Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

kytica hviezd

Výběr: Pomerančová
08. 10. 2010
13
23
3727
Autor
.dunaj.

http://www.youtube.com/watch?v=2jwkI6RDCGQ&feature=related

 

 

Anjel a toluen

 

     Vyšli sme na z New modelu. Bolo skoré ráno tak okolo 4. Prázdne ulice s trochou rozfúkaného  snehu, takmer dokonale dotvárali kolorit týchto vianoc. Na zastávke zo skla sa masochisticky triasol párik v objatí a okolo prechádzali zhasnuté električky v ich trase za konečnou..Vodiči vyzerali ako bábky na špagátiku. Kývali sa do rytmu koľajníc v pohybe, s neprítomným pohľadom upretým niekam za.

Bolo ráno.

 „Kam teraz,“ spýtal sa Ivan.
“Kam len chceš, priamo...... lebo muž, keď kráča ide priamo,“ pridal som múdrosť a trochu viac sa schúlil do seba.
 „Pešo?“
 “Jasne, po kolajniciach  jak v tej pesničke od Wabiho ... rosa na koľajách či ako......možeš ma aj za ruku chytať.“ 
 
     Vyrazili sme  smerom na starú tržnicu. Ivan chvíľami zberal špaky a balil z nich vo svojom kúzelnom strojčeku také tenké krátke cigi, ktoré sa neskôr pokúšal fajčiť.  Chutilo to  ako stará, dobre odstáta vložka   na fajčenie, a po ceste sme sa zastavili v parku a sadli si na lavičku. Tesne k sebe.

 “Buk, sa netlač na mňa.“
 „Je zima.“
 „A čo jako?“
 „No nič – buď rád, že sa ma k tebe kto pritláčať.“
 „Aha – to mi nenapadlo, máš pravdu", - pozeral do okolitých okien. Vyrezané hviezdy pálili v očiach ako horúci prach a staré gaštany  svietili pod halogénom ako kríže v tme trochu  rozrezanej svetlom na pruhy.

Zaspával som a Ivan mi pravidelne dýchal na krk.

 
     Zobudil ma čudný pocit, že niečo nie je tak ako má. Smrad. Rýchlo som otvoril oči a rovno pred nimi zarastená  tvár. Mi zaželala dobré ráno a rozosmiala sa.
“Som myslel že ste zmrzli či čo.“
“Kto? Čo?“
“No šak vy, ne?“
“Jaj, aha,“ zmohol som sa. Ivan stále spal zvalený na pravom boku a vedľa mňa sedel nejaký bezdomovec.  Dosť výrazne smrdel. Tak čudne, sladko.
“Nedáš si?“ podával mi špinavú handru.
“Čo.“
“Trochu techa.“
“Nie ďakujem nefajčím,“  som mu povedal a rozosmial sa na svojej vtipnosti.
“Šak ja len tak. Nemáš 20 korún?“
Zalovil som vo vreckách a vytiahol  hrsť zhužvaných bankoviek.  
“Na, zober si,“ - podal som mu.
“To myslíš vážne?“
“Hej, zober.“
“A pánko sa hrá na dobrého človeka, čo?“
“No mám silnú potrebu. Tak chceš? alebo nechaj tak,“  začal som ich strkať späť.
Pozrel na svoje ruky s polámanými nechtami a potom mne do očí, tie jeho zakalené do modra. Nie, šedivé. Ďalej sme sedeli trocha ticho. Zo stromov pomaly odkvapkávala biela a obloha   bledla do šedej. O chvíľu sa zobudil Ivan,  pozrel na môjho suseda. Ten ho tiež ponúkol svojou handričkou a stiahol sa.  
“Vyspatý?“
“No.“
“Ideme?“
“A čo on?“
“Nevšímaj si, dáky pošuk,“ povedal som aby počul aj on.  
Postavili sme sa a vyrazili po úzkom zablatenom chodníku medzi domami. Pieskovisko, kolotoče a hojdačky vyzerali trocha absurdne v tomto čase.
“Pánko a tie peňáze?“
“Čo? Veď si nechcel.“
“Šak ja len tak.“
“Aha.“
Dal som mu čo mi prišlo do ruky a on sa stratil niekde za štajnerom.
“Anjel,“ skonštatoval po chvíli Ivan.
“Hej, anjel handrový,“ súhlasil som.   

     Boli ďalšie vianoce a trochu  mokrá obloha. Občas zapršalo aby to neskôr pomaly stieklo  dolu ulicami.  Roztopené stromy zo snehu deti a ďalšie dni.

Do tmy z okien svietili vystrihnuté hviezdy.

 



  

 

              


23 názorů

Lakrov
16. 05. 2011
Dát tip
Tahle povídka mi v době svého vzniku nějak utekla...

.dunaj.
14. 12. 2010
Dát tip
zachytenie okamihu. bohuzial rozhovor je aj o otazkach a odpovediach - to zachytavanie viac nechavam na citatela. ale dik urcite nie hlupost

KILL11
13. 12. 2010
Dát tip
ztrácím se v tom. Přemíra "hovorového" dialogu,která je na celou stránku A4, je toho moc. A všechno je typu: otázka----odpověď, otázka----odpověď, jak ve škole. Pochybuju, že každý takhle reaguje. Všichni byli v pohodě a svět byl fajn...Možná je to hloupost, ale možná by stálo za to víc si pohrát s tím úsekem, kdy ti dva sedí v klidu vedle toho bezdomovce a nepřijde jim ani jejich vlastní situace zvláštní, že jim nedochází, že jsou taky bezdomovci, ale trochu jiným způsobem ...než popisovat na půl strany, že zakouřili, nabídli si tolulen a vytáhli 20,- pro bezdomovce a šli zřejmě domů, protože byli vánoce ...atd. Co myslíš? Hloupost?

K3
14. 11. 2010
Dát tip
Zvláštní nálada. Ponurá. Zamlžená. Začátek něčeho, ale to něco mi tam chybí... Jakoby bez cíle.

Tak tady jsem asi úplně mimo. Je to jakési divné:D... Možná si v tom někdo najde svoje, ale já teda určitě né... No, co se dá dělat...;)

Janina6
09. 11. 2010
Dát tip
Celkem příjemná poetická náladovka.

.dunaj.
06. 11. 2010
Dát tip
kludne sa posťažuj .)

Winter
06. 11. 2010
Dát tip
Převracel jsem povídku horem dolem, ale furt nevím, co s ní: příběhová věc to rozhodně není, i když děje je tam dost, na poetickou črtu mi zas chybí nějaký výrazný detail, obraz, který by to scelil, protože suché popisné věty to asi nevytrhnou: provolání o andělovi se na mě minulo účinkem. Nevím, nechci vypadat, že si nějak stěžuju...

.dunaj.
02. 11. 2010
Dát tip
jo vpoho

Navrhuji nominovat do povídky měsíce - souhlasíš?

Bix
11. 10. 2010
Dát tip
Mám rada tú pieseň...skoro som zabudla. Ako dobre, že zase píšeš.

nenápadnej text, kterej ale přitom má svou "váhu anděla".....tipujeme!

.dunaj.
09. 10. 2010
Dát tip
lebo mam zlaty zub mudrosti

dazdozienka
09. 10. 2010
Dát tip
ako vies, ktory som mala namysli?.)

.dunaj.
09. 10. 2010
Dát tip
.

.dunaj.
09. 10. 2010
Dát tip
vola sa to anjel a toulen - kytica hviezd je odkaz na tu pjesen kamosov hore..

dazdozienka
09. 10. 2010
Dát tip
uplne strasne desny nazov - ale text je tvoj a tie mam rada

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru