Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sekaná dle MKBabyho

13. 05. 2011
4
10
2479
Autor
MKbaby

Není sekaná jako sekaná. Kdo si zvykl v jídelnách přežvykovat ohřátou narůžovělou hmotu plněnou pilinami a ropnými produkty, případně politou sádlem, a tvrdí, že mu tato válečná náhražka chutná, nemusí číst dále. A nebo ať raději čte - a to čistě z osvětových důvodů...

Sekanou někteří jedinci nazývají dělnickou šunkou, stejně tak se tuzemské tekuté dobrotě s plachetnicí přezdívá dělnická whisky. Sekaná dle MKBabyho ovšem dělnickou šunkou není, neb Vás přijde zhruba stejně draho, jako byste pekli svíčkovou... orgasmus je ale zaručen! Předpokladem Vašeho úspěchu ovšem je, že nešetříte na surovinách - zapomeňte na laciné mleté maso ze supermarketu - nutný je obsah hovězího masa, v supermarketech často seženete jen mleté vepřové, které krávu nevidělo...

Připravíme si následující ingredience:

mleté maso (polovina vepřového, polovina hovězího - raději víc hovězího než vepřového)
prorostlá anglická slanina krájená na tenké plátky
1 – 2 syrová vejce
sůl
mletý černý pepř
čubrica (výborné balkánské koření vhodné da jakých koliv mletých mas, hodně, nešetřit)
bazalka (pokud možno čerstvá)
saturejka (pokud možno čerstvá)
máta (pokud možno čerstvá, možno vynechat)
čerstvé žampiony
sádlo
kmín
cibule
česnek
vejce uvařené natvrdo
párky (salám, klobásy…)
nakládané okurky menších rozměrů
sekané kešu ořechy nebo mandle
tvrdý sýr
(strouhanka - pouze jako záchranná brzda)

Očištěné čerstvé žampiony nakrájím na menší kusy (velikost zvolte dle libosti) a osmažím s kmínem na sádle. Mezitím uvařím jedno vejce natvrdo. Osmažím si, pochopitelně opět na sádle, dozlatova cibuli a případně i stroužky česneku nakrájené na tenké plátky. Do mletého masa dám jedno nebo dvě syrová vejce, sůl a koření (hlavně tu čubricu - nebát se dát jí víc!) s bylinkami a prohňácám. Pokud jsem to s vejcem přehnal a směs je příliš patlavá, zachráním to s citem (!) stopovým množstvím strouhanky, pokud jeví sklony k rozsypávání, přidám syrové vejce. Vsypu sekané ořechy nebo mandle, na sádle osmažené žampiony, cibulku a česnek, dále tvrdý sýr nakrájený na kostičky nebo i strouhaný - já mám raději rozteklé kostičky sýra obklopené masem.

Pekáč vyložím plátky anglické slaniny, které jsem ubránil před věčně nenažraným potomkem, a na tuto vrstvu rozložím zhruba polovinu masové směsi. Na ni naskládám párky, vejce vařené natvrdo a kyselé okurky a všechno to pohřbím zbytkem masové směsi. Vysochám z toho šišku, hrobeček či krtinu a tu opět pokladu plátky anglické slaniny tak, aby povrch masa nebylo vidět. Mírně (!) podliji vodou a upeču - nejdříve přikrytou a na posledních cca 20 minut ji odkryji, aly se pěkně opekla i na povrchu.

Při pečení sekanou nepodlévám ani nepřelévám, anglická slanina pouští dostatek šťávy a sekaná je jí krásně prosycená. Po vyjmutí z trouby se na sekanou nevrhnu, i když mám na ni děsnou chuť, ale nechám ji chvilku vychladnout, nakrájím a teprve pak ji perorálně likviduji. Pokud jsem dovnitř špatně rozmístil párky, okurky nebo jiné plnivo, může se šiška v těchto kritických místech rozpadat, na to ale v tu chvíli házím tzv. bobek, protože výsledný produkt nádherně voní a láká k sežrání. Božská chuť je náplastí na tento drobný nedostatek, a tak si to odpustím a nezlobím se na sebe. Jiné sekané se od této chvíle už nikdy ani nedotknu, rozklepaná růžová sojová hmota nabízená v jídelnách a řeznictvích pro mne tímto zážitkem definitivně skončila :)

Dobrou chuť!

 


Technologická poznámka na závěr:
Sekaná drží pohromadě pouze tím syrovým vajíčkem, proto je poměrně křehká. Pokud se směs rozpadá už při formování podkladové vrstvy šišky, vrazím tam ještě jedno. Naše babičky a po nich i maminky dávaly do sekané housku namočenou v mléce a jejich dcery tuto zvyklost slepě převzaly, jak už je tomu v případě výroby pokrmů u našich žen až na čestné výjimky zvykem. Když jsem se ptal manželky, proč tam tu housku cpe, že mně to tam nechutná, odpověděla, že tam ta houska musí být, aby prý sekaná držela pohromadě. MKBabyho sekaná je důkazem, že to není pravda. Jen naše prababičky holt měly hluboko do kapsy a harantů jako smetí, proto bylo nutno něčím relativně levným znásobit objem pokrmu na úkor drahého masa...


10 názorů

Alegna
17. 05. 2011
Dát tip
hmm, áh, úplně to cítím :-)

MKbaby
16. 05. 2011
Dát tip
Algena: A jak krásně voní! :)

Alegna
16. 05. 2011
Dát tip
Hezky uvařené :-)

MKbaby
16. 05. 2011
Dát tip
Děkuji oběma dámám za milá slova, vynasnažím se i dále, přičemž slibuji, že kuchařku z Písmáka neudělám :)

Mňam! Takový popis už je hotové literární dílo :)))*

avox
15. 05. 2011
Dát tip
literaturu faktu, zejména převráceného, mám ráda ještě víc, než různé mleťáky :-))

MKbaby
15. 05. 2011
Dát tip
Přece neošidím své milované chuťové pohárky :)

MKbaby
14. 05. 2011
Dát tip
No jo, roztrh se sice pytel, jenže ono více lidí má rádo dobré papání :) Neboj se, nebude to tu samý recept, bude i literatůra. Třeba literatura převráceného faktu :) Ti Ď.!

avox
14. 05. 2011
Dát tip
mleté maso jsem přinesla od řezníka jedinkrát v životě, na druhý den jsem si šla koupit mlýnek na maso, takže vím, o čem mluvíš. Housku tam nedávám a kyselé okurky obvykle taky ne, ale můžu to někdy zkusit. Ráda si tipnu, ale doufám, že se z písmáka nestane nová on-line kuchařka, nějak se s těmi rodinnými recepty roztrh pytel :-)) */

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru