Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ZASE TY BOTY

22. 01. 2012
26
50
3064
Autor
srozumeni

Jedna z dalších příhod. Z mého pohledu možná záživnější, než předešlá. Ale asi to bude tím, že starší vzpomínky se píší nějak snáz, než novodobější.

Co se jednou v šatně nandá a navleče,zásadně se sundá a svleče zase jen v šatně. A to platí i pro obuv.

I vyrazila jsem se svým pětiletým vlastním autistou na procházku na Kilometrovku. To je historická alej, kterou máme poblíž bydliště. Ne vždy naše procházky probíhaly hladce. Velmi často jsme na sebe upoutávali pozornost kolemjdoucích. Někdy to byla zvýšená křiklavost mého dítěte, jindy jeho bizardní pohyby,podivné zvuky a zajímavé byly občas i jeho předměty, které si nesl v ruce.

Měla jsem zrovna jeden z mála hrdinných dnů. A vyrazila jsem. Asi ani nemusím psát, že se to někde uprostřed cesty zvrtlo a domů jsem se opět vrátila jako prohrávající psychická troska. Ještě navíc skálopevně přesvědčená o tom, že Kilometrovka nebude hodně dlouho poctěna naší návštěvou. Přiznám se, že jsem měla chvílemi i vztek na syna, který, jak se později ukázalo, za to vůbec nemohl.

Cesta ubíhala v pohodě. Pak začal syn občas tak nějak stávkovat. Postupně se přidával křik, jehož intenzita rostla a rostla. Po celou dobu jeho křiku, který už ohlušoval celou alej, a kdy se schylovalo k tomu, že i míjející cyklisté začnou padat z kol, snažila jsem se přijít na podstatu problému. Marně. Nejhorší bylo, že jsme se nemohli ani hned vrátit, protože jsme museli přesně dodržet obvyklou trasu naší procházky. Dost často se ze synova autismu stávala past nejen pro něj samotného, ale i pro okolí.

A pointa?      Ač měl šněrovací kotníkové boty, vnikl mu do jedné z nich asi centimetr velký trn a zapíchl se do paty. A s každým krokem rýpl a rýpl. Asi by na jeho místě řval každý. Ale dokázal by identifikovat problém a řešit ho. Autisté tohle bohužel neumějí. Těžký život autisty....


50 názorů

srozumeni
27. 06. 2014
Dát tip
Děkuji. Pro mě je i zajímavé, když mě vrátíš do mé historie, že si připomenu i písmáky, kteří mi zde něco napsali a už bohužel nejsou mezi námi.

Markel
27. 06. 2014
Dát tip

zajímavě rozšiřuješ obzory lidem, kteří nemají ani zdání, to je moc dobře, líbilo *


srozumeni
18. 08. 2013
Dát tip
Milá Metto, koukám, že vypadám jako ignorant, že jsem tehdy nereagovala. To byl nějaký omyl. S velkým zájmem jsem si teď s odstupem přečetla Tvou kritiku a přišla akorát vhod. Jsem teď ve stadiu, kdy chci některá svá stará dílka poopravovat a nějak je trochu ucelit. Takže se mi hodí, cos mi napsala, jelikož máš pravdu. Je to takové nějaké celé divně šroubované. Nějak si s tím zkusím pohrát. Děkuji a měj se hezky.

Metta
26. 01. 2012
Dát tip
téma je mi blízké a obsah velmi zaujal. Formě nerozumím. Dílo na mě působí, jako by ses nemohla rozhodnout mezi hořce humorným tonem, kde problematika autismu jen prosvita mezi řádky a v konkretnich prihodach a lehce odborným obecným pojednáním o autismu. Nemíchala bych to. Mně se víc líbí první možnost a osobně bych se proto klidně obešla bez výrazů jako "bydliště," "psychická," "intenzita," "centimetr," "identifikovat," 4x - příliš často "autismus"... jen můj pocit, nerozumím prostě tvému stylu mně připadají mj. tyto části textu jako brzda svěžího vyprávění "Po celou dobu jeho křiku" nestačilo by..."Už ohlušoval celou alej....a já stále nepřišla na podstatu.." "Dost často se ze synova autismu stávala past nejen pro něj samotného, ale i pro okolí." to mi na tomto napínavém místě těsně před pointou nesedí víš, že každá věta v posledním odstavci začíná na "A" ? Záměr :-)))??? chtěla bych umět na toto téma psát tak s nadhledem jako ty. Těším se na další kousky. m.

srozumeni
24. 01. 2012
Dát tip
Janino,dekuji za povzbudiva slova. Pokusim se. Diky.

Janina6
24. 01. 2012
Dát tip
Jak tady napsalo několik čtenářů, píšeš o světě, který je pro mnoho z nás neznámý, a to je moc dobře. Tohle kratičké vyprávění se mi čte jako trochu podrobnější námět, náčrt pro delší text. Myslím, že máš nápady i cit pro detaily, a že by bylo fajn zkusit tenhle zhuštěný textík rozvést do opravdové povídky. Zkusíš to? Pokud ano, velice ráda si to přečtu.

srozumeni
24. 01. 2012
Dát tip
Zuzu, moc děkuji..

Zuzulinka
24. 01. 2012
Dát tip
pokud můžu, dovolím si tady čistě lidský rozbor - nejsem povídkářka a tomu, jak má povídka vypadat až tak nerozumím, přesto je s oblibou čtu, zvláště ty skutečné, odžité a věrohodné, jako je tato napadlo mě tady, jak daleko je do těch světů, které máme na dosah, přesto do nich nemůžeme, napadlo mně, zdali někdy nejsou právě ty světy lepší a čistší, napadlo mě, jestli se s nimi někdy naučíme navázat nějaké spojení tenhle text je důkazem, že i v málu lze říct mnoho, nestěžovat si na roli matky, která má postižené dítě, ale naopak, přijmout jeho svět bez výhrad a podělit se s námi o jeho jedinečnost, které, možná díky tomu lépe porozumíme :-)

srozumeni
23. 01. 2012
Dát tip
Děkuji za povzdech a za návštěvu. Asi první na mé stránce.

ach jo!

srozumeni
23. 01. 2012
Dát tip
Taublo, Radko děkuji.

Člověk si díky tomu uvědomí spoustu věcí... díky vám!

Taubla
23. 01. 2012
Dát tip
T*

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
Hno, kuti, děkuji vám...

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
Zuzulinko, s tou zmrzkou máš pravdu, na tu mám např závislost já, takže s Tebou plně souhlasím.

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
Evi, zuby-to je na celou další povídku. A máš pravdivé tušení, je to fakt průšvih. Obecně se uvádí, že největší strašák rodičů autistů je třeba i pitomé slepé střevo. On nemusí dát včas najevo, že je problém a pak už může být pozdě. Děkuji.

Zuzulinka
22. 01. 2012
Dát tip
tak vidíš, tušila jsem, že něco zabere...o autistech toho moc nevím, a co nejvíc vím, to je z filmu Rain man...a ano, máš pravdu, dotknout se jich, je asi problém ...a mimochodem, zmrzlina zabere na každého:)

renegátka
22. 01. 2012
Dát tip
jsou to tedy nástrahy, nechci domyslet jak se projevuje bolavý zub

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
Romane, díky.

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
brack, děkuji...

strasne ti a synovi fandim. *** pe es pracuju s postizenymi detmi a videla jsem mnoho lidi s autismem zit uspesnej a produktivni zivot...

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
Zuzulinko, vítám Tě na své stránce. Děkuji za návštěvu. Foukat bolístky, hladit a jinak projevovat přízeň tělesným kontaktem, autistům moc nejde. A u našeho syna byl i nadlidský výkon třeba připevnit náplast. Ale jídlo jako odměna-to funguje spolehlivě...

Zuzulinka
22. 01. 2012
Dát tip
chudáček malý, doufám, žes mu to pak vynahradila a bolístu pofoukala, třeba zmrzkou:)

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
Juno, díky.

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
To není smyšlené. Díky.

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
Jiří, to máš pravdu. Jsou to jen takové chabé pokusy o to, kam oni nám to dovolí. Ještě navíc leckdy metoda pokusů a omylů. Díky za zastavení.

nostalgik
22. 01. 2012
Dát tip
Nejtěžší pro okolí je proniknou to autistova světa...

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
Óó, děkuji, rdím se....

Alegna
22. 01. 2012
Dát tip
Hani má pravdu*

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
No tak jo, dík, blbounku.

..nojo no*

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
Čudlo, Tobě také děkuji.

srozumeni
22. 01. 2012
Dát tip
Vendulo, díky.

Čudla
21. 01. 2012
Dát tip
Napadlo mě to co 8hanku.. *

8hanka
21. 01. 2012
Dát tip
myslim, ze keby sa natocil film podla Tvojej predlohy, tak by predstihol aj Rain Mana...

srozumeni
21. 01. 2012
Dát tip
Děkuji za tip. On má naštěstí jiný práh citlivosti na bolest. Ale bez omezení to také není....

8hanka
21. 01. 2012
Dát tip
syn bol hrdina, kracal s takou velkou bolestou... *****

srozumeni
21. 01. 2012
Dát tip
avox, děkuji. sveřep, taky mě to děsí, děkuji.

avox
21. 01. 2012
Dát tip
překlep - pár scén

sveřep
21. 01. 2012
Dát tip
to je hrozný, když si to představim. z pohledu syna - jak ho to bolí a nemůže najít řešení !!!

avox
21. 01. 2012
Dát tip
Přidám se k NaNov. Kdysi jsem viděla film o autistickém dítěti, pamatuji si z něj jen pás scén a byla jsem ráda, že skončil happyendem. V životě to asi chodí jinak

srozumeni
21. 01. 2012
Dát tip
Dekuji Ti.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru