Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Devět křížků

10. 12. 2011
38
55
3933

Otlučený hrníček s pomněnkami
zahříval křehkost starých dlaní
se všemi devíti křížky vepsanými rýhovím
v šustícím pergamenu
černé oči dávno vybledly do zelena
i v kozím chlívku se už zastavil jen vítr
povzdechla si a vyprávěla
jak všichni co se dotkli jejího mládí
života
dávno vrátili své kosti zemi
jak touží vydat se za nimi
a já jí to věřila
na moment jsem zahlédla ty lidi
smáli se plakali
žili
jiný svět
v té chvíli jsem cítila její samotu
pod žinylkovým šátkem
starou střechou
i v tom hrníčku s popukanou glazurou
a otřískané peci


55 názorů

welena
25. 01. 2012
Dát tip
... ***

100Wzarovka
23. 12. 2011
Dát tip
Každý věk má svoje, k tomu vyššímu patří tak nějak stesk po tom a po těch, co už jsou pryč. Byla bych ráda, kdyby se po mně někomu zastesklo šepotko, umíš to!

jejdavilda
16. 12. 2011
Dát tip
*

Robinia
15. 12. 2011
Dát tip
krásné

skvely jak jinak!!!!!***

Taubla
12. 12. 2011
Dát tip
moc pěkné

..velmi děkuju:))

konias
12. 12. 2011
Dát tip
...Tohle velmi můžu... T***

..ani nápad:)))

...co tak vyměnit šátek za jiný,tam ten stejně málokdo zná :)))

:o)))))

...a je po handrkování...tak co kdyby jsme tam ještě našli :)

..ok..na odborníka dám..změním teda na co:)) ..díky všem za diskusi i návštěvu:)))

A.H.
11. 12. 2011
Dát tip
Wikipedie není příliš důvěryhodný zdroj informací, především proto, že ho v podstatě tvoříme "my". Kdežto v UJC prezentují informace opravdoví odborníci. Co se týká fundamentu této diskuse, správný tvar je opravdu "již". Tento tvar se vskutku moc neužívá, a víme proč. Svádí totiž k úplně jinému výkladu slova, tedy časovému ohraničení děje (už). Ale to už zde někdo řekl, pokud se nemýlím.

Dia...já koukal,ale zní to divně

Diana
11. 12. 2011
Dát tip
Tony a blboune, sakra kluci, tak se konečně koukněte na ten odkaz Ústavu pro jazyk český: http://www.ujc.cas.cz/jazykova-poradna/porfaq.html#jenz Jako Čechy by vás mělo zajímat, jak se to zájmeno správně skloňuje. Pak si pište klidně mluvenou češtinou a třeba dialektem, nic proti tomu...

...to rozetnu (bez ohledu na pravidla) bych tam vrazil jenž

Tony.cs
11. 12. 2011
Dát tip
Ne, ty upozorňuješ na nespisovnou formu, což je věc každého, protože i já píšu radši hovorově, je to přirozenější a nepřijde mi to tak upjaté. A již (čas) a jež (kteří) s tebou ani řešit nehodlám, protože bys jí chtěl opravit správné chybou.

VH64
11. 12. 2011
Dát tip
Tony.cs - že má autor svaté právo mít ve svém díle tolik chyb, kolik se mu jen zachce, jsem prohlásil hned na začátku, ještě v soukromém stádiu diskuze mezi mnou a Šepotkou. Pouze jsem jí na chybu upozornil. Osobně se ale domnívám, že každý styl, každá vyjadřovací poloha chce svoje, tohle si téměř o dokonalé archaismy říká a Mona Lisa by s pár technickými chybkami už taky byla jen Mona Líza

Tony.cs
11. 12. 2011
Dát tip
Můj názor na změnu...ANi náhodou. Pak už by to nebyl šepotek, srdce v té básni je jen jedno a to nenahradíš.

oleandr
10. 12. 2011
Dát tip
pěkné

avox
10. 12. 2011
Dát tip
tak jsem neodolala a zalistovala v české mluvnici a vzhledem k tomu, že jde o mn. číslo vztažného zájmena životného, je v 1.p. skutečně správný tvar "již", čímž jsem se ujistila, že to vydání z r. 1963, je stále použitelné :-))

Petr.II
10. 12. 2011
Dát tip
jo, to smím, T

...krom toho oříšku s "jež", p a r á d a *****

VH64
10. 12. 2011
Dát tip
Bere se to, tedy za mých časů bralo, v osmičce. Šepotka má na školu omluvu. Na paličatost nikoli. Ještěže nás to baví!

Diana
10. 12. 2011
Dát tip
Všichni - nojo, byla jsem raněna slepotou, omlouvám se. Ústav pro jazyk český tam to "již" pro 1.p.mn.č. muž. život. má také, ale nedoporučuje to užívat. Však si to přečtěte, budete chytřejší, jako já ;-)))

Diana
10. 12. 2011
Dát tip
Ondro! Volám tě, korektore a znalče češtiny, přispěj do našeho jazykového problému, ať je legrace.

Diana
10. 12. 2011
Dát tip
VH64 - V tom odkazu to tak ozajistne vyzerá... Ale!Já to našla v Ústavu pro jazyk český - poradna - na co se nás často ptáte. Hle odkaz: http://www.ujc.cas.cz/jazykova-poradna/porfaq.html#jenz Podle tohoto odkazu je tvar "již" 4. pádem j.č. zájmena jenž. Což není ten případ u šepotčiny básně, tam jde o 1.pád mn.č. Wikipedii moc nevěřím, Ústav pro jazyk český se mi zdá větší autorita.

VH64
10. 12. 2011
Dát tip
Jistě, ale tohle není dílo cíleně používající nářečí. Tohle je dílo hlásící se ke spisovné variantě češtiny a pak se jedná nikoli o úmyslné použití nestandardního tvaru, ale o chybu.

Sebastiana
10. 12. 2011
Dát tip
mě se to líbí tak, jak je. V nářečí by to bylo taky fajn.Klidně.

VH64
10. 12. 2011
Dát tip
Holky holky, a na ten odkaz jste se podívaly?

..ha..Diano..díky ti..to je přesně to..jak jsem mluvila:)) ..s nimi změním:)))

Diana
10. 12. 2011
Dát tip
VH64 - "všichni, jež" (ve smyslu všichni, kteří) je podle mého názoru správně. "Všichni již" by znamenalo "všichni už". Zato v tom druhém případě je skutečně správně "zacházelo se s nimi". Líbí se mi, že gramatiku neopomíjíš.

VH64
10. 12. 2011
Dát tip
Já vim...

:o)))))) Véháesko..ty jsi lump:))) ..ještě si to nechám rozležet v hlavě..poptám se korektorů na vedlejším serveru a pak tam vrazím "co" a bude to:))

VH64
10. 12. 2011
Dát tip
Dovolím si odcitovat mou oblíbenou pavlikovuruzenku: Začátek citátu Pak je tu eště jedna možnost, že se zamislíte a f duchu připustíte, že bi kritik moch mít eventuálně pravdu a skusíte s tím něco udělat. To se tadi ofšem moc nepoužívá, je to jen pro slapší povahi co nemají vlastní názor a vitříbení fkus. Konec citátu

VH64
10. 12. 2011
Dát tip
Šepotko, já Tě mám rád, opatrně s veřejnými prohlášeními. Tady se nedá mazat. http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A1_z%C3%A1jmena Je to ta tabulka až úplně dole.

..samo..že je to nesmysl.. ..již..to by dývalo smysl jako "už" něco udělali.. ..a já měla na mysli jež..to znamená ti co se dotkli..

sveřep
10. 12. 2011
Dát tip
no jo, již, to je podle kteříž...teda teď jsem z toho najednou nějaká zmatená

VH64
10. 12. 2011
Dát tip
Šepotka si myslí, že jí žulím, když jí doporučuji tady u "Devět křížků" nahradit "...všichni jež se dotkli..." správným "...všichni již se dotkli..." a u "Píseň pro kurtizánu", v Prologu "...zacházelo se s něma..." správným "...zacházelo se s nimi..." Na její vlastní doporučení se obracím na ostatní komentující s prosbou o názor.

sveřep
10. 12. 2011
Dát tip
ale, nepovídej :)

..díky.za komentáře:)) ..sveřepku..sakra..dostala jsi mě..klidně by se to bez prvních čtyř veršů obešlo.. ..když já tak ráda ty nostalgický žvásty:)))

sveřep
10. 12. 2011
Dát tip
tipík. a zkus se kouknout, jak by to vypadalo, kdybys škrtla první 4 řádky a začala vyblednutím očí.

Book
10. 12. 2011
Dát tip
Staroba z diaľky. Parádička.

dadadik
10. 12. 2011
Dát tip
ale jistě že tak křehkost toho věku tam je všude u těch lidí...to je stejné všecko

Tony.cs
10. 12. 2011
Dát tip
smutné vysvobození *

gabi
10. 12. 2011
Dát tip
citlivo a zručne napísané - šepotkovsky *

..děkuji vám..holky..:) ..vona to byla má prateta..měla už hodně přes devadesát když umřela a stýskalo se ji po vrstevnicích..chtěla už zemřít.. ..u každého je to jinak:)

avox
10. 12. 2011
Dát tip
moc se mi líbí, ale taky bych v tom věku raději psala smsky, jestli tolik dožiju :-)) */

dadadik
10. 12. 2011
Dát tip
moje mamka má devadesát, píše smsky jen to sviští :)

renegátka
10. 12. 2011
Dát tip
Náš život jsou i ti, kteří ho s námi žili. moc pěkné šepot.

Diana
10. 12. 2011
Dát tip
Moje babička se dožila dvaadevadesáti. Se slzami jsem si ji připomněla...*

srozumeni
10. 12. 2011
Dát tip
To je tak něžně krásné...*****

..tak dobrou noc:))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru