Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sdílená zkušenost

26. 03. 2012
10
11
4314
Autor
Danny
Qax a Tew se zase hádali. Celé to začal Qax nevinným návrhem místa další výpravy: "Poletíme do kvadrantu beta!" "Ale ne, tam nic nenajdeme... tam jsou jenom nudný, nezajímavý planety. Potřebujeme něco pořádnýho," oponoval Tew. Qax zavrtěl třetím chapadlem: "Na betě jsme posledně objevili ten... hmyz přece. Ta společenská struktura s propracovanou hierarchií, patnáct specializovanejch poddruhů... to nám publikovali na prvním krystalu... a ne na zapadeným desátým, kterej nikdo už nečte." Na známku nesouhlasu změnil Tew barvu: "No jo, ale kolikrát jsme tam letěli a nic. Mravenci byli výjimka. Poletíme do kvadrantu delta. Tam je celý jedno neprozkoumaný..." "Delta? Víš jak je to daleko? Za palivo utratíme tolik, že se nám to vůbec nevyplatí! Honorář minus palivo, musíš počítat, ty tvrdochapadlovej, pětibarevnej..." nedal se Qax. "Pětibarevnej? U čísla 1, kdo je u tebe pětibarevnej? Jeden se snaží, aby to bylo trochu dobrodružný..." naléhal Tew. "Tak dobrodružství se barvounovi zachtělo..." odvětil Qax, " chceš to udělat zajímavější? Kvůli tomu nebudeme přece riskovat prodělečnej podnik: co takhle sázku? Klasickou, kdo vytěží víc?" "Hmmm..." Tew začal měnit povrch. Přemýšlel. "No dobrá, kdo vytěží víc. Ale jestli pak skončíme na dvanáctým krystalu, v rubrice 'Co nás opravdu, ale opravdu nezajímá'..." "Neskončíme. Navrhl jsem cíl, takže do toho půjdu první." Qax se začal chystat na změnu kurzu. Během cesty se atmosféra mezi oběma parťáky uklidnila. "Tohlencto povolání mezihvězdnýho novináře... fakt jsem netušil, že takhle dopadnu." svěřoval se Tew. "No to víš, když oficiální pátrací skupiny Vlády, který maj kontaktovat nový civilizace, tonou v byrokracii Státního Aparátu, není divu, že jsme za dvacet pět megačasů oficiálně objevili jen pět civilizací... A lidi chtěj senzace, zprávy a drby o okolním vesmíru..." odvětil Qax. "Kdybysme je tak mohli oficiálně kontaktovat,... ukázat se: to jsme my, todlencto je Impérium, vyměníme si, co víme..." zasnil se Tew, "ale nemáme licenci na kontakt. Tak jen paběrkujeme, sbíráme pokoutně..." "No jo, byrokracie Impéria vzrůstá geometrickou řadou, znáš to." povzdechl Qax. Tou dobou již dorazili do jednoho z méně zmapovaných sektorů a detektory se rozsvítily. Ukazovaly na třetí planetu v systému jisté žluté hvězdy, která prokazovala jasné známky existence civilizace. (Třetí planeta... žlutá hvězda... pravidelní čtenáři sci-fi tu ihned jistě detekovali megaznámé hyperklišé, snažící se nenápadně naznačit, že jde o naši matičku Zemi. Nebudeme této myšlence odporovat, protože na tomto odhalení pointa příběhu nespočívá. Ano, Qax a Tew se zatoulali k nám a budou shánět informace na naší provinční hroudě, oddělené (naštěstí? naneštěstí?) od kvasu Impéria.) "Táák... sémantickej analyzátor nám vypotí základní fráze. Jak vidím, mají celosvětovou informační síť, může sbírat něco tam. Škoda, že to není přímo použitelný..." změnil lehce barvu Qax. Ve všelijakých, třeba i hodně inteligentních sci-fi povídkách se celkem přeceňuje schopnost dorozumění mezi tvory z různých planet, kteří se vyvíjeli mnoho milionů let odděleně. Předpokládá se, že samospasitelná umělá inteligence pochytí útržky hovorů (nebo tak něco), zanalyzuje je (nebo tak něco) a pak vyplivne kompletní česko-vulkánský (třeba) slovník, včetně idiomů, slangů a všemožného hantecu. Analytické schopnosti počítačů jsou zde, dle mého skromného názoru, prezentovány tak, jak si jistá známá česká loutka představuje konflikt mocností. Jazyk se ve skutečnosti váže na zkušenost, kterou daná rasa tvorů má, často obsahuje spoustu implicitních předpokladů, které jsou vlastní danému živočišnému druhu, jeho způsobům vnímání... proto není divu, že počítače lodi Qaxe a Tewa "schroustaly" data lidských novin, řečí, Internetu a třeba i rádia a vypadlo jim z toho pár základních slovíček. Zhruba tolik, že vesmírní novináři byli schopni okolo jdoucímu Pozemšťanovi říct něco ve smyslu "chceme informace o vaší planetě" a pak si všechno ostatní nechat vysvětlit od něj. "Takže já půjdu těžit první. Už skenuju, jaký si vezmu tělo." Qax si prohlédl počítačovou analýzu vzezření Pozemšťana, aby mohl sbírat informace bez toho, že by způsobil paniku. "A ty si vezmi jiný, to moje ti nedám!" obrátil se na Tewa. "Znáš pravidla, jak postupovat bez licence: maximálně jeden vzorek, maximálně dva pokusy. Proto nemůžeme letět tři...Jo, vidím, že už jsi dal tělo do pohybu." ztmavl Tew. Byl trochu napjatý. Bylo na Qaxovi, jaký vzorek si vybere. "Tenhle jedinec je napojenej na terminál jejich celosvětovýho systému. Jdu k němu." "Jenom otevřel dveře, cosi prohodil a zase je zavřel. Další planeta, co se šprajcuje. Nebo máme blbě základní slova..." nechápal Qax. "Pochybuju, že při druhým pokusu něco vytěžíš." "Jsi smolař, refrázuju slova. Uvidíš." pravil optimisticky Tew, který již rozpohyboval svoji kopii těla Pozemšťana. Reakce vzorku Qaxe i Tewa překvapila. Začal mluvit. Tew zkoušel reagovat, ale uvědomoval si, že bude potřeba následná sémantická analýza. A pak... "Obdržel jsem dar. Zřejmě informace v zkomprimované formě." vesele zazářil Tew. To již byli zpátky na lodi a poté, co Tew vyhrál sázku, analyzovali výsledky mise. "To víš, refrázoval jsem slova..." "Nerefrázoval." ztmavl Qax, "vidíš? To jsou stejné symboly, které jsem použil já." Na obrazovce počítače bylo opravdu vidět, že Tew zapomněl přepnout na svůj soubor a jeho kopie Pozemšťana vyslovila přesně stejnou frázi jako Qaxova. "Nechápu. Nechápu." ztmavl Qax ještě víc. "Oba jsme zkopírovali průměrného Pozemšťana: oba podobného, jako hromadu dalších, který jsme potkali v okolí bydliště našeho vzorku... Zřejmě nám chybí nějaká sdílená zkušenost, něco, co vysvětlí tvůj úspěch a moje fiasko... Cos to dostal za dar? Jaké informace?" "Nějaké biologické vektory... musíme to zanalyzovat, ale opravdu jde o nosiče dat..." "Takže jsi vyhrál. Ale nechápu to." * * * Pavel25: to bys neveril... dneska fakt haluz. Ron: tak povidej Pavel25: sedim si takhle u netu... a najednou nekdo u dveri. nejakej chlapek. Ron: tihle reklamni agenti si taky nedaji pokoj... Pavel25: a prej "Chceme informace" Ron: lol Pavel25: taxem s nim vyrazil dvere... za chvili zas nekdo Ron: nejakej neodbytnej... Pavel25: ne, ted tam stala nejaka slecna. Fakt pekna. A zase: "Chceme informace." Ron: Pekna? Procs ji nesbalil? Pavel25: co jsem asi udelal? nebranila se, vubec. byla nejaka... zamlkla. sex nebyl nic moc. skoro se nehejbala. Ron: nj, frigidky... Pavel25: ale stejne je to haluz. taky nechapu, proc si ten pouzitej naplnenej kondom vzala s sebou.

11 názorů

Tragicus
20. 04. 2012
Dát tip
Na můj vkus moc hrátek se slovy, moc tlačení na pilu, alespoň ze začátku. Jo, autorské vstupy byly celkem fajn, i když s tím druhým moc nesouhlasím. Ale StvN má pravdu, nemá smysl v tom rýpat. Pointa celkem pobavila.

Janina6
18. 04. 2012
Dát tip
Nebudu nosit dříví do lesa - co se týká obsahu, neřekla bych nic nového, všechno podstatné ti už napsali. Tak snad jen drobnosti - na "zapadeným" desátým - dala bych spíš "zapadlým", i když hovorová řeč nemá jasně stanovená pravidla, spíš zvyklosti, a možná jen tenhle tvar v řeči neslýchám. Ve 2. části ("Během cesty...") mi vadí 3x opakované slovo oficiální, oficiálně. V závěrečném rozhovoru, kde se používají slova jako haluz, net, taxem a podobně, mi vyjádření "použitej naplněnej kondom" prostě nesedí. Podle předchozí řeči bych čekala nějaké hovorovější výrazivo.

StvN
17. 04. 2012
Dát tip
Celkem souhlasim s ostatnimi. Humor obecne fajn, vstupy autora fajn, ale nakonec sis na sebe sam vykopal past, prooze na jednu stranu rozlustit rec neni problem, na druhou stranu ale pouze omezene, coz nedava smysl a tez nedava smysl, ze by jim napriklad nedoslo neco o pohlavnich rozdilech, i kdyz uznavam, ze ty to stavis jako anekdotu, takze nema smysl v tom vrtat. To je fakt. Pak jen dodam, ze ke konci jsi to zneprehlednil. V podstate v polednich dvou odstavcich neni absolutne jasne, co se vlastne stalo.

reka
12. 04. 2012
Dát tip
Vcelku dobré. Líbí se mi ty odbočky, kde se ten text shazuje a kde se přiznává k tomu, že zpracovává jen obehrané klišé. Pointa trochu předvídatelná, ale co. A narozdíl od Pipa si myslím, že jsi v rámci textu dostatečně vysvětlil, proč by emzáci mohli působit jako natvrdlí.

Armand
27. 03. 2012
Dát tip
:) *

Alegna
27. 03. 2012
Dát tip
četlo se mi to dobře, ale víc to ocení syn, ten tenhle žánr rád :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru