Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

(III.+IV.)

13. 04. 2012
12
9
1274
Autor
snake_01

Jedná se o mé texty ze 43. SUPERKOULE.

 

 

 

(iii)

 

děravou střechou

do stařečkova domku

cvrliká ptáček

 

 

 

(iv)

 

chystá se skočit

do temné horské tůňky

kulatý měsíc


9 názorů

to druhé jak od Bošóa


jorel
21. 11. 2012
Dát tip

líbí, námět i zpracování *


VH64
23. 04. 2012
Dát tip
Jo jo! Whispermoonlite Tahle kritika se mi líbí!

nejsem odborník na haiku, to raději předesílám, avšak jestli se v tomto stylu stále dokola ve všech světových jazycích podle několika formálních pravidel opakují ta samá slova a ty samé obrazy, potom nevím, kde hledat vzrušení z objevu a nepoznaného, kde naplnit čtenářské očekávání. kdybych měl tyhle dva příklady číst bez ohledu na to, zda formálně odpovídají haiku, nebo ne, potom první z nich čtu jako čisté trojverší s nápadem a druhé bez výrazného nápadu. (snad i ta "žabička", kdyby tam skákala, způsobila by zajímavější situaci) ani od pohledu není ta druhá báseň čistá. - je-li pro haiku typická kondenzace, potom "kulatý měsíc" je zbytečné zabírání slabik ("kulatý" je aspoň zvukomalebné, to hraje roli), kam by se vešel "úplněk", a ještě by zbylo místo pro další tříslabičné slovo. - podobně sloveso "chystá se" mi přijde významově slabé - jak důležitá nuance může být mezi "chystá se skočit" a "skáče", když jej v té tůňce už stejnak vidím? :); z nějakého důvodu, když se napíše "chystá se skočit do temné tůňky", tak mě tam ten měsíc už vůbec nepřekvapí, skoro jako bych tam nečekal nic jiného. nechci ti to ani v nejmenším opravovat, ale když napíšeme: "skáče / do temné horské tůňky /úplněk" ušetříme 6 slabik! - sice obětujeme zvukomalebné slovo, ale můžeme je nahradit jiným zvukomalebným, významově zatíženějším. - proč to rozebírám? - protože si nemyslím, že by v poezii mělo jít o zaplňování slabik, aby daly určitý počet - přičemž předpokládám, že to je jen jedno z kritérií, a snad ani ne nejdůležitější. "temný" je tak tak. - motiv temnoty v kontrastu s úplňkem není k zahození, ale temnost tůňky by se také dala evokovat jiným adjektivem, nepřímo, které by mělo ještě další konotační schopnosti. - prázdné to není, to ne. je tam několik kontrastů. - motiv "hor" tvoří dobrý spojovník. z hlediska kondenzace mi tedy prostor v druhé básni nepřijde úplně dobře využitý; ale jak říkám, jestli to tak má v haiku být, nemohu proti tomu nic říct. * (docela by mě zajímalo, jak by moje výtky vyzněly z pohledu teorie haiku; nechal bych se i rád poučit)

Můra73
13. 04. 2012
Dát tip
první *

Alegna
13. 04. 2012
Dát tip
ano, pěkné *

MarK.
13. 04. 2012
Dát tip
..obe! .. *

Petr.II
13. 04. 2012
Dát tip
jo, *

renegátka
13. 04. 2012
Dát tip
Moc pěkné.*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru