Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Byli jsme pohrobky ještě za života svých mistrů a mudrců a dnes, se smrtí Václava Havla, jsme dosiřeli - aneb jednohlasý povolávací generační manifest

Výběr: Danielane, Jinovata
20. 12. 2011
23
69
4390
Autor
Falka

V reakci na některé "kritiky" doplňuji do prologu pár vysvětlení, která je možná dobré říct: 1) Tohle není agitační, náborový text pro veřejnost. Tohle je osobní, důvěrné svolávání: Písmák je pro mě za těch 11 let jedno z míst, kde se - často v zákulisí, nenápadně - stopuji s osobními přáteli, necháváme si vzkazy. Svolávají se lidi, kteří si rozumějí, jen se nahlas řekne, že nastala ta chvíle. Agituje a náboruje se, když chcete zmanipulovat anonymní sílu, aby ve váš prospěch udělala něco, čemu nemusí rozumět. K tomu prvnímu může člověku ideálně stačit i hvízdnutí, pohled do očí. K tomu druhému potřebuje nutně komunikační příručky pro obchodní zástupce, s frázemi, na které nachytá davy, masy. Já tu nemluvím k masám, ani nežvaním, abych se zviditelnila u příležitosti - to bych to poslala do MfD. Já píšu svým lidem. Rozeslala jsem svůj manifest emailem a po FB svým známým a přátelům z obou dotčených generací. Konfrontuji nás. Rozhlížím se, kdo se ukáže na moje volání, abych věděla, s čím můžu dál v osobním životě počítat, když si teď vyměřuju síly do dalších kroků... 2) Stejně jako "šestatřicátníci" jsou tu rozostřený, symbolický pojem (Věra Jirousová ročník 44, Magor taktéž, Sýkora 1920), tak i na druhém, našem konci je to vymezené především prostě tím, kdo se toho ujme, ne nutně rokem narození. U nich už víme, u nás se ještě uvidí.

Byli jsme pohrobky ještě za života svých mistrů a mudrců a dnes, se smrtí Václava Havla, jsme dosiřeli – aneb jednohlasý povolávací generační manifest

Takhle tedy vypadá životní los mojí generace a povolávací rozkaz k dospělosti:

poslední velcí lidé – šestatřicátníci – v Česku umírají ve stoje, naráz, uprostřed práce, bez vlastních schopných dětí a živých následovníků. Pracovali za dvě generace, aniž by měli komu předat svoji moudrost, umění žít. A my příští se musíme sebrat z popela sami a teď

Vnímám smrt Václava Havla jako zpečetění konce dějinné epochy, od jejíž hluboké životní moudrosti nás izoluje rozbředlá vrstva našich neduživých, uměle odchovaných rodičů zbavených smyslu života. Životní moudrost a odvahu šestatřicátníků nám nikdo nepředal v osobní linii, a teď už se k ní nikdy nedostaneme.

Umírá celá silná sklizeň, tenhle rok nám vyzváněla hrana s každou z velkých smrtí – slyšte: Bim! Zdeněk Sýkora. Bam! Věra Jirousová. Bim! Viola Fischerová. Bam! Jiří Gruša. Bim! Ivan Magor Jirous. Bammm! Václav Havel. Už se jich nikdo na život nezeptá, nepoměříme, neponeseme v sobě jejich odpovědi na naše soukromé otázky a neodpovíme jim po svém vlastním životem.

Josef Topol a Věra Linhartová přizvukují tomu akordu smrti významným mlčením, klauzurou, do níž se uvrhli, svou skepsí nad dialogem s dnešní společností. Ivan M. Havel se od nás podobně izoluje veřejnou prací, stejně jako to dělal jeho bratr. Jeden pokračoval bez dechu ve sféře  kulturní a politické za nutnou hranici, ničil si poslední zbytky fyzických sil na oficiálních příležitostech, místo co by alespoň v posledních letech umořil svůj dluh v dědické linii osobního života. Druhý totéž činí ve vědě. Nikdo z posledních, kdo jsou ještě naživu, nic nepoví mimo vlastní generační kruh, upracují a umlčí se k smrti bez skutečných následníků, kteří by mohli zdědit vědomí tradice, z níž se rodí velikost. Umřou nám, aniž by někoho zaujatého nechali důvěrně nahlédnout do podstaty toho, kým byli a proč, místo aby se s námi svyprávěli. Ne do kamer dokumentárních filmařů – ne v citátech, odborných statích, přednáškách, esejích či divadelních hrách – osobně, v bolavých střetech, natvrdo a naživo, s důsledky formujícími obě strany. Budeme mít jen knihovny, archivy, bohaté, ale bez klíčů.

Skepse té generace je oprávněná, jejich dříčství však, se kterým se raději chopili práce i místo pokolení narozeného do bezčasí, zastavilo tok i k nám, těm dalším na řadě. A my jsme tak izolovaní, že kdoví, jestli se jakožto odstavená, životním moudrem nekojená, sunarová generace s oslabenou intuicí vůbec usebereme. Už nám všem bylo třicet a víc – a pořád jako bychom na něco čekali, nezávazně si brousíme nástroje na cestách nebo v odlehlých tvůrčích projektech, příležitostně, roztoulaně, bez celistvého smyslu – bez návaznosti, bez svěřeného pokladu moudrosti, který by nás nutil o něj už napořád a při všem konání  pečovat. Ale už se nám ničeho nedostane, nepodědíme, musíme všechno znovu shromáždit sami, zmocnit se dějinného smyslu po svém, jinak nebudeme.

Slyším tu ránu a cítím, jak se otřásl svět – z povolaných rukou vypadlo smrtí Václava Havla těžké žezlo neochvějné zodpovědnosti za život, které se svými vrstevníky třímal tak dlouho, že ty po nich, ty před námi, to nedonutilo dospět. A co uděláme my?

S tlukoucím srdcem a semknutými rty se chápu životní úlohy své generace, která je po dnešku zřejmá: z vlastní vůle se natahuji po zakutáleném žezlu zodpovědnosti za život, protože předání se nekonalo a už se konat nebude. A rozhlížím se – kdo další to pochopil? Kolik hladových, zalarmovaných a vědomých si vážnosti svého postavení nás tu je? Co tu překotně píšu, je generační prohlášení za generaci, která se narodila do znovuzrozených svobodných možností, ale bez šance konfrontovat se bezprostředně s úctyhodnými a sveřepými vzory, bez živého napojení na mízu ze zdravých kořenů, na nezbytnost stát se velkými. Najdeme se vůbec navzájem, je nás dost, abychom se mohli spolu formovat a navázat na veliké dílo těch, co umírali ve stoje a nesdílní? Svíčky nosí hodně mladých lidí, někteří mají křídově bílé vážné tváře a slzy v očích. Pochopili, v čem přesně spočívá naše ztráta? Máme takto naději ji umenšit?

Poslední osobnosti, jež v Česku pečovaly o život ve všech jeho směrech a projevech, byly a dosud jsou z pokolení šestatřicátníků. Poslední silná linie, zdravá a napojená na tradici. Vychovaní k sounáležitosti, k odpovědnosti za zvelebování držav materiálních, intelektuálních i citových – a k tomu ostřílení šíleným sledem dějinných zkušeností 20. století dospěli v aristokraty duchem a intelektuální dříče a se vštípenou intuicí k dobru a lásce k tradované moudrosti.

To oni ještě byli kojení prvorepublikovou atmosférou, prostředním úcty, píle, přísnosti, kvality, obětavé péče – a oni prošli druhou světovou válkou, rychlými změnami režimů, poměřováním společenských sil a všelikým zneužíváním hodnot a idejí: totalitní praktiky, persekuce, konfiskace, degradace, normalita, underground, disent, vzmachy ke svobodě, manifesty, represe, demokracie, profanace, akademismy, pragmatismy, přervání tradic a blbá nálada... Zažili všechno, na délku lidského života je to obrovská škála zkušenosti promítnutá na zdravé jádro. Náš národní poklad.

Chopili se své úctyhodné životní práce jako skupina na sebe navzájem odkázaných solitérů – a u toho zůstalo dodnes. Ti po nich, jejich děti, naši rodiče, je nutně museli zklamat – stejně jako později nás – přímá generace našich takzvaných učitelů, politiků a vychovatelů, neriskujících, pohodlných živočichů, ukolébaných a zbytnělých, bez espritu a vnitřního zájmu posouvat hranice možností. Narození do 50. let, vyrůstající v bezvědomí normality, šedi, uniformity, vnucené stagnace – co se mohli dozvědět o skutečném, nezajištěném životě, o svobodě každým slovem, aktem vzrušeně vybojovávat vlastní tvar? O co jim měli jejich předchůdci opřít svoji obrovskou zkušenost, jak jim měli předat, sdělit, o co usilují, proč vypadají tak „staromilsky“, „pravdoláskařsky“, jestliže v panelácích a jeslích, televizi a konfekci všude kolem zmizela prokazatelná krása vydobývaného tvůrčího života a „pravda“ a „láska“ se staly prázdnými učebnicovými položkami, bez jitřivého obsahu, bez živoucích důsledků?

Bylo nutné udržovat podstatu života v sobě dál i navzdory mladým, vlastní pamětí, ve vysilujících podmínkách se pokusit podlomit prázdnotu, zvrátit bezčasí zpátky do času, aby se pak dalo ukázat na ten živý proud, na novou svobodu formovat se, reflektovat a zvědavě se, nezaručeně tvořit, o které v prefabrikátech neměli jak mluvit s těmi, kdo ji nezažili. A když se to podařilo, po osmdesátém devátém, přestože nastal čas to říct a ukázat – nebylo komu. Vyrostlé konfekční děti neměly jak si to poskládat, neměly pojem, nadhled, dívaly se na svobodu jako na televizi, a dodnes citlivě vnímají jen nedostatek jistot, bojí se zrádné kluzkosti života – a tak se kariéristicky vychytrale vrhly nejen na podnikání, ale i na politiku a do univerzitních kateder – zajistit se, dokonce i filosoficky a vědecky, proti životu.

A šestatřicátníci rezignovali na mezigenerační dialog, možná doufali, že stačí jít dost dlouho příkladem, a nebo prostě neměli na vybranou ani bez té naděje. Dřeli se zaťatými zuby ve službě až do konce, napojení jen mezi sebou, uzavírali s mladými jen praktické kompromisy pro dobro věci, které v plné šíři rozuměli jen oni sami – přepouštěli jim místa, třídili ty částečně použitelné, do politiky, do filosofických i vědeckých pozic, brali ty, co byli alespoň schopni, byť krátkozrace a z nedůstojných důvodů, pomoci udržet strukturu, formální chod, aby se nezhroutil celý stát. A sami se pokoušeli kultivovat obsah a bez vysvětlování ukládat moudra do činů, a do knížek, a snad ještě do archivovaných dopisů, aby se uchovalo pro některé budoucí – zapomněli však, že bez předání klíčů k životní moudrosti to fungovat nebude.

A nyní padají ve stoje, celý les, mohutní velikáni, aniž by jejich ušlechtilá míza proudila novou sadbou. Sýkora. Jirousová. Fischerová. Gruša. Magor. Václav Havel. Mají své místo v historii, v knihovnách a v galeriích, mají své místo v našich srdcích a hlavách, ale přesto odcházejí jako vyčerpaní mistři bez žáků. Jako prarodiče bez dětí. Je tam zlom. Nikdy si nemohli odpočinout a vychovávat, kácejí se uprostřed rozdělané práce, protože do posledního dechu tu spočívala dřina ke svobodě, péče o život, jen na nich. Nadobro se přestali svěřovat, vysvětlovat, hádat se a opravňovat – a tak do nikoho nic nevtloukli a sami ztratili kontakt, možnou zpětnou vazbu i s další nastupující generací.

Věra Linhartová, roky žijící odkrojená ve své nekompromisní samovazbě v Paříži, bez dětí, neúhybně a přesně pracující, budiž příkladem ostrého přesvědčení, že nebylo a není komu skutečně předávat. Že opravdu cenné bylo a je pouze pracovat na sobě, a sebou tak dál přispívat k bohatství světa, aniž by vysvětlovala, co dělá.

Josef Topol, i dnes ve své domácí klauzuře silnější, pohotovější a zodpovědnější vůči životu než oba jeho synové dohromady, budiž toho smutným dokladem.

Ivan M. Havel, jehož pravým dítětem je CTS, skvostná a nenaplněná idea, z níž v daných podmínkách s mladšími, krotkými kolegy vzešel jen další bezzubý akademický aparát, který nijak převratně nemění svět, uměřená fraška na vášnivý dialog, stejná jako univerzitní semináře kdekoli jinde.

Věra Jirousová, která se jednoho rána neprobudila, měla na stole ležet rozepsaný další pronikavý článek, rozchystanou další životnou výstavu, urputně dolovala nové a nové skvosty, postřehy, těžila krásu, aniž by měla komu z mladších potřebu ukazovat, proč a co tak uceleně sleduje.

Václav Havel, bezdětný, obětující do poslední chvíle svou osobní linii dramatika, pozorovatele a myslitele, svoje duševní i fyzické zdraví a šťastné soukromí veřejné službě – skeptický k možnosti, že tady je ke komu z vnějšku důvěrně mluvit, že někdo by poslouchal a rozuměl tomu, co jeho konání spojuje už od doby jeho dědečka a dědečka jeho dědečka, a nesl by v sobě takový odkaz dál. Psal sarkastické hry o nemožnosti komunikace, psal a vydával svoje filosofické dopisy a úvahy, četl své otevřené novoroční projevy, v nichž jedním dechem vyjadřoval aktuální zklamání i příští naději. Ale nikoho mladšího osobně sám nic neučil, nikoho tu k takovému vštěpování nenašel.

Byli silnější než generace těch, kdo následovali bezprostředně, a dodnes jsou to oni, kdo určuje, jak vypadá svrchovanost génia.

A my? Nemáme s šestatřicátníky přirozené třecí plochy, leží mezi námi tlumivá vata zadusaných životů, která je v čase prožívání od nás vzdálila, a především je od nás odradila – neměli důvěru v naši životnost, trpělivost zkoušet, zda bychom jim mohli rozumět v jejich celistvosti – nezasvěcovali nás.

A popravdě – nevypadáme důvěryhodně. Rozhlížím se. Jsme roztěkaní, lehkovážní, necítíme se povoláni – životní úsilí investujeme do kariér, ne že by nás zajímaly ony samy, téměř si uplatnění vybíráme namátkou, můžeme vyniknout v čemkoli, překypujeme nápady, rozjaření, že téměř všechno lze zrealizovat, nabíráme zkušenosti tak, že zkoušíme – nebojíme se riskovat, zato nám chybí disciplína, s níž bychom postupovali ve vyšším smyslu, pracovali k celistvému tvaru, udělili svým silám a energiím užitečné vektory, abychom kultivovali to nejlepší pro vytvoření nového společenského systému, abychom se napojili na minulost a zformovali budoucnost. A kolik z nás si uvědomuje, co nám to přesně chybí, a začíná pátrat a soustředit se? Rozhlížím se...

Oni o nás zdá se nevědí. My o nich víme dobře, ale nemůžeme se jich důvěrně dovolat, a oni nám umírají. Bim! Bam! Bim! Bamm! Máme jejich díla, máme archivní záznamy, projevy, dokumenty, knížky, přednášky, fotografie, vlastní vzpomínky. „Zažívali“ jsme je a zažíváme, někteří ještě jsou naživu a aktivní, přednášejí, tvoří, přemítají a scházejí se mezi sebou – ale „nežijeme“ s nimi, nebyla a není možnost k nim přistoupit, nekonfrontovali svoje životní příběhy s námi tváří v tvář, nutnost proti nutnosti, nečelili nám osobně, z mnoha důvodů v téhle společnosti nevzniklo ono mezigenerační bytostné napojení, střet, živý svár, ambivalentní a vzpurné dědění a třídění tradic a moudrostí, neboť nikoli zveřejněnými díly a činy, ale úpornými hovory v soukromí, střetáváním principů, se předává smysl bytí, kultivuje život, napojuje mezigenerační čas, vytvářejí se oči, které budou schopné po smrti autorů jejich textům a činům plně rozumět a těžit z nich.

Jejich epocha je ucelená, veliká, a končí diskontinuitou. Už za života svých mistrů a mudrců jsme vedle nich vyrůstali jako žáci-pohrobci a nyní, se smrtí Václava Havla, jsme dosiřeli.

Čeká nás usilovná dvojí práce – vynalézt nový řád, cestu, jak se ušlechtile zhostit svých povinností k novým životním možnostem, a zároveň obrodit moudrost tradic a domoci se svého náležitého odkazu, ačkoli přímé dědictví nám bylo upřeno. A já se rozhlížím, a ptám – dokážeme se vůbec spojit k takové spolupráci? K životným tvůrčím dialogům alespoň sami mezi sebou? Bude nás dost? Zatím mi osobně dává smysl výmluvná ironie, že manifest za svoji generaci formuluji o samotě, v izolaci vlastního pokoje, po deseti letech ustavičného podněcování, prosévání svých vrstevníků a v touze vyptat se těch silných přede mnou na jejich životy, a za nekonečného přemítání, zda se stejně jako Věra Linhartová nepřestat už rozptylovat slabými možnostmi v době nenakloněné dialogům, a nenapřít vlastní síly k izolovanému, nezdržovanému osobnímu rozvoji s nadějí, že co přitom z vlastní potřeby svěřím (digitálnímu) papíru, možná za pár generací pomůže komusi cosi osvětlit.

Jitka Cardová

 


69 názorů

a2a2a
16. 02. 2014
Dát tip

Přečetl jsem si úvahu, která obráží i mé dlohodobé obavy ze současnosti i budoucnosti, dokonce si připadámi jako dlužník vůči např. holocaustu, který jsem nemusel prožít, ale kde jsem, jsme učinili asi hodně málo proto, abychom cokoliv podobného vyloučili. Jakobychom  si říkali o nově opakující se kolečko dějin.


šálinka
24. 11. 2012
Dát tip

Nalezeno při vzpomínkovém brouzdání se Písmákem, díky za smysluplný text, Václava Havla a jeho generaci sem měla ráda.  (Silly, heslo k účtu už dávno zapomenuto :)


rire
09. 01. 2012
Dát tip
muf když jsem začínal šermovat, taky to vypadalo bídně, trvalo to přes deset let, ale lidi se našli a máme si co sdělovat (a taky jsou tajnůstkáři co nesdělujou, dobře jim tak) v kungfu rodině mám rodinu, mám umění, mám co budovat, mám co předávat hm, húm nějak se mi nechce povídat radši bych se spolu se stromy dál vlnil ve větru, má to víc významu a smyslu než všechno ostatní

Pája
30. 12. 2011
Dát tip
četla jsem už, hermit to hodil na fb, souzním, zdravím!*

Cakl
23. 12. 2011
Dát tip
Zasadilas úvahy do souvislostí, který jsem měl na očích, a přesto je neviděl, nečekal, a mně opanuje pevnost toho zasazení. Je to sugestivní. Fascinuje mě logika, s jakou muselo v Tvém životě na „šestatřicátníky“ dojít, když třicátníci se ukázali běhěm let jako nepouž/čitelní. Je mimochodem bravurní, jak se dvě vysvětlení a dvě řešení spínaj, odklon od třicátníků / příklon k šestatřícátníkům zároveň vysvětluje svůj důvod. Jasně, jde spíš o vyklonění z okna nad příkop... A kdyby i jen IMH byl ochotnej to zkusit, můžete to spolu vytrhnout a já už teď netrpělivě vyhlížím, co (Ti) to přinese. A co mně přinese vědomí toho, co Ti to přinese. U všech komentářů, který jsem zatím četl, mě bere jedna věc: jak uvádějí, že VH je nám i budoucím vzorem slušnosti, morálních kvalit, zásadovosti, noblesy atd. Koho by uvedl on jako svůj vzor...? Chci říct, že v nich funguje skrytý princip "buďme taky slušní, zásadoví, autentičtí, noblesní... abychom byli jako Havel". (Protože být jako Havel je dobré.) Ale proč je to dobré? Pokud by být jako Havel bylo dobré, pak by chudák Václav Havel byl špatnej člověk, protože on sám byl sebou, nemohl být JAKO on. A v jeho textech, projevech, jednání a řeči není nic o tom, jako kdo by on chtěl být. A pokud se (svou) slušností zabývá, ptá se natvrdo a bez zajištěné odpovědi, proč být slušný, ne proč být jako někdo slušný. Naopak se ptá, kým má být, pokud už je tím, kým aktuálně je. Morální hodnoty nebyly pro něj primární cíle, ale nutné sice, leč přece jen vedlejší projevy jeho bytí sebou Václavem Havlem. Samozřejmě. Čím jiným. Být Václavem Havlem mu třeba znemožnilo být dlouhodobě dramatikem, protože to okolní nastavení, v němž teda jedině mohl psát a inscenovat, mu neumožnilo psát a inscenovat jako Václav Havel. Nejde mi o to, že by jako nemohl dělat věci tak, jak chce, a musel hledat jiný řešení, což by nesnesl. To stejně, jako každej, dělal furt. A právě nejde o to, že by byl hrdinou, kterej musí bojovat proti bezpráví, a tak šel proti systému. O nic z toho tu nešlo. On jenom trval na tom, že i bude, když je. Sebou. Což se nesetkalo s těmi příležitostmi, o kterých si přál, že je bude moct využít (totiž být dlouhodobě dramatikem), a naopak mu to otevřelo v danou chvíli jiné možnosti (být buržoazním dítětem, laborantem, vojákem, kulisákem, disidentem, vězeněm, prezidentem...) Tak. A teď proč by nám měl bejt příkladem právě pro svou slušnost, zásadovost, noblesu atd...? Když největším nedostatkem, kterej ho celej život zmrtvoval, byl nedostatek lidí, který jsou sami sebou... (Kdykoliv ho slyším mluvit o jeho bývalých spoluvězních, je v něm zvláštní něha vůči těm vrahům a velkozlodějům, s nimiž byl na celách. Nějak mám dojem, že je měl rád za to, že jsou sami sebou, vrahy. Jako by etiku šlo vůbec aplikovat až na něco, co zvedne hlavu z bahna napodobování cizích životů, což ho fascinovalo víc, než etika.) Dalo by se to napsat i tak, že Havel by musel říct, že kdokoliv, kdo ho chce následovat nebo v jakémkoliv smyslu mít vlastnosti jako on, mít ho za vzor v tomhle smyslu, něco nepochopil. Nejen proto, že to nejde, ale hlavně proto, že o to nejde. Samozřejmě ani jemu ne. Jemu šlo o to být vzorně sebou (ne primárně vzorem, i když je ironie, že on sám pak eo ipso musel vymejšlet, co jako vzor předvést v té roli, v níž byl). Sebou... „Proč mi ale tak záleží na konečném hodnocení? Vždyť by mi to už mohlo být jedno. Není mi to jedno, protože jsem přesvědčen, že má existence - tak jako všechno, co se kdy stalo - rozčeřila hladinu bytí, které po té mé vlnce, byť by byla jakkoli okrajová, bezvýznamná a pomíjivá, je a navždy z principu bude jiné než před ní… A tedy i moje maličkost - buržoazní dítě, laborant, voják, kulisák, divadelní autor, disident, vězeň, prezident, penzista, veřejný fenomén a poustevník, údajný hrdina a tajný strašpytel - tu bude navždy. Respektive ne tu, ale kdesi. Nikoli však jinde. Kdesi tu.“ VH, Prosím stručně. A teď zaimprovizuju: měl něco jak talent pro tohle. Ne výjimečnej, protože Tebou jmenovaní ho taky mají nebo měli. Talent, kterej lidi v jeho generaci mohli rozvíjet, jak Ty tvrdíš, a byl v následující generaci brutálně dušenej a následující následující generace teda neměla šanci ho už ani rozpoznávat a rozvíjet, pokud ho někdo má, ačkoliv by mohla.

Garay
22. 12. 2011
Dát tip
Ale tak "kňourání"?? To snad ne. Je to názor v mezičase třeba. Než najdeme ta řešení, chroustjazz. (Jestli. Dítě, které nikdo neučil chodit se ti taky nerozběhne do náruče, i když jeho dědeček by to v jeho věku zvládl doslova levou zadní). Moc jsme věřili, že naši učitelé jsou nesmrtelní. Nejsou.

"…pokolení šestatřicátníků. Poslední silná linie, zdravá a napojená na tradici. Vychovaní k sounáležitosti, k odpovědnosti za zvelebování držav materiálních, intelektuálních i citových – a k tomu ostřílení šíleným sledem dějinných zkušeností 20. století dospěli v aristokraty duchem a intelektuální dříče a se vštípenou intuicí k dobru a lásce k tradované moudrosti." Domnívám se, že šestatřicátníci svoji sílu, zdraví a napojení na tradici získali úplně stejně, jako máme šanci získat my, kteří jsme dospěli během normalizace. Byli přece malými dětmi, když přišly totalitní režimy. Učili se dívat a přemýšlet týmž způsobem, studovali myšlenky svých předchůdců. Pravda ale je, že jejich pedagogové byli patrně jiných intelektuálních a morálních kvalit, než naši. Obecně ale dozajista záleží na síle osobnosti jako takové, ne na tom, ve které generaci se narodila. Chceme-li se my, které živí ruce, nikoli hlava, ale myšlení nám není úplně cizí, něčemu od těchto osobností naučit, není jiné cesty, než číst jejich zamyšlení a nechat se inspirovat jejich prací, prostě učit se příkladem...jinak to stejně nelze ani těm, kteří jsou s nimi v osobním kontaktu. Pro mne osobně má nesmírnou hodnotu ono zvelebování držav citových. Chápu tak lidský vztah k lidem sociálně potřebným a sociální práci obecně. Je mi tak bližší osobnost zamýšlející se tímto směrem, než intelekt řešící budoucnost celého lidstva. Myslím, že Václav Havel takovouto osobností byl a zůstává, neboť je uchován ve svých esejích a urputné práci na poli lidských práv...rozhodně ve smrti nemizí! A všichni ještě neumřeli...například Jiří Kuběna, Jan Kačer, Jiří Grygar žijí a dávají se.

Max Hutar
21. 12. 2011
Dát tip
Movsare, teď zrovna nejde o to, vnímat, kdo Havel nebyl, ale kdo byl. Osobně nemám rád některé intelektuály, kteří z něj dělají ultra vzor všeho, ale myslím si, že už jenom to, co je na Havlovi neoddiskutovatelné, stojí za celou tu pompu, která se kolem toho dělá. Mám teď na mysli: 1. Havla disidenta, který propojil underground s izolovanými skupinami intelektuálů, napsal Husákovi a vytrpěl si za to svoje 2. Havla filosofa, který se nebál zkušenost s předchozím artikulovat do textů, které znějí možná moralisticky, ale! Jaké námitky vlastně máme proti moralistům? Že bývají pokrytci? Havel nekázal manželskou věrnost, ale občanskou odpovědnost. 3. Havla - otcovskou postavu, který na sebe vzal zodpovědnost prvního polistopadového prezidenta, který zastřešil dekomunizaci smířlivým gestem a dal nám prostor necítit se jako úplní idioti. Že při tom nebyl dokonalý - to mě nezajímá, já také nejsem. Předchozí tři body stačí na to, jaká úcta se jeho mrtvému tělu projevuje. Sakra, já bych ho i do Víta pohřbil. Stejně jako chudáka Magora, za nějž netekl vosk svíček, ale pouhé pivo několika vlasatců - a přitom to byl stejný velikán.

Souhlasím se základní myšlenkou, že bychom se měli učit spíš od generace našich prarodičů než rodičů. Vlastně souhlasím se vším a kdybych napsal něco o Havlovi, bylo by tam i to, že zde nejsou jeho pokračovatelé. Na kategorii "filozofické" to není příliš "důkladné", ale předpokládám, že se jedná o příležitostný text. Tip.

Falka
21. 12. 2011
Dát tip
prolog

...zbytečně dlouhé a zdůrazňované,ale jako celek paráda...hluboká poklona a obdiv...je fajn,že se v komentech vyhraňují charaktery,jen pozvedávají tvůj text...*****avi všem

Falka
20. 12. 2011
Dát tip
Ano, Danny, říkám to samé - je dobré vědět, proč jsou které kohoutky zavřené (i to už je dobývání moudrosti) a hledat, jak jiné otevřít a s kým. j.

Armand
20. 12. 2011
Dát tip
Ahoj Danny, zdravím zpět! Ty patříš k těm lidem o kterých jsem psal, ačkoliv jsem tě přímo nejmenoval. Ale jak vidno, ani jsem nemusel, my si rozumíme i beze slov :) pozn. podle mě je třeba vidět ve Falčině textu to co je za tím schématem. Fakt, že nedochází k mezigeneračnímu předání znamená, že se proměňuje paradigma, .. tedy: děje se to jinak. Ty víš jak. Sám jsi příkladem takové skutečnosti. To, že to předání chybí je zdrojem dvojí věci: tragédie a zároveň ohromné příležitosti. Ta se ale skrývá pod ohromnou hromadou smetí a ten kdo nemá disciplínu (není se ochoten vydat hluboko pro poklady a spokojí se s cetkami, s kariérami, s "duchovnem" apod.), tu příležitost nevyužije. Falka se pro mě dotýká téhle základní roviny, třebaže jí vnímá možná jinak. Šestatřicátníci jsou mrtví, ale mezi námi jsou šestatřicátníci - ne očníkem, ale věkem, kteří se stanou velkými lidmi, aniž by získali nějaké specifické předání minulých generací. Nesou v sobě nové sémě, budou autentičtí. Nebudou to a nejsou Masarykové ani Havlové, budou sami sebou - jako jedni z mála lidských bytostí v historii světa.

Danny
20. 12. 2011
Dát tip
k textu: nevím, neviděl bych to takto schematicky, myslím, že když někdo opravdově hledá moudrost, tak tato si ho najde a médiem přenosu nutně nemusí být mezigenerační předání (i když je to médium nejtradičnější) jinak zdravím Armanda a připojuju se k jeho žlutému textíku (a Tip...*)

Armand
20. 12. 2011
Dát tip
Těším se, Falko. Pro doplnění, myslím, že to sem patří: LeMonde: Kde jsou pokračovatelé Havlovy tradice? http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/le-monde-kde-jsou-pokracovatele-havlovy-generace/731094?utm_source=rss&utm_medium=feed ps: zajímavé je si všimnout rozdílu v úrovni psaní - kde Le Monde ani zdaleka nedosahuje formy, kvality a osobitosti, kterou zde předvedla Falka :)

Falka
20. 12. 2011
Dát tip
A vůbec, proč do pošty :) I tohle je výmluvná odpověď pro ChJ. Jsem v Praze, založila jsem tady tvůrčí platformu pro rozvoj života a myšlení, Farcaster. Její součástí je i residence B-12 (vitamin myšlení, Blanická 12) v centru Prahy, což je prostor právě k takovému setkávání, o jakých si teď píšeme. Sejít se lze téměř kdykoli, jsem překladatelka a editorka spekulativní beletrie, na volné noze, tvořím a pracuju většinou tady. Farcaster je mezinárodní, spolupracujeme s jedinečnými osobnostmi z celého světa, "svoláváme se" např. přes specifické profily na Couchsurfingu, nebo třeba projekty jako Kino Praha. Následují ilustrativní odkazy - webové stránky, fotogalerie, informativní profily - dokonce jsme u nás natočili i několik filmů (spolupořádali jsme první pražský ročník mezinárodního projektu tvorby krátkých filmů, s lidma z celého světa, tak aspoň jeden na ukázku, jak to tu taky někdy vypadá. (Právě teď tu bydlím se dvěma filosofy a osobními přáteli, čerstvě přistěhovanou výtvarnicí a nakrátko je tu jeden Malajsiec, hudebník, se kterým ale ponejvíc diskutujeme o praktikách stavů změněného vědomí. http://farcaster.webnode.cz/ http://www.couchsurfing.org/people/am_itka/ http://vimeo.com/32559945 https://picasaweb.google.com/102286482688086608693/B12Residency https://www.facebook.com/JitkaCardova Čili Armande, dej vědět, kromě několika dnů přes svátky, kdy mířím za maminkou, jsem tu téměř neustále. Tak asi. j.

Falka
20. 12. 2011
Dát tip
Armand: do pošty. Jistěže se sejdeme. Winter: Chroust má vždycky pravdu, proto se o jeho nesmrtelnosti tolik nadumá. Generační výpověď může přijít až ve správném kontextu - to nenadiktujete. To neznamená, že bychom tu už patnáct nebo i víc let něco nedělali, necítili, nemysleli si, nechtěli - ale dějinný úhelník, který vyjeví smysl všech proměnných, jež nás definují, naše pozice a možnosti, nastal teď - je dobře to nepřehlédnout. Ch.: Bylo by fajn dočíst to za titulek, nebo budu litovat, že jsem Vám kdy dala zápočet ze semináře tvůrčí interpretace - tvůrčí neznamená zbrklý a nahodilý ;) Protože tím textem nedělám nic jiného, než že se zamýšlím nad svými činy, nad jejich kořeny a smyslem, že věcně hodnotím svoje příští možnosti v nové realitě a že se už tím napřahuju k dalším činům - je to mj. osobní list, ještě v noci rozeslaný emailem mým přátelům a mým učitelům. A jak vidíte, opravdu to funguje - svoláváme se, viz Armandova noticka. V poště už mám odpovědi a pozvánky k novému tvoření s lidmi, kde se i roky mlčelo. Jak lépe potvrdit, že jsem psala prakticky, konala? Jako kňourání pak naopak vyznívá Vaše poznámka - co je to jiného než povzdech? Co ten podmiňující způsob? Co jste se svým vzdychnutím dozvěděla o svých možnostech Vy?

Winter
20. 12. 2011
Dát tip
Chroust má pravdu. Mimochodem psát generační výpověď pro lidi po třicítce je už spíš testament. /naštěstí/

Armand
20. 12. 2011
Dát tip
A nemusíme hledat nové mudrce a nové medicine-women, jejich čas přijde a oni budou viděni, tak jako teď ty Falko.

Armand
20. 12. 2011
Dát tip
Ještě že jsem dnes udělal co nedělávám, kliknul na odkaz "díla". Nějak jsi mi vypadla z oblíbených Falko. Ale jsem rád, že jsem to mohl tímhle opravit. .-) Díky za tvou úvahu. Souhlasím s Dianou, že by měla znít v tisku. A zároveň je ta skutečnost, že jí čteme tady, izolovaně, na Písmákovi a ne v tisku, dokaldem toho, co píšeš. Dnešní svět je o setkávání výjimečných bytostí někde "za oponou". Protože jeviště ovládá energie zmaru a dětských postav, které nemaje ani ponětí o disciplíně, touží si fouknout do mikrofonu před publikem. "Najdeme se vůbec navzájem, je nás dost, abychom se mohli spolu formovat..." Myslím, že jsme se našli a každý podobný počin, který jsi podnikla v tomto případě ty, nás dává dohromady. Od roku 2002 se dívám po výjimečných duších i tady na Písmákovi. A pár jich tu bylo a je. Ne moc, ale o všech vím. Ty k nim patříš už od té doby roku 2002/2003, kdy tady psali Bříza, Šílená a jiní. Dnes to skoro vypadá na prázdno, ale není to tak. Pořád tu jde potkat jezinky (Dianu, Yeziiinku), Nicollette, Markétu, básníky jako sapro, Print, a pak ty, kterým já říkám mladí (ačkoliv nevím kolik jim je let). :) Vidíš, i ty se zastavíš, Lyryk je zpět. Není to beznadějné. Možná ale zatím schází to sdílení osobní, setkání. Jádrem mého povolání je setkávání. Je to ta nejvyšší forma předání a vedení. Ale setkání je také nese největší riziko. Při setkání se za nic nikdo neschová. Ano, lidé se schovávají pořád a tak se vlastně nikdy nesetkávají i když jsou spolu. Ale to není setkání a dílení, to je jakýsi druh parazitismu, stádní pud. Ale aby se sešli vlci, na to je třeba něčeho víc, než pudu. A tak si raději píšeme do pošty, posíláme přání k Vánocům, básně pro přátele, možná úvahu či manifest :) Ale pojď se sejít Falko. Protože ke zlomu času přišlo na tento svět mnoho bytostí nesmírné síly. A ty síly se sbíhají. A nečekají na déšť, ale na setkání. Na opravdové, autentické setkání. * avi

Marcela.K.
20. 12. 2011
Dát tip
Nevidím to tak černě. Je spousta rodičů, kteří dokáží svým dětem ukázat cestu a je mnoho mladých, kteří vědí, kde hledat pravdu. To, že nekřičí, jen mlčky zapálí svíčku, je jasným důkazem, že tu jsou. Ano, je mi to také líto, že mnoho lidí nedokáže přijmout to, co moudří kolem nás rozdávají a rozdávali. Je mi nesmírně líto, že Václav Havel zemřel. Přesto věřím, že tu s námi zůstal.

Diana
20. 12. 2011
Dát tip
Velice silný, pravdivý a působivý článek. Tohle mělo vyjít v denním tisku. Aby tito velikáni mohli vyučit další generaci, musela by se tato generace ptát nebo jim alespoň naslouchat. Pro předávání moudrosti musí být obě strany ochotné. Do nikoho nevtlučeš jedinou zásadu, když nechce. A to je celá tragedie. ***

každá generace má své nezlomené.

vitráž
20. 12. 2011
Dát tip
už se jich nikdo nezeptá (dosiřeli jsme) a zároveň budeme stále hledat své mudrce protože nejsou v knihovnách dík

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru