Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bezrozměrný únik

12. 08. 2011
18
24
1959
Autor
Alegna

„Jedno velký,“ řekl do okýnka dřevěného stánku s názvem Zastávka na nedalekém kopečku.

Objevila se ruka s pivem a zaznělo: „Dvacet sedm“.

„Třicet,“ řekl a nasypal do nastavené dlaně drobné.

Posadil se venku na lavici u prvního volného stolku, s chutí se napil a rozhlédl se.

„Kopeček jak od Lady,“ pomyslel si.

Po pozvolné stráni běhali psi, pod stromy se uvelebily hloučky mladých. Vesele se bavili, popíjeli a pokuřovali.

„Hm, marjánka,“ nasál zbytky nasládlého kouře.

 

Myšlenky mu zalétly k nemocné manželce.

Je den ode dne špatnější a přitom na projevy jeho zájmu o její zdraví odpovídá stále stejně: „Dobrý“.

Bože, jak to slovo nenávidí!

 

Jeho zrak znepřítomněl a zvedl se k obloze.

Připomínala mu rozbouřené moře s napěněnými vlnami mraků, se světle modrou barvou mělčiny u břehů horizontu až po tmavě modrou hloubku nad hlavou.

Odpoutal pohled od nebe a pomalu zaostřil k prostoru těsně před ním.

Zaznamenal podivný vjem. Ve vzduchu se rojily zlatavé drobounké tečky, pohybovaly se rychle a všemi směry v celém prostoru, některé vytvořily dráhu padající hvězdy a zmizely.

„Mám něco s očima,“ zavřel je a znovu otevřel, zaměřil zrak před sebe proti obloze.

Znovu se objevily. Bylo to fascinující, ale rozbolely ho oční svaly.

 

Pohltila ho únava, obsadila každou buňku jeho těla.

Najednou si uvědomil, jak strnulé má tělo. Protáhl se, uvolnil svaly a zavřel oči.

 

Pomalu se dostával do stavu blízkému spánku.

Vědomí vystřídalo podvědomí a na vnitřní stěně víček se rozjasňovalo pozadí z temné šedi do modrošedé, pak bledě modré, pokračovalo přes smetanově žlutou do světle oranžové.

Na něm, jako na plátně se objevily svítivé mihotavé tečky, které vystřídal obraz..

Viděl stany, veliké kamenné brány, pyramidy, velbloudy, stádo koní, obrovské ptáky, stromy s dlouhými obnaženými kořeny.

Aniž to zpozoroval, zorné pole se zúžilo do protáhlého kužele, připomínajícího tunel, obraz začal rotovat, letěl  vpřed,  jakoby vtahovaný odstředivou silou. Letěl s ním. Kolem se míhala krajina,  předměty, domy, města, lidé i zvěř.

Po nekonečně dlouhé době rotace ustala, s ní i rychlost pohybu, prostor se rozšířil, obklopoval jej celého, jasný, nekonečný a on jím pomalu plul, nehmotný a podivně šťastný.

Všude se vznášely světlé stíny živých tvorů, jejich kontury se rozpíjely v mlhavém jasu. Spíš tušil, než rozeznával ryby, ptáky, savce i postavy lidí.

 

V kapse mu zazvonil mobil.

Měl pocit, jako když sjíždí šílenou rychlostí po tobogánu a prudce dopadá na zem.

Cukl s sebou.

Od zátylku mu celým tělem projelo brnění, které přešlo v jemné mravenčení v konečcích prstů.

Otevřel oči, ale viděl jen jemné světlo. Několikrát zamrkal. Pomalu začal rozeznávat okolí.

Mobil utichl, přesto jej vytáhl, aby se podíval, kdo mu volal.

Manželka. Zavolal jí zpátky, ale nezvedala to.

Něco mu zmáčklo hrudník.

Nechal rozpité pivo pivem a pospíchal domů.

 

Schody k bytu bral po dvou.

Klíčová dírka se vzpouzela zasunutí klíče. Konečně se mu podařilo odemknout.

Dveře od bytu nechal do kořán a vběhl do ložnice.

Žena ležela s otevřenýma očima a úsměvem na rtech, v rukách svírala mobil.

Promluvil na ni, neodpověděla, ani se nepohnula.

Mírně s ní zatřásl.

Hlava se jí svezla na stranu a její nevidomé oči se dívaly přímo na něj.


24 názorů

Alegna
27. 09. 2011
Dát tip
IMa, děkuju

Alegna
12. 09. 2011
Dát tip
moc si Tvých slov vážím, Jaru a děkuju

Alegna
16. 08. 2011
Dát tip
ano, nebyla sama a snad je i nějaká naděje, že i dál sama nebude koloušku, díky

koloušek
15. 08. 2011
Dát tip
Smutné, ale nebyla úplně sama.T*

Alegna
15. 08. 2011
Dát tip
Tvoje slova mě těší, děkuji moc, Sestřičko

to je moc krásné.....***

Alegna
13. 08. 2011
Dát tip
ano Dianko, přesně tak a děkuju

Diana
13. 08. 2011
Dát tip
Úžasná vize! Kéž by to tak opravdu bylo... Smutné, ale současně o naději. ***

Alegna
13. 08. 2011
Dát tip
Juno,moc,moc díky

Alegna
12. 08. 2011
Dát tip
srozumění, děkuju moc

srozumeni
12. 08. 2011
Dát tip
drsně nádherné....**

Alegna
12. 08. 2011
Dát tip
Janičko, děkuju moc, ráda jsem Tě tu viděla

Alegna
12. 08. 2011
Dát tip
avox, děkuju

vesuvanka
12. 08. 2011
Dát tip
krásně napsaný, moc smutný příběh... TIP a zdravím :-)))

avox
12. 08. 2011
Dát tip
*/

Alegna
12. 08. 2011
Dát tip
MDavy, tomu u Tebe nevěřím :-) a moc díky

Alegna
12. 08. 2011
Dát tip
reni, děkuju, rdím se, ale Tvoje chvála mi dělá dobře :-))))

Alegna
12. 08. 2011
Dát tip
:-) Květoni, přesně tak, pod každým smutným slovem, které bys napsal by byla hromada smíchu je to na světě dobře zařízené, smutek střídá veselí a každý má svou roli díky (-:

renegátka
12. 08. 2011
Dát tip
Pozoruhodné, napsalas to moc pěkně.*

Smutné. Moc smutné. Jednou taky napíšu něco takového. Ale, jak se znám, stejně se tomu budou zase všichni řehtat.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru