Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 430 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+13 neviditelných
Trojobrazově (ne)dramatická (experiment a+++)
datum / id01.01.2011 / 374736Vytisknout |
autorexperimentátor
kategorieVolné verše
upřesnění kategories věnováním...
zobrazeno2803x
počet tipů11
v oblíbených2x
do výběru zařadilArthur Chyba, Print,
zařazeno do klubů!EXPERIMENTÁLNÍ!,
Trojobrazově (ne)dramatická (experiment a+++)


jen tak ryju                                                                             expozice
                   géniovi do žíly
"třesk se nerodí velký"                                                                    
                                           ač bytím tak                                kolize
                                                       bije pochybnosti
co ještě značí                                                                              
                   zbytky vůle
v zhroucení                                                                             krize                                                              
                   modly příčinností
                                           kde tvrdost se
                                                             utápí tacitně
přes trpění                                                                              peripetie
                   slovy přehnanými
neodporuje
                   nucené kauzalitě
                                           mezi prohraným štěstím     (jen)    katastrofa




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

17.05.2011 01:00:35dát kritice tipBíša
**
21.02.2011 16:05:52dát kritice tipRadek Dyma
Souhlasím s Honzykem; máš lepší věci.
19.02.2011 22:56:51dát kritice tipexperimentátor
Arthure, Lydie, Printe a apaticky.flegmatiku, děkuju :-)
A.Ch., ano, tak to bylo zamýšlené, takže se mi to nakonec snad povedlo sdělit správně.
Budu rád, když si najdete čas i na další texty, i když třeba formálně jednodušší.
13.02.2011 18:49:55dát kritice tipapaticky.flegmatik
hned s tim do žíli... *
25.01.2011 13:31:35dát kritice tipPrint
tvoje poezie je nomen omen tvého nicku a já to pobírám:-)*
24.01.2011 16:30:36dát kritice tipLydie
text mi tu připomíná díla Impresivní seance hluchoty
a není to špatné,
14.01.2011 00:54:23dát kritice tipArthur Chyba
Dlouho jsem odkládal sepsat něco maličkého k tomuto dílku (a popravdě ani tentokrát jsem se k tomu nedostal, mám teď hodně přetížené období povinnostmi ,,mimopísmákovými", avšak ve stručnosti. Text je to zajímavý zejména netradiční polohou A++..zejména mě upoutala vrstva (expozice, kolize,...), která dílo svírá a dodává mu komplexitu, přičemž však pracuji (a komunikuje) se čtenářem totální proměnou subjektu díla. Omlouvám se, že na větší rozbor se v současné chvíli nezmůžu, rozhodně by si zasloužilo prozkoumat, zda je text vskutku tak koherentní, jak se jeví. Krom této formální stránky se mi poměrně líbí i obsahové zpracování.
13.01.2011 07:43:04dát kritice tipsepotvkorunachstromu
,,tak jsem se pokoušela číst to různě ale nebaví mě to..fakt ne..
..jsem líná..no..:)
12.01.2011 22:56:40dát kritice tipJuno
ou, zajímavá disputace.

tento text se dá číst "odkudkoli", ale přece jen se nemohu ubránit dojmu, že forma by měla mít určitou sepjatost; obsah se mi osobně vytrácí, právě díky přílišné libovůli, přece jen jsem celkem konzervativní
12.01.2011 21:38:35dát kritice tipMiroslawek
takový záměr je ale mimoliterární

"Kožešník musí myslit na svého zákazníka, ale básník, to je člověk, který na sebe všechno vzal a který důsledně, neutěšeně, nepoučitelně a nenapravitelně recidivisticky zkoumá pochybnost, a tedy risk, a tedy závrať, a tedy štěstí, takový člověk je po většinu etap své pouti sám, a tedy mnohý, a tedy opuštěn, a tedy doufající, absolutní, a tedy vztažný. Všechno nad to je omyl, demagogie a střední stav kupectva."

(Ivan Diviš)
12.01.2011 21:25:15dát kritice tipexperimentátor
To byla reakce na část "Z toho mi vcelku jednoznačně vyplývá, že jsi chtěl prostřednictvím textu, resp. reakcí na něj zkoumat čtenáře, jejich chování, interakci." Tak souhlasím s tvým závěrem, který vystihuje můj literární záměr...
12.01.2011 21:22:29dát kritice tipMiroslawek
"Ano, ale to byl můj literární záměr" je vskutku pregnantní vyjádření, škoda jen, že jsi mi nedovysvětlil, k čemu se vztahuje ;-P
12.01.2011 21:09:22dát kritice tipexperimentátor
Ano, ale to byl můj literární záměr - ne sociologický, a proto jsem to dovysvětloval, aby nedošlo k nepochopení. Jinak tahle část disputace je trochu mrháním našeho času. :-)
Máš samozřejmě pravdu, že to jako novou věc beru ze svého pohledu. Četl jsem díla strukturou podobná, ale nebyla mi přímou inspirací a nečetl jsem je zde. Zde se přiznávám, že nemám rozhodně načteno tolik děl a praxe, ale to asi vzhledem k věku se dá chápat. :-)
12.01.2011 16:29:20dát kritice tipMiroslawek
Drobátko si protiřečíš, cituji: "Účelem experimentu (pokusu v sociologickém významu) bylo zjistit, jestli se zde najdou čtenáři, kteří budou s textem pracovat, i když to tentokrát nemají tak snadné."

Z toho mi vcelku jednoznačně vyplývá, že jsi chtěl prostřednictvím textu, resp. reakcí na něj zkoumat čtenáře, jejich chování, interakci.

Nic proti tomu, ovšem experiment literární je hledání nového uměleckého výrazu. To je ovšem úplně něco jiného. Navíc ona novost není posuzována měřítkem davu. A jen ve velmi zúženém smyslu může být nahlížena z pohledu samotného autora.

Takovým experimentem totiž pak může být i objevování pro jiné důvěrně známých věcí, někdy až základních poznatků a jevů. Znovuvynalézání kola má význam pro autora samotného, který se tím posune dál. Čtenář buď kolo zná a nebo by se s ním měl spíše seznámit prostřednictvím díla vynálezcova, než z viksvajlantové produkce Made in China.

Tím nechci říct, že je text nezajímavý a ve zdejších končinách naprosto nepřínosný. Mimochodem víš, že těch způsobů čtení je mnohem víc než naznačené tři?
12.01.2011 14:50:41dát kritice tipexperimentátor
To byla právě reakce na tvá slova, že dílo není tak experimentální, ale jelikož pro mě i pro část čtenářů zde to je určitá "nová věc", tak se jedná o určitý pokus. Slovo pokus je užito v sociologickém smyslu (jako bližší specifikace), ale to neznamená sociologický pokus.:-) To jen na vysvětlenou.
Za doporučení děkuji.
12.01.2011 13:56:32dát kritice tipMiroslawek
Aha, takže sociologický experiment na zdejším čtenářstvu, nikoliv literární... přesto ti doporučím Mallarméa.
12.01.2011 13:12:54dát kritice tipHonzyk
...diky moc za avi: ja jsem "z druhyho konce", ale pro me poucne...jsem sus a lita to ze me, nebo nelita, bud basnicky chodej, nebo nechodej...tak to nejak mam:D
12.01.2011 13:11:16dát kritice tipexperimentátor
oprava: ...mají být NOSNÁ jednotlivá spojení
12.01.2011 13:09:41dát kritice tipexperimentátor
S reakcí jsem vyčkával, abych nenarušil kritikům výkladovou svobodu textu.

Účelem experimentu (pokusu v sociologickém významu) bylo zjistit, jestli se zde najdou čtenáři, kteří budou s textem pracovat, i když to tentokrát nemají tak snadné. Případnou výtku, že text za práci čtenářovi nestojí, samozřejmě nemůžu popřít, ale v tomto textu mají být jednotlivá spojení, tedy samotné obrazy. Jednotlivá čtení je různě konfrontují do jiného významu.

Optimální schéma čtení:
1. samotný text (3 sloky)
2. text se členěním
3. "poučené" (extenzivní) čtení - samotný text je v základu 3x3 (!), ale lze číst i podle sobě příslušných řádků v jednotlivých trojřádkových slokách (tj. nejprve první část každé sloky) - význam částí i celkové vyznění, tak dostávají právě další rozměr...

Chci poděkovat a2a2a a Krytykovi za vyžádané kritiky.
Za případné nevyžádané avi se omlouvám.

07.01.2011 23:43:14dát kritice tipDave9562
...se v tom nevyznám...
05.01.2011 23:53:59dát kritice tipMiroslawek
Pokud si odmyslím fakt, že vlastně každá báseň je experiment na čtenářích, nevidím na textu nic moc experimentálního. Efekt rozvíjejícího členění naznačený onou Krytykem zmiňovanou inkrementací, také není nový. Snad ona tři +, pokud je nedohledáme v nějakém z Dannyho zdejších chrlení z přelomu milénia. Malé bezvýznamné plus a sympatie za snahu však máš i u mne.

Krytyk: myslím, že jsi malinko pozapomněl, že vrh kostek nikdy nevyloučí náhodu, a to už hodně dlouho. Nemluvě o takovém Igitur (1864).
03.01.2011 14:19:31dát kritice tipKuchot
tady už je těch sloupků a rádků moc na mě
03.01.2011 13:29:44dát kritice tipKrytyk
Honzyk: myslím, že katarze je tu nahrazena katastrofou, je to něco jako metaforická pointa;

mně se konceptualismus líbí, grafické členění navazuje na experimenty datovatelné do 70. let minulého století, ale díky novému programátorskému komplementu, jímž je direktiva a+++ značící inkrementaci (o jedno plus větší.) je to určitá inovace, která završuje pouhé obrazové dojmy do podoby kompletně funkčního celku;
zajímavé jsou pro mne i jednotlivé obrazy: třesk se nerodí velký, modly příčinností, nucené kauzalitě; myslím, že bude těžké nějak tudy pokračovat kamsi dál, ale rozhodně je to možný životaschopný styl, na který si bude sice publikum teprve zvykat, ale po určité době to část může i trvale přijmout za své;
03.01.2011 10:57:19dát kritice tipHundin
mě se to líbí, ale bez toho posledního sloupce a toho "(jen"
02.01.2011 21:17:53dát kritice tipHáber
fajn *
01.01.2011 22:42:23dát kritice tipJuno
tohle už je na mě moc :)
01.01.2011 19:20:02dát kritice tipHonzyk
p.s. jo : snad upozorneni na to, ze prave katarze tu chybi? Nevim....z tech roztancovanejch slov jde hlava kolem...)
01.01.2011 19:18:32dát kritice tipHonzyk
...snad pro zopakovani casti dramatu od expozice ke katarzi dobry, jinak nevim : pro me tady dneska nic....
01.01.2011 18:01:15dát kritice tipRajmund
Obsah není v souladu s formou.
01.01.2011 15:45:05dát kritice tipEdmund Elat
zaujalo. *
01.01.2011 15:25:51dát kritice tipmořský koník
je to takové hodně.. plastické a prostorové
líbí se mi jak vlastně tři "kousky" - obrazy - zaplnily 5 "šuplíčků" - a nebo naopak jak se ty šuplíčky o ty kousky hezky podělily.. taková kaskáda - přetýká to jak ty pyramidy ze šampaňskýho :o)
01.01.2011 15:20:13dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie
oprava ...ale nechci být k tobě NEspravedlivý...
01.01.2011 15:19:06dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie
Tomáši, já jsem na tenhle způsob grafického vyjádření málo bystrý a proto ho neumím ocenit. Možná někdo ocení, že nutíš čtenáře k přemýšlení,ale obávám se, že jen málokoho. Podle mne poezie má nutit k přemýšlení způsobem, že čtenáře tak trochu uvedeš do obsahu a zvolený způsob psaní mu jaksi umožňuje spontánně asociovat, třebaže se může rozejít s tvým výkladem. Zde, alespoň na můj vkus, krom toho, že chybí z hlediska zvolených výrazových prostředků pocit, že čtu poezii, spíše to působí jako společenský protestní leták, je díky grafice text roztříštěný natolik, že po prvním čtení odrazuje. Ale nechci být k tobě spravedlivý, mé vnímání je spíše orientováno na klasické formáty a v zásadě je sympatické, že experimentuješ a i když se to nemusí povést napoprvé, napodruhé už budeš zkušenější. Cením si tvého zájmu o kritiku, ale já jsem se v tom nenašel.
01.01.2011 15:18:43dát kritice tipFouraix
co má být výsledkem experimentu?
01.01.2011 13:18:41dát kritice tipnevím,neznám
je to super, slova jsou hezky sestavená, jen mi občas uchází význam
to bude mojí slovní zásobou

nebo jak můj soused řekl mé sestře když mu bylo pět: "neznáš různé názvy"
...
01.01.2011 13:12:13dát kritice tipsepotvkorunachstromu
..tak todle zkusím přečíst až vystřízlivím..:)


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.