Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Knihkupectví, antikvariáty a e-shopy

02. 01. 2012
11
31
5746
Autor
Movsar

My čtenáři bychom si měli vypomáhat, a proto přijměte tento malý "spotřebitelský" komentář prodejen knih. S ohledem na své domovské prostředí, ve kterém se zdržuji nejvíce, bude většina kamenných obchodů pražských. Antikvariátům se hranice nekladou, takže se pustím  - ale až někdy příště - i do dalekého okolí.

 

Knihkupectví

Jednoznačně vede Academia na (horním) Můstku. Tedy alespoň pokud jde o její horní patro. Beletrie tu zase tak moc nenajdete, což je patrné už z názvu a původního určení knihkupectví (a nakladatelství). Z odborné literatury tu najdete téměř vše, včetně časopisů. Sem tam v regálu narazíte i na knihy vydávané v malonákladech univerzitami (obvykle bývají dost drahé). Personál se chová akademicky - jedna část je skutečně znalá, jako například paní s obřími ňadry, která má přehled i o dosud jen připravovaných titulech a vždy se ráda nabídne s pomocí při hledání knihy (kterou ale využije málokterý nadšený čtenář, neboť si minuty dobrodružství chce vychutnat sám); druhá část personálu alespoň zachovává dekorum, jako například hubená paní za kasou, která si ve svém sošném postoji a přísném ale chápajícím pohledu nezadá s promotorem při obřadu. Pro držitele "zlaté" opencard je vše se slevou 10 %.  

Další ze známých a dobře zásobených knihkupectví je Karolinum v Celetné. Tady je atmosféra rodinnější, nicméně ihned poznáte, že jde o rodinu českoitalskou - za závěsem do kanceláře a skladu (ty tam jen tuším, nikdy jsem to tajemství neodkryl) u sekce filosofie často zaslechnete brutální hádku; českou stranu rodiny pak reprezentují zakaboněné tváře nad kupou Literárních novin a Tvarů hned u vchodu. Je tu taky pán, který vás vždy sám pozdraví, a pak ostatní, kteří vás nepozdraví téměř nikdy, a to ani v odpověď na pozdrav váš. Nebudeme ale malicherní, jde tu především o knihy. Dlouho mě tu dráždilo, že velká část knih byla a dosud je neoceněná. Dráždilo mě to o to víc, že personálu tu je nemálo a z kanceláře se ozývá obvykle jen dohadování. Takže občas se budete muset na cenu doptat u pokladny. Jinak tu mají přibližně stejný výběr jako v Academii.

Zajímavější jsou knihkupectví našlá pracně anebo náhodou, dříve netušená. Takto jsem si objevil Polí5 v Trojanově ulici pod Karlovým náměstím. Majitel je nadšenec, takže kupuje téměř vše, co vyjde, a to včetně nejrůznějších samizdatů, knih vydávaných vlastním nákladem, můžete tu narazit třeba i na strojopis nějakého místního podivína. Každopádně množství okrajové literatury, mnohdy navíc vcelku kvalitní, vás rozhodně při hledání v regálech rušit nebude - je tu relativní pořádek. Navíc tohle knihkupectví má i svůj antikvariát, který sice není velký, ale v beletrii se tu něco najít dá. A konečně personál: majitel tu bývá pravidelně, je to člověk znalý a velmi vstřícný. Mezi jeho pomocníky patří lidé jako vystřižení z Bowieho klipu Heart´s Filthy Lesson. Po prvních slovech ovšem poznáte, že nemají v nejmenším úmyslu nikoho rozřezat pilou, a pokud jde o hudbu, které se tu věnují ve stejném množství jako knihám (jsou tu tuny cd a vinylů), tak vám i odborně poradí.  

 

Antikvariáty

Začít psát o antikvariátech je jako skočit do moře kdesi u Bermud. Jak se neztratit? Budu tedy sledovat svou obvyklou stopu, kterou jsem vyšlapal pravděpodobně intuitivně. Jde od Opletalovy ulice. Tam je (a už dlouho nebude, stěhuje se v druhém a definitivním kole na Národní) antikvariát  Aurora. Jsou poměrně dobře zásobeni, ceny mají příznivé. Protože majitelé jsou hudební nadšenci, bude vám k výběru hrát třeba nějaká málo známá punková kapela ze 70. let. Tenhle antikvariát je z těch, které nabízejí jen kvalitní literaturu a odpadem vás příliš neobtěžují. Pokud budete chtít něco nabídnout, pravděpodobně vás ani neošidí a nabídnou spravedlivou cenu (učinil jsem jednu pozitivní zkušenost). O slušnosti svědčí i to, že majitel vám při každém nákupu nabídne pokladní lístek, na který si různí spekulanti nechávají psát "odborná literatura", aby pak čtení o Mussolinim vkládali do účetnictví jako zákoníky a počítačové manuály. Zkrátka najdete tu slušné a dobře zásobené prostředí (a opět mnoho vinylů).

V navazující Růžové je další starý antikvariát, jehož firmu neznám. Mají tu kromě knih i dobrý výběr grafiky vystavené přímo na zdech. Že je majitel nadšenec je poznat hlavně na sekci umění. Humanitní vědy tu nejsou zásobeny nijak zvlášť, ale poezie a prózy tu je relativně hodně. Majitel je nemluvný člověk, obvykle ho přistihnete shrbeného nad knihou, ovšem k zákazníkovi je slušný a o literatuře má přehled.

Pár kroků a vejdete do ulice, která by se klidně mohla jmenovat Antikvariátní. Zatím se ale jmenuje Dlážděná. Jsou tu hned tři antikvariáty, seřazené od nejmenšího po největší. Ty první dva na jedné straně ulice netřeba dlouze představovat. Oba nabízejí poměrně omezené množství knih. V jednom je tma, že na tituly sotva vidíte; ve druhém sice je světla dost, ale zase není až tak co vybírat. Důležitý je antikvariát protilehlý, dobře zásobený jak knihami tak grafikou. Opět rodinné prostředí, narozdíl od středomořského Karolina tu atmosféra připomíná spíše anglický klub: hoši v sakách si pravděpodobně budou tlumenými hlasy vyprávět o tom, se kterým básníkem korespondovali, a paní za kasou bude i k obejdům nabízejícím igelitku harlekýnek promlouvat vážně a v celých větách. Knih je tu velké množství a za slušné ceny. Bývala tu dobře zásobená sekce humanitních věd, teď regály prořídly. Z odborných žánrů tu tak najdete asi nejvíce v sekci umění. A potom beletrie, která se tu kupí v regálech i na pultu, zaplavuje obchod k potešení molů i knihomolů. Ceny tu jsou příznivé a tak jít sem a nekoupit něco je podobně nemožné jako přiblížit se politý benzínem k plameni a nechytnout. Budete tu hořet. Pro literaturu. Konečně přidávám pozitivní zkušenost s nabídkou, která tady (pro mě) dopadla zdaleka nejlépe ze všech antikvariátů v širokém okolí: Podařilo se mi koupit si jeden díl odeonského Prousta podruhé. Nabídl jsem ho proto v několika antikvariátech, kde ale nabízeli vždy směšnou cenu: oproti standardní pultové ceně 200,- Kč to bylo v rozmezí od 30,- Kč do 50,- Kč. Byl už jsem pevně rozhodnutý vzít si s sebou Prousta do dalšího života. Až v Dlážděné mluvili narovinu a nabídli půlku toho, za co prodávají sami (a zhruba všichni ostatní antikváři), tedy 90,- Kč. Ten přístup se mi líbil.

Navážu na historku s prodejem Prousta a představím antikvariát v Hybernské. Říkají si První podzemní a zásobeni jsou výborně. Nicméně černovlasá paní, co tu patří k inventáři, mě nemile překvapila, když mi za Prousta nabídla třicet korun s tím, že "ho tu taky za tak nějak tolik mají". Samozřejmě ho v regále měli za dvěstě. Ostatně tento antikvariát patří k nejdražším v Praze, ovšem nejsou zcela systematičtí, a tak se mi podařilo koupit tu sbírku básní Eugenia Montaleho vydanou překladatelem Janem Vladislavem v počtu dvaceti kusů s věnováním za pár korun. Mají tu asi nejlépe zásobenou sekci filosofie a umění vůbec. Opakuji ale že ceny jsou neúměrně vysoké, takže na monografii o Kamilu Lhotákovi jsem si nechal zajít chuť. Majitel se zdá být, na rozdíl od prohnané černovlasé žínky, vcelku bodrý muž, což jsem prověřili s jedním známým. V pokročilém věku se rozhodl oprášit své kreslířské choutky a protože modelky nepřicházely, rozhodl se koupit si pro inspiraci nějaký vhodný časopis. Ve sklepním antikvariátu si tedy poručil od pana majitele přinést z ještě sklepnější místnosti zásoby pornografie. Dlouho vybíral, ovšem k plné trpělivosti majitele. A pak našel. Starý německý pornočasopis se mu, jako emigrantovi s německou zkušeností, ale zdál drahý - stál plných patnáct korun. A světe div se - na majiteli si usmlouval slevu a časopis si schodištem zpátky do Hybernské už odnášel za cenu deseti korun.

Takže tolik jakýsi zlatý trojúhelník pražské antikvariátské džungle. Protože je mnohem rozlehlejší a navíc mě zajímají knižní džungle jiných měst, dostanu se snad v pokračování k dalším.   

 

E-shopy

U e-shopů mám jen jedno varování a jedno vřelé doporučení.

Varování se týká internetového knihkupectví Kosmas. Já osobně bych v něm nekoupil nic, protože pokud musíte platit za osobní odběr jakýsi manipulační poplatek, pak nejste u seriozního knihkupce. Navíc ceny mi připadají vcelku standardní, nijak výrazně nižší než v kamenných obchodech. Když odečtete oněch 10 % věnovaných čtenářům horolezcem z magistrátu v Academii, pak jste nejspíš na nule. A když připočtete poštovné nebo i manipulační poplatek rukoubolestného pro personál při výdeji na pobočce, pak nejspíše ještě knihu přeplatíte.

Naopak jedinečným e-shopem jsou levneucebnice.cz. Slevy téměř u všech knih dosahují maxima, tzn. že větší slevu zkrátka nikde nedostanete. Možná pro ten zavádějící název (prodávají vše, nikoli jen učebnice) nejsou zatím příliš známí. Osobní odběr je samozřejmě zdarma a výlet ke krčským kolejím Volha může být pro místní zpestřením dne - v létě se pilné studentky ekonomie učí na trávnících kolem a nebývají příliš oblečené. Lze se tak ihned pochlubit novou knihou a nabídnout čtení v trávě. Jistě, jen s pochybnou nadějí.


31 názorů

Aha! Dívávám se do e-shopů různých antikvariátů, ale oni tam umísťují jen zlomek toho, co mají v prodeji ...většinou nakonec zůstanu trčet u prohlížení nabízených grafik a kreseb a u povzdechů, co všechno si nekoupím, a tak mě vlastně nikdy nenapadlo zeptat se meilem na konkrétní knížky, které v nabídce nemají. Děkuju.

Movsar
23. 01. 2012
Dát tip
díky za čtení, moje milé. ;-) to nevím, já se tam rád prohrabuju, tak chodím spíš do kamenných, ale myslím, že danielanne má pravdu, že tak možná budou e.antiky fungovat.

Než jsem začala číst, ani by mne nenapadlo, kolik lze do recenze o knihkupectvích napěchovat erotiky! Je vidět, že se navštěvování těchto "podniků" věnuješ pravidelně a svědomitě a pražáci si z Tvého snažení jistě odnesou mnoho přínosného. Ráda bych se Tě na něco zeptala. Znáš antikvariát, ve kterém bych mohla zadat požadavek na knížku a jakmile by ji měli, poslali by mi ji na dobírku poštou? Prosím o informaci i ostatní, kteří se zde zastavili.

Nicollette
09. 01. 2012
Dát tip
do antikvariátu Aurora chodím už řadu let, poprvé jsem tam vstoupila snad jako 14letá a má to místo pro mě auru a význam :) když chci najít bazarové knihy za lidovku, mrknu vždy sem: www.databazeknih.cz

Tragicus
08. 01. 2012
Dát tip
Ano. A ono porad neco pribyva, takze toho i zustava dost "na potom", ja tam hledam kazdych par dni nekolik klicovych slov. Mne naopak stve nesystematicnost, nemam nakupovani rad, takze cim mene casu v obchode stravim, tim lepe.

Movsar
08. 01. 2012
Dát tip
díky za čtení a info, o tom jsem nevěděl, rád se antiky potloukám, mám rád to přehrabování a dokonce mě někdy trochu zamrzí, když jsou knihy přehledně abecedně seřazené, protože pak už člověku nemůže nic uniknout "na potom". ale je fakt, že ten centrální seznam může být praktický, navíc hodně věcí fyzicky není na pultě, ale ve skladu.

Tragicus
08. 01. 2012
Dát tip
Diky za prehled. Jinak, pro ty, co o tom jeste neslyseli, vyhledavani v 66 ceskych antikvariatech: http://muj-antikvariat.cz/ Divil bych se tedy, ze jste o tom neslyseli, ale zase o tom tady nikdo nemluvil. A je to celkem cerstvy projekt.

Movsar
06. 01. 2012
Dát tip
znám tamní kosmas, ale do té ulice chodím za jiným účelem. :-) i když jsem byl poučen, že se TO přesunulo k prodejně sony na karlák.

Zbora
06. 01. 2012
Dát tip
Já nejradši kosmas v Perlovce.

Delahaye
06. 01. 2012
Dát tip
bezva námět, super ! díky

Movsar
03. 01. 2012
Dát tip
:-)

Movsar
03. 01. 2012
Dát tip
teď mají 20 % pro všechny ve všech academiích. nevím, jak ještě dlouho

Movsar
03. 01. 2012
Dát tip
jsem rád, že jste se zapojili a můžeme si zkusšenosti předávat. i to bylo účelem.

Praha: Doplnil bych Palác knih Luxor - když nejsou vánoce, tak mají nejširší nabídku knih, u kterých je pravděpodobné, že o nich slyšel i někdo mimo underground - dají se darovat. Přehledně řazené knihy beletrie na českou/světovou podle abecedy a taky mají kompletní ÚZ (zákony). Nevýhoda je, že v jednotlivých kategoriích nahoře se nedá vyznat a že kontrolují platnost ISICu pro slevu. :-) A jsou taky třeba na Hlaváku (kniha do vlaku) a v Palladiu - když si vaše slečna/paní nakupuje. :-) Odbornou raději zatěžovat nebudu. Pardubice: Kanzelsberger - pozdě zásobený (i v Hradci je zásobovanější), dobrý tak na nákup křížovek babičkám či knihu na poslední chvíli. Lejhanec - nepřehledné a malé, ale dají se tam najít zajímavé tituly s válečnou tématikou. Lejhanec, odborná - vzhledem k tomu, že novelizovaný Zákoník práce ještě neměli, tak jsem s nimi skončil. Papyrus (Palackého a Pasáž sv. Jana) - v knihách za babku se dá najít dobrý poměr cena/přínos. Jinak obyčejná nabídka. Helios - Razskazova rád nemám a jeho knihkupectví taky ne. Maximálně pro patrioty.

Dero
02. 01. 2012
Dát tip
Velmi informativní a příjemně plynoucí čtení. Těším se na pokračování.

Honzyk
02. 01. 2012
Dát tip
*

Movsar
01. 01. 2012
Dát tip
znám ho dobře, je to paralelní ulice s poštovní. tam jsem už toho taky něco nakoupil. já bydlel celý život v centtru, akže se do poruby moc nedostal. až pojedu, dám vědět!

Winter
01. 01. 2012
Dát tip
V Porubě toho moc není, jenom pajzly, někdy můžem zajít na pivo. Antikvariáty v centru mě vždycky strašně zklamou, až na jeden, v němž jsem byl už tisíckrát, ale pokaždé do něj hledám cestu, jak kdybych tam šel prvně. Je to antik ve sklepě jednoho bloku, kde člověk musí vejít do normálních domovních dveří, pak dolů. Tím, jak se mi ten antikvariát pořád schovává, mi připomíná Ajvazovy knihy. Fiducia je fajn, ale sběratelské věci stejnak moc nevyhledávám, takže využívám spíš jejich kulturních programů.

Movsar
31. 12. 2011
Dát tip
a academia na náměstí je mi sympatická. a hlevně tím, že se jim tam pod parapety usídlily vlasštovky (nebo jiřičky), což je nádherné pozorovat

Movsar
31. 12. 2011
Dát tip
porubu neznám, ale rád bych se tam vypravil.

Movsar
31. 12. 2011
Dát tip
v ostravě dobře znám a vždy když jsem navštěvuju centrum: fiducia nejlepší, koupil jsem tam staré, skutečně sběrateslké, hosty např. no apak poštovní, kde jsou hned dva a pak ten u bývalé revoluční s e zakaboěnýn vousáčem, vše téměř vedle sebe.

Winter
31. 12. 2011
Dát tip
Ostrava: pokud pominu Academii, která si o po zekonomizování provozu udržela alespoň jakýs/takýs standard, můžu doporučit hlavně porubský antikvariát "V suterénu", kousek od Alšova náměstí (je to, překvapivě, v suterénu jednoho bytného baráku). Neseženete tam sice žádnou filosofii (antická knihovna nicméně ujde), nebo artové knihy (i když The art book jsem si tam koupil), ale co se týká beletrie a skript, převážně technických (díky své poloze cca 200mm od vsb) je nepřekonatelný. Ceny jsou navíc řádově nižší než v jiných anticích, až mi je skoro líto všech alkoholiků, kteří tam ty zděděné nebo nalezené knížky prodávají. Z netových knihkupectví můžu doporučit abz.knihy.cz, které mají odběrné místo v Ostravě - Zábřehu a ještě se mi nikdy nestalo, že by mě nějak vypekli nebo se byť jen zpozdili.

ke knihkupectvim: Kosmas v Hradci Kralove, jedno z nejlepsich knihkupectvi, kde jsem kdy mel tu cest nakupovat...staral se o to belovlasy pan, ktery mel hodne velky prehled, o prodeji knih vedel taky sve, dobry osobni pristup, pak uz nas znal tak nam daval 20 procentni slevy jen za to co nakupujeme...Vyber byl taktez dobry...filozofie, poezie, beletrie, historie,...hodne dobre knihkupectvi je taktez v Hradci primo na vlakovem nadrazi, ktere ma tzv. maly pan, ktery je skutecne velkym nadsencem, v knihkupectvi, ktere je na minimalni mozne plose, zaplneno maximalnim moznym poctem knih se asi nema cenu snazit orientovat, ale maly pan se v tom vyzna....je ochoten sehnat spoustu knih, ktere se uz zdaji byti vyprodane... Dobre knihkupecti a intikvariat v jednom je take v Turnove v ulici 5. kvetna....obe je tedy dohromady, tak nevite co je antikvariatni a co ne, ale da se zde najit spousta knih, ktere jsou vsude jinde uz nejaky ten patek vyprodane...nasel jsem zde treba dve (?!) Spojite nadoby od Bretona, ci Magoruv zapisnik...Osobni pristup tedy nic moc, pan by mohl byt ochotnejsi...moc toho nenakeca... co se tyce antikvariatu, prilis nevim, mam vcelku dobre zkusenosti s antikvariatem Cejka luziny, je to v nekde ke konecny becka, myslim, teda....jistej si ted nejsem - vzdy jsem tam nasel co jsem chtel...ceny nevim, myslim, ze jsou vcelku vyssi, pravdou je, ze knihy byvaji ve vybornem stavu...vcelku dobry je take antikvariat Podebrady, ale ten znam pouze jako e-shop, kdy jsem tam objednaval spise takove vypecenosti stylu podepsany Nezval a tak... a kdo chce opravdu sakra drahy knihy, ktere jsou spise sberatelskeho charakteru at se obrati na Prazsky almanach...na internetu...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru