Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ALEESINO MUZEUM

03. 09. 2011
28
26
2395
Autor
brackenridge

Když už musíte v těhotenství brát drogy, doporučila bych crack. Na rozdíl od heroinu, kokainu a dalších svinstev se dítě narodí sice závislé, ale většinou s nepoškozenou inteligencí. Takovým případem byla i Aleesa. Drobné děvčátko s permanentní zelenou nudlí u nosu, agresivní a emocionálně velmi nevyrovnané, ale chytré jako opice. Georgina, Aleesina matka, mě uvedla do obrazu výčtem problémů v rodině, včetně bezdomovství, duševních chorob a závislostí. V současné době sice abstinovala, ale o Aleesu se bála: Nevěděla nakolik jí prenatální crack poznamenal (a poznamená).

 

„Hele,“ strčilo mi dítě podnos otřískaný mobil první den.

„Růžovej, no ten je fajn. Odkud ho máš?“

„Sticks mi ho našel v popelnicích.“

„A kdo je Sticks?“

„To je kámoš, víš? Bydlí s tatínkem ve stanu.“

Aleesin otec byl momentálně homeless. S tlupou podobně orientovaných přespávali ve stanu na skládce.

„Taky bydlíš ve stanu?“

„Ne, já bydlím v normálním domě. Mám tam kuchyň, ložnici a psa.“

„Jé a ukážeš mi ho? Já ho nekousnu, fakticky!“

Přilnula ke mně jako břečťan ke zdivu, denně mi nosila malé dárky ze skládky, které jsem pak tajně vyhazovala. V potravinách u pokladny se mi pak při placení stávalo, že moje kapsa vyplivla do dlaně velký rezavý šroub nebo lebku polního hlodavce.

 

A jak jsem si na začátku školního roku dávala předsevzetí, že tentokrát nebudu mít svého „oblíbence!“ Nad pracovním stolkem narůstala sbírka fotek s podezřele vysokou frekvencí usoplené tvářičky Aleesy. Kolegyně začaly koutku žertovně přezdívat Aleesino Muzeum. Byla jsem nucena občas do выставки prsknout i foto nějakého jiného dítěte. No co, na školení nás přece učili, že dítě, které si buduje smysluplné vazby na dospělé vzory, má později větší šance vytvářet zdravé vztahy. Problém byl bohužel v tom, že k ostatním členům týmu se Aleesa chovala agresivně: syčela, vrčela a jednou dokonce kousla ředitelku do nohy (což jsem pohotově zachytila na film, který se stal na učitelských mejdanech kultovním).

 

„Vezmeš mě jednou k tobě domů?“ přilísala se ke mně na pískovišti.

„Jo, jednou jo. Ale nebude to dnes ani zítra, ale za dlouhou, dlouhou dobu.“

Normálně drze jsem lhala. Abych pravdu řekla, věděla jsem, že by asi působilo dost neprofesionálně, kdybych si brala děti na návštěvy. Ostatně, po večerech jsem potřebovala klid. I na veřejnosti jsem při styku s křičícím děckem zbaběle prchala.

„A ukážeš mi tvýho psa?“

„Jo, ukážu.“

„A vezmeš mě do parku?“

„Jo.“

„A máš doma bonbóny a nálepky?“

Usmála jsem se. Takové zboží jsem v soukromí nevedla. Zato lednička na víno byla vždy plná!

„Tatínek včera praštil maminku a ona upadla.“

„Tekla jí krev?“

„Jo, tady, z pusy,“ obkroužila si prstem čelist.

„Plakala jsi?“

„Jo a Teegan taky. Pak přijeli policajti.“

Pohladila jsem jí po vlasech. Mentální poznámka: zavolat na sociální servis.

„Hele, housenka.“

Pak už jsem jí nikdy neviděla.

 

Sociální pracovnice mě navštívila ve třídě několik dní poté. Domácí násilí, hrozby, že Georgině odeberou děti, útěk z domova, noční stěhování, zavřela se po nich zem.

„Asi jsou ve Winnipegu, má tam rodinu.“

Byla to moje vina? Ale upozornit sociální servis jsem musela. Profesní povinnost.

 

Aleesino muzeum postupně vystřídaly papírové masky, šiškové náhrdelníky, fotky mravenců. Ještě jsem se nevzdala naděje. Třeba se vrátí. Třeba to není napořád. A ve třídě mě mezitím čekalo devět stejně potřebných dětí, které hltaly každé slovo zájmu, každou sekundu pozornosti, každý řádek ilustrovaných knih. Školní rok se blížil ke konci. Zaěala jsem se cítit vyčerpaně. Sakra. Vyždímaná úča. Pila jsem častěji. Otevírala jsem si flašku i k televizi a rychle klesající hladinu přičítala manželovi (Ňák moc mi tu uchlastával.).

 

Potřebovala jsem vysadit. Odpočinout si od stresu, od věčně tíživých emocí a neodůvodněného pocitu odpovědnosti (Ať se, kurva, staraj rodiče, já přece za čas mimo školu nejsem placená) a humor, se kterým jsem většinou školní dny zvládala, se vytrácel.

„Hele, víš jak se říká černochovi s úplně novým autem?“ snažil se manžel.

„Nevím. Jak?“

„Zloděj!“ (Ale vážení, nedělejte, že v soukromí vlastního domu a navíc trochu ovínění se občas nepobavíte na úkor rasových menšin!).

Stejně ten vtip ale vyzněl do prázdna.

„Vyzvedl jsem čistírnu.“

Zvedla jsem pohled od Seinfelda (repetice sitcomů mě uklidňovala).

„Ten chlap ti něco posílá. Našel to v kapse tvýho saka.“

A tak mi ta nakřáplá bongo-dýmka na marihuanu připomněla Aleesu, a jak na mě myslela, když ji opatrně sebrala na smeťáku, a uvědomila jsem si, že i když ji jednou potkám, náhodně procházející na ulici, a ona mě už asi nepozná a já nepoznám ji, už se jedna druhé neztratíme. A že jsem si ji vzala domů přesto, že zde nikdy nebyla.

 

A protože jsem si v tom okamžiku připadala děsně pateticky a trapně, cinkla jsem nehtem o sklenici a zavrčela:
„Kurva, jsem tady snad u Suchánků? Dolej mi, you bastard.“

 


26 názorů

hanaka
29. 09. 2011
Dát tip
Dobrý, Brack... :-)*

Sebastiana
07. 09. 2011
Dát tip
super, ...

Gwendolina
07. 09. 2011
Dát tip
Paráda, Brakoušku, nemám slov ;-)

jejdavilda
05. 09. 2011
Dát tip
to je zbytečných komentů*

100Wzarovka
04. 09. 2011
Dát tip
Život je pes a my jsme jeho štěňata. Jenže někteří jsou patníky

Adamova Eva
04. 09. 2011
Dát tip
tentokrát se mi blbě četlo, ne že by to bylo špatný, ba právě naopak, ale písmenka potvůrky maličký :O))) *

heartrate
04. 09. 2011
Dát tip
umej si brejličky :)

Dave Lister
04. 09. 2011
Dát tip
fuckt dobrýýý :-)

heartrate
04. 09. 2011
Dát tip
já jsem výraz členění textu snad ani nepoužila, ale budiž :)

sveřep
04. 09. 2011
Dát tip
dobrý

bestye
03. 09. 2011
Dát tip
občas se někdo dokáže zaháčkovat do tý srdeční krajiny fest. Není důležitý, jestli byste se poznaly - je důležitý, aby byla přiměřeně okolnostem a okolí šťastná. Držím palce aby jo a je jedno, že se to nikdy nedovím. *

Makoves
03. 09. 2011
Dát tip
Slušný, velice slušný. Tip jak kráva...:-)

heartrate
03. 09. 2011
Dát tip
já bych ty závorky prostě nedovedla ničím nahradit, aby to vyznělo stejně, závorka obsahuje takový dodatek, poznámku pod čarou, něco z jiné roviny, třeba myšlenku vzadu v hlavě, neumím to dobře vystihnout, ale pro mě je to obohacující výrazový prostředek a jako tříštění jsem ho nikdy nevnímala.. vždyť není nutný, aby text plynul hlaďounce, může být různě zčeřený já vím, že ty závorky prostě nemáš rád :)

heartrate
03. 09. 2011
Dát tip
moc pěkný a dojemný, ten pocit, když člověk přijde o někoho, s kým si byl blízko, je hroznej.. přečetla jsem si, co Marvin napsal, prohlídla jsem si všechny závorky a každá tam má svůj význam, já bych neměnila ani čárku.. a taky jsem si to dala na Facebook, když teď máme to nový tlačítko :)

fsem diky moc za zastaveni a precteni! Marvine, to nadmerne pouzivani spojek a prislovci ma v textu cilenej vyznam, stejne jako zavorky i ruzne roviny jazyka, ale dekuji, nad vsema pripominkama uvazuju!

ImPulz
03. 09. 2011
Dát tip
super

Ferry
03. 09. 2011
Dát tip
já horuji pro lebku polního hlodavce, a vůbec, tvůj reportážně beletristický styl nemá konkurenci... Vaud do soutěže nezačleněn,neb on je fejetonista- ďábel...

renegátka
03. 09. 2011
Dát tip
A že jsem si ji vzala domů přesto, že zde nikdy nebyla. moc pěkné, brack zajímavé souvislosti

Honzyk
03. 09. 2011
Dát tip
..hlavne ten uklidnujici zacatek: sdilim a hazim na svuj fejsbuk, do prdele uz!:D

Honzyk
03. 09. 2011
Dát tip
..dost dobry!---**

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru