebou souhlasím: A. Svou větší půlkou sedím v té půlce, co Mašínům netleská. B. Nejen hrdinové zasluhují respekt S částí argumentace si dovolím polemizovat : 1. Cituješ Fromma a Zimbardův pokus současně. Ale Fromm přece ten pokus zpochybňoval, je to tak? 2. Následně vkládáš Mašíny do tohoto zpochybněného pokusu a předpovídáš výsledek. Jak jsi k němu došel? (Já si ho netroufám předpovědět ani u sebe). Navíc je vkládáš do role bachařů, ve skutečnosti však byli v roli štvanců 3. Jak to souvisí s tím, jestli jsou hrdinové nebo ne? Ten pokus byl přece o agresivitě a jejích příčinách. A o agresivitě Mašínů asi nepochybuje nikdo, ta je doložená. Ale agresivita se s hrdinstvím nevylučuje, nebo ano? 4. Mrkněme třeba na definici hrdinství na české wiki. Ta dává mimochodem i odpověď na Tvůj příklad s vodkou :-) 5. Problém u Mašínů v hrdinské rovině vidím v části "...a vytrvalost v úsilí o dobro". 6. V lidské rovině v té nevybíravé agresivitě. (Doma v papučích jsem lidumil, se smečkou v zádech - kdo ví). 7. Netvrdil jsem, že tu za komančů nebyla spousta hrdinů. Bylo jich hodně, možná desetitisíce. Ale to je jen pár promile z národa. A to je taky doložené, třeba výsledky tehdejších voleb nebo počty podpisů pod listinami všeho druhu. Hrdinství se u nás ve velkém nepěstovalo. 8. Pojem "svým způsobem hrdina" mi nesedí. Zkusme si místo toho říct: "Svým způsobem jsem se neposral." Divný, ne? 9. Myslím, že hrdinství se moc nepěstuje ani teď. Což možná nevadí, protože "pevnost v obtížích" a "síla překonat strach" nejsou hlavním programem dne 10. Kromě ložnice, samozřejmě.

avox
10. 08. 2010
Dát tip
Zbora - dík, zdá se, že ta "půlka", k níž se hlásím, je přece jen větší

Toscana
10. 08. 2010
Dát tip
return - taky si nemyslím, že by Mašínové byli nějací hrdinové. Z republiky v "jejich" době odešla spousta lidí a mrtví jejich odchod nevroubili. Střílet kolem sebe jen proto, že chci jinam, to je prostě úplně v jiném levelu, než ve kterém bych to hrdinství čekala a hledala.

Toscana
10. 08. 2010
Dát tip
Zbora - souhlas!

Diana
10. 08. 2010
Dát tip
Zbora - za avi dík. S tvým názorem souhlasím.

Muamarek
10. 08. 2010
Dát tip
Zbora: Dík za tento komentář, Marek

Zbora
10. 08. 2010
Dát tip
Ono to údajné hrdinství souvisí i s jistými morálními hodnotami a tak jsem rád, že nežiju ve společnosti samých takových hrdinů. Erich Fromm ve své knize Anatomie lidské destruktivity vzevrubně popisuje velmi známý pokus s figuranty vězni a figuranty bachaři. Předpokládám, že se jedná o tak notoricky známou věc, že ji není potřeba popisovat. V ní je naopak hrdina ten, kdo se na straně bachaře nesituuje do role nadčlověka a ponechá si své normy. Nepochybuji o tom, na které straně by se ocitli bratři Mašínové. A není pravda, že spousta z těch, co to odžila za komančů i se svízelemi, nemohla být svým způsobem hrdiny. Každý člověk je vybaven jinou mírou odvahy. A to, že jí někdo překypuje, ještě neznamená, že je hrdinou. To by byl pak hrdina každý, kdo se napije hodně vodky, nebo kdo se nechá strhnou davem nebo ideou k nějakým činům. Přičemž idea patří k těm atakám hrdinského jednání nejnebezpečnějším, jak se můžeme denodenně přesvědčit ve zprávách tývý nova. Za hromadné avi se omlouvám, neměl jsem chuť se znovu probírat názory.

Zbora
09. 08. 2010
Dát tip
Já se přikláním k názoru muamarka, moorgan a returna. Nevím, která je to polovina, jestli větší nebo menší, ale pod pojmem hrdinství si představuju trochu jiné hodnoty.

IVO
06. 08. 2010
Dát tip
V naší hospodě je to někdy skoro jako na internetu. Včera jsme řešili otázku, jestli by bylo možné obvinit stávajícího premiéra z podpory terorismu, protože podle mínění TÉ VĚTŠÍ POLOVINY obsahovala jeho řeč nad rakví M.P. skutkovou podstatu schvalování trestných činů, jaké v době míru nelze ospravedlnit. "Sprostí vrazi" ti kluci nebyli, nikdo z nás neležel pod dřevem uprostřed NDR a nebojoval o život s přesilou na železničním náspu u Berlína. Ale teroristi...bojím se, že tady jsem S VĚTŠÍ POLOVINOU zajedno.

Můžu přijmout verzi (ale pochybuji o ní), že první zastřelený policajt, který byl praštěn tyčí zezadu, při pádu šahal pro pistoli a proto byl zlikvidován. Můžu přijmout verzi, že pokladník vytáhl na Mašína zbraň a ten ho v následné rvačce zastřelil v sebeobraně. Ale podřezat esenbáka, který má za zády spoutané ruce a je navíc omámený chloroformem, tak to je prasárna, kterou mi nikdo ničím neomluví - takhle se nepopravují ani váleční zločinci. Tahle "mašínovská" sebranka opravdu není kandidáty na hrdiny.

F.L.Vděk
06. 08. 2010
Dát tip
Edvine, tak jednoduše to nevidím. Spousta z nás to odžila za komančů i se svízelemi, ale hrdinství to většinou nebylo. Nemyslím, že Palach a Hus zemřeli, protože nebyli schopni odžít. Můžeme pochybovat o smyslu, ale o odvaze sotva. Kdo něco obětuje pro někoho, zaslouží respekt. Opravdu smutný je, pokud zapomínáme na ty, z jejichž odvahy dnes žijeme. A že nám to Aleš připomněl, je bezva.

Edvin1
06. 08. 2010
Dát tip
No, Amíci se smrtí asi bojí o fous víc, než my.

Edvine, už jsem to tu asi někdy psal, ale je zajímavé, že naše pohádky končí, jak píšeš, "A pokud nezemřeli, žijí dodnes." , zatímco americké končí "...a byli šťastní až na věky" . Ta druhá verze mi připadá optimističtější...

Edvin1
06. 08. 2010
Dát tip
Dle mého skromného názoru je daleko větším hrdinou ten, kdo vydrží odžít si celý život, se všemi bolestmi a svízeli, než sebevrah. Ať už ten, co skočil z mostu, nebo se polil benzínem. Myslím, že uctívání sebevrahů má co činit se stejnými animálnímipudy, jež nás nutí, abychom se zastavili a čuměli na oběti dopravní nehody. Dodatek pro Vás, jež milujete literaturu: V naší kultuře musí snad každý román i románek končit hrdinovou smrtí. To jen pohádky pro malé děti končívají svatbou a dovětkem: "A pokud nezemřeli, žijí dodnes."

F.L.Vděk
06. 08. 2010
Dát tip
Půlky jsou VŽDYCKY stejně velké. Větší půlka národa to ovšem nechápe.

kdo ví, jak jsou ty "půlky národa" velké...

avox
06. 08. 2010
Dát tip
vážná úvaha, skoro námět do diskuse... souhlas s Moorgaanem, neřekla bych to líp

jH
06. 08. 2010
Dát tip
hmmm, jak vidno, aleš umí zahrát i vážnější notu, souhlasim *

moorgaan
06. 08. 2010
Dát tip
žádný hrdina by se neměl pyšnit zrkvavenýma rukama nevinných lidí... On to považoval za součást boje !... ...jsem na straně té půlky národa, která tuto skupinu určitě nepovažuje za hrdiny

Toscana
06. 08. 2010
Dát tip
tohle by patřilo tesat do mramoru! :o))) *t

Česko je jedna velká palírna.

pachuť je součástí hry...

Bez toho prologu by to bylo dokonalé. Takhle to chytá takovou divnou pachuť...

F.L.Vděk
06. 08. 2010
Dát tip
* Máš pravdu, ty plameny nás něják přitahujou. Pokud nešlehají v otevřeném boji. Rozhodující bitvy se dnes ale odehrávají u rodinných krbů.

baaba
06. 08. 2010
Dát tip
úvaha dnes vážnější ...přesto skvělá, jako vždy

Diana
06. 08. 2010
Dát tip
Šťastný národ, který nepotřebuje hrdiny!

Muamarek
06. 08. 2010
Dát tip
Upálení místo upalení...

Muamarek
06. 08. 2010
Dát tip
Kdo se upalení braní pálením do jiných, spálí všechno (a bude už jedno, co ho pálilo)...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru