Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Patrikovo rozhodnutí - Letní pohádka

Výběr: Danielane
01. 08. 2011
40
73
5698
Autor
Muamarek



 Patrik měl zahradu moc rád. Dokázal tu trávit hodiny, a vůbec se nenudil. Zbožňoval starý klenutý dub s mohutnou korunou, pod níž lehával a pozoroval veverky šplhající po kmeni a přeskakující z větve na větev. Představoval si, že se jedná ve skutečnosti o hrad nějakého mocného černokněžníka, jehož komnaty se ukrývají někde hluboko pod kořeny.
 Nabažil-li se dubového listí a větví, které jako ruce proroka směřovaly k nebi, brouzdal travou podél šípkových keřů, hladil po hlavách kapradí a laskal květy azalek, z nichž včelí dělnice odnášely v bandaskách sladký nektar.
 To srpnové ráno si lehl na deku pod starou jabloň a s údivem shledal, že mezi řadou ještě malých a zelených podzimních jablek vyčnívá jedno velké, žlutočervené. Třpytilo se jako zlatý klenot posázený rubíny.
 Než si stačil uvědomit, co se děje, jablko se zachvělo a spadlo mu rovnou do klína. Spíše se lekl, než že by mu něco udělalo, i když dopadlo z pěkné výšky a něco také vážilo. Úlek ovšem brzy odezněl a Patrik si neobyčejný plod zvědavě prohlížel. Ani si nevšiml, že se před ním zčista jasna objevily tři ženské postavy, které na něho upírají své pohledy. Už vůbec nemohl tušit, že jde o tři královny, ani, co budou po něm chtít.
 Konečně zvedl hlavu. Seděl, němý, na dece a nemohl ze sebe vypravit slovo. To za něj udělala první z krásek s černými vlnitými vlasy a zelenýma očima.
 „Jsme tři královny různých částí této zahrady. Jsem Mušana a vládnu Kompostovému království, vedle mě jsou Vosana, královna Sadu a Myšana, královna Sklepních stínů. Potřebujeme jablko, co právě držíš v ruce. Každá ti za ně můžeme něco nabídnout, něco, co pro tebe bude hodně znamenat. Druhé dvě si ovšem popudíš a budou stát proti tobě.“
 Patrik si zatím prohlédl všechny tři ženy. Myšana měla slámové vlasy stažené vzadu do culíku a zasněný, až trochu nepřítomný pohled v modrých očích, připomínajících oblohu po ránu. Vosaniny zrzavé vlasy spadaly po její útlý pas a její hnědé oči voněly po skořici.
 „A co když jablko nedám žádné z vás?“
 Konečně promluvil. Říkal si, že to bude asi pouze sen, přitom ale pevně doufal, že nespí. Nechtěl se probudit. Ne teď.
 Jak to dořekl, zabodly se do něho tři nenávistné pohledy.
 „To vůbec nezkoušej. Měl bys nás proti sobě všechny tři, a to by pro tebe nebylo dobré.“
 „A co vás podělit, každá dostane třetinu?“ Patrik si připadal, že vše vyřešil. Stačí si do domu za zahradou, který je celý popnut břečťanem, skočit pro malý nožík.
 Opět promluvila Mušana.
 „To také není dobrý nápad. Nutil bys nás, abychom se dvě spojily proti třetí. Nemohly bychom ti dát nic ze svých darů, sklidil bys jen naši nenávist. Musíš se rozhodnout. Vždyť ještě ani nevíš, co nabízíme.“
 Hlas se jí opět zmírnil a přešel z přísného až rozkazovačného do vemlouvavého něžného tónu.
 „Já jsem královnou much. Nabízím ti odvahu a drzost. S tímto darem prosadíš v životě vše, po čem budeš toužit.“
 Konečně promluvily i další dvě ženy.
 „Já jsem královnou vos. Se mnou získáš moudrost a neučiníš v životě chybný krok.“
„A já jsem, Patriku, vládkyní všech myší. Zajistím, že se rozmnožíš tak, že budeš mocným, každý s tebou bude muset počítat.“
 Patrikovi se v hlavě honilo leccos. Vzpomněl si, jak mu tuhle sýkorka za kus chlebové kůrky čimčarala příběh o jakémsi mladíkovi, co měl také rozhodnout, které mocné ženě dá jablko a jak vše nakonec skončilo válkou a zničeným městem. Nemohl si pouze vzpomenout na žádné jméno.
 Nestál o žádné dary. Zároveň nechtěl, aby měl v těchto třech kráskách své nepřítelkyně. Však mu také daly hned najevo, co by ho stihlo, nedá-li jim to, co chtějí.
 „Odmítneš-li mne“, začala Mušana, „snesou se na tebe houfy much, budeš trpět nemocný, ustrašený někde v koutě.“
 „Zavrhneš-li mne“, doplnila ji Vosana, „budeš se chovat jako blázen. Stále tě bude něco popichovat, budeš nespokojeným a hašteřivým. Budeš prošpikován žihadly roje vos a budeš celý opuchlý.“
 „Otočíš-li se zády ke mně“, zapištěla Myšana, „ocitneš se v hnízdě myší, budou tě hryzat a nebudeš mít co jíst, budeš padat hlady, obě kapsy prokousané. Budeš sám.“
 Patrikovi se z toho všeho točila hlava.
 „Vážené královny, musím si to rozmyslet. Dejte mi čas do zítřka.“
Měl na krajíčku, chtělo se mu brečet, přesto se ovládl. Něco mu říkalo, že teď musí být silným a něco vymyslet. Na zoufalství ještě bude čas.
 Ty tři se na sebe podívaly, pak pokývaly hlavami a jako jeden hlas odvětily: „Dobře, zítra přesně v tuto dobu se tu objevíme, pak ale musíš jedné z nás dát, co ti nepatří. Všechno, co máš vědět, víš, tak si to promysli.“
 Zmizely.
 Kdyby Patrikovi nezbylo v ruce mohutné jablko, jež ho v dlani vysloveně pálilo, nevěřil by, co prožil.
 Brouzdal se zahradou a byl smutný a trápila ho řada věcí. Lze se obejít bez moudrosti? Jak muže být Vosana královnou moudrosti, když se hádá o jablko? To je snad moudré? No jo, ale bude-li dělat samé pošetilosti, bude na tom špatně. Nebo se má vzdát odvahy? Drzý být nechce, ale podřídí-li se každému, bude jen otrokem a takový život také nechce. A zůstat sám? Netouží mít stovky potomků, ale aspoň jednoho by jednou chtěl. Hlavně poznat lásku, ale tu mu Myšana nezaručila.
 Zkrátka, měl v hlavě chaos a ani nepostřehl, že došel k zahradnímu jezírku, obrostlému divokým rákosem.
 Na hladině tančily vodoměrky, potápníci se nadechovali před cestou ke dnu a vosy s mouchami opatrně dosedaly na kameny na břehu, aby se aspoň trochu napily.
 V poklidné hladině se ale odehrávalo i jedno drama. Patrik uviděl, že se přesně uprostřed topí beruška. Slyšel sice divné bzučení: „Co se staráš, ať utone, co je ti po ní, máš teď jiné rozhodování.“
 Ale Patrik se hlasu nepodal. Sebral dlouhý klacík, co se povaloval v trávě a nahnul se nad hladinu. Ještě kousek – a již se mohla beruška konce dřeva zachytit. Vděčně tak učinila. Chvíli zůstala na špičce záchranného předmětu jako přikovaná, pak roztáhla krovky, s díky Patrikovi zamávala a uletěla.
 Patrik pocítil něco velmi hřejivého, neuměl to pojmenovat, ale bylo mu nezvykle dobře, i když nemohl zapomenout na těžkou volbu, kterou bude muset nějak vyřešit.
  Zatím se nad zahradou snesl soumrak, květiny sklopily hlavy a ptáci dozpívali své písně. Patrik šel spát.
 Sotva usnul, probudil ho lehký dotek něčí ruky, jež ho pohladila po rameni.
 Vždyť mají přijít až zítra, zděsil se Patrik, že to jsou ony tři královny, jejichž spor má vyřešit.
 Před ním stála hnědovláska s mandlovýma očima, které celé zářily.
 „Neboj se, Patriku, jsem Sluněna Sedmitečna, královna berušek. O jablko, co máš darovat jedné ze tří královen zahrady, nestojím, ale dáš-li mi ho, bude v dobrých rukách, tedy spíše v krovkách.“ Nádherně se usmála, že Patrika přešel jakýkoli strach.
 „Zachránil jsi jednu z nás, aniž ti cokoli za svou záchranu nabídla. Přesto jsi něco získal, viď?“
 Patrik si vzpomněl na nádherný pocit, jenž se ho u jezírka po záchraně berušky zmocnil.
 „Budu-li mít jablko sváru já, ty tři budou stát při sobě a nepoperou se. Bylo by zlé, aby moudrost, plodnost a odvaha stály proti sobě. Moc dobrého by z toho nepovstalo. Takto budou útočit jen na mě, ale nemohou mi nic udělat.“
 „A ty jsi královnou čeho?“
 „Já jsem královnou listů a stébel a dám ti štěstí. Ty tři ti budou házet klacky pod nohy, ale proti štěstí toho mnoho nezmohou. Nebudeš mít třeba velký rod, nebudeš v čele dobrodružných výprav a ne vše, co uděláš, bude moudré, ale uděláš takové kroky, jež ti dopomohou ke štěstí, a to se cení.“
 Patrik jí podal jablko. „Chci, abys ho měla ty.“
 „Díky, Patriku, nebudeš litovat.“ Něžně ho políbila do vlasů a zmizela.
 V tom okamžiku se před ním zjevily tři rozzuřené dámy.
 „Budeš mít víc štěstí než rozumu“, sykla Vosana.
 „Tvoje jediné štěstí bude, potkáš-li opravdovou lásku, jinak budeš sám a sám“, vypískla Myšana.
 „Budeš se krčit v koutě, ale se štěstím z každé patálie vyvázneš“, zabzučela Mušana.
 Patrik přesto cítil, že jejich vztek na něho vůbec nepůsobí – a ony to vědí. Rozplynuly se do vteřiny. Slyšel jen staré kyvadlové hodiny, jak posunují vzduch z místa na místo a oddechují úlevou. Konečně mohl usnout, aniž ho cokoli tížilo. Těšil se, až ráno pozdraví mohutný dub a bude hrát s běláskem na schovávanou. A na podzim, to se s chutí zakousne do červenofialových jablek. Vzpomene-li si na Mušanu, Myšanu či Vosanu, jablko mu dozajista v ústech nezhořkne…


73 názorů

Muamarek
28. 01. 2016
Dát tip

Markel: To mám velikou radost, díky :-)))


Markel
28. 01. 2016
Dát tip

já jsem pohádková, doma se mi smějí, neb jsem již důchodkyně, moc líbila *


Muamarek
28. 02. 2013
Dát tip

Dík moc za zastávku a komentář, Davide,

 

 měj se,

 

 Marek


Muamarek
06. 04. 2012
Dát tip
Díky :-))

Zuzulinka
06. 04. 2012
Dát tip
Tobě taky, krásné svátky jara:)

nostalgik
06. 04. 2012
Dát tip
Taky bych nevěděl jak se rozhodnout, naštěstí je tu moudrá pohádka... :o)

baronka
06. 04. 2012
Dát tip
I já ti přeji pěkné Velikonoce a piš piš piš

Muamarek
06. 04. 2012
Dát tip
Přeji Vám všem krásné prožití velikonočních svátků, mějte se pěkně, Marek

Zuzulinka
02. 02. 2012
Dát tip
Marku, mám kamarádky dobré lobistky:)...ví, že mám pohádky ráda. Pěkný den. Zuzana

Muamarek
02. 02. 2012
Dát tip
Díky, Zuzulinko, za zastavení a komentář, jsem moc rád, že sis tu našla, měj se, Marek

Zuzulinka
02. 02. 2012
Dát tip
Krásná pohádka Marku, Mušana, Vosana a Myšany - to mě hodně pobavilo:)nebo "Sluněna Sedmitečna" pak taky některé úseky zní tak nějak nelogicky třeba - "hnědé oči voněly po skořici" místa je použitý až takový archaický jazyk a nezvyklé formulace, nevím, jak by na to děti reagovaly, jestli by to pochopily apod. - např. "popnut břečťanem"..."berušky zmocnil" ale přesto, má to všechny atributy pohádky, je to nápadité, má to hezkou, poučnou pointu a spád, rozhodně tipuji*

Muamarek
01. 02. 2012
Dát tip
Danielane: Díky, mám radost, že se Ti tu líbilo :-)) A Lakrov díky též :-))

Muamarek
01. 02. 2012
Dát tip
Díky, Lakrov :-))

Lakrov
01. 02. 2012
Dát tip
Přidáno do klubu "Za pohádkou".

Jeleněv
23. 09. 2011
Dát tip
I tobě .-)

Muamarek
23. 09. 2011
Dát tip
Jeleněv: Díky a ať se daří :-))

Jeleněv
23. 09. 2011
Dát tip
tip

Muamarek
18. 09. 2011
Dát tip
Jari, Robinia, sepot: Díky Vám všem za zastavení, mějte se krásně :-))¨ Marek

..tvá pohádka..Marku..je zatím ze všech co jsem dnes četla nejpohádkovější..dobře promyšlená..skvěle napsaná..:)

Robinia
13. 09. 2011
Dát tip
krásná pohádka

Muamarek
12. 09. 2011
Dát tip
IMa - díky za návštěvu a komentář, těší mě, že se Ti tu líbilo :-)) Marek

Muamarek
12. 09. 2011
Dát tip
VůněSlov: Tak to mám velikou radost, díky, měj se pěkně, Marek

Muamarek
16. 08. 2011
Dát tip
Fereny: To většinou do klína nepadá, ale někdy tam už dávno leží, jen bez povšimnutí... Ono ani tady hlavnímu hrdinovi z nebe nespadne a bude jen na něm, pozná-li ho... Díky za zastavení, měj se pěkně :-)))

fereny
16. 08. 2011
Dát tip
Má štěstí, že má štěstí. Kéž by mi taky spadlo do klína něco, co bych mohla za trochu toho štěstí vyměnit :) Pohádka se mi líbí. *

Muamarek
12. 08. 2011
Dát tip
In darkness: To mám velkou radost, díky. Pěkný vkend, Marek

In darkness
12. 08. 2011
Dát tip
Pěkné :) jedna z mála pohádek co se mi líbí...

Muamarek
11. 08. 2011
Dát tip
Díky, Vlasto, to víš, s časem jsem na tom porůznu, ale snad ještě nějakou napíšu... Měj se, Marek

baronka
11. 08. 2011
Dát tip
Je nádherná nezanedbávej pohádky piš je T

Muamarek
11. 08. 2011
Dát tip
Mylenka: To by holt musely říct samy děti... Pokud sis z příběhu něco málo odnesla, jsem rád...

Muamarek
11. 08. 2011
Dát tip
Takjinak: Díky, to mě těší :-)))

Marcela.K.
10. 08. 2011
Dát tip
Já nevím, mě ten Patrik připadá nějakej naškrobenej :-( Jinak nápad dobrej, jen jsi z toho dost lehce vyklouzl s tou beruškou... Nevím, jestli by to děti nebraly jako podvod. Ale jako námět na film je to docela dobrý, trochu říznutý Alenkou, ale budiž. Jo a Myšana mi opravdu nedělá dobře...ale za to ty nemůžeš. Manžel předevčírem jednoho umlátil ve sklepě ;-) Tip ti dám, ale příště to dotáhni.

Muamarek
10. 08. 2011
Dát tip
Nostalgik, Zeno: dík za zastávku a dobrou noc :-))

nostalgik
10. 08. 2011
Dát tip
Pohádek není nikdy dost, tedy těch správných, jinak se s "pohádkami" roztrhl pytel v každém zpravodajství :o) ***

Muamarek
10. 08. 2011
Dát tip
Díky, filemon, za zastavení :-))

filemon
10. 08. 2011
Dát tip
Antická téma o Paridovi a jablku sváru v novšom a celkom zaujímavom šate. Tip :))

Muamarek
10. 08. 2011
Dát tip
MDavy: Díky moc za Tvé postřehy. Víš, mně tu šlo o to, že rovnice, kdy si hrdina bybere jednu ze tří možností a pak nese následky, je vcelku známá a zpracovaná z ruzných hledisek. Já ji chtěl řešit (metaforou řečeno) ne v oboru reálných, ale komplexních čísel. Nikde není řečeno, že se mu povede dobře. Jenom zkrátka nechtěl volit z uzavřeného výběru možností. To, že zachránil berušku, mu sice nabídlo nějaké řešení, ale proto to nedělal. Jen využil možnosti, jež se mu nabízela... Jen jedna věc: Ona mu nenabídla "snadný život", ten může být pěkně nesnadný, jen mu naznačila, že ať bude jakýkoli, najde své štěstí... A šťastný m,ůže být člověk, i když se mu vůbec po mnoha stránkách nedaří, jde o to, co je štěstím... Měj se, Marek

Muamarek
09. 08. 2011
Dát tip
Lakrov, SUVR, MDavy: Díky Vám všem za zastavení a obsáhlé komentáře. MDavy: Víš, ono to právě není (asi má vina) jednoznačně rozřešené. Hrdinu čeká spoustu nástrah: má proti sobě tři mocné kálovny a nic nebude mít zadarmo. Ale bude při něm stát štěstí, což ale samo o sobě vůbec nemusí stačit... Nechal jsem to otevřené pro fantazii každého...

Lakrov
09. 08. 2011
Dát tip
Krásná pohádka. Žasnu nad umně zkonstruovaným příběhem, vyvážeností možných zisků a ztrát, moudrostí závěrečného "beruščího" řešení, ale především nad druhoplánovou souvislostí tohohle všeho se skutečným životem. Vlastně ti tuhle pohádku tak trochu závidím. A protože proti závisti (již nosíme každý sám v sobě) sami nic nezmůžeme, pozvu si na pomoc armádu čtenářů :-) Plus několik avíz; dotčení či "nepohádkoví" nechť prominou, autor(ka) za nic nemůže.

Muamarek
05. 08. 2011
Dát tip
Enyst: Přijde Ti to vskutku tak přímočaré?

Augustus
03. 08. 2011
Dát tip
O tom nepochybuji. Jsi v mých oblíbených autorech a v seznamu se mi kupí nepřečtená avíza.

Muamarek
03. 08. 2011
Dát tip
Augustus: Jasně, trochu by mě děsilo, kdyby Ti sedlo všechno, co zde stojí psáno :-)) Snad ale časem Ti něco do noty padne, díky za nákuk a měj se, Marek

Augustus
03. 08. 2011
Dát tip
Nemohu tomu vyčítat, že je to naivní, příliš jednoduché a přímočaré, neboť je to pohádka směřovaná evidentně k dětem. V tomto směru tedy plní svou funkci dobře. Přesto mi tohle Tvé dílko osobně příliš nesedlo.

:)

Muamarek
03. 08. 2011
Dát tip
Já myslím, že nebude :-)) Jsem rád, že se Ti líbila :-)) Měj se pěkně, Marek

superparádní pohádka. Já jdu napsat básničku...trochu jsem si vypůjčila něco od baronky, snad se nebude zlobit...*

Muamarek
02. 08. 2011
Dát tip
Sebastiana, Rampoušek - díky a dobrou noc :-))

Sebastiana
02. 08. 2011
Dát tip
Normálně jsem byla napnutá, jak to vyřeší, ...líbilo moc

Rampoušek
02. 08. 2011
Dát tip
díky Marku za příspěvek a zařazuji do soutěže!

Muamarek
02. 08. 2011
Dát tip
Díky, Kokrouči, za zastavení, měj se, Marek

Kokrouč
02. 08. 2011
Dát tip
docela dobrý* to bych dítěti klidně přečet.

Muamarek
01. 08. 2011
Dát tip
Díky, Stano, za zastavení :-)))

Háber
01. 08. 2011
Dát tip
pekná ***

Muamarek
01. 08. 2011
Dát tip
O to víc mě Tvá slova těší, maceško, že jinak pohádky nečteš, pěkný zbytek dne :-))

macecha
01. 08. 2011
Dát tip
sice pohádky nečtu ráda, ale tady jsem neodolala a dobře jsem udělala. T***

Muamarek
01. 08. 2011
Dát tip
Heartrate: To mám radost, díky za zastavení a měj se krásně, Marek

heartrate
01. 08. 2011
Dát tip
povedlo se ti to, Marku :)

Muamarek
01. 08. 2011
Dát tip
Renegátka, Avox, Diana: Díky za zastavení. Avox: Souhlas, tak od šesti let bych to viděl... Mějte se pěkně, Marek

avox
01. 08. 2011
Dát tip
Pohádka je moc pěkná, inspiraci v Řeckých bájích potvrzuje i sýkorka :-)) jen si myslím, že je to pohádka pro pro starší děti - volba slov, dlouhá souvětí... */

Diana
01. 08. 2011
Dát tip
To je ale nádherná pohádka! V deštivém ránu mi zasvítila jako sluníčko ****

renegátka
01. 08. 2011
Dát tip
Pohádka jako víno.Nádherná.*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru