Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kateřina, Arnošt

24. 01. 2011
33
44
5626
Autor
Zbora


Kateřina

Nakonec jsem v Osvětimi dostala lepší šaty
jela do Dachau
kde mi dali sbíječku

Neumím spočítat
kolik hodin jsem vůbec strávila ve vlaku
scházel mi spánek

Ve čtrnácti letech jsem se pak
jediná z rodiny
vrátila do vsi

Nikdo mě nepoznal

Když se mě pak lidé ptali
kde mám rodiče
tvrdila jsem
že nemám rodiče
že jsem spadla
s deštěm z nebe





Arnošt

V knize esejů
A. Lustiga
černým, nesmlouvavě silným fixem
odstřelené věty
a celé odstavce

V rázem zpochybněném bezpečí knihovny
ordinérní závan ze zvířecí tlamy


 


44 názorů

Gora
20. 08. 2018
Dát tip

Kdo nezkusí, netuší, jak je to těžké...stokrát, tisíckrát zbásněné...

Líbí :-)


Kuchot
13. 02. 2011
Dát tip
trochu rozporuplný, ta první ještě jo v tom smyslu, že sice ani jedné nechybí provedení, ale ta druhá už je fakt nesčetněomletá

Miroslawek
09. 02. 2011
Dát tip
připomínat by se to mělo, ale asi není dobré z toho těžit... a to jakkoli

Zbora
09. 02. 2011
Dát tip
...a jeho argumentace jsou bohužel do značné míry opodstatněné. I když smysl umístění odkazu mi tady celkem uniká. Nemyslim si, že by se to z jakéhokoli důvodu mělo přestat připomínat, zároveň si ovšem taky nemyslim, že by se z toho měl dělat cirkus a že by si čtvrtá generace Němců měla stále nést kolektivní vinu.

Miroslawek
09. 02. 2011
Dát tip
úplně by mi stačila druhá část (Arnošt)

Miroslawek
09. 02. 2011
Dát tip
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFmysl_holocaustu

neroušek
28. 01. 2011
Dát tip
Co vadí nerouškovi je neopravdovost....báseň Kateřina je formálně napsaná dobře,ale zdá se mi,že z toho nic nejde-ani hrůza,ani jakékoliv sdělení,jakoby z toho bylo cítit,že autor popisuje jev pouze od stolu........báseň Arnošt je pak jen plané moralizování.Ovšem básnická snaha je sympatická.*******

...ok...ze sa netykal zidov samozrejme viem...

Zbora
26. 01. 2011
Dát tip
Aššurballit: Ok, jasně. Jenže já nechci psát o Židech, nýbrž o jistých trendech v současné společnosti. Mimochodem holocaust se netýkal zdaleka jen Židů.

médea
25. 01. 2011
Dát tip
*

...iste...to nepopieram a sam to priznavam... ...co sa tyka invektivy...tak ozaj nemam chut utocit...len som pomenoval nieco co mi na /sucasnom?/ umeni ako takom vadi a prave to som nasiel v tvojom texte....to je cele... ...co sa tyka otazky kolika sa tykala...to je prave ono....je samozrejme ze vacsiny...ale predsa antisemitizmus a utlak zidov nebol len otazkou tretej rise...rovnako ako by bola mozno potom na mieste z tohto pohladu otazka kolkych sa dotkla druha svetova vojna...holocaust...co bolo potom?... ...presne z tohto dovodu co popisujes je pre mna vyber holocaustu ako prva volba...ked chcem pisat o zidoch....

Zbora
25. 01. 2011
Dát tip
Ano, je to určitý klíč, to máš pravdu. O tom jestli je něco přijatelně citově zabarvené, nebo už příliš... Možná je text pro Tebe tak výrazně citově zabarvený, protože jsi k tomu tak naučený. Ta citová zabarvenost je tady podmíněna znalostí. Bez ní by neexistovala. Jinak k Tvé poslední ivektivě...no, zkus si odpovědět sám na to, kolika Židů se týkají problémy v Izraeli, kolika se týkají problémy s americkou ekonomikou, kolika se týká umění a věda a pak, kolika se týkala třetí říše? Jestli chceš zevšeobecňovat, můžeš pouze u jednoho z těch termínů. Hádej, který to je.

...okej...stiahol som si ten koment cisto na seba...v kontexte druhej je samozrejme relavantny... ...rozmyslam preco vobec tam bolo treba davat potom k tomu...ked podla toho co pises /moj dojem/ je len akymsi klucom k druhemu textu.... ...neviem ci staci dat prec citovo zafarbene slova....lebo ta basen/otisk...z mojho pohladu dost vyrazne citovo zafarbeny je...hlavne teda zaver... ...problem mam ako som pisal uz od zaciatku s prvym textom a ze sa pojem zidovstvo spaja takmer vyhradne s holcaustom....hm....

Zbora
25. 01. 2011
Dát tip
Nicolet: to je super, jak ty všechno víš. Ašurballite, co je pro tuto diskusi irelevantního na tom, že jsem našel něčí rukou vyšrtané ideologicky se nehodící odstavce v knize, která je majetkem Městské knihovny a tuto holou skutečnost popsal? Jistěže jsem k oběma textům přistupoval s jistým autorským zaujetím. Tomu se nikdo nevyhne. Jsem si vědom, že by bylo zavádějící, abych o tématu psal z bezprostředního pohledu, i když i to samozřejmě lze - naopak jsem čekal, že sem přiběhnou čtenáři, kteří si budou potřebovat zakřičet, takže jsem s prvním textu udělal pouze to, že jsem jej vlastně jen převedl z mluveného záznamu do psaného a vyházel přílišně citově zabarvená slova. Druhý text pak vůbec o holocaustu samotném není. S čím máš tedy opravdu problém?

Nicollette
24. 01. 2011
Dát tip
To jsem nepochopila... za a) člověk si nepamatuje každou větu, která v rozhlasu padne a za b) přepis teda čího rozhovoru? Takže ta slova nejsou tvoje? Argument proč si to napsal spojený s popíráním holocaustu je blbost... kvůli tomu si to určitě nepsal...

...doslo mi nieco podobne ale len na zaklade diskusie....podla mna trochu si teraz zlahcil rolu autora...moj nazor je taky ze si do toho vstupil dost vyrazne uz len samotnym vyberom temy...a zasadenim do kontextu... ...co sa tyka europarlamentu...ja som uvazoval v cisto osobnych/sukromnych intenciach....aj ked som to blbo napisal...je mi jasne a viem o ludoch co to popieraju...len mi samotne vytiahnutie toho argumentu prislo v kontexte diskusie irelevantne...

blbjenka
24. 01. 2011
Dát tip
aha - nedochází, tedy nedošlo - jasnovidectvím netrpím :) však v pohodě, ale na tenkým ledu trvám.

Zbora
24. 01. 2011
Dát tip
Blběnka a vlastně i Aššurballit: já nevím, jestli vám dochází, že první text je opravdu jen přepisem (přepisem části jednoho rozhlasového rozhovoru) a jako takový je prostě bez mé autorské invence. Tzn není mým plácáním člověka, co si třeba někde něco přečet, ale je to otisk - a druhým na něj reguju, ale opět jen popsáním jednoho konkrétního zážitku. Právě těm silným emocím jsem se tady snažil vyhnout - zůstat u popisu). Pokud Vlado, nikoho kdo popírá holocaust neznáš, s klidným svědomím Tě můžu odkázat na některé persóny, které dlí v evropském parlamentu.

zbora...osobne nepoznam nikoho kto prehlasuje ze nebol...ani si to nemyslim...skor sa zaoberam myslienkou ci tato tematika nie je "umelecky" zneuzivana v ramci dojenia slz...a zbierania oceneni...ci uz slovnych....alebo inych... ...rozymslam ci keby si takto pisal teraz to mozno pritiahnem za vlasy ale trebars o laske nebol by si v momente zlikovidovany...a tu sa da tema a motivy obhajit niecim ako spolocneskou potrebou varovat....neviem...

blbjenka
24. 01. 2011
Dát tip
v podstatě souhlas s brack a aššur - páč z některých témat jde taková hrůza, že je namístě otázka, kdo vlastně má právo o nich psát (aby to jako nezavánělo zneužíváním silných emocí nebo bohapustým plácáním člověka, co o tom ví jen to, co si přečet) - sice ti věřim, že to myslíš dobře, o tom žádná, ale stejně - prostě příliš tekej led, pardon.

Nicollette
24. 01. 2011
Dát tip
O šoa bych doporučila přečíst jiné věci než zrovna Lustiga :) Lustig je spisovatel, spoustu věcí zkreslí a dokreslí, když to řeknu zkráceně... Ze vzpomínek mě hodně oslovila knížka Hany Posseltové Ledererové: Máma a já - Terezínský deník. Kdo by si chtěl teda vzpomenout :)

Zbora
24. 01. 2011
Dát tip
Nicollette, Ašurballit: díky za postřehy. Tento týden, 27.1. je dnem památky obětí holocaustu, o němž je čím dál coolovější prohlašovat, že nebyl. Jinak tím nesleduju vůbec nic.

Nicollette
24. 01. 2011
Dát tip
Dovolila bych si opravu - píše se terezínského Žida. Vnímám to podobně jako Aššurballit. Jako autor máš právo napsat cokoliv, i to, že tě ovlivnily knihy Arnošta Lustiga. Ale pokud to zahrneš do kontextu holocaustu jako takového, pak je opravdu nasnadě ta otázka - co tím sleduješ?

Norsko 1
24. 01. 2011
Dát tip
Ty mě aspoň bavíš *

Taubla
24. 01. 2011
Dát tip
T*

dadadik
24. 01. 2011
Dát tip
Arnošt se mi líbí moc

...rozmyslam nad tym uz dlhsie...aj v kontexte debaty co sme/ste viedli pod zelinskym...ak si spomenies... ...teda konkretne rozmyslam nad tym ci taketo texty uz svojim naduzivanim nie su skoro az vyprazdnene....okej dachau okej vlak okej osvetim...lenze ked to najdes v kazdej druhej basni ako zakladny motiv zidovskej tematiky tak sa pytas preboha o co tu ide?...co tym basnik sleduje?... ...rozmyslam ci nie je uz cas pozerat na tuto tematiku aj inak ako cez slzy zdimajuce pribehy... ...to len poznamka v rychlosti na okraj...co sa tyka stylu ten mi nepride vobec zly...i ked z nejakho dovodu mi to pripomenulo aglaju hlavne tym zaberom a skoro az detsky snovym pohladom na realitu... ...ta druha mi pride v tomto kontexte zaujimavejsia....i ked to zdoraznenie ze ide o terezniskeho zida...je mozno zbytocne...vzhladom na vseobecne znamu osobnost arnosta lustiga...je to take vodenie citatela za rucicku....pripadne sa mohlo zamlcat a.lustiga...hm...

dadadik
24. 01. 2011
Dát tip
*

baronka
24. 01. 2011
Dát tip
Kateřina je jí akorát T

mne to prijde malo opravdove. jakoze z lidi zdimat soucit z tak okatych skutecnosti. jinak ale napsano sqele. ja vim, zes o ni jakoze cet, ale to jsme vsichni.

Honzyk
24. 01. 2011
Dát tip
**

Háber
21. 01. 2011
Dát tip
zaujímavé *

Makoves
20. 01. 2011
Dát tip
Za 1

hmmm.... rozhodně super! t

Janina6
20. 01. 2011
Dát tip
za Arnošta*

rozhodně zajímavé.t.

Oldjerry
20. 01. 2011
Dát tip
Jedna celistvá metafora - chvilku mi trvalo, než mi to docvaklo... *

Smetiprach
20. 01. 2011
Dát tip
ano, idioti chodí také do knihoven...

MarK.
20. 01. 2011
Dát tip
..Katerina ma dostala - hlavne svim mrholenim! (som jej fanusik:)*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru