Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

RECENZE: Pro Závodní ovce jsou bratři Mašíni hrdinové

16. 01. 2011
7
54
2999

Zcela zaplněná kavárna U Vavřiny hostila v pátek 14. ledna domácí skupinu Závodní ovce. Ta patří k tomu nejlepšímu, co písecká hudební scéna může nabídnout. Chytlavé melodie s prvky funky, rapu i blues a vtipnými texty nenechaly bránice návštěvníků v klidu. Nebýt stolové úpravy klubu, zcela jistě by publikum roztančili.

Název Závodní ovce vznikl jako slovní hříčka ze souborů Závodníci a Ovčáci čtveráci, v nichž předtím muzikanti účinkovali. Sama skupina na svém profilu na Bandzone.cz k tomu dodává: „Závodní ovce se popásají na zarostlém okruhu, kde kdysi proháněli své ryčné stroje bájní Závodníci, a jde jim to pěkně zčerstva, neboť je na pastvu pro vaše oči a uši vyhnali někdejší Ovčáci.“

Koncertní playlist tvořily ten večer písně z prvního a zatím jediného alba Nejkrásnější věk, ale i skladby bývalých Závodníků a Ovčáků čtveráků. „My neděláme nové písně, a tak vykopáváme ty staré, a doufáme, že nikdo na koncertě není tak starý, aby si to pamatoval,“ říká jeden ze zpěváků a textař skupiny Petr Putna, který vymyslel i lingvistickou hříčku Závodní ovce. Ke slyšení byla i nejnovější píseň Pepa a Radek, která pojednává o bratrech Mašínech, kteří se v padesátých letech prostříleli na západ. „V refrénu se zpívá v dopo i odpo jdou po mně fopo, tedy dopoledne i odpoledne jdou po mně volks policajt, a pokračuje to - dokud jsem živej, tak budu klást odpor, nemám, co do huby a nemám čím střílet, možná do záhuby vede můj výlet,“ přibližuje text písně Petr Putna. Má tedy tato píseň být chvalozpěv na bratry Mašíny? „Ano, já se za to nestydím a jsem rád, že tady byli dva lidi, kteří stříleli komunisty. Dodnes je v Písku spousta komunistů, kteří jsou na městském úřadě, ale já je nebudu střílet, radši o tom napíšu písničku, jak je stříleli Mašínové. V padesátých letech, když se nezastřelil komunista, tak komunista zastřelil tebe. A mně to vadí, protože, dokud komunisti v tomhle městě a státě nevymřou, tak lidi budou pořád podělaný,“ říká Petr Putna.

Repertoár večera okořenily písně, kterými muzikanti vzdávají hold osobnostem- pošumavskému literátovi Karlu Klostermanovi a exprezidentovi a dramatikovi Václavu Havlovi.  „Píseň Václav Havel vznikla tak, že můj bratr (pozn. Martin C. Putna – literární kritik a publicista), dělá ředitele knihovny Václava Havla, a když připravoval výstavu Václav Havel v kostce, která shrnovala jeho život a dílo, tak mě požádal, abych o tom napsal píseň. Tu jsem nahrál a beat do toho naprskal En.dru, což je nejlepší beatboxer v Čechách a člen kapely Maco Maco, která se proslavila na televizi Prima v soutěži Česko-Slovensko má talent. Spolu jsme pak ještě udělali píseň Solisko, která byla napsána ke knize Jánošíci s těžkou hlavou (pozn. tu vydalo písecké nakladatelství 65.pole),“ upřesňuje Petr Putna.

Skladba Karel Klosterman zase pojednává o jeho cestě z Písku, kde studoval na gymnáziu, do Kašperských hor za rodiči, a je z velké části rapovaná. Klosterman vyrazil 23. prosince ve čtyři hodiny odpoledne a v Kašperských horách byl v deset hodin dopoledne na Vánoce. „My jsme se s kamarádem Milanem Starým rozhodli, že se to pokusíme ověřit a vyzkoušeli jsme to. Trasa byla Písek, Kestřany, Strakonice, Katovice, Volenice, Soběšice a Kašperské hory. A pak jsem o tom napsal píseň,“ říká Petr Putna. Celý pochod nafotili a zjistili, že nezávisle na nich šli stejnou trasu, ale v létě, Václav Kinský, který fotil, a Petr Hilský, který maloval skicy. Všichni se pak podíleli na společné výstavě.

Z píseckých scén hrají Závodní ovce nejraději v Pí local klubu a v baru U Vavřiny. Rádi mají i Divadlo Pod čarou a těší se, až si zahrají v nově otevřené divadelní kavárně. Nejčastěji ale skupina vystupuje v Praze v klubech Kaštan, Rockcafe, Akropole nebo Vagon a za svou takřka domovskou scénu považují Starou pekárnu v Brně. Na svou jedinou desku Nejkrásnější věk se Ovcím podařilo sehnat mecenáše, o nové ale neuvažují. „Myslím si, že doba tak pokročila, že už nechceme vydávat cédéčko. Vidím to tak, že si budeme nahrávat písničky a rovnou je dávat na web. Dali jsme se na homerecording, takže písně budeme nahrávat doma. Ve světě to dělají už všichni,“ říká Petr Putna. Podle slov muzikantů prý skoro nezkoušejí. „Zjistili jsme, že improvizace je cesta k jádru hudby. Písničky upravujeme až přímo na pódiu,“ přibližuje kapelní alchymii kytarista a zpěvák Jan Wdowyczyn. „My čím méně zkoušíme, tím lépe hrajeme,“ uzavírá Petr Putna.


54 názorů

komedie
18. 02. 2011
Dát tip
mají na badzone.cz profil

"ovce" v uvozovkách jako oni jako kapela, nikoliv ovce jako zvířata .. tedy s měkkým i

komedie
11. 02. 2011
Dát tip
ne - masér! :)

romale
11. 02. 2011
Dát tip
stejně nejlepší song je sádlo;)

komedie
11. 02. 2011
Dát tip
vím,že to tak úplně nesouvisí,ale mám z toho, že to tu vidím radost, tak jsem to chtěla říct..:)

komedie
11. 02. 2011
Dát tip
dělám s nima akci, takže jo :) parádní kapela...navíc jako pořadatel můžu říct, že se s nimi k tomu všemu ještě báječně jedná

tak takovouto diskuzi jsem opravdu nečekal, díky za ni, I "ovce" by asi koukali

romale
11. 02. 2011
Dát tip
Květoň: "--- je lepší v článcích neuvádět osobní postoje respondentů k citlivým, často kontroverzním tématům." Proč? Vždyť je to mnohdy právě naopak žádoucí. A určité žánry umožňují autorovi, aby se k těmto postojům vymezil. V tomhle článku info o Mašínech není zásadní, ale proč to jako zajímavost opomínat...

Muamarek
03. 02. 2011
Dát tip
Že by Dynastie? :-))

Marku, hodně bych se nasmál, kdyby se presidentem v roce 2013 stal Václav Klaus. Junior :o)

Muamarek
03. 02. 2011
Dát tip
Ještě, nemůžu si pomoct, ale když někdo o něčem rozhoduje, neměl by mít informace na bázi někoho, kdo se považuje za egyptologa po shlédnutí Kleopatry. Osobně si myslím, že lidé, co se režimu vzepřeli (a nemám tím na mysli svévolné hrátky na zbojníky), by měli mít ve společnosti uznání a ne být zapomenuti s kůrkou chleba... Ale neměl by vzniknout paskvil, kdy dojde k novému kádrování, kdo si zaslouží být odbojářem a kdo by měl dostat opět přes papulu: http://www.zakonotretimodboji.cz/ P. S. Osobně se děsím, že by se przidentem republiky stal P. S. Marek

Muamarek
02. 02. 2011
Dát tip
Právě že jich je jak nas...

Zbora
02. 02. 2011
Dát tip
A není v oficiální politice (nebo jak se těm lobbystickým skupinám teď souhrnně říká) zdaleka sám, žeano...

Muamarek
02. 02. 2011
Dát tip
Zbora: Bohužel si vítěz často neuvědomuje, že čím více se opájí vítězstvím a lakuje vše jen na svou stranu, tím více prohrává... Apropos - ani mě tak neznepokojují potulní "romanticky ladění" bardi, jimž prostě nějaké to násilí imponuje, jako "sečtělý a s historií obeznámený" kandidát na prezidenta (P. S. - jeho iniciály, ne post scriptum), který si vyznamenání činů Mašínů vytkl za cíl (má je za partyzány a jejich oběti jsou holt třísky, když se kácí les)... Nikdy není dobře, když si někdo prosadí svou navzdory faktům a silné části veřejného mínění... Marek

Zbora
02. 02. 2011
Dát tip
Tady se nádherně ukazuje, že historii píší vítězové, mezi něž Mašínové patří.

Zbora
02. 02. 2011
Dát tip
Marku, to jistě.

Zbora
02. 02. 2011
Dát tip
Spousta národů má za své hrdiny vrahy, zloděje a expanzivní válečníky o nichž si vytváří romantické legendy. Češi měli doposud jako hrdiny pouze samé nemastné neslané intelektuály. Jsem rád, že se to koněčně mění a i my už dokazujeme, že jsme ve svém smýšlení světoví :(

Muamarek
02. 02. 2011
Dát tip
Zbora: Jsem rád jednomu. Že se aspoň o tom mluví a že se jednotlivá fakta rozebírají... Spalo to příliš dlouho a natírá se buď načerno, nebo na bílo, to není nikdy dobré... Marek

Zbora
02. 02. 2011
Dát tip
Jsem za tu kauzu mašínů celkem rád. Od té doby se významně rozšířil seznam lidí, u nich vím, že si na ně mám dát dobrý pozor. Jinak podepisuju všechno, co napsal Muamarek.

těša: to nezní špatně, skvělý postřeh:)))

těša
22. 01. 2011
Dát tip
a větší nápad by měl titulek závodní ovce jsou hrdinové pro bratry mašíny:)

těša: díky za postřeh

těša
19. 01. 2011
Dát tip
ten druhej odstavec by chtěl podle mě zašít někam dozadu, takhle devastuje linii sdělení (koncert-styl-roztančili-playlist a tak dál). jinak to plyne dobře, jenom mě trochu zarazila úvodní formulace (hostila, domácí - to je spíš k fotbalu, o kapele jsem to použít neviděl). a jestli to má být recenze koncertu, pripadá mi tam moc silnej důraz na zmíněné tři písničky a okolní záležitosti (výstava o havlovi, cesta do kašperek...) - a pokud jde spíš o kapelu než koncert, asi by to chtělo nestavět článek podle večera. /a "písně okořenilY" na začátku čtvrtého odstavce/

Muamarek: článek na rozhlas.cz jsem si přečetl, je dobrý, vyvážený a můj názor na to je obdobný Květoň: rozumím tomu a očekávám rozporuplné reakce, právě proto jsem to nechal jako citaci, ne jako můj postoj a názor

moorgaan
18. 01. 2011
Dát tip
ach ty po hádky o Mašínech.. ..což takhle pohádky o Mašínkách :-)

Muamarek
18. 01. 2011
Dát tip
Godfrey: Na to nemůže odpovědět nikdo, protože to je co by kdyby, ale vyloučit to nejde. Čteš-li o průběhu války, pak porážka Hitlera nebyla vůbec snadná a samozřejmá, a kdyby (už je tu zas to kdyby) neudělal pár pro sebe fatálních chyb, vše by vypadalo jinak... Já jen tvrdím, že být Heydrich vůdcem, byla by to pro svět velmi nebezpečná konstelace - a jak vidno, tato situace nastat neměla...

Godfrey
18. 01. 2011
Dát tip
Muamarek: Je mi líto, ale z toho nijak nevyplývá, že by ty ambice naplnil dříve, než by bylo pro nacistické Německo pozdě. Na to jsem se ptal a na to jsi neodpověděl.

Muamarek
18. 01. 2011
Dát tip
Godfrey: Když budeš číst literaturu k tomuto tématu, dočteš se, že Heydrich tyhle ambice měl - a hlavně, narozdíl od Hitlera to byl chladně kalkulující mozek, co by začal likvidací chaosu v ozbrojených složkách (Wehrmacht, Gestapo, atp.), Marek

Muamarek
18. 01. 2011
Dát tip
Ještě, jak jsi psal Petře, že o všech okolnostech činnosti bratrů M. nevíš, doporučuje tenhle článek: http://www.rozhlas.cz/komentare/portal/_zprava/769403?hodnoceni=1 A Kačorovu knihu Svědomí hrdinů, kde autor operuje s fakty, jež jsou k dispozici... V celým tragickým příběhu je nejtragičtější postavou strýc Novák, dovíš se, když si přečteš tu Kačorovu knížku, jaký to byl partyzán, jaký komunista a jakou roli mohl hrát v příbězích neobyčejného hrdinství... Jinak recenzi máš postavenou dobře, zaujme... Marek

Jenom jsem chtěl naznačit, že je lepší v článcích neuvádět osobní postoje respondentů k citlivým, často kontroverzním tématům. I když to bude jenom citace, bitý bude tak jako tak autor článku.

Honzyk
17. 01. 2011
Dát tip
..ja, prisim, hodnotil text, ne bratry mASINY, do kzerych mi je , pardon, hovno...a nesnasim je uz pro jejoch "pporevpůlucni aroganciů, i tu jejich prepajcovanou segru....ja mam tad tru kapelu a texst se mi libbil, cele..

Godfrey
17. 01. 2011
Dát tip
Muamarek: Ono víc lidí, než ten, který to vedl, by bylo s to vyhrát. Ale jak jsi došel k tomu, že by se Heydrich, pokud by přežil, stal vůdcem?

Muamarek
17. 01. 2011
Dát tip
Godfrey: Nemám rád v historii "kdyby", ale Heydrich jako vůdce by byl schopen válku vyhrát...

Godfrey
17. 01. 2011
Dát tip
Muamarek: To je teda pěkná kravina. Atentát na Heydricha se na výsledku války NIJAK neprojevil. Jediným jeho výsledkem bylo vystupňování teroru a represí z nacistické strany.

díky za reakce, tušil jsem to, že tohle kontroverzní téma, které Závodní ovce znovu otevírají svou písní Pepa a Radek vzbudí silné emoce, mně samotnému jejich způsob odboje není vlastní... a ani bych ho snad odbojem nenazýval, chtěli utéct z totality - ano, to schvaluji, u použití násilí zase až tak přesvědčený nejsem, a těžko říct, jestli byli všechna zabití nezbytně nutná.... ad Květoň: moc tvému příspěvku nerozumím...

Muamarek
17. 01. 2011
Dát tip
Godfrey: Lidice a Ležáky jsou výsledkem nacistické zvůle - a nebýt "Gapčíkovců", mohl tak dopadnout celý náš stát - projekty na to byly...

Godfrey
17. 01. 2011
Dát tip
Gapčíkovci přímo zavinili vypálení Lidic a Ležáků. To se s mašínovci nedá srovnávat. Jejich "zločiny" se příliš nafukují.

Muamarek
17. 01. 2011
Dát tip
Ale Británie ano...

ČSR ve válce s Německem nebylo.

Muamarek
17. 01. 2011
Dát tip
Gabčíkovci byli zaštítěni exilovou vládou a byly tu jasné konexe na zahraniční odboj. A byla válka. A atentát byl zaměřen na osobu říšského protektora, který kdyby udělal "pořádek" ve svých ozbrojených složkách, tak by už žádná ČR nejspíš neexistovala... Rozhodně nepicli pana Vonáska z Dolní Horní, aby mu sebrali pár tisícovek a koupili si koloběžku... A pak, má-li se proti diktatuře bojovat se zbraní v ruce, byla by předválečná (ale i poválečná, třeba Francova) Evropa stále v krvi (před druhou světovou válkou to tu kromě Masarykovy republiky byla skoro samá diktatura, Polsko, Maďarsko, atd.). Velmi krvavou diktaturou byla také ta Pinochettova (symbolem jeho vražd je třeba zpěvák Yarra) - a na tu se v médiích spíš pějí ódy... Tam vidím dvojí metr. Ale chápu, že kdo chce vrahy vyznamenati, hrdinství si vždy najde (i tam, kde žádný masivnější ozbrojený odboj nebyl)...

Tady, narozdíl od novin, podle diskuse aspoň poznáš, jakých chyb by se novinář neměl dopouštět.

Každý, kdo glorifikuje vraždění, a to z JAKÝCHKOLIV pohnutek, je primitivní hovado!!! PS: Pro případné oponenty raději hned uvádím, že vražda není totéž, co zabití...

aha. A Gabčíkovci dávali nějaké prohlášení do médií? Jasně, kulhající srovnání...

Muamarek
17. 01. 2011
Dát tip
Aleši: Válečný stav nebyl - a hlavně - oni žádný oficiální boj nevyhlásili. Žádná skupina, žádné prohlášení do médií, žádné hrdinství. Jen hnusné vraždy, za něž má demokratická společnost většinou vysoké tresty (kromě té naší, tady se moc život nepovažuje)...

ve válečném stavu (a komunistický režim byla vojenská diktatura) je násilí legitimní.

Muamarek
17. 01. 2011
Dát tip
Veřejné vybízení k násilí a schvalování náslilí zavání trestným činem. Kdo opěvuje vraždění civilistů (Rošický žádný komunista nebyl, a i kdyby členství ve straně měl, neopravňuje to nikoho k jeho bestiální vraždě). Oběti vrahů si jejich adoraci nezaslouží... Marek

Honzyk
16. 01. 2011
Dát tip
**

katugiro
16. 01. 2011
Dát tip
pěkný text. poslechnu si. *

Karenin
16. 01. 2011
Dát tip
jo, Závodní ovce, parádní kapela, málokdo dnes hraje písně s tak trefnými, vtipnými a inteligentními texty navíc často s historickým odkazem...díky za recenzi, opět ve mě pozvedla touhu zajít na ně někdy na živo...a na toho Pepu a Radka jsem dost zvědavej:D)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru