Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pěstitelské práce

31. 01. 2012
19
33
4138
Autor
Zbora

Soudružka učitelka Brázdová byla přesně tím příkladem, kdy jméno taknějak předznamenává úděl. Neznali jsme sice její osobní život podrobně, ale co jsme věděli bylo, že se nikdy neprovdala, takže už od jejího narození zřejmě bylo rozhodnuto, že nás v páté třídě vyfasuje na pěstitelské práce. Hned poté, co jsme si v učebně začali ujasňovat, ve kterých ročních obdobích dochází k pěstování a sklizni plodin, byl jsem se svou zimou vykázán za dveře, kde jsem ukřivděně vzpomínal, jak jsem na dědově zahrádce ve sněhu trhal kuličky až doposud tam přírodně skladované růžičkové kapusty a strefoval se s nimi do otevřených košů čínského zelí, které tady byly z téhož důvodu.

Jakmile roztál sníh, přišlo jaro a soudružka učitelka Brázdová nás vybavila motyčkami ze školního sklepa. Snažil jsem se kopáním opravdu důkladně zahnat vtíravé myšlenky, jež mě přepadaly při pohledu na pozadí ohnutých spolužaček, nezúčastněně tu trvající ve vlahém vánku, jakoby se houpala sama o sobě, podepřená jen bezděčně přešlapujícími násadami nohou. V podobné pozici jsem spolužačky pak vídal každý čtvrtek.

Moc se toho nakonec neurodilo. Na naší společné fotce z páté B leží na zemi černobílá ošatka , kde se vyhřívá několik drobných rajčat a mrkví, jedna docela velká dýně a pár okurek, které by na nakládačky celkem ušly, ale bohužel si už nevzpomínám, zdali to nebyly spíš salátovky. My se samozřejmě usmíváme, tiskneme se k sobě (všichni vyfoceni vzpřímeně zpředu) a vypadá to, že máme radost. Ani ne tak z dýně, jako spíš z toho, že motyčky definitivně zdědí jiní páťáci.

Často potkávám na Farmářském tržišti stejně ohnuté holky a ženy, co berou z přepravek na zemi do rukou plody s opatrnou něžností. Zřejmě absolventky pátého ročníku s učitelkou Brázdovou, která jim sice neposkytla spolehlivý recept, jak vypěstovat trofejní celer, ale naučila je, že vypěstovat jakýkoli celer je fakt dřina.

Včera  se mi stalo, že se jedna z těch žen narovnala zrovna ve chvíli, kdy jsem procházel okolo. Byla mi sice už před tím nějaká povědomá, ale jakmile jsme se setkali pohledy, na malou chvíli jsme spolu byli zpátky na černobílé fotce s pyšnou, dýňovou ozvěnou.       


33 názorů

palino8
10. 04. 2012
Dát tip
:-)

martinez
02. 02. 2012
Dát tip
díky, Oldíku :o)

Oldjerry
01. 02. 2012
Dát tip
martinez - mám tě v úctě i přes drobné zahradnické nedostatky (:-D

Oldjerry
01. 02. 2012
Dát tip
martinez - mám tě v úctě i přes drobné zahradnické nedostatky (:-D

Zbora
01. 02. 2012
Dát tip
Norbert, ale to jsem vůbec nechtěl, naopak. Tak příště i se smajlíkem na konci, by nedocházelo k nedorozumění.

Kapsa
01. 02. 2012
Dát tip
Pobavilo...

guy
01. 02. 2012
Dát tip
hm, připomnělo mi to práce na školním pozemku v dobách, kdy já navštěvoval základní školu a to natolik inspirativně, že docela vážně přemýšlím, jestli bych si tu neměl též vyzkoušet něco trochu fejetonového nebo tak .. :)

martinez
01. 02. 2012
Dát tip
opravdu toho na zahradě moc neudělám.. nemám zahradu a su městská odjakživa.. nikdy by mě nenapadlo že něco skladované po sklizni se dá čerstvě utrhnout.. ale zas třeba umím psát oběma rukama naráz, a přitom levou zrcadlově! :o)

Santi€
01. 02. 2012
Dát tip
Santie, Svatá Eurálie, Santiměna a nebo i Svatéeuro k všim službám (pukrlátko) :)

Oldjerry
01. 02. 2012
Dát tip
Se mi líbí Zborův fígel: závěrečné setkání je totiž to, co dává této pěkné miniatuře život a smysl. Martinez (zdravím, srdečně a vřele!!) asi toho na zahradě moc neudělá, jinak by bez úprav přírodně skladované a pak!!! čerstvě utržené kapustičky vzala na vědomí bez připomínek. Aspoň já, zahradní šotek (128kg), jsem si to okamžitě promítl jako film na pomyslné plátno svých představ. (:-D Svatéeuro - to je opravdu dobrý nápad...

martinez
01. 02. 2012
Dát tip
budu se těšit.. pudově!

Zbora
31. 01. 2012
Dát tip
Norbert: nevím, jeden psycholog tvrdil, že sexuální pud je podstatou veškeré umělecké tvorby. Netuším, který z těch vousáčů to byl, vůbec tomu nevěřím, ze zásady se vyhýbám ve své tvorbě jakýmkoli pudům, natož jejich potlačování a razím tvrzení, že pudovým se stává až čtenář se svou nezdravě rozvitou fantazií! Martinez: nepoužil, což mě opravdu velmi mrzí a hodlám se polepšit.

martinez
31. 01. 2012
Dát tip
jakože šlus?! definitivní? a použils to slovo vůbec v tý německý český básni? :o)

:-) no to tedy... zůstanou jenom vzpomínky, no:-)

Zbora
31. 01. 2012
Dát tip
Ne, ale můžeš mít poslední přání!

martinez
31. 01. 2012
Dát tip
dostanu čas na rozmyšlenou?

Zbora
31. 01. 2012
Dát tip
Dobrá, půjdu tedy před Tebou!

martinez
31. 01. 2012
Dát tip
máš kliku že normálně beru slovo "baba" jako označení osoby ženského pohlaví ale nechoď za mnou, prosím tě!!!

Alimra
31. 01. 2012
Dát tip
ten konec je ... no nesedí mi, ale jinak fajn milé čtení

Zbora
31. 01. 2012
Dát tip
To bylo samozřejmě v dobrém, jak jinak, že?! Když mi bylo patnáct a šli jsme ve Zlíně na zábavu, řikali jsme, že jdeme za babama, no a v Brně to nemůže být zas o moc jiné, ne?! ;)

martinez
31. 01. 2012
Dát tip
hefkýýý.. ale to babo teda, to sem si možná ani nezasloužila!!! :oD

Zbora
31. 01. 2012
Dát tip
Šmarjá, babo, Tobě se člověk jen tak nezavděčí! :) (už je to lepší?) :))

martinez
31. 01. 2012
Dát tip
no já bych zapomenutou taky chápala, ale ne čerstvě utrženou :o)

Santi€
31. 01. 2012
Dát tip
rádo se stalo :)

Zbora
31. 01. 2012
Dát tip
Ano, to je prima nápad. Díky :)

Santi€
31. 01. 2012
Dát tip
já tu zapomenutou "skladovanou" růžičkovou kapustu na zahradě chápu :) ale možná bych tam dodala DOSUD přírodně skladovanými kuličkami...nebo tak něco.

Zuzulinka
31. 01. 2012
Dát tip
milé, já si vzpomněla na náš školní skleník, sazenice rajčat a paprik a hlávkového salátu, které občas vyrostly větší, než ta rajčata a papriky a na kterých se pásla stáda slimáků:) no, to naše děti už nezažijí:)

martinez
31. 01. 2012
Dát tip
a to já ráda.. :o)

Zbora
31. 01. 2012
Dát tip
Díky, podumám nad tím.

martinez
31. 01. 2012
Dát tip
fajn, jen mi nesedí jedno místo strefoval čerstvě utrženými, přírodně skladovanými kuličkami tak čerstvě utržené nebo už skladované? ani zbytek té věty mi moc neštimuje :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru