Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Proč to děláte?

18. 10. 2011
17
25
2274
Autor
Marcela.K.

 

 

 

,,Proč to děláte?“
Podívala se na ni a zarazila se: „Prosím? Co jste to říkala?“
,,Proč to děláte?“
„Co proč děláme?“
„No, to léčení…já to nechci. Všechno mě bolí.“
 
Vešla na sesternu.
,,Představte si, co mi paní Vondráčková teď řekla…Když jsem jí  tam utírala stolek.
Prý proč to děláme, to léčení, že to nechce!“
„Má víc rozumu, než všichni doktoři dohromady!“
 
 
 
***
,,Teda tomu bych nikdy nevěřila, že se z toho takhle dostane.“
Stojíme na chodbě a díváme se, jak rehabilitační sestra vodí paní Vondráčkovou po chodbě ve vodícím rámu. Babča se usmívá. Včera slavila jednadevadesátku. Dostali jsme krabici zákusků .
Jedna veliká gerbera na stolku září jak sluníčko.
 
,,To jste dostala krásnou kytičku,“ chválím kytku ve váze.
„Od starosty.“
,,Copak tu byl i starosta?“ divím se.
,,Ne, byl u nás, tak mi ji naši přivezli.“
Pohladím ji po hlavě. Láká mě dotknout se kratičkého ježka z jejich vlasů.
Ohromná jizva se v nich začíná pomalu ztrácet. Proláklinu v místě, kde ji odebrali kus lebky, však nezakryje.
,,Prý tam musím, aby mi vrátili tu kost,“ zareaguje na mé pohlazení. Jakoby se omlouvala za neforemnost své hlavy.
,,A chcete to?“ ptám se opatrně.
„Nevím, prý to musím. Pak si mě vezmou naši domů.“
 
 
 
***
Přeložili ji k nám na oddělení před pár týdny.
S tracheostomií, sondou do žaludku, močovým katetrem,  totální ležák…
Vzpomněla jsem si na její první srozumitelná slova, když jí po pár dnech lékař odstranil tracheostomickou kanylu a ona mohla konečně promluvit : „Proč to děláte?“
 
Krmení tekutou stravou do sondy mívá častý problém.
Stále jí odcházela stolice, ale všechna čest ošetřujícímu personálu…nikde žádná proleženina. Zadek jsme jí mazali jako miminku Pityolem.
Dcera říkala, že průjmy mívala i před tím. Je po operaci střeva.
 
„Proč to děláme?“ Ptaly se sestry samy sebe navzájem. Je to léčení, nebo mučení?
Proč devadesátiletou paní ještě operovali ? Co si to dnes doktoři dokazují?!
Po pádu krvácela do mozku. Převáželi ji prý vrtulníkem na vyšší pracoviště. Rodina si to přála.
 
„Ta dcera nemá rozum?“
„To není dcera, je to snacha. Ona má prý jen dva syny. Prý před tím úrazem ještě jezdila autobusem, došla si i na nákup. Kdoví, jestli nevařila i pro ni.“
,,Tak to už asi nepůjde!“
 
 
 
***
Stojím na chodbě a dívám se jak babča Vondráčková zlehka našlapuje přidržovaná jen  dvěma rehabilitačními pracovnicemi.
Ptám se sama sebe: „Kdy je lepší říci ano a kdy ne? Kdo má právo to rozhodnout?“
 
 
 
***
Ve dveřích sesterny stojí a voní udržovaná šedesátnice, dcera…vlastně snacha babičky Vondráčkové.
 
„ Sestřičko, já nevím…Má jít na tu operaci. Tak dobře se z toho dostala. Už i chodí. Já nevím. Co si myslíte?“
„ To za vás nikdo nerozhodne. Nikdo neví  jak to dopadne. Riziko je každá operace, ale to vám jistě pan doktor řekl. V jejím věku…“
,,A co byste dělala vy na mém místě?“
„ Kdyby to byla moje maminka? … Nedala bych ji tam. Vzala bych si ji domů.“
 
 
Nakonec vše rozhodl internista. Při předoperačním vyšetření další operaci zamítl.
 
 
 
***
Babička Vondráčková září z postele jako sluníčko.
„ V pátek jdu domů.“
 
 
 
***
Je úterý.
,,Hádej, koho nám vezou?“
„Koho?“
,,Babču Vondráčkovou. Asi se doma párkrát po…. a dcera ji nezvládne! “
„To není dcera….“
,,Ale tvářila se tak.“

25 názorů

Marcela.K.
19. 08. 2018
Dát tip

Dík, nevím, jestli jsem to vystihla dokonale, ale na každý pád, když si takový text po letech štu, vybaví se mi vše...i pokoj a lůžko na kterém ta konkrétní paní ležela. Jen jméno je vymyšlené a to správné už nevím...bylo jich moc...


Lerak12
19. 08. 2018
Dát tip

Aha. To mi nedošlo a už vím. Teď s dalšími  indiciemi je postava příběhu ještě více "chováním transparentní." Příčiny, následky versus empatická společnost. Myslím, že si to literárně vystihla dokonale.   


Marcela.K.
19. 08. 2018
Dát tip

Ta básnička o plyšovým kozorohovi, co se mění ve vlkodava, je vlastně pokračováním tohoto MIMOzního příběhu :-)


Lerak12
19. 08. 2018
Dát tip

Lidský úděl v každé větě. Jedno je mít dobrý záměr a druhé co pro něho opravu udělat. Autentické a výborně napsané.


Marcela.K.
24. 01. 2012
Dát tip
Také nikoho nesoudím... Řeším teď sama podobnou situaci a je mi jasné, jak obtížné to v dnešní době je. Jen se občas ptám...sama sebe na různá proč. Jsem ráda, když se někdo zamyslí se mnou. Dík za návštěvu.

GILOTINA
29. 10. 2011
Dát tip
jsem ráda,že jsem našla tenhle skvost...tip

8hanka
20. 10. 2011
Dát tip
Marcelka, aj u nas sa hovori to iste - mrtvy neublizi... kedysi bolo prirodzene, ze v domcekoch na dedine zili spolu tri generacie, ludia pracovali na poliach, okolo statku, stari rodicia dohliadli na vnucata, vsetci boli blizsie prirode, neexistovali ziadne liecebne pre dlhodobo chorych...co vlastne zijeme dnes? Neustale nahananie sa - praca, obchody, domacnost, nejaka kultura...staci nam to? Je to viac, ako kedysi kazdy vecer cela rodina pri stole?

Marcela.K.
20. 10. 2011
Dát tip
Není to zbytečné. Pracuji v tom a dost často takové otázky dávám svým spolupracovníkům. Ne proto, aby mi odpověděli, ale aby se zamysleli Když tu babičku k nám přeložili, měla jsem celkem jasno - je to blbost, operovat člověka v jednadevadesáti! Mysleli jsme si, že se z toho už nedostane ...jenže za nějaký čas jsme byli překvapeni všichni...piplali jsme se s ní, těšily nás její pokroky a snacha opravdu vypadala jako člověk, který má zájem...pletly jsme si ji s dcerou. Myslím, že šedesátnice doma už moc malé děti nemá...a pokud si budeme říkat všichni, že takto je to v pořádku, že smrt nepatří k životu, budeme umírat všichni v LDN. Civilkáři to vystihli přesně. Myslím, že nejvhodnější pečovatel do LDNek je řádová sestra. Ale rozhodně by tam, dle mého názoru, měli jít na dlouhodobou praxi lékaři i sestry ze všech oddělení. Bydlíme blízko hřbitova. Moje maminka vždycky říkávala, když jsem byla malá holka, že jít kolem hřbitova se bát nemusím, že mrtvý mi neublíží...že se mám bát jít kolem hospody pod kopcem...

Kokrouč
20. 10. 2011
Dát tip
to je skoro zbytečné se ptát sám sebe. vzhledem k tomu, že žádná odpověď s patentem na rozum u přestárlých pacientů není, když mají ještě dost vitality přestát narkózu, tak se to stejně nechává na vyjádření příbuzných a ti to berou buď přes emoce (zachraňte nám babičku) nebo přes peníze (lepší by bylo dědit teď, už tak jsme dlouho čekali). kdoví jakou má dcera vůbec motivaci. třeba se jí to ani tak neoškliví, jako spíš má doma malé děti fixované na prarodiče a bojí se, že senior umře v jejich přítomnosti. (zrovna nedávno něco podobného řešila kolegyně). jinak ldn je zlo, to je fakt. civilkáři tu zkratku prý překládali jako "ležíš dokud nechcípneš"

Marcela.K.
20. 10. 2011
Dát tip
Vím co jsi nastínil. Ale asi nečteš dost pozorně. "vypravěčka" se ptá sama sebe, kdy je lepší říci ano a kdy ne...a kdo vůbec má právo toto rozhodnout? Chceš vědět konec, jak to dopadlo? Dnes je babička Vondráčková v LDN. Třeba i proto, že nemá dceru, které by se neošklivilo ji umýt zadek. Bohužel vím i jak vypadá péče v LDN(pracovala jsem tam a není to o neochotě personálu, ale o tom, že ho je na tu péči v nich strašně málo). Vím tedy i jak ten příběh skončí... a je mi líto té staré paní, která byla v takovém stavu, že by stačilo ji pomoci s hygienou, pomoci ji při chůzi, posadit ji do křesla a třeba pustit televizi, nebo radio... Ano, dnešní lékařská věda umí i "zázraky". Jenže si myslím, že o takovéhle "zázraky" není co stát.

Kokrouč
20. 10. 2011
Dát tip
tak jak bys tedy na tom místě postupovala? nastínil jsem pouze druhou možnou variantu, když se ti ta první moc nepozdávala

Marcela.K.
19. 10. 2011
Dát tip
Ne, nemusíš a zjevně ani nerozumíš.

Kokrouč
19. 10. 2011
Dát tip
takže vypravěčka by v pozici dcery teoreticky lépe zvládala hygienu zadku, ale tento by byl v předmětném čase již zpopelněn? asi ne.. nemusím rozumět všemu.

srozumeni
19. 10. 2011
Dát tip
Těžké téma, moc hezky napsané....***

nostalgik
18. 10. 2011
Dát tip
Ano, nutí k zamyšlení.. Jen pro ten květ od starosty? Raději nežít.. ***

Marcela.K.
18. 10. 2011
Dát tip
Hanko, píšu, protože často nevím, co s tím... Rovnám si tak myšlenky, hledám odpovědi. Některé otázky nechávám čtenářům. Pokud nutí i vás k zamyšlení, nepsala jsem nadarmo :-) Děkuji.

Diana
18. 10. 2011
Dát tip
****

8hanka
18. 10. 2011
Dát tip
pises srdcom, verim kazde slovo, dojimas...podobneho udelu sa bojim i ja...dufam, ze to nezazijem...je ine utierat zadocky nasim detom, ako ked ony maju utierat nas...(viem,bola to "len" snacha, nie dcera...i ja mam dvoch synov)

...hrozně rád jsem si přečetl***

Marcela.K.
18. 10. 2011
Dát tip
To byl účel k jeho sepsání...děkuji za soustrastný tip.

Marcela.K.
18. 10. 2011
Dát tip
gabi, dík...trošku jsem to srovnala, aby se to líp četlo.

Lakrov
18. 10. 2011
Dát tip
Tenhle hezky napsaný příběh nevymezeného časového úseku, zato plný životních zvratů vede k zamyšlení...

gabi
18. 10. 2011
Dát tip
výborne napísané, zase mám o čom premýšľať...ach, jo...*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru