Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

DUB A ČLOVĚK...

Výběr: Print
19. 12. 2010
34
50
4752
Autor
vesuvanka

http://i791.photobucket.com/albums/yy200/vesuvanka/2010/PF2.jpg

DUB A ČLOVĚK...

Strom je krátké slovo, z něhož je patrný majestát, který strmí do výše. A takovým opravdovým majestátem mezi stromy v našich zeměpisných šířkách je dub.

Tento strom vždy podněcoval fantazii lidí mnohem více než kterýkoliv jiný. Většina národů považovala dub za nejkrásnější strom, k němuž měla posvátnou úctu. Latinský výraz "Quercus" je odvozen z keltských slov "quer" - krásný a "cuez" strom.

Keltští druidové vykonávali pod duby náboženské obřady a meditace. I jiné národy zasvětily dub svým nejvyšším bohům - Řekové hromovdládnému Diovi, Germáni Thorovi a staří Slované bohu blesku Perunovi.

Dub působí zvlášť mocným dojmem v bouři, kdy na pozadí těžkých mračen a v záři blesků vzdoruje náporu větru. Ze všech stromů právě dub bývá nejčastěji zasažen bleskem, ale tento zásah jej nezlomí... Dub je pro člověka, který se cítí nešťastný, povzbuzením do života, je to strom, který rozdává radost, naději a lásku...

A já vám všem přeji hodně radosti, štěstí, lásky a zdraví nejen o Vánocích, ale i v nastávajícím novém roce 2011.

Vaše Vesuvanka
 


50 názorů

vesuvanka
04. 10. 2020
Dát tip

Jarmilo, děkuji za přečtení a milou odezvu :-))). Mně se také líbí i jiné stromy, každý je svým způsobem krásný. Myslím, že duby byly uctívány nejen kvůli tvrdosti dřeva a jeho odolnosti, ale i kvůli dlouhověkosti a mohutnosti, jeho síle vzdorovat vichru a bouřím (do dubů blesk nejčastěji uhodí). Právě proto byl zasvěcen nejvyšším bohům.

Se slovem quer si teď nejsem jistá. V jedné knize jsem kdysi dávno (asi před šedesáti lety) četla, že quer je latinsky krásný - myslela jsem tehdy, že je to synonymum k latinskému "pulcher", tak jsem po tom blíže nepátrala. Zrovna tak i slovo "cuez" nepůsobí latinsky, latinsky strom je arbor a žádné synonymum jsem nenašla. Bohužel název knihy ani autora už si nepamatuji, vím jen, že to byl Rus, a celá kniha byla věnovaná tématu, jak přežít v přírodě. Byla to moc zajímavá kniha, měla jsem ji vypůjčenou z knihovny.


Jamardi
04. 10. 2020
Dát tip

Dub se mě líbí, ale i jiné stromy. Každý strom je svůj a v něčem vyjímečný. Není divu, že dub byl dříve uctíván nejvíce, protože jeho dřevo bylo nejtvrdší - byl symbolem velké odolnosti. A té bylo v nelehkých a drsných podmínkách potřeba. Řekla bych, že keltský výraz quer znamenal spíše obdivuhodný. Nebo krása znamenala obdivuhodnost? Tehdy byly pro krásu asi jiná měřítka než estetická. Protože po stránce estetické nejsou jiné stromy pozadu.

Obrázek se mě líbí.


vesuvanka
15. 06. 2017
Dát tip

Růženko, zdravím Tě a děkujji za přečtení a milá slova :-)))


RUZIGEL
14. 06. 2017
Dát tip

Mám ráda všechny stromy, nevím,,. který nejvíc.téměř denně chodím po  lese a skláním se před nimi a obdivuji jejich krásu a sílu.***


vesuvanka
16. 05. 2011
Dát tip
Soustružníku, děkuji za nahlédnutí a zdravím :-))) Printe, zdravím Tě a děkuji za milé zastavení, tip a výběr, který mě moc potěšil :-))) Bíšo, zdravím díky za milé zastavení i tip :-))) Přeji všem krásný den :-)))

Bíša
16. 05. 2011
Dát tip
***

Print
25. 01. 2011
Dát tip
díky za vše***

je to ňo..ňo, přečti ti můj SEBEmluv, nikdo mi nepíše, dlouho jsem nebyl na písmákovi, jen tak..tak jsem vypotil heslo

vesuvanka
03. 01. 2011
Dát tip
díky :-)))

Bracha
02. 01. 2011
Dát tip
přeju dobrou noc*

vesuvanka
02. 01. 2011
Dát tip
Bracho, děkuji za milé zastavení i slova a zdravím :-)))

Bracha
02. 01. 2011
Dát tip
už se těším, až budu brzo stát pod některým takovým jako z tvého z obrázku* krásně napsáno

vesuvanka
31. 12. 2010
Dát tip
Milá Adriano, děkuji za přečtení a krásnou odezvu. Díky za milé přání i zájem - moc jsi mě potěšila :-))) Zdraví Tě a všechno krásné a dobré a inspiraci k tvorbě přeje Jana Vesuvanka

Milá Janičko, děkuji za krásné připomenutí dubu,jako stromu naděje a nové síly. Mám je také moc ráda. I tobě přeji krásný nový rok, naplněný zdravím, životním optimismem a láskou k živému i neživému. Protože jenom tehdy si budeme moci i my čtenáři užívat příběhy, ve kterých se s námi dělíš o svoje zážitky, postřehy a moudra. Díky ti dopředu za ně. Adriana

vesuvanka
27. 12. 2010
Dát tip
A.H., děkuji za milé zastavení, odezvu i tip a posílám pozdrav :-)))

A.H.
27. 12. 2010
Dát tip
To je originál! *

vesuvanka
25. 12. 2010
Dát tip
orbitale, děkuji za milé zastavení i slova. Moc Ti tu sílu přeji a zdravím :-)))

orbital
25. 12. 2010
Dát tip
to je pěkné přání. chci být taky tak silný jako dub, aby mě ani vítr a blesky neskolil! :) *

vesuvanka
24. 12. 2010
Dát tip
Printe, děkuji za milé zastavení i tip a zdravím :-)))

Print
24. 12. 2010
Dát tip
...***!

vesuvanka
21. 12. 2010
Dát tip
Robinio a kouzelná květinko, děkuji vám za zastavení a moc milá přání a posílám pozdrav :-)))

Janinko, tobě hoooodně zdravíčka, pohody a štěstí moře. mám tě ráda!

Robinia
21. 12. 2010
Dát tip
krásné přání, děkuji I Tobě, Jani, příjemné vánoční svátky a v příštím roce hodně zdraví, štěstí, spokojenosti a spoustu tvůrčích sil

vesuvanka
21. 12. 2010
Dát tip
Alegna, Taubla, matik, ruprecht, Háber, Sarrah, blboun nejapný, Rampoušek - Děkuji vám všem za milé zastavení, komentáře, tipy i přání a zdravím :-))) Mám v jednom parku svoje tři duby, které jsem vypěstovala z naklíčených žaludů - napřed asi tři měsíce v květináči a pak jsem je přesadila do parku, kde jsem o ně pečovala několik let a pozorovala jejich růst. Už jsou to dávno velké stromy, je to už 47 let...

vesuvanka
21. 12. 2010
Dát tip
Alegna, Taubla, matik, ruprecht, Háber, Sarrah, blboun nejapný, Rampoušek - Děkuji vám všem za milé zastavení, komentáře, tipy i přání a zdravím :-))) Mám v jednom parku svoje tři duby, které jsem vypěstovala z naklíčených žaludů - napřed asi tři měsíce v květináči a pak jsem je přesadila do parku, kde jsem o ně pečovala několik let a pozorovala jejich růst. Už jsou to dávno velké stromy, je to už 47 let...

vesuvanka
21. 12. 2010
Dát tip
Alegna, Taubla, matik, ruprecht, Háber, Sarrah, blboun nejapný, Rampoušek - Děkuji vám všem za milé zastavení, komentáře, tipy i přání a zdravím :-))) Mám v jednom parku svoje tři duby, které jsem vypěstovala z naklíčených žaludů - napřed asi tři měsíce v květináči a pak jsem je přesadila do parku, kde jsem o ně pečovala několik let a pozorovala jejich růst. Už jsou to dávno velké stromy, je to už 47 let...

Rampoušek
21. 12. 2010
Dát tip
Janičko, pěkné svátky a mnoho zdraví do nového roku!

...jsem majitelem sedmi statných dubů,vím o čem mluvíš

Sarrah
20. 12. 2010
Dát tip
krásné a nezvyklé přání...děkuji za něj *** I Tobě klidný nový rok....pevné zdraví*

Háber
20. 12. 2010
Dát tip
POZEHNANE* * VIANOCNE* * SVIATKY* * A VELA* * USPECHOV V NOVOM ROKU 2011* ************************************************* srdecne prajem* ************************** stano haber *******************************************************************************************

ruprecht
20. 12. 2010
Dát tip
duby miluji... a to nejen proto, že jsem Kelt a v mládí potil hlavu na zábavách skupiny Quercus z Duban... duby jsou prostě posvátné... *

matik
20. 12. 2010
Dát tip
milé a pohodové Vánoce, hodně síly, nápadů a krásných obrázků

Taubla
20. 12. 2010
Dát tip
jasný tip Vesuvanko - (a hned dvakrát) Jani i tobě krásné Vánoce a vše nej do roku 2011. Páááá :-)

Alegna
20. 12. 2010
Dát tip
Jani, děkuji za krásné povídání, krásný obrázek a milé přání. Tobe přeji vánoce v klidu a pohodě, po celý příští rok ve všem štěstí

vesuvanka
20. 12. 2010
Dát tip
Jarmilko a sveřep, zdravím vás děkuji za návštěvu, milá slova i krásná přání :-))) Pod takovými obrovskými duby jsem ráda sedávala a pozorovala i život na nich.

sveřep
20. 12. 2010
Dát tip
kouzelné pf :))), milá ves, přeji ti všechno jen to nejlepší, do nového roku sílu hor, odolnost dubů, něhu bylin a žádné blesky!

Janinko milá, k takovému bezpečnému dubisku se budu chodit v případě potřeby choulit :)))) Přeji zdraví a Lásku a všechno dobré!!!

vesuvanka
20. 12. 2010
Dát tip
koloušku, moc se omlouvám, že jsem Tě omylem přeskočila. Dodatečně Ti děkuji za návštěvu a milá slova i krásné přání a zdravím :-)))

vesuvanka
20. 12. 2010
Dát tip
Markel, dadadík, Zuzulínka, mylenka, Morgaine.le.Fay, moorgaan, renegátka, Feanor, koloušek, Honzyk - zdravím Vás a děkuji za milé zastavení, krásné odezvy, tipy a přání :-))) Duby mám také moc ráda.

Honzyk
19. 12. 2010
Dát tip
..ja tobe tasky, vesu. cau a maluj !))) /p.s. me to posledni dobou nejak nejde...nechodej mi napady, no/..*

koloušek
19. 12. 2010
Dát tip
Pěkný popis i kresba. Přeji také krásné Vánoce a šťastný Nový rok.T*

Fëanor
19. 12. 2010
Dát tip
Díky, Tobě taky! :)

renegátka
19. 12. 2010
Dát tip
Krásné a pohodové Vánoce , veselý Nový rok.

moorgaan
19. 12. 2010
Dát tip
mile pranicko....dekuji..a preji stastne jiskry od zivotniho brouseni!

Marcela.K.
19. 12. 2010
Dát tip
Jani dík a Tobě hodně síly, zdraví a barev, abys nás mohla i v příštím roce potěšit svými obrázky :-)

Zuzulinka
19. 12. 2010
Dát tip
Janičko, to je krásné Pfko, krásný strom, s velkými mocnými kořeny a dobrotivou korunou,....o takovou náruč stojí nejen ptáci. Milý rok 2011 i Tobě, hodně síly, optimismu a zdraví...Zuz

dadadik
19. 12. 2010
Dát tip
Jani i Tobě sílu a naději....** obrázek se mi líbí

Markel
19. 12. 2010
Dát tip
díky, Jani, za přáníčko, moc pěkně jsi to napsala, mám duby moc ráda, krásně jsi ho i nakřeslila,jsi šikulka - T

vesuvanka
19. 12. 2010
Dát tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru