Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rituál

30. 06. 2011
4
11
2135
Autor
Gerrhen

 

 

Nad klášterem proletěl pták. V rychlosti jeho letu nebylo možné určit který. Mladá adeptka seděla před vstupními dveřmi a čekala na východ slunce, který se pojil s první společnou modlitbou. 
   Mezerou mezi křídly dveří k ní přiletěl posvátný chlad. Pochopila. Když vešla, v šeru za oltářem spatřila kněze, který měnil vyhořelé svíce. Věděla, že i přes svou zaneprázdněnost si je přesně vědom, kde adeptka stojí. Nerušila ho. Oba si užívali ranního klidu klášterní lodi. Za pár hodin bude šumět hábity sester, křídly holubů a šepotem poutníků.
   „Dnes vstáváš brzy,“ řekl kněz, aniž by se k ní otočil. V chrámu byla výborná akustika, i přes velkou vzdálenost slyšela jeho tichý hlas zřetelně.
   ‚Otče,‘ chtěla začít, ale nemohla najít správné myšlenky.
   „Pojď. Sedni si ke mě na stupínek.“
   Zvedla obočí a pomalu vykročila.
   „Jen pojď. Bůh nás nesoudí za to, jestli sedíme tam, kde si Vatikán myslí, že bychom neměli.“
   ‚Zdál se mi zvláštní sen. Šla jsem v noci opuštěnou cestou. Stěží jsem držela směr, párkrát jsem málem sešla z cesty anebo jsem se chtěla vrátit. Vytrvala jsem a došla k bráně nenámého hradu. Tehdy začalo svítat a když jsem vešla, vládl již den. Hradní nádvoří bylo plné lidí. Nevšímali si mě. Prošla jsem dvěma vnitřními branami a došla jsem k hradnímu paláci. Byl krásný, majestátně se tyčil k obloze a já věděla, že z nejvyšší věže je vidět do širého okolí. Přestože nádvoří tepalo čilým životem, palác tížila prázdnota. Procházela jsem místnostmi, které byly zdobeny hustými koberci, vybraným nábytkem, trofejemi, zbraněmi a obrazy v živých barvách. Nakonec jsem došla do trůnního sálu, kde stály tři trůny.  A ve vzdáleném rohu byla malá židlička, na které se v otrhaných šatech krčila dívka. Když jsem k ní přišla, pohlédla na mě. Byla špinavá, pohublá, ale stejně jsem ji poznala. V tom rohu, utrápená hladem a žalem jsem seděla já.‘
   Kněz umístil poslední svíčku, až poté se k ní otočil. 
   „Tím se netrap. Podoby našich snů mají mnoho příčin a mnoho výkladů. Naštěstí v tom tvém není žádné zlé znamení, nemáš se tedy čeho bát.“
   ‚Ani toho, že jsem se našla v takovém stavu na hradě, který překypoval bohatstvím?‘
   „Chudoba je naším cílem. Tudíž to považuji za dobré znamení. Odolala jsi tam, kde přebývá hříšné bohatství, kde se zřekli Boha a modlí se k mincím.“
   ‚Ale otče…‘
   „Nepřemýšlej nad pomíjivostmi, mé dítě,“ zarazil ji rázně kněz. „Jdi a vyhledej otce Jana. Řekni mu, že mne naléhavé povinnosti odvedly od ranní modlitby.“

„Jeď a nikde nezastavuj. Doruč králi tento dopis a počkej na odpověď. Vrať se do zítřejšího soumraku.“
   „Jistě, otče.“

‚Stejný sen se mi vrátil i tuto noc. Stejný až na to, že jsem seděla nejen na židli v rohu, ale také na jednom z trůnů. Na tom trůnu jsem byla oblečená v honosných šatech s hlavou hrdě vztyčenou.‘
   Kněz seděl ve své cele za dlouhým stolem a psal do tlusté knihy znaky, kterým nerozuměla. Když domluvila, odložil pero a dlouze přemýšlel.
   „Dnes se nezúčastníš žádných modliteb. Zajdi si do zahrady a jez plodů z našich stromů. Využij den volna. Večer se umyj a obleč se do bílé róby. Potom mě počkej ve své cele.

Při západu slunce před dveřmi kláštera zařehtal kůň. Chvíli nato hlavní lodí zadunělo klepadlo. 
   Posel čekal dlouho. Poté dveře zarachotily a otevřely se. Natáhl ruku ze zprávou.
   Kněz ji nedočkavě otevřel a přečetl krátkou zprávu. Zamračil se a pohrdavě odfrkl.
   Poté sáhl do měšce, vložil chlapci do dlaně pár mincí a beze slova za sebou zavřel. Klášter opět utonul v zlověstném tichu.

„Vrací se?“ podivil se hospodský, když přinesl ke stolu další rundu. „Neskutečná škola. Je to šikovné děvče, o svátcích byla neocenitelnou pomocí. Nikdy jsem jí nemusel nic říkat, všechno udělala dřív, než jsem jí to stačil říct.“
   „To jenom potvrzuje občasné řeči, že umí číst myšlenky,“ uchechtl se jeden z hostů.
   „Jdi k čertu s těma kacířskýma myšlenkama,“ ohradil se na něj chlapec, který před chvílí přišel s mincemi z kláštera. „Kdyby uměla číst myšlenky, zdobil by její tvář ruměnec pokaždé, kdy se naše pohledy potkaly. Spíš mě zaráží, že i návrat obyčejné holky z kláštera musí schválit král.“
   „Zaráží nezaráží, raději o tom víc nemluv,“ ukončil jejich diskuzi hostinský. „Nikdy nevíš, kdo poslouchá, žes králi nahlídal přes rameno při psaní zprávy.“

Panovala už hluboká noc, když se dveře cely otevřely. Postavila se. Její krása zahalená v bílých šatech a hluboké modré oči křiklavě kontrastovaly s jeho černým rouchem.
   „Pojď dítě. Je čas.“
   Vedl ji k oltáři v malé vnitřní zahradě. Desítky svíček vrhaly na stěny a klenbu děsivé stíny. Ticho hučelo v uších. Čtyři postavy u oltáře nehybně stály a vyčkávaly.
   Kněz pokynul směrem k oltáři. Dívka bázlivě vykročila. Sedla si, ale cítila, jak čekají, až i lehne. Poslechla.
   Zatímco ji přivazovali, kněz jí vložil do úst kostičku cukru napuštěnou výtahem z bylin. Ze začátku chutnala sladce, po chvíli však zhořkla. 
   Čtyři postavy se přesunuly ke každé straně oltáře a znehybněly jako sloupy, kněz začal ze své knihy číst v neznámém jazyce. 
   Zvedl se vítr. ‚Odkud?‘ problesklo dívce hlavou. ‚Jsme uvězněni mezi čtyřmi stěnami.‘
   Brzy se z každé postavy začala zvedat spirála světla. Světelné pásy stoupaly a proplétaly se, až se nad oltářem spojily. Kněz dočetl. Zvedl dýku, přišel k oltáři a špičkou jí rozřízl šaty a kůži na hrudní kosti. Dívka chtěla vykřiknout, ale nemohla. Nikdy ze sebe nedokázala vydat ani vzdech. 
   Po tvářích se jí kutálely slzy, bílá látka rudla. Otočila hlavu. Člověk, kterého znala jako soucitného starce a kterému bezvýhradně důvěřovala, tam nyní stál chladný jako klášterní zeď. 
   Ze spojení spirál k ní sjelo světelné kopí a probodlo ji. Každičkou částí těla se prohlana ostrá bolest.
   Tentokrát vykřikla.
   Z klášterní střechy se vzneslo hejno holubů.

 


11 názorů

alcap on e
10. 01. 2013
Dát tip

dobré-tip


"Přestože si stojím za tím, že čtenáři by mělo být dáno určitého prostoru pro své závěry a úvahy, když se tohoto záměru přežene, povídka ztrácí nutnou celistvost." Ano, s tím souhlasím. Je to otázka správné míry a vyváženosti. Pokud budeč upravovat a upravíš, ráda si přečtu znovu. Tak aŤ se daří-

Gerrhen
04. 07. 2011
Dát tip
Určitě jsem pochopil, že jsi kritiky psala jako kritik, ne jako hnidopich :) Přestože si stojím za tím, že čtenáři by mělo být dáno určitého prostoru pro své závěry a úvahy, když se tohoto záměru přežene, povídka ztrácí nutnou celistvost. Zkusím nad tím ještě sednout a upravit povídku podle tvých postřehů, za které děkuji

Mám ještě jednu výhradu k reáliím: Vatikán jako takový vznikl 1929, tedy, pokud je příběh ze starší doby, pravděpodobně by kněz použil jiný název. Ale naavzdory všem předešlým výhradám bych chtěla zdůraznit tohle od SUVR: "Piš dál - vyjadřovací schopnosti máš." Myslím si to taky. Píšeš dobře, zaujmeš. A to je základ, ostatní se dá vypilovat... A moje výhrady Ti měly poskytnout zpětnou vazbu od čtenáře, nikoliv text strhat, doufám, že to bylo jasné.... Hodně zdaru.

Pokud stojíš pouze o úzký okruh čtenářů, který znají ten konkrétní klášter a jeho historii, je to Tvé plné právo. Potom se ale jeví trochu zbytečnou žádost o hlubší kritiku, zvláště pokud na zpětnou vazbu o málo faktech reaguješ zmínkou o svátečním talíři :-) Opravdu bylo ve středověku běžné, že jeptišky pomáhaly v hospodě? A rituál černé magie se pozná z čeho? Z holubů, svící (které se vyskytují i v spořádaných křesťanských chrámech) nebo ze zmínky o půstu (ovocná dieta? No nic. Hodně štěstí ve psaní a spokojené zasvěcené čtenáře přeju :-)

Gerrhen
03. 07. 2011
Dát tip
Takže, zkusím objasnit všechny otázky. Klášter není vymyšlení, jeho polorozpadlá budova stále stojí za Brnem. Podle pramenů z venku vypadal jako spořádaný klášter, ale uvnitř se prováděly rituály černé magie. Adeptka s hostinským souvisí tak, že o církevních svátcích chodívala do hospody vypomáhat. To bylo v textu napsáno. Proč byl klášter smíšený nemám tušení. Dopis králi proto, že dívka byla v klášteře vychovávána od útlého dětství, ale nevěděla o své "modré krvi". První sen vykresluje dívku a její situaci v klášteře, druhý již kontrast se skutečnou princeznou, kterou by měla být. Když král zjistil, že si začíná uvědomovat, kým doopravdy je, poslal dopis o jejím propuštění, ale kněz ji potřeboval pro svůj rituál, který by se udál dřív nebo později. Takže, především děkuji za kritiky. A poté, uznávám, že můj text se může zdát zmatený a neúplný, zvlášť pro někoho, kdo není obeznámen s pozadím církevních svatostánků v temném středověku a který hledá spíš povídky, kde autor čtenářům všechny detaily předkládá jako na svátečním talíři. Leč já raději píšu náznaky, kdy čtenář musí i vnímat a přemýšlet, aby si mohl udělat svůj závěr.

Není mi jasné, jestli má jít o kompletně fantazijní svět se svými vlastními zákonitosmti a pravidly (čemuž nasvědčuje poněkud zvláštní klášter) nebo jen lehce posunutý svět náš. V prvním případě je navíc a nepatřičná zmínka o Vatikánu, protože Vatikán je zcela konrétní záležitost z našeho světa, v druhém případě pak platí v podstatě připomínka SUVR - rituál je v klášteře podivný a nepatřičný. Text vůbec působí dojmem, že si autor spoustu podstatného nechal pro sebe. Jak souvisí adeptka s hostinským - chodila snad v rámci svého pobytu v klášteru pomáhat do hospody? Klášter je smíšený, že jsou v něm sestry i kněží? Proč? A proč vůbec dopis králi, proč má být dívka propuštěna a proč ji místo toho zabijí? Nebo ji nezabili? Jaký je význam rituálu? A co znamenal její sen a proč byl významný? Takový krátký text a tolik otázek a žádá odpověď... Vlastně, něco jsme se zněho dozvěděli. Že existovala dívka a už není, že existoval klášter a asi i hospoda. To je pro mě jako pro čtenáře málo. Tedy shrnuto text je napsán skušně, dokážeš pár slovy navodit atmosféru - ale chtělo by to víc, než jen pár neurčitých nikam nevedoucích útržků informací.

Sebastiana
02. 07. 2011
Dát tip
*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru