Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

09/24/2010

24. 09. 2010
3
25
2109
Autor
Afrodisiakum

Už několik dní čtu Nový akademický slovník cizích slov (A-Ž) (Praha: Academia 2006) a je to vcelku zajímavé a i docela zábavné čtení. Slovník má rozsah 879 stran a obsahuje přes 100 000 výrazů. Aktuálně jsem na straně šedesát, takže mi zbývá nějakých 819 stran, ale na rozsahu nezáleží. Mým cílem je přečíst publikaci celou a je mi vcelku jedno, zda to stihnu za čtrnáct dní nebo za měsíc. Při pročítání jsem vybral několik slov, které se zde objevily. Jak si můžete všimnout, všechny začínají písmenem A, neboť písmeno A je až do strany 92. Takže pro ilustraci malý výběr (bez ambice na abecední posloupnost):

1) anafora:  liter. figura založená na opakování stejných slov na začátku vět, veršů, nebo slok po sobě následujících.

2) animírka: zast. placená ženská síla v nočních podnicích k bavení hostů.

3) amplektace: odb. první fáze seznamování a sbližování s objektem erotického zájmu.

4) anapest: liter. metrická stopa složená ze dvou slabik krátkých nebo nepřízvučných a jedné dlouhé nebo přízvučné.

5) ananym: odb. jméno (též jako pseudonym) psané obráceně (např. R. E. Jamot - Thomayer).

6) anorgazmie: med. stav, kdy žena při sexuálním styku neprožívá orgazmus.

7) antéza: bot. období květu, kvetení.

8) antialkoholický: zaměřený proti požívání alkoholických nápojů; týkající se antialkoholizmu, antialkoholní.

9) antibarbarus: hist. humanistická příručka klasické latiny.

10) afrodisiakum: med. farm. látka k zvýšení pohlavní aktivity (nazv. podle řec. bohyně lásky Afrodite).

 

Tak nějak (samozřejmě velmi selektivně) vypadá akademický slovník cizích slov. Tím bych pro dnešek skončil.


25 názorů

sharik
23. 01. 2011
Dát tip
:-) * člověk se tu nakonec vážně něco dozví!

)))) jj ... mé "četbě" ))) AN? an - ang. nějaký, jakýsi, k an- něm. na, o, v, u, do... an - fr. rok an - lat. ne, zápor An- chem. zn. pro aktion, izotop radonu AN- Afrodisiakální Nonsense? AN- Afrodisiakální neologismus? AN- Afrodisiakální neúčinnost? AN- Afrodisiakální nostalgie? AN- Afrodisiakální nudizmus? AN- Afrodisiakální neděle? AN- Afrodisiakální nugát? AN- Afrodisiakální noc? AN - Anetah? thanks a lot ))

Anetah
16. 10. 2010
Dát tip
koukám, že výběr přezdívky není náhodný a odpovídá tvé četbě :-) AN ;-)

:))))))))))))))))))))))))))))))))))jj

))) je lepší hrát kuličky; tam úraz nehrozí :)

..já ano ale už nemám odvahu..páč si nemůžu dovolit jít na nemocenskou...))))))

no, to určitě ne ))) a taky neumím lyžovat ))

..asi nejsi přemoudřelej..:)))))

hele; tak to jsem snad ještě ani neslyšel )) ke svému štěstí ))))

..snotíku mám noční..:))..pa...)

..říká se jako rádio Jerevan ale to je hanlivé..:)))

chytrej jako rádio?? nebo jak se to vlastně říká? )))

..seš chytrej..to je to a básník k tomu..:)

..teda..snotíku!!!!!!!!!!..:))))..klouk dolů..to je paráda..dobrá zábava by to byla..se zadaných cizích slov něco upéct..:))

jj, vyplatí se; jde i použít popřípadě jako podstavec pod kytky; je totiž dost tlustý ;)

jj; jako například slovo - chlapY ))))

:DDD ! Y

no co asi...všechna tá cizí slova..já tam nždy nakouknu když potřebuju a stejně si nic nepamatuju..:))))))))))))))))))))))

co přesně? ))

..díky bohu!...)))))))))))))))))))))))) si to budeš pamatovat?????????????????????????

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru