Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 430 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+13 neviditelných
Večeře
datum / id05.10.2010 / 366720Vytisknout |
autorZbora
kategorieFejetony
upřesnění kategorienebo tak něco...
sbírkaFEJETONY nebo tak něco,
zobrazeno4459x
počet tipů39
v oblíbených1x
do výběru zařadilPomerančová, Markéta,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Večeře

Před časem mě moje kamarádka, zarputilá vegetariánka a bojovnice za práva zvířat, pozvala k sobě na večeři. Když jsem vstoupil, vkládala zrovna do pračky s obsahem pět litrů jedny bílé kalhoty a několik kousků spodního prádla, celé to zasypala menším pohořím pracího prášku, zalila rybníkem aviváže a zmáčkla start. K jídlu bylo něco, co snad mělo připomínat maso, slepené něčím, co mělo zřejmě suplovat vejce. Cíleně řízenými otázkami jsem získal důležité informace o složkách neznámého pokrmu. Jedna jeho část pocházela z Belgie, zatímco druhá ze sousední Francie. To grilované jsou cherry rajčátky z biofarmy ve Španělsku a specielní rýže připlula až z Japonska. Původ mořské řasy, kterou to všechno bylo rafinovaně obehnáno, se mi zjistit nepodařilo, ale tipuju, že pocházela odněkud z moře. Byla bez chuti, ale zato zapáchala podobně jako kapr z jihočeského rybníka. Po večeři jsme popili ještě něco brusinkového biodžusu, po jehož rodném listu už jsem nepátral, a Jana se s omluvným gestem rychle nasoukala do přiléhavého černého asi biokostýmku, zeptala se, jestli chci hodit domů, a než jsem stačil odvětit, že se po vydatné biovečeři rád projdu, nonšalantně zamávala a odjela svou obří limuzínou BMW ještě něco zařídit do práce.

Jana je bankovní úřednice. Je to moderní dívka. Žije ve čtyřpokojovém bytě. Stálého přítele nemá, ale občas si, jak se to tak moderním nezadaným dívkám stává, najde někoho, kdo ji rozveselí. Bere proto logicky antikoncepci. Děti zatím určitě nechce. V bance má dobře našlápnuto ale hlavně je výraznou osobností v několika právozvěrných organizacích, o nichž ráda káže. Můj pásek z hověziny je pro ni něco jako mrtvola kamaráda a když mě potká s klobásou na tácku, dívá se na mě z veliké výšky. Marně jsem se jí snažil několikrát názorně dokázat, že v klobáse dnes už žádné maso není, že je to až na těch pár rozemletých kousků kuřecí kůže spíš taková vegetariánská záležitost.

Když se Janě někdy přitíží, jak se říká něco na ni leze, vytáhne z lednice objemný box a začne se ládovat všemožnými léky, snižujícími teplotu a slušným množstvím vitamínů, jejichž účinek se u podstatné části navzájem neguje. Je totiž důležité, aby byla pořád ve formě, podepsala hodně smluv a imaginárně zachránila hodně zvířátek.

Když jsem šel domů, pomalu se stmívalo a drobný deštík dělal na asfaltu první puntíky. Dumal jsem, kolik v tomhle počasí asi široká kola BMW rozjedou žížal a slimáků a kolik asi mušek a motýlů může po cestě skončit na předním skle kamiónu, vezoucího biorajčátka z farmy ve Španělsku. Představoval si, jak břichatý řidič, cpoucí se na každé pumpě hamburgery, pustí ostřikovače, všechno to svinstvo setře stěračem a vesele pokračuje, nechávaje v dáli za sebou zapadající slunce a milióny molekul oxidu dusičitého. Kolik vody proteče pračkou pro zářivou bělost značkových kalhot, předpokládám taktéž z dovozu, tkaných možná za mrzký peníz dětmi někde ve východní fabrice. „Ještě, že to nejsou šimpanzi“ říkám si.

Vzpomněl jsem si, jak jsem jí líčil, co dělá její antikoncepce, spláchnutá rourou stoupačky s jejími kamarádkami rybičkami v mořích. „Ty si ze mě děláš prdel, žejo?“. Nikdy mi moc nedůvěřovala. Nezapadal jsem zrovna ideálně do její představy jak rozdělit lidi na správné, spravedlivé a uvědomělé a na ty druhé. Vždycky jsem u ní byl někde mezi, protože jsem odevzdaně nesdílel její nadšení pro ty „správné“ věci a dělal si z něj napůl srandu. Mám dojem, že se mi snažila ukázat tu správnou cestu, a že to dělá vlastně dodnes. Patří mezi lidi hodně vytrvalé s velmi pevnou vůlí. Stejně to se mnou ale vždycky po nějakém incidentu na čas vzdá. Jako onehdá, když jsem prohodil, že mořské řasy se objevují ve vegetariánských kuchařkách tak často stejně jen proto, že vegetariáni nepapají rybičky, a nějak ten jód do sebe dostat musí, a že jejich tahání z moře, zpracování a přeprava na obrovské vzdálenosti je stejné zvěrstvo, jako kácení deštných pralesů. Malinko jsem přeháněl, přiznávám, ale snad ne zas tolik, aby se potom Jana dva roky neozvala.

Když jsme se pak jednou náhodně potkali na ulici, už jsem radši nezmiňoval, kolik zařvalo zvířátek při testování léků, které s takovou oblibou konzumuje, kolik je potřeba spálit koksu, aby mohla sedět ve svém příjemně vytopeném čtyřpokojovém bytě a rozesílat e-maily poukazující na obludnost jatek. O ropných tankerech a margarínu, o jejím psovi a podobných nesmyslech by mě ani mluvit nenapadlo, a tak jsme si příjemně popovídali o neutrálních věcech, jako je počasí a kde jsme byli na dovolené a celkem jsme si rozuměli.

Jana má vysokou školu. O její schopnosti přemýšlet jsem ovšem dlouho pochyboval. Zbytečně. Naopak velmi chytře vytěsňuje z okruhu informací vše, co nějak nezapadá do její koncepce a za ta leta už se naučila nacházet protiargumenty prakticky na cokoli, a když je nenajde, ukončí rozhovor tak radikálním způsobem, že se osoba na druhé straně cítí bezmála jako původce všeho zla ve vesmíru. Je skálopevně přesvědčena o naprosté správnosti svého jednání a to ve všech ohledech. Nebo tak alespoň vystupuje.

Teď jsem s večeří na řadě já. Budou pečená vepřová žebra.


 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

12.05.2013 22:54:05dát kritice tipAdien

To je fakt, beru zpátky, nejsi jedinej. A díky, taky jsi byl skvělej :)

A fajn fotky, děkuju. Zas ráda někdy přijedu. 

Hezkej den :)

12.05.2013 21:34:24dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Ale ve Fra jsi potkala daleko víc živých písmáků než jen mě :)

Mimochodem byla jsi skvělá.

Tady je fotoreport, kdybys chtěla mrknout: http://www.totem.cz/enda.php?a=311267

Měj se fajn

 

H.

 

11.05.2013 11:27:12dát kritice tipAdien

to je asi dobře že si za ním stojíš... on není špatnej, jenom se prostě vymyká mojí představě o fejetonu, tak trochu,a, no, všechno už jsem psala. To s těmi prasaty je právě tak trochu co z něj já cítím. I když samo zveličený. Nevím, prostě na mě nezapůsobil  úplně jak bych od fejetonu čekala, ale pravda že je to spíš mnou, soudě podle ostatních reakcí, a navíc - já nikde nechci propagovat svoje názory jako absolutní pravdu.

No, a hrála jsem na kytaru ve Fra :)

11.05.2013 10:33:15dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Adien, předně díky za reakci. Nejdříve mi napíšeš, že to není fejeton a co si od fejetonu slibuješ a druhým dechem dodáváš, že by to mělo být komplexněji pojaté a že Ti vadí, že je to kritické (mimochodem o tom, že by se konzumní prasata měla stydět tam nepíšu nikde). Fejeton je spíše krátký komentář typický silným subjektivním nádechem a lehkou stylistickou formou, zaměřený na aktuální společenské nebo kulturní téma, často o několika volně spojených tématech. Netvrdím, že je to nutně fejeton, ale ze všech rubrik, které písmák nabízí je mu to nejblíže. A ano, pořád si za tím textem stojím.

​Mimochodem můžeš mi připomenout, kde jsme se potkali? Podle nicku to nepoznám :)

 

11.05.2013 02:02:47dát kritice tipAdien

teda, tohle je fakt strašně přehnaný! zaprvý bych to rozhodně nenazvala fejetonem, jelikož mám pořád tak trochu pocit, že fejeton by měl za A být vtipný a za B měl mít pointu, pokud možno neodhalenou dřív, než na druhým řádku! zboro, přečetla jsem si tvůj fejeton protože mě zajímalo, jak píšeš, (jsi první písmák kterýho jsem poznala dřív osobně, juchů), a pevně teda doufám, že píšeš jinak.

Tenhle text je nejenom, že ne tak docela vtipnej a překvapivej, ale navíc i  dost nepříjemně moralistickej, ne? Fejeton, prosím, by přece neměl bejt text, křičící "styďte se vy všichni odporně konzumní prasata..."

Dovedu si to představit jako kritickej článek v reflexu nebo někde na internetu, a jo, jasný, že chápu poselství týhle tvý snahy, ale tvoje kamarádka Jana je tak trochu scifi, zcela jednobarevná postava, a celý mi to zní prostě jako dokonale správně napsaná kritika jejího konkrétního přístupu k životu, ovšem, kromě několika nepřímých ironických urážek na její osobu, zcela bez jakýkoliv charakteristiky tebe jakožto autora. A žížaly a slimáci umírající pod koly BMW, já nevím jestli se mám smát, nebo...

Na druhou stranu chápu, že je to psaný před dvěma lety a chápu tvoje spravedlivý rozhořčení na mnoho lidí, kteří takhle existujou, ale tenhle problém je řekla bych mnohem komplexnější.

No, nechci říct že Tvůj text je špatnej, ani omylem, forma výborná, takový ty věci kolem... ale jen mi prostě je líto, že tě považuju za dost zajímavýho člověka a otevřela jsem fejeton "Večeře," protože jsem doufala v originalitu, a vtip, a neobjevilo se ani jedno. 

Zajímalo by mě, jak moc si za tím textem třeba dneska stojíš?

hezkej večer

07.01.2011 18:39:50dát kritice tipAndre
Pečený uzený vepřový kuře! Joooo! *
25.11.2010 21:43:14dát kritice tipMarkéta
jeden stoprocentní bio výběr :))
31.10.2010 14:25:32dát kritice tipVaud
skvělej fejeton
taky znám takové a občas mi chybí argumenty a síla vyvracet je z jejich eko-bludu, který je jistým druhem nábožeství a racionální argumenty na dámy hrající ve značkovém oblečení golf moc nemám.

Tady se tolik nevyšiluje - to je takový byproduct novodobého českého snobáctví.

(jinak souhlas s Bigem - BMW je ekovozidlo!, ve Švajcu ho my chudší máme všichni).
31.10.2010 04:13:46dát kritice tipberba
zručně napsáno, to oceňuju.
k obsahu- ekologisti by měli páchat sebevraždy- dýchání je taky něco jako produkce oxidu uhelnatého nebo jakého to...
27.10.2010 21:43:08dát kritice tipsveřep
souhlasím s azurem :D
26.10.2010 22:52:06dát kritice tipPetr Nechvátal
sdílím podobné názory, jaké jsi trefně popsal ve svém fejetonu, pár lidí kolem mě to mělo a má podobně jako Jana, a těm se postavit do cesty s jiným názorem bývá "osudné"... často se pak urazí, nebaví, přesvědčeni o svém správném pevném postoji a názorech, jednu malou výtku bych měl - mohlo by to být o fous kratší, pak by to mělo i větší spád, ale jinak to je super, T
16.10.2010 22:38:09dát kritice tipBig_George
Ono těch svinstev ve výfukových plynech je povícero. Je fakt, že se zrovna BMW docela sněží, aby ty jejich bestie mzrovna oxidů uhlíku moc nevypouštěly.

Dělám v automotive a viděl jsem na vlastní oči jednoho strejdu z BMW, jak si nasadil bílé rukavičky, strčil je za výfuk , nechal me potůrovat motor a pak mi ukázal ty rukacvice. Vypadaly jak z reklamy na prací prášek.

Oxid dusičitý nicméně do skupiny výfukových plynů patří rovněž.

Mně se jeví jako nejrozumnější hodnocëní ekologičnosti právě to, jakou celkovou stopu neboli zátěž pro životní prostředí po sobě co nebo kdo zanechá.

Jo, a k vlastnímu fejetonu - je fakt dobrej.

TvonBG, páč mi tak nějak mluvíš z duše.


16.10.2010 00:56:28dát kritice tipazur
dobrý fejeton, čte se jak víno
08.10.2010 23:14:31dát kritice tipKvětoň Zahájský
Kytka má zdobit, nikoli sytit.
06.10.2010 20:25:17dát kritice tipKuchot
dobře napsaný text o něčem, s čím se setkala většina z nás*
06.10.2010 07:08:52dát kritice tipdadadik
zborýsku, tak to vypadá na povinný taneční :)
atakdále
05.10.2010 23:44:51dát kritice tipOldjerry
korektor
Petro - ty jsi srandička já furt, kde bereš ty dvě koruny, ale to je součást letopočtu 1991-2 a cena byla ta tvoje 25 jenže v Kčs (:-)... Naše prdelka má 9000 lidí - taky žádná Bratislava ... zahradu mám 4km od domu, ale mám a tak ahoj a spi jak liška,
05.10.2010 20:42:03dát kritice tipPetrusha
ja žijem na malom meste, skoro dedine, takže čo sa rajčín a tak týka, to všetko = vlastná záhrada, alebo záhrada suseda, ktorý rád predá, alebo vymení, inak cez sezonu sem vozia zeleninu maďari, v zime je to však všade asi hnusne rovnaké ... br ... človek by to rád vrátil, ale už nie je ako - aspoň toto, aby mal čo dať deťom do pusy bez strachu, že sa im z toho niečo stane
05.10.2010 20:39:13dát kritice tipPetrusha
nojo, ty si písal, že si pamatuješ maso za dvje kačky, vidím, že to chceš poprieť - ešteže am to neudivuje, chlapi so zásluhami danými vekom to radi (jojo, ja musím mať posledné slovo, to vieš - aaaagggresooor )
05.10.2010 20:38:41dát kritice tipZbora
redaktor poezie
A jo, to máš samozřejmě pravdu. Dokonce se přiznám, že jsem byl jedním z těch blbů, co to Danone kupovali. Já jsem jen chtěl říct, že je třeba dost omezená volba v tom, co nabízejí hypermarkety. Mají sice 150 druhů sýra, ale třeba ze zeleniny si moc vybírat nemůžeš, rajčata jsou prostě rajčata a jsou z polska. Jasně, nevím jak na Slovensku, ale tady se hrozně rozmohly farmářské trhy se sezóními potravinami. Díky za ně, ale už se našlo pár chytráků, kteří nakoupí zeleninu ve velkoobchodu a pak ji tam vydávají za vlastní...
05.10.2010 20:33:41dát kritice tipOldjerry
korektor
Víš co - Petro? toto: »myslím, že to bude asi vekom spôsobenou nepozornosťou« jsem nenapsal já... Ty během pár řádek popřeš sama sebe, na takový tělocvik jsem už opravdu moc starý... necháme toho, měj si poslední slovo.
05.10.2010 20:29:03dát kritice tipPetrusha
ad Zbora - ja si osobne ale myslím, že v mnohom preferencia zahraničných výrobkov bola dobrovolná ... nikto nikoho nenútil kúpiť si umelé danone pred domácim smotanovým jogurtom, ktorý nar rzdiel od vyššie menovaného vydržal púhe dva-tri dni a aj to len v chladničke, kdežto "kvalitný" zahraničný blaf skladovali bez chlaďákov na paletách mesiace a vozili mlieko sušené z čalova aj na tri krát, kým nebola cena dobrá - toto je svedectvo z prvej ruky, ktorý jazdil do Holandska hore dolu ako hňup a ľudia sa potom šli utrhnúť - prečo? lebo chceli) ak by nechceli, nerobia to ... vtedy to bol v porovaní s domácimi trojdňákami drahý špás navyše, ak si dobre pamätám (len príklad ... ) -ale i tak si myslím, že je to len otázkou vnímania ...
05.10.2010 20:20:55dát kritice tipPetrusha
sorry jerry, nevedela som, že si tak útlocitný, keď ty argumentuješ vyťahovaním živých prasiat spod náklaďáku (mňa by to v živote nennapadlo :))) ... a o tvojom veku neviem nič, len dedukujem, bo ja si nepamätám maso za 2 Kčs - to sú len jednoduché počty, nič viacej :) neber si to osobne, mladí ľudia vraj vedia hodiť veľa vecí cez rameno ... i fakty :)
05.10.2010 20:12:48dát kritice tipOldjerry
korektor
Petro - Etika je v ...Jestli se snižuješ k takovéto argumentaci - to mne u tebe velice, velice zklamalo -Pána boha - co tu máváš věkem? tady se vyskytují lidé věkem mladší, ale mentálně už po smrti...
05.10.2010 17:15:10dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Dadíková, ne úplně z dětství, ale jsi blízko, přes básničky to nebylo. ;)

Prosecký: souzním s Petrushou, jen v jediném s ní nesouhlasím, totiž že je to jen naše volba. Minulé vlády udělaly všechno proto aby se trh otevřel zahraničímu kapitálu, i za cenu předem jasné likvidace vnitrozemského průmyslu a zemědělství. Vzpomínám si na nedávné doby, kdy si v Praze vážně člověk mohl vybrat tak maximálně mezi Lidlem a Tescem. Jinak ovšem děkuju oběma za obsáhlejší reakce.

Aleši, o vypěstování bych se v souvislosti s dovozem radši vůbec nezmiňoval. To, že utrhneš plod napůl cesty ke zralosti a on Ti za vydatného přispění chemie "dozraje" v přepravkách, má s pěstováním pramálo společného. Další věc je, že člověku, žijícímu v určitém klimatickém pásu nejvíce prospívají potraviny, které se v tom samém klimatickém pásmu přirozeně vyskytují a jsou v tom samém klimatickém pásu i vypěstované. A nejhezčí věc na závěr ze statistik: v roce 2009 bylo do České republiky dovezeno cce 75 tun jablek, z České republiky bylo do zahraničí vyvezeno tun cca 50. Podobné je to s rajčaty, bramborami a vpodstatě vším, na co si vzpomeneš, kromě snad banánů a citrusů.
05.10.2010 12:25:58dát kritice tipPetrusha
JErry Jerry, myslím, že to bude asi vekom spôsobenou nepozornosťou, ale debata sa niesla svojou podstatou úplne niekde inde, pričom z nej vyplýva, že som k ničomu neprišla, jelikož nemám mražák .. .ale tak Prosecký bol zvedavý a tak mu bolo odpovedané i s kdurlinkami a meistnymi pikoškami :))
05.10.2010 12:23:29dát kritice tipOldjerry
korektor
Petrusho - Jo - tomu rozumím, ale z toho, co tu bylo napsáno (doteraz) se to vyčíst nedá. Přeji ti, žes přišla k lacnému bravčovému, protože za tuto cenu jsem prasce (v půlkách) kupoval tak v roce 1991 - 2 (ještě v Kčs).
05.10.2010 11:03:39dát kritice tipPetrusha
hele, Jerry, 1. rozprávame o celom prasati ako takom, nespracovnaom vrátane koží kostí a pod ... to za tých 25 je trochu zaujímavo riešený dlh a pán, ktorý dostal takto vykompenzovaný dlh nevie, čo s tolkým prascami robiť teraz a tak sa ich potrebuje zbaviť ... hm, keď už nie stejk, aspoň rezeň by som si dala hm
05.10.2010 10:54:17dát kritice tipOldjerry
korektor
Petrusho, ani těch 50 Sk ještě není mnoho... 25 Sk za kilo jakéhokoli bravčového masa je hluboko pod náklady. Tak si myslím, jestli to prase nevytáhl z pod náklaďáku.... (:-)
05.10.2010 09:31:56dát kritice tipNorsko 1
stejk je stejk, toho nějaká brokolice těžko nahradí
05.10.2010 09:26:29dát kritice tipPetrusha
aleš - daj pokoj s vegetariánskym plátkom :) brrr
05.10.2010 09:25:51dát kritice tipPetrusha
teda včera sm dostala ponuku na polovcu prasaťa po v prepočte ca 25 Sk za kilo (bežne to je, ak kupuješ celú polku tak 50 Sk), škoda kurňa, že nemám tak velký mrazák hm, vo výseku to ale bežne je tak 3,70 - 3,90 EUR/kg (bežná cena, lebo by pri masovom vnímaní trhu maso nevypredal), hovädzie okolo 7-8 EUR, podľa toho, ako sa poráža

Jablká dostávam po 50 centoch
mliekoch detto (za liter - nie kilo ako jabka)
atd
A keďže som nekonfekčný typ, väčšinu ošatenia mi šije jedna šikovná švadlenka ... je to česká eee moravská firma - reklamu si odpustím
nebudem sa hrať na sväticu, na rylovanie záhrady, či prechádzku s večne zablatených deckom mi stačí aj tričko a džíny od číňana (zabaleného akoukolvek značkou, dnes sa už všetko "kvalitné" šije v číne či na tajwane) ... ono firmy, čo u nás vyrábajú tričká a niečo podobné aby po masovom nástupe trhového mechanizmu a trhového myslenia más pohľadal a že sa nahľadá!!! (a nenájde)

s tým nedokážem urobiť nič ...
dokonca si sem tam kúpim aj pomaranče FAKT
lebo nemám skleník
a klímu tu fakt subtropickú nemáme

máš ešte nejaké túžby po pikoškách z mojho súkromného života?

týmto sa zborovi ospravedlňujem za nejapné reči pod jeho feejtonom, ale nedalo sa inak
Prosecký má chuť na domáce varené jedlo a nevie, ako si oň povedať ...
05.10.2010 09:23:23dát kritice tipaleš-novák
dnes už druhý text o "ekologii", co jsem zachytil.

Pokud se bude chtít mít český farmář stejně dobře,jako jeho spolužák žijící ve městě, logicky budeme za "místní" produkty platit víc než za "dovezené", vypěstované navíc v optimálnějších klimatických podmínkách.

Neřeším to, ať si každý jí, co chce.

vepřová zebra mě taky zaujala, pak ještě "vegetariánský plátek" od Petrushi. Ona ho ale asi nemyslela jako jídlo :o)
05.10.2010 09:16:12dát kritice tipProsecký
Petrusho, pouštím se na tenký led, protože se vždycky pohádáme, ale přesto se zeptám:
Kolik platíš za jablka sadaři?
Kolik platíš místnímu řezníkovi za 1 kg masa?
Kde nakupuješ oblečení?
05.10.2010 09:09:34dát kritice tipPetrusha
hele prosecký, ja jazdím maximálne tak na kole, jablká mám zo sadu z jednej blízkej dediny, rovnako ako rajčiny z vlastnej záhrady (až nebudú, tak budeme holt jesť, čo sa bude dať), mlieko kupujem od sedliaka zo susedstva a mäso kupujem od miestneho mäsiara, nie z argentíny ...
to, že jazdia kamiony po našich cestách vcelku kritizujem, dodnes nechápem devastáciu železníc i potrebu ľudí vyhadzovať denne tony potravín, ktoré nepotrebujú ...
ale asi globálne myslenie našich moderných národov nezmením
to, že sem dostávama 98% výrobkov z dovozu je len naša voľba, domáce veci nepodporujeme, nosíme značkové veci, ktoré sú in a tak sa naše domáce veci robia robia v malom a keď sa robí niečo v malom, tak je to aké? no drahé ... )))
inak medzi nami, úlohou fejetonu nie je riešiť globálne postrehy ale načrtnúť konkrétny subjektívny postreh autora, tj. ak autor cíti správanie konkrétnej osoby tak, ako to napríklad tu nazančuje, je to v poriadku, až bude písať o matkách s deťmi a biovýžive, bude to zrejme úplne iný článok :)
pekný deň želám
05.10.2010 08:54:01dát kritice tipbaronka

Povídka zaujala
a konec je jako úder do bubnu
pobavilo
Jsem požírač vepřových kotlet
T
05.10.2010 08:40:41dát kritice tipProsecký
Musím se ještě vrátit k nedomyšlenosti našich výroků:
Nadáváme na kamiony ucpávající silnice i ulice. Ovšem 98% výrobků, které potřebujeme denně, se k nám dostává právě těmito kamiony.
Až budeme mít látku z místní tkalcovny a jablka jen od místních famářů, jsme ochotni platit za kalhoty 2.000,-Kč a za 1 kg jablek 60,-Kč? A za boty 5.000,-Kč?
A za jogurt bez konzervantů 20,-Kč a trnout, jestli nám vydrží déle než týden?
Přiznejme si, že většina z nás ne.
A kolik dáš, Petrusho, za pravý steak, ať je z Argentiny nebo z Beskyd?
05.10.2010 08:21:49dát kritice tipnechápu
:) výborné *
05.10.2010 07:52:21dát kritice tipProsecký
Předem mé kritiky upozorňuji, že za originálnost a bezchybné zpracování uděluji tip. Navíc pokládám Zboru, pokud je to virtuálně možné, never seen, za zpřízněnou duši. Nakonec ještě před vlastní kritikou vím, že vzdálenost mezi různými generacemi je větší než mezi obyvateli různých zemí.
Navíc mám k vegetariánství vlažný vztah, stejně jako k pořádání grilovaných prasečích půlek každý druhý víkend v létě (viz "Klub za zrušení kroužkovaného ů ...").
(Po dlouhé době jsem se odhodlal k vážně míněné kritice a obětoval ji 15 minut pracovní doby.)
1. Vyznění fejetonu je jasné už od šestého slova (zarputilá). Nám hloupějším to dojde teprve v polovině prvního odstavce,když začneš jmenovat, odkud jsou ty skvělé potraviny. I já jsem pochopil, že ekologické potraviny zcela smažou svůj efekt díky nákladům na neekologickou dopravu.
To by samo o sobě nevadilo, kdyby text nebyl myšlen naprosto vážně. připadá vám možná troufalé, že to říkám já. Protože moje texty se jen hemží extrémními jednostrannými pohledy.
2. Myslím-li svou myšlenku vážně, musím ji také tak pojmout. Tzn., co by se stalo, kdyby hrdinkou byla matka na mateřské, která kupuje bioprodukty od místních farmářů, nejezdí autem a nedělá kariéru a nepoužívá chemické léky? Vyzněl by text stejně? Atd. atd.,
A nakonec něco pro zasmání: jak už hůř vidím, napoprvé jsem závěrečnou větu četl "Bude pečená vepřová zebra" a chvíli jsem si lámal hlavu tím originálním spojením.
Tak zase někdy příště.
05.10.2010 07:38:57dát kritice tipnes
to se ti povedlo*
05.10.2010 07:06:28dát kritice tipPetrusha
tento fejeton by som, keby som mohla, dala uverejniť do nejakého vegeteriánskeho plátku
plus by som k tomu pridala súhr postrekov a umelých hnojív, ktoré naše pestované rastliny obshaujú, plus konzervatny a stabilizátory a čo ja viem čo sa na to všetko dáva, čo obsahujú rajčátka a iné zeleniny z dovozu, aby vôbec tak dlhý prevoz vydržali "V čerstvej podobe"

ja mám osobne chuť na stejk :)
05.10.2010 06:59:21dát kritice tiprenegátka
K večeři budou pečená vepřová žebra.Krásně jste se zakopali ve svých pozicích.
05.10.2010 06:21:54dát kritice tipdadadik
zborýsku to bude asi nějaká dávná kamarádka z dětství, přes básničky jste se asi nepoznali :)
05.10.2010 01:29:01dát kritice tipsepotvkorunachstromu
Zboro!..mluvíš mi z duše!..výborně...)))))
05.10.2010 00:32:05dát kritice tipMarcela.K.
Máme jednoho pana doktora...jezdí na kole a je vegetarián. Nediskutuju už o tom s ním...někdy ho zlobím, ale mám ho ráda. Je hodnej a to je důležitější, než to, že bych mu vařit nechtěla...ale chlebíčky mu dělávám extra - bez salámu ;-)

Napsal jsi to velmi...velmi dobře*
05.10.2010 00:23:58dát kritice tipnemluvná
Vše i v diskuzi je pravda..., co se týče makrobiotiky, mám tuto osobní zkušenost: funguje to, co pomůže...to je jedno jestli je z Japonska či zda její pojídači jsou fanatici...když bych byla nemocná, jdu do ní, ale jen na nějaký měsíc...
04.10.2010 16:45:00dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Jiko, ty jsi chemik, tak asi víš o čem mluvíš. Já jsem chemií prakticky nepostižený, ale měl jsem vždycky za to, že oxid uhličitý znovu vpodstatě rychle fotosyntéza přemění na kyslík a problém je spíš právě onen oxid dusíku, který také vzniká ve spalovacích motorech (a methan). Jak to teda je?

Jinak s těma rostlinama bych byl opatrný, ono je to trochu něco jiného, hlavně co se centrální nervové soustavy týče.
04.10.2010 11:04:46dát kritice tipJiKo
asi oxid uhličitý ne?

jinak dobré... klasický obrázek poučujícího vegetariána, jako bych ho viděl před sebou (a že jsem měl již čest ;-) )

A znovu se musím ptát:

Milí vegeteriáni: A co rostliny? To vám nevadí, že je zabíjíme, abyste vy měli pšeničné placky?

30.09.2010 19:54:45dát kritice tipJanina6
"Je totiž důležité, aby byla pořád ve formě, podepsala hodně smluv a imaginárně zachránila hodně zvířátek." - tohle je famózní.
Jinak mi to pár věcí připomnělo - mám mezi příbuznými makrobiotiky (je fakt, že na rozdíl od Jany "chemické" léky odmítají, ale zato dokážou naprosto virtuózně vytěsňovat...)
Je to čtivé, chytré, nenašla jsem nic, co by se dalo vytknout, a to jsem se fakt snažila :-)*
30.09.2010 17:38:36dát kritice tipAfrodisiakum
:)
30.09.2010 01:04:18dát kritice tipOldjerry
korektor
Nejen že je to napsáno poutavě, ale dokonce i věcně správně. To je expplozivní kombinace. Navíc mne to bezva pobavilo. Děkan. *
30.09.2010 00:37:16dát kritice tipPomerančová
redaktor poezie
to je přesný, prostě paráda (jak je napsáno, ne to o čem to je samozřejmě)¨
ť.
29.09.2010 22:54:56dát kritice tipkouzelná_květinka
si stoupl zase o schod výše milý Zborouši!
velký plus a sem aspoň
t
29.09.2010 22:27:22dát kritice tipguy
jsem až zaskočen, jak hodně to je stejně o Janě, kterou znám já
ale protože je to fyzicky nemožné, tak jde jen o podobnost čistě náhodnou :-)
29.09.2010 18:04:36dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Uf, Tebe jsem se bál jakožto ikony povídkářů asi nejvíc. Když jsi přišel poprvé a nic nenapsal, skoro jsem hodil flintu do žita, takže díky za přečtení a reakci :o)
29.09.2010 17:47:32dát kritice tipStvN
Napsal jsi to mooc hezky. Život některých lidí je fakt plný paradoxů. Nejhorší na tom je, jak přesně vytěsňují všechno, co se jim nehodí do jejich myšlenkového systému. Už jenom to BMW. Sranda. Postavil bych ji k lisu:)


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.